Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tumppis - 16.02.2023, 12:20:55
-
Elikkäs tuli hankittua tuollainen pikkuvikainen V50, jossa sisäpuhallin puhaltaa miten sattuu, minne sattuu ja mitä sattuu.
Se tuuttaa joskus hantin puolelle kylmää ja kuskin puolelle kuumaa.
Toisinaan tulee pelkästään kylmää ja täysillä, ikään kuin tuulilasin huurteen poisto olisi kytkettynä päälle, vaikka ei ole.
Yleensä myöskään suuntaus nappuloiden käyttäminen ei vaikuta mitenkään, vaan puhallus on ja pysyy tuulilasilla.
Puhaltimen voimakkuuden manuaali säätö on ainut joka toimii aina, kun taas automaatti asento ei todellakaan.
Automaatti asennon, lämpötilan säädön ja suunta valitsimen saa toimimaan käyttämällä viiksestä orkkis eberiä noin 4min.
Luulen että tuo eberi ei kuitenkaan ole kovin pitkäikäinen jos joka kerta joudun käynnistämään sen kun lähden autolla jonnekin, eikä se ainakaan kesää ajatellen kuulosta kivalta.
Ei kenelläkään sattuisi olemaan vinkkiä kuinka korjata tämä ongelma.
(Edellinen omistaja on jo vaihtanut lämpötilan haistelijan)
-
No tuolla perusteella lämpötilan ja suuntauksen läpät elää omaa elämäänsä.
Oletko vikakoodit lukenut?
-
No tuolla perusteella lämpötilan ja suuntauksen läpät elää omaa elämäänsä.
Oletko vikakoodit lukenut?
Juu oon, mut ei ilmoita mitään vikoja
-
Onko viat luettu jollain volvoa ymmärtävällä lukijalla esim. Vida?
-
Juu on luettu ihan kunnon liikkeessä, sitä en tiedä mitä lukiaa käyttivät.
-
Mulla samantyylisiä ongelmia. Puhalsi minne sattuu ja välillä ei puhaltanut ollenkaan. Pääsääntöisesti kuskille haaleaa ja vänkärille kuumaa. Vikakoodeina BSR:llä luettuna lähes kaikki läppämoottorit.
Lisäksi useamman vuoden siinä ohjainlaitteessa toimi merkkivalot miten sattuu vaikka muuten itse toiminto toimi. Esim. penkinlämmittimien valot ei syttynyt vaikka penkinlämmittemet toimi, AC on/off-valot ei toiminut. Vaihdoin koko CCM:n ja viat hävisi.
Pitää nyt seurata pitääkö tehdä kalibrointia tai ohjelmointia mutta vaikuttaisi että saa vaihdettua noin vain. Oli sama osanumero kummassakin (30782540).
-
Kalibrointi vidalla ensialkuun.