Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: kakkosnelone240 - 23.12.2011, 19:26:02
-
Nyt on vähä ongelmallist.. Omas 240 ei toimi etuvalot??? Pitkä väläytys toimii, ei jää pääl ollenkaa.. Ja sulakkeet kaikki ehjii.. Missä vika??
-
tarkasta valokatkasia onko sulanut? ja sit valorele kuljettajan jalkatilasta k-rele :hello:
niin, ei kai siellä sitten pala takavalotkaan?
-
Palaa takavalot kyl kaik normaalisti ja sen verra huomasin et valot saa palaamaa ku pysähtyy ja laittaa uudestaa valokatkasijast pääl?? aikamoine logiikka...
-
Eikös ne mee jotenki ristiin nuo valot? Sulakkeita kannattaa aluks pyöritellä ja jos ei korjaannu nii sitte releet.
viisaammat jatkaa
-
Sen verra selvis et jarruvalokatkaisija on rikki ainakin, eihän sen pitäis vaikuttaa etuvaloihin mitenkäään ? Vai onko ne jotenki sarjassa? Ainakin molemmat etuvalot on keskenään toisissa... toiseen laitto virtaa nii molemmat syttys kirkkaasti palamaan. Mutta ei sitte vaa milläää pala ajossa..
-
oletko tarkistanut maajohdot konehuoneesta, sieltä lokasuojista?
-
oletko tarkistanut maajohdot konehuoneesta, sieltä lokasuojista?
Pystytkö kertomaan missä kohtaa se on siellä?
-
umpioiden lähellä.
-
Kuten jo tuonne toiseen aiheeseen vastasin niin vaihda kaikki sulakkeet uusiin ja putsaa sulakerasia. Se valovikapurkki on kanssa yks vikapaikka, ehjä käytetty tilalle taitaa olla helpoin ja halvin vaihtoehto (uutta tuskin tiskiltä saakaan). Ja kuskin kytkinjalan alla on jotain releitä peltilevyn alla piilossa, saattavat lillua vedessä ja aiheuttaa ongelmia.
Sielläkö ei pala edessä mitään valoja. Ei ajovalot eikä pitkät? Saattaisi olla vika vilkkuviiksessäkin jos sitä renkkaamalla pelaa jotain valoja.
-
Siis autos palaa kaikki muut valot paitti ajovalot edes ja jarruvalot, mut jarruvalot johtuu siit jarruvalokatkasiast.. Ajovalot on vaa mysteeri nyt
-
vikavahti sinisellä 740:iin 80e. tässä sama rele? Oliko tässä valomuistin relettä? Polttimot ehyet?
-
Vika löytyi! Niinkuin joku taisikin mainita, nii kuskin jaloissa oleva rele temppuili :) Nyt taas valot palaa kirkkaasti.
-
Kolme vastaavaa tapausta tullut kavereilla vastaan kk sisällä ja aina ollut vika tässä releessä tai sen liitännöissä.
-
Lainataas vanhaa aihetta: Eli missähän mahtaa olla ongelma kun lankun pitkät ei reagoi mihinkään? Edes pitkien merkkivalo ei syty, eikä valoja pysty edes väläyttämään. Sulakkeet ehjät ja kontaktipinnat putsattu, mutta ei auttanut. Taitaa olla siis viiksessä tai valovaihtoreleessä vika? Kummassa todennäköisemmin? Haynesin oppaista ei ollut mitään apua joten kysyn täällä. :D
-
Lainataas vanhaa aihetta: Eli missähän mahtaa olla ongelma kun lankun pitkät ei reagoi mihinkään? Edes pitkien merkkivalo ei syty, eikä valoja pysty edes väläyttämään. Sulakkeet ehjät ja kontaktipinnat putsattu, mutta ei auttanut. Taitaa olla siis viiksessä tai valovaihtoreleessä vika? Kummassa todennäköisemmin? Haynesin oppaista ei ollut mitään apua joten kysyn täällä. :D
otitko sulakkeen pois? Niissä pyöreissä sulakkeissa voi olla pääty hajalla. Rele irti ja virtakynällä tai mittarilla katsot mihin tulee virta, tarttet kaverin vetään viiksestä.
-
ja releestä saa sen kotelon helposti, itellä joskus jumitti pitkät päälle eikä vaihtanu niitä pois :)
E:ja tuota alempana mainittua valonvaihtorelettä konehuoneesta tarkotan.
-
Valonvaihtorele konehuoneessa vaihtoon (todennäköisemmin siellä vika kuin viiksessä omien kokemusten mukaan).
-
Jos tämä kysymys sopisi tähän topiciin.
Meneekö kapeiden viisiruutuisten takavalojen tilalle leveämmät kuusiruutuiset takavalot? Meneekö suoraan vai joutuuko muokkaamaan jotain?
Kyseessä on volvo 240 vm -81, jota on tehty molemmilla takavaloilla varustettuna.
-
Jos tämä kysymys sopisi tähän topiciin.
Meneekö kapeiden viisiruutuisten takavalojen tilalle leveämmät kuusiruutuiset takavalot? Meneekö suoraan vai joutuuko muokkaamaan jotain?
Kyseessä on volvo 240 vm -81, jota on tehty molemmilla takavaloilla varustettuna.
Peräpellistä pitää takavalojen aukkoja suurentaa auton keskelle päin, muuta ei tarvita. Pultinreiät osuvat kohdilleen ja johdot sopivat suoraan.
-
Minulla on saksasta tuotu 240-kartano vm-90, siitä meni ajovalot ja syy oli tämä pikku rele joita on kaksi kpl, oikeanpuoleisen lyhdyn vieressä, toinen on pitkille ja toinen lyhyille valoille.
(http://www.autodirectsave.com/Assets/ProductImages/adsjj68.jpg)
Tämä nyt on vaikea ja hidas palsta vastata.
-
eli mikähä mahtaa olla kun ei saa pelkkiä parkkeja päälle volvossa? laitat pelkät parkit niin ajovalot palaa silti. joku rele kans?
-
Katos ettei valokatkaisimen pohja ole lähdössä irti. Varsinkin jos vanhan mallin katkaisija.
-
Katos ettei valokatkaisimen pohja ole lähdössä irti. Varsinkin jos vanhan mallin katkaisija.
Totta, mulla hajos 2 katkasijaa kuukauden sisään ihan normi käytös. kuulat vaan ropisi ja sit meni pimeenä.
-
Valonvaihtorele alkoi sulattamaan liitintä aiheuttaen palaneen käryä ohjaamoon. Siispä rele ja liitin vaihtoon. Vihreä-punaisen johdon liitos oli kärynnyt.
Vaihdoin releen, onko normaalia että toi puna-vihreä johto kuumuu tuosta releen alusta niin paljon, että kutistesukkakin nippa nappa alkaa sulamaan. Lämpenee 10 minuutissa tuohon lämpötilaan ja pysyy siinä.
Muualla ei näy merkkejä johtimen sulamisesta. Valot toimii ok. Jännite noin 14 volttia.
-
Kuis paksua karvaa kyseessä? Ohkasista johdoista tulee kivoja lämmitysvastuksia kun kuormaa tulee. Pätee siis toki paksumpiinkin naruihin, mutta tarvittavat virrat kasvaa tottakai.
Jos mahdollista niin paksumpaa johtoa tilalle. Ja yks mikä on helppo tehdä, on miettiä että paljonko sitä johdinta myöten kulkee virtaa, esim. 1,5mm2 karvalla ei kannata liiemmin yli kymmentä amppeeria viiä.
-
Silmämääräisesti 2.5mmneliöö.
Ei tosiaan voi olla normaalia että noin paljon lämpemee johdin. Etuvalojen johdotuksia tutkin ja huomasin että vasemman valon musta johto käy myöskin kuumana. liitin oli sulanut.
Aikaisemmin oli myös toisesta valosta kärytellyt liitintä. Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Ruotsalaista v...vinoilua? :) Kosketushäiriötä ollut niin tullut vastusta-> virta kasvanut ? :juhau: Releen kontaktit varmistettu.
Olisi hyvä nähdä valokytkennöistä sähkökaavio niin näkisi missä kaikkialla tämä punavihreä johto käy.
-
Olisi hyvä nähdä valokytkennöistä sähkökaavio niin näkisi missä kaikkialla tämä sinivihreä johto käy.
Tuolta löytyy: http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/240%20Wiring%20Diagrams (http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/240%20Wiring%20Diagrams)
Esim. 81-versiossa on hyvä kuva sivulla 38: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/TP30316-1%201981%20Wiring%20Diagrams%20All%20Models%20Part%201.pdf (http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/TP30316-1%201981%20Wiring%20Diagrams%20All%20Models%20Part%201.pdf)