Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: raslak tuuheapää - 15.02.2023, 20:34:29
-
Vaihdoin jakopään hilppeet ja nokka-akseleiden stefat, ei käynnisty. Nokka-akselit lukittuna, alamerkki kohdallaan, ja vvt pyörien merkit kotelon merkeissä kasasin. "nyt en ymmärrä, minäkö tyhmä" Luin tuossa vvt pyörien kääntämisestä.... silloin merkit eivät täsmää??? Kertokaapa joku mihin asentoon ne pyörät käännetään, että tunnistimet antaa laittaa käyntiin :idiot2:
-
kai kattoit kasauksen jälkeen, että nokat oli viellä vaakatasossa takaa kun pyöräytit konetta
mites nokkien triggerit menikö oikein paikalleen
-
Nokkien triggerit?? Kun päästin lukituksen toinen akseli oli hieman eri asennossa, kuten aloittaessanikin...
-
Nokkien takapäiden urat pitää asettua venttiilikopan sauman suuntaisesti kun koneen pyörittää merkkeihin. Jollei ole, niin silloin nokan/nokkien asento pitää korjata.
-
Onko nokka joka on väärässä asennossa käännettävä irroittamalla vvt pyörä, ja asettamalla se uudelleen?
-
En tiiä onko mitään apuja mutta laitan kuitenkin niinkuin tapoihini kuuluu. :2funny:
https://youtu.be/cqvItAiS4_0
-
Ei tuo lontoon kieli oikein aukea.. Kun saisi jonkun selkeän ohjeen, mikä on väärin
-
Jos siellä on mekaanisesti kaikki oikein asennettu niin jotain piuhaa on nyt jostain irrallaan?
-
Niih, paa se nokan anturi paikalleen tai ainakin sen liitin. :D
-
Onko nokka joka on väärässä asennossa käännettävä irroittamalla vvt pyörä, ja asettamalla se uudelleen?
Sillai se onnistuu ilman jakohihnan irrotusta. Pultti auki ja kääntää takapäästä. Pyörittää koneen uudelleen ympäri jotta näkee menikö sinnepäinkään.
-
Sillai se onnistuu ilman jakohihnan irrotusta. Pultti auki ja kääntää takapäästä. Pyörittää koneen uudelleen ympäri jotta näkee menikö sinnepäinkään. Kiitos, näin ajattelin toimia: Löysään Vvtpultit ja käännän takapäästä hahlot suoraan
-
Silloin kun nokat ovat vaakatasossa lukittuna ja kaikki merkit kohdillaan, niin VVT-pyörien säätöklappi on täysin myötäpäivään käännettynä, eli kumpikaan vvt ei vapaana suostu myötäpäivään enää liikkumaan, mutta vastapäivään parin hampaan verran. Tämän tsekkaa ensin hihna irti ja sitten hihna kiinni, lukitus irti ja pari pyöräytystä ilman että pakittaa (ei pyöritä vastapäivään siis) ja uusi tsekkaus. Pitäisi olla just eikä melkeen kunnossa. Siinä kun hihnaa laittaa, niin sen vvt-säätövaran voi helposti turata, eli pyörä liikkuu hieman vastapäivään, kun hihnan kanssa tappelee. Siinä vaan tarkkana, ettei näin pääse käymään.
Toki kandee varmistaa, että katsoo kampiakselin merkin oikeasta kohdasta, tässä voi periaatteessa erehtyä, koska näkyvyys on huono, mutta nokkien kanssa ei oikein voi, jos on lukitustyökalu. Tosin olishan sille kampiakselillekin lukitustappi olemassa.
Tosin mulla ainakin käynnistyi hyvin ja kävi ihan ok, vaikka näitä veivaa parin hampaan verran pieleen. Virhekoodin antaa kyllä.Eli vois kai tässä joku muu juttu olla kuin hieman pielessä oleva ajoitus? Tietty jos on lipsahtanut vähän enemmän, niin sitten joo.
-
Tänään alkoi jo lupaamaan :-[. Takapään hahlot suorassa lukittuna , ala merkki ok. pako käännettynä vas. imu käännetty oikealle . ylämerkit kohdallaan kotelon lovissa ??? ??? ???alkaa jo epäilyttään onko ohjeet oikein???
-
Ei alfamerin kirjassakaan kerrota tuosta pakopuolesta mitään, käännetääkö sekin myötäpäivään, tuossa olis kyllä jo selvä syy..
....
-
Nyt mää sen hokasin,kun mietin ite. Tottakai se pakokin käännetään oikealle. muutenhan se jää heti säädön verran jälkeen... :D
-
Nyt mää sen hokasin,kun mietin ite. Tottakai se pakokin käännetään oikealle. muutenhan se jää heti säädön verran jälkeen... :D
Niinhän tuossa aiemmassa viestissä neuvottiin... ???
Silloin kun nokat ovat vaakatasossa lukittuna ja kaikki merkit kohdillaan, niin VVT-pyörien säätöklappi on täysin myötäpäivään käännettynä, eli kumpikaan vvt ei vapaana suostu myötäpäivään enää liikkumaan, mutta vastapäivään parin hampaan verran.
-
aina kun tehdään jakopää pyöritetään konetta operaation jälkeen käsin ja varmistetaan, että merkit ja tässä tapauksessa viellä nokka-akselit on myös takaa niinkun pitää..
-
Kiitos tietäjille. Volvo kulkee, ja kartanomaisen komeasti :D. Olihan tuossa kompurointia, mutta lopputulos parasta. Vieläkun sais tuon srs - huolla heti - sammumaan. En tiedä syytä, miksi syttyi, ainoastaan alhainen akku jännite 10,8v -ennen starttia- näkyy pikkutesterillä.
-
Ethän oo irroittanut lämmönsäätöpaneelia virrat päällä? Siitä tulee srs vikavalo.
Koita ensin poistaa semmosella testerillä mikä siihen pystyy, ei siihen vidaa tarvii.
Oli nyt syy mikä tahansa. Voihan olla johdoissa vika, yleensä kuskin penkissä.
-
Kaikki kunnossa. Tuo valo syttyi viallisen testerin/lukijan takia... -joka päätyi paaliin, ei Volvo ;D
-
Juu nuo kiinan obdpalikkalukijatmitälie on vähän kyseenalaisia, parit volvot sain koodailla oikein hartiavoimin kun vääränlainen elm327 oli tungettu pistokkeisiin, sekaisin olivat oikein kunnolla. Noissakin on ohjelmisto eroja ja kaikki ei käy kaikkiin malleihin.