Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Gardiini - 03.02.2023, 21:06:43
-
Auto on vm. 02 S80 125 kw bensa automaatti, aj. 221tkm. Ongelmana on että auto sammahtaa pakkasella kylmäkäynnistyksen jälkeen. Käynnistyy normaalisti, kierrokset nousee hieman niinkuin pitääkin, käy 2-3 sek. ja sitten sammahtaa. Tokalla yrityksellä jää käyntiin. Plussakelillä toimii ja käynnistyy normaalisti. Eikä sammahda silloin kun kaasua painaa hieman. Bensansuodatin äskettäin vaihdettu ja kaasuläppä sekä ilmamäärämittari puhdistettu, ei vikakoodeja. Viime talvena ei mitään ongelmia ollut. Tänä talvena oireet alkoi niin, että startin jälkeen kun kierrokset hieman nousivat niin sen jälkeen käynti onnahti jonka jälkeen se heti korjaantui. Tekee tämän vain aamuisin, työpäivän jälkeen (8h) ei oireita vaikka kuinka kova pakkanen olisi. Lohkolämmitintä ei ole. Muuten ei ole mitään nykimisiä, sammumisia tai cruisen kanssa ongelmia eli kaasuläppään viittaavia juttuja. Ja kaasuläppäkotelohan on se Magneti Marelli. Onko kellään tietämystä että mikäpä vaivaa Volvoa?
-
Wtf :o
Eipä tuu äkkiä mieleen mutta akunkenkä kannattaa ehkä heittää vaikka yöks irti jos se on oppinut jonkun virheen niin vois vaikuttaa. ???
Kai sen moottorin lämpöanturin liitoksenkin voi putsata, ei siinä mitään häviä.
Jos tuo on sellainen vika että vain käy hetkellisesti niin ei välttämättä tallenna mitään koodia.
Nice! :uglystupid2:
-
Millä laitteella koodit on luettu?
-
T75 skannerilla.
-
Samalla tavalla on oireilleet muutama bensapumppu vikainen ja pumpun vaihdolla tokeni, lähinnä noissa oli ongelmaa juuri kylmänä ja käynnistyksessä.
-
Tänään potilasta tutkiessani huomasin, että kaasuläppäkotelon läheisyydestä imusarjalta lähtee musta ohut muoviputki ilmanputsarikotelolle, muoviputken päissä on 90 asteen kumiset kulmaliittimet. Imusrj puoleinen kumiliitin oli revennyt rikki, eli ammottava aukko siinä. Liekö syypää kuvailtuun ongelmaan? Paikattu tiivistys-silikooniliimamassalla. Seuraava pakkasaamukäynnistys kertoo sitten miten kävi. Pitää ensitilassa hommata uusi kumikulma puken päähän.
-
Liittyy varmaan imuilman lämmön ohjaustermariin? Ehkä.
Jos se siitä imuvuodon on saanut niin toki vaikuttaa.
Ei se ajaessakaan ihannetilanne ole, saa mittaamatonta ilmaa polttoon mutta vikakoodia ei tule jos se lisätty ilmamassa pystytään ecun toimesta kompensoimaan seosta muodostaessa ja korjaus pysyy sallituissa rajoissa. ELK
-
Huonoksi oli päässyt liitoskumi. Korvattu sopivalla kumiletkulla, Webaston pa-putken liitosletku.
Toivottavasti tauti parani.
(https://i.ibb.co/PtF6R00/IMG-20230204-100948.jpg) (https://ibb.co/PtF6R00)
(https://i.ibb.co/jHz1n0g/IMG-20230204-100935.jpg) (https://ibb.co/jHz1n0g)
-
S60 -02 teki vastaavaa satunnaisesti kun bensa oli vähissä. Siis ei lopussa, vaan vain vähissä. Kun se lähti käyntiin sillä kyllä ajoi 100km ongelmitta. Tosin joskus se sitten kieltäytyi käynnistymästä kokonaan, ja se korjaantui kun lisäsi vähän bensaa. Ei koskaan saatu ajettua tuota vikaa esiin kun oli niin satunnainen.
-
Eipä auttanut alipaineputken kumiliittimen vaihto. Tänä aamuna -5 asteen pakkasessa sammahti edelleen. Bensaakin puoli tankillista ettei sen vähyydestä johdu. Täytyy varmaan keskittyä seuraavaksi bensapumppuun.
-
Joo, eipä tuossa meidän s60 siinäkään vika ollut varsinaisesti bensan puutteessa, vaan jokin siellä tankilaitteen luona sai aikaan tuon tilanteen.
Jos tuossa autossa olisi ollut se systeemi joka estää ajamasta polttoainejärjestelmää kuivaksi, se olisi voinut olla hyvä ehdokas, mutta miksi tuohon sellainen olisi pykätty?
-
Muistini kertoo, että jossain vaiheessa Volvoja kuskattiin korjaamolle polttoaine mittarin virhenäytön vuoksi. Elikkä näytti tavaraa olleen tarjolla vaikkei sitä todellisuudessa ollut riittävästi. Samaan olen törmännyt mm Transiitin kohdalla. Mailma on ihmeellinen.
-
Nyt on bensapumpun rele vaihdettu, antureiden ym liittimiä käyty läpi electrical cleanerilla ja muutamia maattopisteitä löysätty/putsattu/kiristetty = ei apuja. Edelleen stumppaa ekan staritn jälkeen. Nyt teki sen jo -1 lämpötilassa kun oli seissyt pari päivää käyttämättömänä.. Ennen on vaatinut sen jotain -5 pakkasta ennenkuin vika tulee päälle.
-
Tuli mieleeni äsken, että voisikohan bensan seassa / polttoainejärjestelmässä olla vettä? Jos se pääsee jäätymään ja ryytymään sopivasti johonkin? Kun tämä vika vaatii aina sen pakkasen. Pitääpä käydä hakemassa jäänestoa tankkiin ja seurata tilannetta.
-
Tuo jäätäminenhän on tullut nyt taas mahdollisesti kun sitä sekoitevelvoitetta on lievennetty. "Normaaliin" 95E10 bensassa se tilanne ei sillä puolenlitran extra etanoli pullolla paljoa muutu, kun etanolipitoisuus kasvaa 10-> 11%
-
Koitas kylmänä laittaa pari kertaa virrat päälle ennen starttia, hukkaisko paineet suutintukilta?
Sen kuulee ekalla virtojen laitolla jos pumppu surisee hetken kovempaa ja sit kun tulee painetta niin pumpun surina vähän muuttuu. :o
Omassa korjaantu suuttimien tiivisteet uusimalla. Surisee heti tasasesti eikä onnahda käynnistyksessä.
Vuosivat sieltä suutinten yläpäästä.
-
Ei auttanut tentun laitto tankkiin. Mutta täältä saadun ohjeen mukaisesti olen kahtena pakkasaamuna (-5 ja -11) käyttänyt kahdesti virtoja päällä niin johan on jäänyt ekalla käyntiin! Pitää siis suuttimien tiivisteet uusia. Mutta vielä ihmettelen, miksi tekee tämän vain pakkasella?
-
Tiivisteet kutistuu ja kovettuu ,valskaa kylmänä.
Niin se mulla teki.
-
Kiitokset tästä tiedosta! Mistäpä hommasit tilkkeet suuttimiin? Orkkis vai tarvike? Oliko minkä hintainen sarja?
-
Ihan volvolta hain. En muista tarkkaa hintaa mutta ehkä luokkaa 20-30€ kaikki.
Saahan noita halvemmallakin jostain mutta en jaksanu alkaa säätään niiden kanssa.
Myytiin muistaakseni yhden suuttimen pusseissa. Viis pussia kun tinkaa niin pitäs tulla hyvä.
-
Eipä ollut apuja suuttimien o-renkaiden uusimisella. Edelleen sammahtaa, eli ei minkäänlaista vaikutusta.