Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Zero - 22.12.2011, 16:18:23

Otsikko: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: Zero - 22.12.2011, 16:18:23
Itseä rupes hieman häiritsemään nuo B230gt, B230g,B234g ja B200g moottorit. eli mitäs he ovat olevinaan? kaikki muut vinokoneiden tyypit tunnistan mutta mikä ero noissa on esim kun vertaa B230ft konetta B230gt niin ft:n tehot ovat 121kw ja 264Nm ja taas gt:n 125kw ja 265Nm? ysisatkuun on vissaan ainakin ollut saataana tuollainen gt kone. tuntuu urpolta kun on näin suuri aukko volvo tietoudessa  ;D ;D
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: sekokupu - 22.12.2011, 16:22:20
B230GT koneesta puuttuu katalysaattori, joten voi ajaa lyijyllisellä bensalla. Muuten vastaa F veljeään.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: kempula - 22.12.2011, 16:22:47
Mutuilua, mutta ovat vastaavia kuin F ja FT koneet, mutta ilman kattia. Viety Venäjälle ym. kehitysmaihin, jossa ei päästöillä niin väliä.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: Zero - 22.12.2011, 16:27:19
no saipas vastaukset äkki  :) juu juu, tuo "gt" vaan hämää että kyseessä saattaisi olla joku ruotsin markkinoiden parempi/kestävämpi yms kone. mutta se olikin harhaan johtavaa.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: TOK - 22.12.2011, 17:40:11
vastaavia kuin F ja FT koneet, mutta ilman kattia. Viety Venäjälle ym. kehitysmaihin, jossa ei päästöillä niin väliä.

+ Italiaan.

Eikös tehokkain 700-sarjaan tehtaalla asennettu kone ollut Italiaan viety B204GT, eli ruiskuturbo ilman kattia ja neliventtiilikannella. Hepoja yli 200?
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.12.2011, 17:05:07
Maahantuoja ei tiennyt aikoinaan oikeata moottorityyppiä vm. -83 760:llaan jonka tekniikkaa oltiin siirtämässä 242:seen. Papereiden mukaan sinne laitettiin B230GT vaikka todellisuudessa nokalta löytyi B23ET.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: Jule - 19.02.2012, 20:16:18
+ Italiaan.

Eikös tehokkain 700-sarjaan tehtaalla asennettu kone ollut Italiaan viety B204GT, eli ruiskuturbo ilman kattia ja neliventtiilikannella. Hepoja yli 200?

Mull on käsitys että tuo b204gt olisi jokin arabikone. Italiassa olisivat joutneet tyytymään b204ft pataan.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: Mikko Härkönen - 13.03.2015, 02:40:06
Ostin tuollaisen b230ftx tai ft+ koneen (ymmärtääkseni sama asia, ft+ nimi euroopassa ja ftx jenkeissä), vm97" 940:stä. Tai ainakin niin väittivät Volvoks liikkeen myyntiilmoituksessa olevan 190hv versio. Mistä tunnistan että kyseessä on se tehokkaampi ft? Kansi on 530 ja pikku mitsu 13c huohottimena.
Tarkoitus kunnostaa uusilla stefoilla, laakereilla, ja männänrenkailla uudenveroiseksi ja upottaa tuonne 240:n keulille.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: jepajee - 13.03.2015, 03:11:23
Ostin tuollaisen b230ftx tai ft+ koneen (ymmärtääkseni sama asia, ft+ nimi euroopassa ja ftx jenkeissä), vm97" 940:stä. Tai ainakin niin väittivät Volvoks liikkeen myyntiilmoituksessa olevan 190hv versio. Mistä tunnistan että kyseessä on se tehokkaampi ft? Kansi on 530 ja pikku mitsu 13c huohottimena.
Tarkoitus kunnostaa uusilla stefoilla, laakereilla, ja männänrenkailla uudenveroiseksi ja upottaa tuonne 240:n keulille.

Siellä on ahtosolenoidi yms. siihen liittyvät tingeltängelit (suom. turbo+ sarja) joka tietyllä kierros alueella sallii korkeemman ahtopaineen (oliko jotain 0,8 bar?). Silmällä sen varmaan helpoiten näkee kun tutkit sitä konehuonetta turbon seudelta eteenpäin.
Otsikko: Vs: Vinokoneiden erot.
Kirjoitti: Mikko Härkönen - 13.03.2015, 17:25:51
Kiitos selventävästä vastauksesta, sääli. Ajattelin että tämä olisi vaikka eri nokalla tai jollain konkreettisesti eri osalla saatu tehokkaammaksi vaikkakin arvasin että pelkällä ahdoilla ne on nostettu.