Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: lillijor - 28.01.2023, 17:23:14
-
Tuota mun 960:stä joka hajosi käynnistettäessä ( 9 pakoventtiiliä poikki ) meinattiin rempata ihan kunnolla. Kansi olisi jo tehty mutta sylintereissä on yläpäässä aika paksu rantu ( yläpäästä ei kulunut ja siinä kunnon porras) lisäksi sylinterit ilmeisesti osin soikeita. Nuo taitaa olla putkilla nuo sylinterit. Saako niitä jostain tilattua uusia vai onko tapana että ne irroitetaan ja koneistetaan. Ei löytynyt koko netistä oikein tarinaa tämmösen koneen isommista remonteista.
Laitetaan nyt kuntoon kun alettiin vaikka ei tässä rahallisesti mitään järkee ole, eiköhän tässä pala tuon auton hinta ainakin. Kytkin saattaa mennä uusiksi myös asetelmineen katsotaan miltä näyttää vanha. Onpahan syytä sitten pitää auto ja huolehtia siitä hyvin . Onko suosituksia kytkimestä, Autodocissa moniakin merkkejä ja motonetistäkin saa mutta onko jotain settiä mitä ei ainakaan kannata ostaa. Biltemasta ei nykyään juuri autonosia saa edes volvoihin.
-
Noita on putkitettu vain silloin kun pyritään reilusti isompiin teholukemiin, ja silloinkin käytetään yleensä etuvetolohkoa. Muutoin tilalle vaan toinen ehjä lohko, ei maksa vaivaa koneistaa vanhaa. Aiemmin koko moottorin sai noin 300-400 euroon. Nykyään taitaa maksaa sen verran ilman öljypohjaa mutta sitähän et tarvitse muutenkaan. Ostoilmoitus alakerrasta/lohkosta tuonne vaan: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=77.0
-
No mahtaako semmoset purkuautojen koneiden lohkot olla sen paremassa kuosissa, jos jossakin on vähän ajettu kone niin sitä varmaan myydään kokonaisena kovaan hintaan ja ei liene viisasta hommata toista samanlaista liki 400tkm ajettua lohkoa.
-
No jos ei käytetty kelpaa eikä oo rahasta kiinni niin eihän siihen jää vaihtoehtoja.
Kone koneistamolle ja sanot että tehkää siitä.
Ei tosin mitään järkee niinkuin sanoit. Autohan on 27-28 vuotta vanha.
https://autot.tori.fi/vaihtoautot/volvo/960/104042265 :o
-
Jep, kuski on 56v vanha ja jos remppaa tulee niin kovasti olisin mielissäni jos kuntoon laitettaisiin ;D ;D
-
Vakavasti ottaen pointtini oli että eihän tuo vanha nykyinenkään lohko siis mitenkään rikki ole, ilmeisesti kulunut vain. En ole itse asiantuntija millään lailla. Tuo monttööri joka tuon parissa nyt tusaa ei ollut oikein tyytyväinen niihin olakkeisiin siinä sylinterin yläpäässä ja ilmeisesti joku koneistaja kävi sitä kattomassa ja mittailemassa ja nyt ilmeisesti tutkitaan vaihtoehtoja millekkä ruvettas. Tässä mielessä itse ajattelin että jos tarjolla on samanlailla kuluneita lohkoja niin sama laittaa nippuun tolla nykyisellä. Se lohko tuskin on millään lailla osallinen noiden venttileiden katkeamiseen. Kyllähän tässä vois viheltää pelin poikki ja myydä kannen ja kaiken muunkin mikä kaupaks menee ja pistää lopun auton paaliin. Sitä on vaan tykästynyt näihin vanhempiin pirsseihin vaikka toki välillä ropaamista on ja joskus tämmöstä isompaakin, mutta ei ole kyllä vikavalot vilkkuneet kojelaudassa turhaan niinkuin jälkipolville hommatuissa tuoreemmissa vehkeissä. ;D
-
No mahtaako semmoset purkuautojen koneiden lohkot olla sen paremassa kuosissa, jos jossakin on vähän ajettu kone niin sitä varmaan myydään kokonaisena kovaan hintaan ja ei liene viisasta hommata toista samanlaista liki 400tkm ajettua lohkoa.
On ollut 250tkm ajettu joissa ei riittäisi ensimmäinen ylikokokaan ja vastaavasti 400-500tkm ajettuja joissa on lähes virheettömät sylinterit. Ja kaikkea siltä väliltä. Irtoalakerrasta nopea todeta jo sormin tunnustelemalla mikä on tilanne.
-
Jos mulla olis kone auki ja pitäis tehä niin vetäisin vaan hoonilla ja uudet männänrenkaat.
Eihän siitä uus tule mutta tulis ainakin semmonen tunne että jotain on tehty. :2funny:
Varmistaa vaan ettei uusi rengas tapaa siihen olkaan.
Niin muuten, mikä sen venttiilirikon aiheutti, kai se nyt on selvinnyt kun on revitty auki? :tickedoff:
-
Eipä tuo ventiilihomma ole sen kummemmin selvinnyt. Niin kummallisesti se hajosi startatessa vaikka kone ei kerinnyt varmasti kierrosta ees pyörähtää. 9 pakovenaa poikki.
Se mikä tässä autossa on kyrsinyt on ollut semmoinen ilmiö (liimaventtiiliin sopii kuvaus mutta tiedä sitten ) että joskus harvoin käynnistettäessä jos ei heti lähe tulille vaan sammuu niin sitten ei ole lähtenyt käyntiin kuin helvetinmoisella starttauksella toisen auton kaapeleilla auttaessa. Ihme on kun ei ole startti palanut . minuutti tolkulla kun hieroo käymään niin pikku hiljaa lähtee omin voimin potkimaan mukaan yhä enemmän ja enemmän ja sitten lopulta käynnistyy. Kerran aloin hinaamaan tuon tilanteen olessa päällä ja silloin kun nostin kytkintä hyppäs jako ja joku venttiili vääntyi. Silloin laitettiin purkuauton kansi mutta tuo ilmiö se ei lähtenyt mihinkään tuolla toisella kannellakaan vaan ilmestyi vittuilemaan aina silloin tällöin.
https://www.facebook.com/Petterijoe/ tuommosen konepajan ukko sitä lohkoa käynyt vilkaisemassa katotaan nyt mitä ehdottelee.
Voishan tuon paaliinkin laittaa... kori on kyllä hyvä ja muutenkin siisti ei ruostetta. Tuo kansi on vaan jo tehty uusilla venttiileillä, kaipa sen joku ostais . On uutta jäähdyttäjää, starttia, laturia ja se jakopääkin laitettiin sen kannen vaihdon yhteydessä. Aries volvon orggis vanteet uusilla kesärenkailla ( syksyllä ostin kumit valmiiks ) jne. Aika kaupittelua on tommosen myynti osinakin.
-
Kannattaa ostoilmotus laittaa tai kysellä myyjiltä lohkoa mäntien kanssa, kuten Lankkukin totesi.
Myös b6304 alakerta eli lohko, kampiakseli, kiertokanget ja männät hyvä vaihtoehto. Toimii.
Yleensä nuo on silmämääräisesti hyvässä kunnossa sylinterien osalta.
Tasopinnan vaa tarkastaa ja koneistaa.
Pahimmillaan yli 0,20mm heittäny tasopinta sylinterien väliltä vaikka muuten tasopinta ollut OK.
Männänylitys vaa tarkastettava ja tarvittaessa paksumpi kannentiiviste...jos oikein muistan, sai noin 0,20mm paksumpaa tiivistettä tarvittaessa.
Onks jakohihnan kiristin ollu missä kunnossa?
Ja oliko tallessa se muovinen välikappale kiristimen männänvarren ympärillä?
-
Nii ja onko joskus puristettu kiristin liian nopeeta kasaan ja korkattu se?
Kaikki kun ei sitäkään tajua hissuksiin tehdä. :pomo: