Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: remotion - 02.02.2023, 16:50:37

Otsikko: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 02.02.2023, 16:50:37
Moi, eli 1998 Turbo classic 165hp kilautin tänään turbon. Ahtoja on ollut alkuperäisellä vakioturbolla se 0,75-0,8bar joka varmasti auttoi.  ::)

Onko noissa kaikissa sama turbo ja mitä kaikkea muuta (tiivisteitä, laippoja, pultteja yms) pitää vaihtaa samalla?
Onko vaihto tehtävissä itse vai jääkö tekemättä, jostain videosta katsoin että alapuolella ois v:mäisessä kohtaa lambdatunnistin?

Onko turbo siis tämä: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/reservdelar/940_945-960_965/turbosystem-2-2-2/index.html

"Artnr: 15439
TD04-13C Volvo 940TurboTD04-13C Volvo 940Turbo Fulltryck 4995 Kr"

Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: Acke - 02.02.2023, 17:11:21
13C siellä on. Vaihto on tehtävissä itse. Pakosarjan tuki lohkoon oli ehkä ärsyttävin, tai öljypaluun takaisinlaitto. Lambdan voit jättää kiinni putkeen, otat vain liittimen irti (tulipellissä). Paluuputken tiiviste ja o-rengas on aikalailla pakko uusia, kaikki mutterit (kupariset) ja kupariprikat kannattaa myös hommata. Jos pakosarjan tiivisteet epäilyttää edes vähän niin menee samalla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: jumo - 02.02.2023, 17:14:10
Mikä siitä turbosta meni ? Halvimmalla pääset kun vaihdat keskiosan. Suomesta saa Melett keskiosia abt. 250 eur. Jos siis kotelot ehjiä. Takavetoisen turbon vaihto on aika simppeliä puuhaa, öljyn paluulinjan laipan pultit altapäin semmoista näpräämistä. Ei sun lambdaa tarvii irroittaa...
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: jumo - 02.02.2023, 17:22:44
Tuossa on keskiosan vaihdolla turbon kunnostus ( tuo Melett numero on 16t turboon, ei käy sinulle ) https://youtu.be/OTwRsCzkQLc
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 02.02.2023, 17:27:43
Mikä siitä turbosta meni ? Halvimmalla pääset kun vaihdat keskiosan. Suomesta saa Melett keskiosia abt. 250 eur. Jos siis kotelot ehjiä. Takavetoisen turbon vaihto on aika simppeliä puuhaa, öljyn paluulinjan laipan pultit altapäin semmoista näpräämistä. Ei sun lambdaa tarvii irroittaa...

En ole katsonut, turbo on 229tkm ajettu alkuperäinen. Alkoi tänään kilisemään oikeen huolella ja jossain kohtaa selvästi myös leikkasi sekunniksi kiinni vauhdista kun vaikutti auton kulkuunkin nytkäyttäen. Eli siellä on siivet varmasti jo hyvin pitkälti kaput.

Mitä tarkoittaa keskiosa? Tarkoitatko turbiinisiipiä, akselia ja laakereita?
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: jumo - 02.02.2023, 17:34:51
Keskiosa sisältää juu nuo kaikki ja vaihtuu pakettina. Mutta jos pesät on sököt niin sitten uutta turboa peliin. CHRA  englanninkielellä lyhenne tuosta keskiosasta. Kysele jostakin turbohuollosta.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: Acke - 02.02.2023, 17:36:41
Imuputki irti turbosta ja sormin kokeilemaan onkop välystä akselissa. Tuo kuvaus ongelmasta ei mielestäni kuulostaa väljältä ahtimelta.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 02.02.2023, 17:38:37
Huomenna tehdään juurikin tuo eli imuputki irti ja sormin kokeilu. Kun se menee ahdoille niin rupee kilisemään oikeen huolella. Alkuun kilisi tänään myös tyhjäkäynnillä kunnes ajoin turhat osat ilmeisesti ulos siitä, nyt kilisee enää jos ahtoja nostaa reilusti. En toki halua tuota kovinmontaa kertaa enää testata.

Keskiosa sisältää juu nuo kaikki ja vaihtuu pakettina. Mutta jos pesät on sököt niin sitten uutta turboa peliin. CHRA  englanninkielellä lyhenne tuosta keskiosasta. Kysele jostakin turbohuollosta.

Pesät lienee ihan ehjät mutta hukkaa turbosta ainakin jäähdytysnesteitä ja vuotanut ulkoisesti tarkasteltuna myös öljyjä. Eli mikähän sitten lienee paras ratkaisu.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: jumo - 02.02.2023, 17:39:22
Tuossa on semmoine osa ja oli se tuolla KL racingon sivuillakin.
https://www.turboshop.se/centrumdelar-reservdelar-actuator-personbil/1401-404-914-melett-core-assy-balanced-td04h-13c-volvo
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: Huikkoster - 02.02.2023, 20:26:44
Sul on varmaan katissa kenno irti.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 02.02.2023, 21:05:48
Sul on varmaan katissa kenno irti.

Mahdollista on, meinaat että turbon siivet matkanneet sinne. Se on kyl riski.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: laatikkovika - 02.02.2023, 22:34:30
Mikä ilmanputsari sulla on? Onko siis vakio vai joku muu?

Ihan niinkuin ois päässy jotain ylimääräistä turboon. Tulpasta vaikka eristeet sekaan niin ai nanna ku ei tee hyvää. *tumppuun->
Mut joo, letku irti ja kokeileen, se ei tosin kerro pakopuolen siipien kuntoa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: Huikkoster - 02.02.2023, 23:46:56
Mahdollista on, meinaat että turbon siivet matkanneet sinne. Se on kyl riski.
Ei kun minä veikkaan tällä kuvauksella että turbossa ei olisi mitään vikaa. Katin kenno kun irtoaa, se kilisee ja välillä kääntyy poikittain jolloin veto häviää. En ole ikinä kuullut turbojen kilisevän.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 03.02.2023, 09:11:13
Ei kun minä veikkaan tällä kuvauksella että turbossa ei olisi mitään vikaa. Katin kenno kun irtoaa, se kilisee ja välillä kääntyy poikittain jolloin veto häviää. En ole ikinä kuullut turbojen kilisevän.

Jaa joo, ei tää on turbovika, pyörivä ääni jos ymärrän, irronnut katti mulla on ollut bemarissa ja tää ei käyttäydy mitenkään samalla tavalla.  Jäähdytysnesteet oli todella alhaalla, en tiennyt että tämä auto edes syö jäähdytysnesteitä, joten se turbo varmaan kävi kuivana hetken.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 03.02.2023, 09:26:27
Mikä ilmanputsari sulla on? Onko siis vakio vai joku muu?

Ihan niinkuin ois päässy jotain ylimääräistä turboon. Tulpasta vaikka eristeet sekaan niin ai nanna ku ei tee hyvää. *tumppuun->
Mut joo, letku irti ja kokeileen, se ei tosin kerro pakopuolen siipien kuntoa.

Auto on täysin vakio. Varmaan suomen viimeinen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: Jambo - 03.02.2023, 12:59:11
Vielä en ole siihen törmännyt että ahtimen kautta hukkuisi jäähdytinnesteet, öljyä kylläkin. Kävi vaan sellanen mielessä ettei vaan vuotais jäähdytinnesteet lämppärin kennolta jalkatilaan, se matto meinaan osaa imeä litratolkulla glykolia ennenkuin pinta on märkä  ::)

En toki sano että olis mahdotonta tuo ahtimen kautta nesteiden karkaaminen...

Mutta kokeile nyt se akselin välys sormin sieltä ahtimesta, säteisvälystä saa olla aika reilustikin, aksiaalista ei niinkään.

Ja tosiaan itsekään en ole ahtimen kuullut kilisevän, laakerivammaset yleensä viheltää ja vinkuu. Kilinä voi viitata myös hukkaportin purkenemiseen (kaverilta lähti lenti läppä hiiteen), toki siinä vaiheessa loppuu ahtaminen
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 03.02.2023, 14:36:08
Tilasin tuon sisäosan ahtimeen ruotsista. Kiitoksia neuvoista, rupeaa menemään vähän veikkauksien puolelle. Kyllä se pari desiä voi hävitä nestettä vuodessa, viimeksi vuosi sitten tsekannut tason.

Eikös jäähdytysneste kuulu olla kylmänä min-merkissä ja kuumana max-merkissä. Tekee se painetta ainakin eilen kun lisättiin hieman vettä joukkoon.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: laatikkovika - 03.02.2023, 19:03:38
Jos sieltä ton verran häviää niin ei varmaan vuoda, ihan normaalia.
Nestetaso tosiaan merkkien väliin, voihan siellä enemmänkin olla kunhan jää ilmatilaa ettei laajentuessa lykkää korkista pihalle.

Se on vähän semmonen veteen piirretty viiva. :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: laatikkovika - 04.02.2023, 17:07:20
No?

Ehditkö vilkaseen turboon?
Älä pidä tyhmää jännityksessä! :knuppel2:
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo kilahti, mikä neuvoksi
Kirjoitti: remotion - 23.02.2023, 17:18:38
No?

Ehditkö vilkaseen turboon?
Älä pidä tyhmää jännityksessä! :knuppel2:

Noniin, vaihdettiin se Melettin keskiosa joka tuli turboshop.se jonka palvelua voi vain kehua. Aivan huippu palvelua sain.
Turbon pakopuolelta oli tosiaan lähtenyt himmeli irti ja otti sitten pakopuolen propelliin kiinni josta käsin pyörittäessä sitten jo tälläinen ääni: https://remotion.1g.fi/kuvat/entinen+turbo/82942b8f-b362-4bf7-a853-89ac245eb303.mp4 (https://remotion.1g.fi/kuvat/entinen+turbo/82942b8f-b362-4bf7-a853-89ac245eb303.mp4)

5h30min meni kaikkineen. Autodog toimitti vääränlaisia tiivisteitä joka johti omanlaiseensa jälkitaisteluun, mutta onneksi niitä ei tarvittu, ite remppa meni Melettin paketissa tulleilla osilla kasaan ekalla kerralla onnistuneesti ja sillai. Turbon keskiosan C-klipin kanssa sai taistella pitkään ja siihen tarvitsi oikeasti kaksi ukkoa. Nosturia ilman ei remppa ole tehtävissä järkevästi.

Auton kulutus tuntuu pysähtyneen turbon vaihdon jälkeen, olen alkanut jopa epäillä että bensamittari on rikki.