Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: laatikkoracing - 12.02.2023, 19:08:24
-
Iltaa arvon foorumin väki!
Potilaana 2013 vuoden V70 D4 moottorilla..
Tulipa tuossa viikolla annettua tutulle apuvirtaa kohtaloikkain seurauksin. Ennen kuin kukaan kysyy niin kyllä, annoin virtaa konehuoneessa kuskinpuolella sijaitsevasta (kuvassa punainen nuoli) kytkentärimasta. Voin kertoa että siitä ei kannata...
Auto sammui siis virtaa annettaessa yhtäkkiä ja tuli täysin elottomaksi, vain radio ja ratin katkaisimet toimi. Huomioitavaa ehkä myös se että kuskinpuolen ajovalo (xenon) ei palanut, apparin puoleinen kyllä. Nyt kun antaa suoraa virtaa akulta tuohon samaiseen sulakerasian nastaan toimii auto normaalisti (käynnistää en ole viitsinyt). Autosta saa virrat kokonaan pois ja päälle. Hauska juttu myös se että kun autosta käyttää virrat pois päältä niin tähän sulakerasian nastaan tulee jännite ja auton saa käynnistymään 5 sekunnin ajaksi ja sitten sammuu ja auto on jälleen eloton. Virrantulo lakkaa myös tähän kyseiseen nastaan.
Kysymys kuuluukin että tietääkö kukaan mikä ohjaa virransyötön tähän nastaan/mistä lähden vikaa etsimään? CEM? sulakkeet ja releet tarkistettu ja sulakkeet on ehjiä sekä releet ainakin napsuvat kun käyttää irrallaan ja antaa kelalle virtaa akulta.
Jos joku osaa auttaa niin voin maksaakkin jotain että saan auton ajoon.
Nimimerkillä epätoivoinen mokasäkki
(https://i.ibb.co/VSNkpLZ/20230210-144203730-i-OS.jpg) (https://ibb.co/VSNkpLZ)
-
Missä kunnossa se oma akku / akut on? Olisko ottanut itteensä ja onko tuossa start&stop varusteena..
-
Akku on terve, välillä toki kun webastoa on käyttänyt tulee varoitus mittaristoon alhaisesta akun jännitteestä. Se vain ihmetyttää kun antaa kaapelilla suoraa virtaa auton omasta akusta niin virrat toimii normaalisti.. Voisiko huono akku tehdä tuon? Autossa on startstop, toki mun käytössä aina pois päältä.
-
kas tässä vielä kuva josko aukeaisi:
(https://i.ibb.co/VSNkpLZ/20230210-144203730-i-OS.jpg) (https://ibb.co/VSNkpLZ)
-
Kokeile ehjällä ladatulla akulla! Saattaa selvitä jo sillä???
-
Jos akku kunnossa niin sitten bms kärvähtänyt?
Kokeile vetää kaapeli bms:än ohitse, sehän on tuossa ihan hollilla.
-
Tuulilasin edessä olevan muovin alla on pääsulakkeet. Olisko sieltä kärähtänyt 175 A sulake, joka antaa virtaa tuolle sulakerasialle?
Aika jännä ratkaisu antaa tuosta apuvirtaa, kun akun napa on vieressä ja paljon helpommin saavutettavissa.
-
äsken kävin hallilla touhuamassa, koitin terveellä akulla (taino apukaapeleilla toisesta akusta akunkenkiin) ei vaikutusta asiaan.
@hessu80 : ne pääsulakkeet tuli katsottua, kaikki olivat ehjiä (myös pienemmät sulakkeet samassa sulakerasiassa). Ainakin yleismittarin piipillä yhdisti läpi. Sulakerasian rakenteen vuoksi aika hankala päästä mittaamaan jännitteisenä..
Ja joo, kyllä taikuri itsekkin ihmetteli ratkaisuaan antaa tuosta virtaa...
@jak900 : BMS tarkoittanee Battery Monitoring System? osaako se pätkäistä virransyötön koko autoon jos kärvähtää. Täytyypä kokeilla tätä ???
-
Korjataas sen verran nyt ensimmäistä tekstiä että tuohon sulakerasian nastaan ei tule jännitettä. Kun kävin pääsulakkeilla ja samalla käytin pikkuakkua irti, niin sen jälkeen kyseiseen nastaan tuli jännite. Senjälkeen starttasin auton, auto kävi 5 sekuntia kunnes sammui, ja taas täysin eloton.
-
Korjataas sen verran nyt ensimmäistä tekstiä että tuohon sulakerasian nastaan ei tule jännitettä. Kun kävin pääsulakkeilla ja samalla käytin pikkuakkua irti, niin sen jälkeen kyseiseen nastaan tuli jännite. Senjälkeen starttasin auton, auto kävi 5 sekuntia kunnes sammui, ja taas täysin eloton.
Starttiakun ja pikkuakun välillä on "rele", joka vaihtaa syöttövirran reittejä akkujen välillä. Starttihetkellä starttimoottori saa virtansa isosta akusta ja kaikki muut laitteet saavat sähkönsä pikkuakusta. Kun auto on hörähtänyt käyntiin, voi olla myös tuon 5 sekuntia, pikkuakku irrotetaan toimettomaksi ja kaikki virtasyöttö tapahtuu starttiakusta. Vaikuttaisi vähän, että kyseinen "rele" on rikki siten, että yhteys starttiakkuun ei toimi. Sen sijaan pikkuakulta virta vaikuttaisi kulkevan. Rele on lainausmerkeissä, kun en tiedä millainen laite se on. Enkä tiedä missä se sijaitsee. Luulisi löytyvän paksuja kaapeleita seuraamalla.
BMS-vika on myös mahdollinen, mutta kuvittelisin sen tuottavan enempi murheita latauksen säätelyyn. Se ei ole palanut poikki ainakaan kokonaan, jos ole saanut auton käyntiin omalla akulla. BMS sijaitsee starttiakun maattokaapelissa akunkengän vieressä.
-
Starttiakun ja pikkuakun välillä on "rele", joka vaihtaa syöttövirran reittejä akkujen välillä. Starttihetkellä starttimoottori saa virtansa isosta akusta ja kaikki muut laitteet saavat sähkönsä pikkuakusta. Kun auto on hörähtänyt käyntiin, voi olla myös tuon 5 sekuntia, pikkuakku irrotetaan toimettomaksi ja kaikki virtasyöttö tapahtuu starttiakusta. Vaikuttaisi vähän, että kyseinen "rele" on rikki siten, että yhteys starttiakkuun ei toimi. Sen sijaan pikkuakulta virta vaikuttaisi kulkevan. Rele on lainausmerkeissä, kun en tiedä millainen laite se on. Enkä tiedä missä se sijaitsee. Luulisi löytyvän paksuja kaapeleita seuraamalla.
BMS-vika on myös mahdollinen, mutta kuvittelisin sen tuottavan enempi murheita latauksen säätelyyn. Se ei ole palanut poikki ainakaan kokonaan, jos ole saanut auton käyntiin omalla akulla. BMS sijaitsee starttiakun maattokaapelissa akunkengän vieressä.
Jep, kiitoksia tästä, täytyypä tänään tarkistella josko saisi selkoa tuosta "releestä". Pitäisiköhän tuohon sulakerasian nastaan tulla kokoajan jännite? myös siis kun virrat ei oo päällä.. nyt ei meinaan tuu
-
Pitäisiköhän tuohon sulakerasian nastaan tulla kokoajan jännite? myös siis kun virrat ei oo päällä.. nyt ei meinaan tuu
Pitäisi
-
En tiiä tuon auton rakenteesta mitään tarkkaa mutta eihän + kaapelissa ole mitään sulaketta tjs heti akun luona?
Oisit ottanu kuvan että näkyis vielä enemmän vasenta aluetta. :)
-
En tiiä tuon auton rakenteesta mitään tarkkaa mutta eihän + kaapelissa ole mitään sulaketta tjs heti akun luona?
Oisit ottanu kuvan että näkyis vielä enemmän vasenta aluetta. :)
Tuossa akun + kengässä on oma sulake, se on ehjä. siitä seuraavana menee akkukotelon läpiviennistä pienen lenkin ja tulee pyyhkijän vivuston vieressä sijaitsevaan pääsulakerasiaan, sielläkin sulakkeet ehjiä. joo kuva on vähän huono mutta ei tullut oikeen kuvia räpsittyä kun metrin mittainen elin kasvoi heti otsaan kun tajusi ettei ollutkaan mikään simppeli homma..
-
Jos joku tiedolla jotain tekee niin auto on nyt kunnossa, vikana oli palanut pääsulake. Sulake tuli kyllä mitattua useaan otteeseen että yhdistää mutta tuli tuossa vielä kerran mitattua ja palanuthan se oli… kiitos asiallisista vinkeistä!
-
Hyvä kun vika löytyi! :)
-
Joo ja samalla opimme että älä anna apuvirtaa autosta.
Kaikenmaailman boostereita on nykyään olemassa jos haluaa virtaa jakaa.
Eikös täälläkin monet ole toitottaneet että jos vika iskee niin soitetaan volvolle tai vakuutusyhtiöön, riippuu tapauksesta. V:>
Juujuu kaveria pitää jeesata mutta jossakin se raja menee.
-
Joo ja samalla opimme että älä anna apuvirtaa autosta.
Kaikenmaailman boostereita on nykyään olemassa jos haluaa virtaa jakaa.
Eikös täälläkin monet ole toitottaneet että jos vika iskee niin soitetaan volvolle tai vakuutusyhtiöön, riippuu tapauksesta. V:>
Juujuu kaveria pitää jeesata mutta jossakin se raja menee.
jeps kyllä se tuli tilattua itellekkin tommonen noco-merkkinen kannettava boosteri.. vaikuttas olevan ihan hyvä investointi vaikka jonkinverran sai köyhtyä, eipähän oma auto kyykkää enää muita auttaessa. ::)
-
Kyllä suoraan akun navoista tai vaihtoehtoisesti uudemmissa autoissa apuvirran antamiseen tarkoitetuista nastoista voi melko huoletta antaa apuvirtaa. Apuvirran antajan moottori kannattaa sammuttaa operaation ajaksi. Jos oikein haluaa minimoida riskit, niin toista akkua vaan ladataan pari minuuttia eikä yritetä startata lainkaan kaapelien läpi.
Tässä casessa oli hieman erikoinen tuo apuvirran antamispiste. Onneksi ei kuitenkaan tullut juuri muuta kuin henkisiä vaurioita.