Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: simovaari - 26.01.2023, 19:55:52
-
Vasen moottori, yleiset sähköviat, virta oikosulussa maahan.
Vikakoodi Icarsoftilla C200811.
Vika ilmenee kosteilla kylmillä keleillä useimmiten. Ei kesällä eikä pakkasilla.
Moottorille menevän sähköliitimen avasin ja putsailin sekä crc.tä.
Hetken herja pois, mutta pian uudestaan . Liittimen johtoihin tuli jotain
heiluvaa 3,5-3,8 V yleismittarilla, siis molempiin.
Olisiko kellään tietoa jostain tietyistä vikapaikoista, mitkä kannattais tarkistaa,
maadoituspisteitä tms. Huomennahan se kyllä taas toimii, kun pakastaa.
-
Vika jatkuu samanlaisena, kun ei ole nosturia eikä tiloja
päästä auton alle tutkimaan. Ikäväähän tässä on ettei vakionopeudensäädin
toimi, kun vika päällä. Ei ilmeisesti yleinen vika, kun ei ole tullut vastauksia.
Mutta onhan niitä korjaajia, kunhan vain kaivaa kuvetta, ja löytää sen oikeasti osaavan.
-
Tuossa ne vaihtoehdot taitaa olla.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/PBM-C200811
Jännitteen kun olet mitannut ja se seilaa niin olisko sitten vaan käytävä piuhat järjestelmällisesti läpi. Ajaako se sylinteri kuitenkin itsensä huoltoasentoon, eikö tuolla icar softalla kuitenkin sen saa tehtyä?
-
Huoltoasentoa en ole kokeillut vika päällä, mutta pakkasella/kuivemmalla
kelillä jarru toimii oikein.
-
Tuossa ne vaihtoehdot taitaa olla.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/PBM-C200811
Jännitteen kun olet mitannut ja se seilaa niin olisko sitten vaan käytävä piuhat järjestelmällisesti läpi. Ajaako se sylinteri kuitenkin itsensä huoltoasentoon, eikö tuolla icar softalla kuitenkin sen saa tehtyä?
>Damaged brake caliper.
Mikäli palat on joskus vaihdettu ilman huoltopäätettä, irroittamalla moottori, tiiviste tykkää kyttyrää ja sinne pääsee kosteutta. Mulla oli ruostunut rattaista hampaat. Vaihdoin Ridaxin satulan, kun sai halavalla, siinä taas oli talvikäyttöön (<-16C) sopimattomat rasvat ja taas jarrut sanoivat työehtosopimuksensa irti, kun tuli riittävän kylmä.
Auto kun ei tiedä seisontajarrun tilasta muuta, kuin mitä osaa mitata moottorin virtajohdosta, rajat vaikuttavat olevan aika tarkkoja.
-
Onko tuon moottorin irroituksessa jotain huomioitavaa? Huoltoasento?
Sitä vois tutkia. Virrat oli tosin pielessä moottoriin
menevissä johdoissa liitin irroitettuna.
-
Onko tuon moottorin irroituksessa jotain huomioitavaa? Huoltoasento?
Sitä vois tutkia. Virrat oli tosin pielessä moottoriin
menevissä johdoissa liitin irroitettuna.
Ymmärtääkseni ei ole. Moni palojen vaihto-ohje on irroittaa moottori ja ruuvata T40 kärjellä mäntä huolto-asentoon. Uusien palojen asentamisen jälkeen pari kertaa seisontajarru päälle ja pois, jolloin sydeemi hakee oikean paikan. Tässä vaan on ongelma tuon tiivisteen vioittuminen, siksipä on parempi ajella mäntä huoltoasentoon vaikkapa 9V paristolla.
Siinä ei siis ole mitään servotoimintoa, vaan se haistelee moottorin virrankulutuksesta mitä kulloinkin tapahtuu. Mikäli ohjainlaite ei saa odotamaansa signaalia, lyö sitten hanskat tiskiin.
Mulla vika tuli päälle seisontajarrun päällemenon yhteydessä, jolloin jarrut jäi kiinni. Akku irti 10min koodin nollaamiseksi ja jarrut aukesi nätisti, jämähtäen uudestaan päälle laitettaessa. Arvaisin ko. tapauksessa ohjaimen tulkinnan olleen että, virrankulutus oli epämääräinen, liian pitkään ja siksi koodi päälle.
-
Tämähän on sää-riippuvainen vika. Ei väliä onko nollannut vikakoodin vai ei,
niin kuivalla kelillä rupeaa toimimaan, ja mittaristoherja katoaa.
Auton sähköt mulle muutenkin vähän hebreaa, saati näin herkkä vikapaikka.
Ehkä se sieltä läpiviennin tienoilta löytyy, tai siitä moottorista.
-
Hiukan vastaavaa vikaa oli omassakin kulkineessa.
Tarina siitä täällä:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=135185.msg1061643945#msg1061643945
-
Olihan siinäkin haastava vikapaikka. Tässä vain tämä on/off, kuivalla kelillä
kaikki toimii.
Kiitos tuesta, ja kaikille muillekikin! Jatketaan tutkimista.
-
Nostetaan vanhaa. Täällä ilmaantunut samaa ongelmaa, onko jotain peruspaikkoja mitä tarkastaa?
-
Kannattaa tarkistaa johtosarja siitä kohtaa mistä se kulkee tukivarresta koriin, yleensä hankautuu jossain vaiheessa koria vasten puhki.
-
Kannattaa tarkistaa johtosarja siitä kohtaa mistä se kulkee tukivarresta koriin, yleensä hankautuu jossain vaiheessa koria vasten puhki.
Hubon Auto korjaa tuollaista vikaa tässä videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=A-IzVHPrkdg
-
Jep, v70 näköjään hiukka erilainen tuo johdon kulkureitti kuin v60:ssä. V70:ssä hankautuu runkopalkin reunaan.