Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: make1993 - 02.02.2023, 18:35:28

Otsikko: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 02.02.2023, 18:35:28
11 vuotta ladossa seissyt 760. Olen nyt johtosarjan käynyt läpi ,tulpat ja bensansuodatin vaihdettu, pyörijä ja virranjakajan kansi tarkistettu ja putsatttu.
Johtosarjan ja bensa vuotojen korjailun  jälkeen alkoi startatessa hörähtelemään ja pari kertaa paukahti putkessa. Mutta käyntiin ei lähde. Mistäköhän sitten jatketaan vian etsintään ? On ollut aika haastava projetki kun vieras kone ja autosta on otettu moottorista osia irti seisonnan aikana. Tosin ehjänä kuulemma siihen ajettu. Ja nyt oletan että kaikki osat olisi paikoillaan
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 08.02.2023, 19:55:51
Sain auton käyntiin.  Virranjakajankannesta oli jäänyt puolan johto löysään . Nyt auto käy muutaman minuutin suht nätisti kierrokset n 1500. Lämmettyään alkaa käymään huonosti melkein sammuu ja yskii. Tyhjäkäyntimoottori putsattu ja vaikuttaa olevan ok. Huomasin myös että koko virranjakaja pääsee liikkumaan siellä (siellä vissiin joku säätö ? ) Mitenköhän sen osaa kiristää oikeaan kohtaan ?  Ja jarruista sen verran että , auton ollessa sammuksissa on poljin kova mutta heti käynnistyksen jälkeen löysä ja painuu pohjaan . Mistäköhän siihen löytyy syy? Kiitokset etukäteen jos joku osaa neuvoa:)
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: D`Artagnan - 08.02.2023, 20:47:24
Jarruissa on ilmaa, liian vähän nestettä tai vuoto putkistossa.
Jos on noin monta vuotta seisonut ajamatta niin ehdottomasti jarrujen läpikäynti ja uudet nesteet.
Eli vähintään jarrumäntien herkistys pitäisi tehdä jokaiseen satulaan ja sitten käydä rauhassa ajan kanssa kaikki ilmausruuvit läpi ja katsoa että saa ne ehjänä auki. Luultavasti tarvitsevat lämmitystä ja CRCtä ennen kuin edes kannattaa yrittää avaamista.
Suosittelen uhraamaan tavallista enemmän aikaa per/ilmausnippa. Meinaan että jos se menee poikki niin sitten saakin käyttää aikaa ja konsteja senkin edestä.
Katso oikea ilmausjärjestys  korjausoppaasta ja laske nestettä niin kauan läpi että tulee ihan kirkasta, eikä ole kuplia enää seassa.
Pullon kanssa kun ilmaa niin saa itsekin tehtyä ilman apumiestä tuon homman.
Uudet nesteet ja oikeassa järjestyksessä tehty ilmaus niin tulee hyvä poljintuntuma.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: Mäkimies - 09.02.2023, 01:58:59
Jarrujen pääsylinterikin voi olla rikki, omassa syttyi jarruvian merkkivalo  nestettä vuoti satulan ja männän välistä. Jakajan runko ei nyt saa liikkua yhtään mihinkään, ennakko pielessä jos jakajassa on säätö, pitää olla kiinni oikeassa kohdassa.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: laatikkovika - 09.02.2023, 08:45:09
Oliks tää nyt mekaaninen ruisku, k-jet?
Jos on niin yleensä niissä seisonnassa jumittuu ohjauspaineensäädin.
Jumii  kylmäasentoon eikä liiku koneen lämmetessä niin saa hirveesti pensaa eikä käy kunnolla.

Piti kysyä kun ei tuosta koneesta oo kokemusta mutta tuo E viittais siihen.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: TOK - 09.02.2023, 11:04:19
Huomasin myös että koko virranjakaja pääsee liikkumaan siellä (siellä vissiin joku säätö ? ) Mitenköhän sen osaa kiristää oikeaan kohtaan ?

B28E:ssä on elektroninen sytytys, jakajasta riittää että kansi on ylipäätään sektorilla ja mielestäni se käy paikalleen vain oikeinpäin.

Oliks tää nyt mekaaninen ruisku, k-jet?

Kyllä, K-Jet on. Ja pervouden maksimoimiseksi ilmamäärälautanen on nurinpäin lohkojen välissä.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 09.02.2023, 13:04:15
Oliks tää nyt mekaaninen ruisku, k-jet?
Jos on niin yleensä niissä seisonnassa jumittuu ohjauspaineensäädin.
Jumii  kylmäasentoon eikä liiku koneen lämmetessä niin saa hirveesti pensaa eikä käy kunnolla.

Kiitos, Pitänee tarkistaa se  ohjauspainesäädin , saakohan purettua ja putsattua mitenkä helpolla ? Tämän säätimen jouduin hommaamaan moottoriin kun puuttui kokonaan . Pitäisi kyllä olla toimivasta autosta purettu...
Entäpä mihin sen alipaine putken kuuluisi mennä? Se menee mulla nyt kylmäkäynnistys-suuttimen kylkeen.

Mistäköhän löytyisi selkeä kuva miten nämä alipaineputket/letkut tuolla moottorin takapäässä kuuluisi olla ?  Aikamoinen sekasotku siellä ja osa letkuista on ollu irti kun olen auton ostanut niin on vaara että ne siellä väärässä järjestyksessä... :idiot2:


Jarruissa on ilmaa, liian vähän nestettä tai vuoto putkistossa.
Jos on noin monta vuotta seisonut ajamatta niin ehdottomasti jarrujen läpikäynti ja uudet nesteet.
Eli vähintään jarrumäntien herkistys pitäisi tehdä jokaiseen satulaan ja sitten käydä rauhassa ajan kanssa kaikki ilmausruuvit läpi ja katsoa että saa ne ehjänä auki. Luultavasti tarvitsevat lämmitystä ja CRCtä ennen kuin edes kannattaa yrittää avaamista.
Suosittelen uhraamaan tavallista enemmän aikaa per/ilmausnippa. Meinaan että jos se menee poikki niin sitten saakin käyttää aikaa ja konsteja senkin edestä.
Katso oikea ilmausjärjestys  korjausoppaasta ja laske nestettä niin kauan läpi että tulee ihan kirkasta, eikä ole kuplia enää seassa.
Pullon kanssa kun ilmaa niin saa itsekin tehtyä ilman apumiestä tuon homman.
Uudet nesteet ja oikeassa järjestyksessä tehty ilmaus niin tulee hyvä poljintuntuma.

Jarrut on herkistelty ja yksi uusi satula on paikallaan, ilmasin ainoastaan tästä nurkasta . Täytynee käydä loputkin nurkat läpi .
Vuotoja ei silmämääräisesti näy missään. 
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: laatikkovika - 09.02.2023, 13:06:20
Siitäkös se pervo... Peugeot renault volvo.
Vois melkeen lyödä vetoa tuosta jumista tai sitten on hukannut virran op säätimeltä.

Saa sen avattua. Bimetallijousi siellä on ja sitä lämmittämällä asento muuttuu.

(https://i.ibb.co/B3g6rXn/lataus-2.jpg) (https://ibb.co/B3g6rXn)
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 09.02.2023, 13:16:41
Siitäkös se pervo... Peugeot renault volvo.
Vois melkeen lyödä vetoa tuosta jumista tai sitten on hukannut virran op säätimeltä.

Tuleeko virta kokoajan op säätimelle ?
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: laatikkovika - 09.02.2023, 13:29:04
Virrat päällä joo. Joskus oli hukannu virrat mulla niin vedin hypyn lisäilmaventtiililtä kun kaavion mukaan pitäis tulla samasta pisteestä molempiin.
Ei tullu. ??? Tuon tempun jälkeen alko pelaamaan.
Mut jos sulla pitäis olla toimiva säädin niin kato se virtapuoli.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: TVS - 10.02.2023, 21:40:59
Tuleeko virta kokoajan op säätimelle ?
Käydessä, ei virrat päällä riitä.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: laatikkovika - 10.02.2023, 22:00:41
Käydessä, ei virrat päällä riitä.
P> en väitä vastaan. ;)
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 11.02.2023, 15:12:12
Käydessä, ei virrat päällä riitä.

Iso kiitos, tämä jeesasi huomattavasti
Minkä väriset johdot kuuluisi alunperin mennä startille/ laturille, öljynpaineelle ? Mulla menee sinne nyt 7 eri johtoa josta osa irti
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: HammerDown - 14.02.2023, 11:47:53
Kiitos, Pitänee tarkistaa se  ohjauspainesäädin , saakohan purettua ja putsattua mitenkä helpolla ? Tämän säätimen jouduin hommaamaan moottoriin kun puuttui kokonaan . Pitäisi kyllä olla toimivasta autosta purettu...
Entäpä mihin sen alipaine putken kuuluisi mennä? Se menee mulla nyt kylmäkäynnistys-suuttimen kylkeen.

Onkohan tämän moottorin polttoainejärjestelmässäkin jotain pervoa? ??? Nimittäin ei "normaalin" vapaastihengittävän K-Jettiläisen ohjauspaineensäätimeen saati kylmäkäynnistyssuuttimeen tule minkäänlaisia alipaineletkuja, ainoastaan bensaa ja lämmitysvirtaa. Turbon OP-säädin lienee poikkeus, eikös se jollain tavalla haistele ahtoja?

Mutta kuten sanoin, PRV on itelle täysin tuntematon laitos.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: The_OttoB - 14.02.2023, 17:44:29
Mulla oli V6 Caprin K-Jetti 164:sessa, ja siinä oli alipaineohjattu op-säädin

Eli on niitä vapareissa.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: HammerDown - 14.02.2023, 17:46:21
Juu eli tää on Pervon erikoisuuksia.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 03.03.2023, 19:24:40
Viat poistui kun tilasin hollannista uuden johtosarjan moottoriin . Elbert Bos niminen kaveri teki sellaisen yllättävänkin edullisesti  rahteineen 225euroa. Tyhjäkäynti oli vähän korkea ja sitä säädin imusarjan välistä säätöruuvista kohileen . Virranjakajasta puuttui mutteri mikä kiristää sen paikoilleen. Laitin uuden virranjakajankannen,pyörijän, uudet tulpat ja johdot . Nyt käy nätisti. Ainoastaan saa pitkään sahata ennen kuin käynnistyy. Siihen epäilen syyksi auton alla olevaa paineakkua . Jarrut on kaikki nyt ilmattu joka nurkasta ja nesteet vaihdettu mutta silti auton käydessä poljin on todella pehmeä ja painuu pohjaan ennen kun on pari kertaa polkenut . Auton ollessa sammuksissa poljin on kivikova.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 15.03.2023, 15:27:39
Uusisin jarrupääsylinteriin tiivisteet ja ilmasin kunnolla niin jarruista tuli hyvät.  Ainoastaan kylmäkäynnistys tuottaa ongelmia , joutuu sahaamaan pitkään että käynnistyy ja tuntuu että ei käy kaikilla sylintereillä aluksi . Lämpimässä hallissa käynnistyy paljon nätimmin. Kokeilin laittaa ohjauspaineensäätimen liittimen kylmäkäynnistyssuuttimeen niin käynnistyy kuin palmun alta samantien. Mietin että onko nyt niin että se lämpöaika kytkin olisi rikki eikä startatessa kylmäkäynnistyssuutin ei pelitä?
Miten todetaan sen olevan viallinen? Ja onko se lämpöaika kytkin se mihin tulee litteä vaalea liitin vesipumpun kylkeen vai junior timer liitin ?
Saakohan sitä lämpöaika kytkintä enää mistään ?
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: The_OttoB - 17.03.2023, 19:23:07
Kytkintä saa mutta on kyllä valitettavan kallis.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 18.03.2023, 10:14:58
Kytkintä saa mutta on kyllä valitettavan kallis.

Näköjään hyvä hinta keksitty osalle :idiot2:  Merkkiliike sanoi että, valmistus lopetettu ja maksanut heillä 175e .
Scandix näyttää eioota, mutta maailmalta taitaa vielä saada tilattua. Melkein tarttee ettiä käytettynä toimiva osa.

osanumero siis : 1219731

Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: The_OttoB - 18.03.2023, 16:03:23
Sen kytkimen voi ohittaa ja kytkeä siten että kylmäkäynnistyssuutin saa sähköä startatessa. Eli solenoidilta syöttö suuttimella ja toinen nasta maihin. Jos auto on kunnossa ja lähtisi muuten hyvin käyntiin et huomaa mitään eroa.

Lämpöaikakytkimessä on todennäköisesti M14x1,5 kierre ja osaa voi hakea muistakin autoista Saab, BMW MB yms K-Jetti pelit
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: laatikkovika - 18.03.2023, 21:08:48
740 et turbossa motronicilla oli tuo la kytkin, liekö erilainen?
Itellä kun kansi vaihtu eikä ollu tuolle paikkaa niin heitin vaan imusarjan päälle niin että kansi lämmitti sitä. Ihan hyvin toimi.
Otsikko: Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
Kirjoitti: make1993 - 17.04.2023, 19:15:08
Nyt auto käynnistyy hyvin kun löysin toimivan lämpöaika kytkimen siihen, mutta kun autolla ajaa 5 minuuttia niin sen jälkeen auto hyytyy , käy ainoastaan tyhjäkäyntiä . Kaasua kun painaa niin kierrokset ei nouse tai jos lähtee nousemaan niin todella vaikeasti. Voisiko se vika vaan olla siinä op säätimessä vaikka pitäisi olla toimivasta autosta , sähkö sinne tulee auton käydessä. Onko muita vaihtoehtoja kuin op säädin ?