Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: raimom - 12.02.2023, 09:01:29
-
Nyt kävi pahasti kun ollaan hiihtoreissulla täällä Pyhätunturilla eli Lapissa ja korjaamopalvelut tietysti maakunnan mukaiset eli kaikki kaukana. Kesken rauhallisen maantieajon vakkari päällä auto nykäs pari kertaa ja kolmio sytty paneeliin ja teksti että "moottorin tehot alhaiset" kävi kyllä hyvin tyhjäkäyntiä mutta ei reagoinut kaasupolkimeen. Siinä sitten perusasiat tarkistin eli lämmöt ja nesteet ym. eihän siinä oikein muuta voinut. Sammutin sitten moottorin ja pienen hetken kuluttua käynnistin uudestaan, vakkari laite silloin tietenkin oli tippunut pois käytöstä ja auto tuntui pelaavan normaalisti. Päästiin viimeiset 100 km. lomamökille ongelmitta. En uskaltanut laittaa Vakkarii enään päälle vaan ajoin "ihan itse". Viikon kuluttuu pitäs päästä tuolla kulkineella sitten kotiinpäin liki 1000 km. mikähän on ennuste tuosta asiasta. Voisko olla vika tuossa vakkarissa? ilman sitä kun matka jatkui? Kaasuläppä härveli tuli jossain netin syöverissä esiin, se voisi kait aiheuttaa moisen oireen myös. Tänne lappinhan en voi jättää autoa korjattavaksi pakko kait pistää sit junalle etelään päin menemään. Aika sotku tulossa jos jäädään sit totaalisesti johonki kairalle.
-
Vikatila pudottaa todennäköisesti vakkarin pois käytöstä. Itse vika luultavasti jossain muualla, voisi olla esim. ahtoputkiston vuoto, imm, kaasuläppä...
Huono magneti marelli kaasuläppä tiputti kyllä vakkarin muutaman kerran, mutta siitä tuli "moottorijärjestelmä vaatii huollon" tai joku vastaava teksti.
Iskikö vika suoralla tiellä vai mäessä (kuormaa)?
-
Omakohtaisena kokemuksena veikkaisin kaasuläppää. Autolla pystyi kyllä ajamaan, mutta vaikea pysyä muun liikenteen mukana edes taajamassa.
En ole omaa vaihdettua kaasuläppää tutkinut, mutta veikkaisin että rajakytkimien, potikan tai mitä se nyt ikinä pitääkään sisällään, asentotieto ei välity kaasuläpästä eteenpäin. Jos kotelon kylkeen napauttaisi pari kertaa meisselillä tai millä sinne pääseekään, niin voisiko se ensiapuna auttaa kotipihaan asti? ???
-
Kun vika ilmeni niin oli kevyt veto päällä loivaan ylämäkeen. Täytyy tuo kaasuläppä härpäke tutkii heti kun pääsee taas ihmisten ilmoille. En tiedä onko Marelli vai Boch. Sijainti on kait imusarjan alla eli vaikeasti päästävässä paikassa? Tämä kyseinen kulkupeli on ollut minulla vasta keväästä asti. Toki juttelin sille että nyt mennään kotikulmia pitemmälle, koita kestää, muttei auttanut. Tämä yksilö on minun 5. vuosien varrella käsiin jäänyt, mutta tielle en ole jäänyt niillä kun kerran laturivian takii.
-
Eikös se ole näissäkin imusarjan kyljessä kiinni eli imusarjaa ei ole pakko irroittaa?
-
Kun vika ilmeni niin oli kevyt veto päällä loivaan ylämäkeen. Täytyy tuo kaasuläppä härpäke tutkii heti kun pääsee taas ihmisten ilmoille. En tiedä onko Marelli vai Boch. Sijainti on kait imusarjan alla eli vaikeasti päästävässä paikassa? Tämä kyseinen kulkupeli on ollut minulla vasta keväästä asti. Toki juttelin sille että nyt mennään kotikulmia pitemmälle, koita kestää, muttei auttanut. Tämä yksilö on minun 5. vuosien varrella käsiin jäänyt, mutta tielle en ole jäänyt niillä kun kerran laturivian takii.
Sanoisin, että tämän ikäisessä on Boschin kaasuläppä.
Kyllä, ikävässä paikassa, keskeltä imusarjan alta löytyy. Jollain voi päästä varovasti koputtelemaan, sähköliitintä varoen. Vaihto onnistuu imusarja paikoillaan, mutta helppoa se ei ole ensikertalaiselle.
Eikös se ole näissäkin imusarjan kyljessä kiinni eli imusarjaa ei ole pakko irroittaa?
Ei ole imusarjan kyljessä ja pakko ei ole irrottaa imusarjaa.
-
Bosch pitäisi olla vuosimallin perusteella. Niissä on kai ollut vähemmän ongelmia. Jos vika johtuu kuormasta aloittaisin vianhaun ensin muualta kuin kaasuläpästä.
Vikakoodit auttaisi, mutta ei varmaan ihan helppo luka tuolla.
-
Täytyy vaan toivoa että oli vain yksi toimintahäiriö kyseessä. Vikakoodien luku tietysti kunhan löytyy laite. Tuo mekaaninen puoli anturin kanssa ei liene ongelma. Korjailin ennen elääkkeelle pääsyä yhdessä kuljetus firmassa vetureita karvan yli 42 vuotta. Vieläkin putiikki pystyssä. väittävät olevansa joku vihreä vaihtoehto. alkuvuosina ainaski pasilan hallit oli sakeana savusta.
-
Meni varmaan limp home vikatilaan ja yleensä tommoset "korjaantuu" sammuttamalla ja hetken odotus ja taas tulille niin voi päästä mutkasta tietä näkymättömiin ennen kuin vika iskee uudestaan.
Mutta vikoja katsomaan heti kun pääsee.
Oli sitä savua tampereellakin perkiön halleilla. ;)
Imuri, mikä se on? Avatkaa ovet ja ikkunat!
-
Kiitoksia vastauksista. Varsinkin ilmeisesti kolleegalleni "laatikko vika". Äsken kokeilin käynnistystä ja ihan ok. tuntui olevan. Alsthom 2x MGO V16 BSHR parhaat savut. Varsinkin kun vetäs kylmänä käyntiin. No meni asian viereen mutta kiitoksia vaan T. Raimo Mannström
-
Kiitoksia vastauksista. Varsinkin ilmeisesti kolleegalleni "laatikko vika". Äsken kokeilin käynnistystä ja ihan ok. tuntui olevan. Alsthom 2x MGO V16 BSHR parhaat savut. Varsinkin kun vetäs kylmänä käyntiin. No meni asian viereen mutta kiitoksia vaan T. Raimo Mannström
Tanssivat renkaat... Siinähän pähkäilevät. :facepalm: inhosin kyllä myymäläautoa tai savon hurua tai mikskä nakkikopiks sitä sanottiinkaan.
Semmosta. :)
-
Vuodesta 1972 vuoteen 2015 Pasilasta ilmalan kautta putkeen
-
Eikö näissä 2-koppasissa V70:issä ollut joskus sitä ongelmaa, että puuterilumi kulkeutui ilmanputsariin ja se meni lopulta tukkoon. Yks kaveri oli kokenut moottorihäiriön juurikin pohjoisessa kun oli ajanut toisen auton perässä pitkään. Mulla oli diesel ja siinä oli ilmanputsarissa joku vaahtomuovi, oliko joku pohjolan malli vai miten sitä kaupiteltiin. Piti kai estää tuota ilmiötä. Ja sitten siinä dieselin imuputkessa oli joku termostaattiohjattu läppä joka ilmeisesti kylmällä avasi läpän ja lumet jatkoi suoraan moottoritilaan. Vai ottiko se lämmintä ilmaa sekaan jotta lumi sulaisi. En tiedä.
Vetureista sen verran, että vanhojen äijien tarinan mukaan VR käytti muinoin dieselvetureissa jäteöljystä puhdistettua uusioöljyä. Kajomeri teki Lempäälässä. Ja tarinan mukaan moottorit savuttivat koska kuluivat noilla öljyillä väljiksi. Tiedä onko totuutta yhtään. Mutta hauska yksityiskohta on se, että Nilsiän öljysheikki oppi puhdistusmenetelmän ollessaan Kajomerellä töissä ja perusti Man Oilin.
-
Juu ilmanputsari kantsii aina tsekata, enolla mk1 veti kanssa lumet sisään kun ajoi auraamattomalla peltotiellä. Yhtä hyvin siellä voi olla pörriäispesä. Mulla Ardic onnistui tänä talvena imaisemaan puuterilumet sisään parkissa vaikka imuputki on pitkä ja mutkainen: https://www.youtube.com/watch?v=lsqKRZpAwYk
(https://www.youtube.com/watch?v=lsqKRZpAwYk)
-
Keli ei ollut kyllä lunta pöllyttävä ja pakkasta noin 10 astetta. Tuo jäätyminen kävi kyllä itselläkin mielessä. Pitää sitten muutaman päivän kuluttua lähteä kokeilemaan onnea kotimatkan kanssa. Katotaan kuinka käy. Kirjoittelen sitten kun vaiva selkiintyy tai selkiintyykö se ollenkaan.
-
Keli ei ollut kyllä lunta pöllyttävä ja pakkasta noin 10 astetta. Tuo jäätyminen kävi kyllä itselläkin mielessä. Pitää sitten muutaman päivän kuluttua lähteä kokeilemaan onnea kotimatkan kanssa. Katotaan kuinka käy. Kirjoittelen sitten kun vaiva selkiintyy tai selkiintyykö se ollenkaan.
Mulla teki joskus vuosia sitten saman tempun tasan yhden kerran, mutta ei toistunut uudestaan. Hieman tämän jälkeen jouduin vaihtamaan akun, eli saattoi olla juurisyy.
-
Keli ei ollut kyllä lunta pöllyttävä ja pakkasta noin 10 astetta. Tuo jäätyminen kävi kyllä itselläkin mielessä. Pitää sitten muutaman päivän kuluttua lähteä kokeilemaan onnea kotimatkan kanssa. Katotaan kuinka käy. Kirjoittelen sitten kun vaiva selkiintyy tai selkiintyykö se ollenkaan.
En ole ennen kuullut, että imupuolella jotain voisi jäätyä. Sama V70 oli mellä perheessä melkein 200tkm ajan, eikä tietoakaan imupuolen jäätymisestä.
Vika selviää, kun saat vikakoodit luettua. Omakohtaisesti koettuna suosittelen Vidalla lukemista, OBD-palikka ja Torque antoi vikakoodin kaasupolkimesta vaikka kaasuläppäkotelo oli syypää. ::)