Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: V10850AUT - 15.02.2023, 20:21:27
-
Yritin alkaa imeä automaatin öljyjä öljytikun reiästä mutta käsipumpun letku menee vain siihen saakka jossa öljytikku näyttää Hot-aluetta, jolloin öljyä ei saa imettyä tikun kautta.
Esim. 850 ja s40 automaateissa tämä onnistuu vallan mainiosti ja letkun saa aivan vaihteiston pohjalle.
Onko v70 2001 vaihteistossa jokin este ettei öljyä pysty imemään pois öljytikun kautta?
Tietääkö kukaan???
-
Huuhtelemalla ne nyt muutenkin kannattaa vaihtaa.
-
Oon imenyt tuosta laatikosta kerralla semmosen kolmisen litraa, en ihan tarkkaa määrää muista.
Pumpussa oli semmonen läpinäkyvä muoviletku ja meni melko syvälle kun pyöritteli ja työnsi.
Ei siellä mikään hajoo sellasesta.
Olin huuhteluvaihdon tehny mutta oli vielä vähän likaista öljy niin tein tuon vielä lisäksi ja uutta samanverran sisään.
Periaatteessa tuli saman verran kuin propun kauttakin laskemalla.
Onhan letku semmosta helposti muotoutuvaa?
-
Onhan letku semmosta helposti muotoutuvaa?
Kovaa muovia on letku ja yritin pehmeällä muoviletkulla tikun reikään eikä mene yhtään pidemmälle.
Edellinen omistaja avannut laatikon.
Voiko joku nyt olla esteenä ettei letku mene tikun reiästä.
Öljytikku kuitenkin menee normaalisti.
Jotain hämärää tässä on...
-
Jos se öljy on huuhtelun jälkeen vielä likaista niin eipä siellä ole tarpeeksi sitten öljyä kierrätetty läpi, yleensä meillä pyöritetään niin kauan että se öljy ON kirkasta niin tarvi sen koommin imuilla pelailla. :D
-
No likaista ja likaista, reilu 13 litraa käytin. En viittiny ton jälkeen seurailla miltä näyttää ja toimii.
10 l kierrätin ja sit vielä tuo 3.
Jos ei kelpaa tuolle paskalle nii hajokkoon, sillähän siitä pääsee.. :D
Saahan siinä käyttää vaikka 100 l jos tuntuu että on väärän näköstä mutta ei ne korjaamollakaan juuri värejä kattele, käyttää vaan mitä ohjeet sanoo ja tätsit.
-
No kyllä meillä korjaamolla muuten kattellaan..
Miksei sitä voi kerralla tehdä kunnolla jos hommaan ryhtyy, monesti tuota on ihmetelty.
-
Jos se öljy on huuhtelun jälkeen vielä likaista niin eipä siellä ole tarpeeksi sitten öljyä kierrätetty läpi
Joo, ei oo kerran eikä kaks kun 20-litran jälkeen on ollut jo oikean väristä :D
-
Joo, ei oo kerran eikä kaks kun 20-litran jälkeen on ollut jo oikean väristä :D
Varmaan juu mutta mullakin esim. oli 15 l hommattuna niin ei viittiny ajaa sata kilometriä hakeen lisää.
Uskoisin että ei paljoo eroo ole vaikka olis sen 20 l laittanu. Meinaan siinä öljyn laadussa.
Punaseks se tuli mutta niitä öljyjäkin on erilaisia punasia väriltään.
Kertokaa vaan miten pitää tehä kun ootte ammattilaisia, en ota kantaa jatkossa. :hg:
-
Päästit alussa pohjapropusta öljypohjan tyhjäksi myös?
-
Nyt kun tässä on jo monet öljyt vaihdettu niin...
Ei kai propusta ole laskettu jos meinaa imasta?
Eihän siinä oo mitään järkee.
Käytä vähän voimaa, kyllä sen letkun sinne pitäis mennä.
Jos ei muka mene niin laita siihen pumppus letkuun vielä pienempi letku sisälle ja koita sillä ohuemmalla.
Mulla on tuollanen lidlin 15€ imuri ja on ollu kyllä hyvä ostos. Oli sitten vaihteisto tai ohjaus tai polttoaine tyhjättävänä.
Siinähän on aika ohut tuo imuletku ja se menee kyllä vaihteistoon.
https://youtu.be/fY40cmozOHE
-
Luulin että ongelma oli että öljyjä ei saada puhtaaksi. Sitä lidlin imuria on lidlissä yhä myynnissä mutta en ole kyllä kuullut että kukaan haluaisi sillä automaattilaatikkoa huoltaa.
-
No mulla se imuri sattu olemaan, huuhteluvaihdon tein normaalisti ja sit katoin että ehkä vielä vois vähän uusia.
En viittiny könytä enää propulle vaan imasin sen kolmisen litraa pois ja saman verran laitoin vielä uutta.
Tikku paikalleen ja jäteasemalle viemään öljyjä.
Kokeiltu on jos imurilla vetää tyhjäks niin propusta ei enää tule mitään.
-
Nyt kun tässä on jo monet öljyt vaihdettu niin...
Ei kai propusta ole laskettu jos meinaa imasta?
Eihän siinä oo mitään järkee.
Käytä vähän voimaa, kyllä sen letkun sinne pitäis mennä.
Jos ei muka mene niin laita siihen pumppus letkuun vielä pienempi letku sisälle ja koita sillä ohuemmalla.
Kokeiltu myös 2001 s60 ja sama juttu eli käsipumpun kova letku, eikä ohuempi muoviletku mene läpi tikun reiästä.
850 ja s40 onnistuu imemällä ja mitään estettä ei ole, kun imurin letkun työntää tikunreiästä.
-
Oudolta kuulostaa. Mulla 2001 S60 ja ohut letku menee kun vähän muljuttaa ja painaa.
Meneehän se tikkukin sinne niin ei se umpitukossakaan voi olla. ELK
-
Leikkaa pää viistoksi niin menee helpommin.
-
Imuvaihto on varmastikin helppo ratkaisu, mutta tällainen tyhmempi kuvittelee, että se pahin möhnä laatikon pohjalta tulisi valuttamalla helpommin ulos, kuin imemällä. Ainakin, jos letkun pään viistoaa..
Onkos näissä pohjatulpassa magneetti?
-
Jos siellä möhnää on niin ei se propustakaan tule, kyllä se istuu siellä alimmissa sopukoissa ja yleensä se on varmaan öljyssä kierrossa kaiken aikaa.
Painotan että en minäkään imemällä koko huuhteluvaihtoa edeltävää öljynpoistoa tee mutta on ihan kiva tämmösiin pikku säätöihin kun ei viitti kaiken aikaa jumpata auton alle astian kanssa proppua aukomaan ja imemällä pienen määrän mittaus käy kätevästi kun horasee suoraan mitta-astiaan.
Sit vielä, tottakai japsit on siihen proppuunkin sen magneetin onnistuneet ymppäämään. :D