Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Papu83 - 19.02.2023, 19:37:51
-
Tervehdys! Uusi volvoilija täällä painii ongelmien kanssa. Eli kyseinen laite ravistaa ikään kuin renkaat olisi epätasapainossa kiihdytyksessä. Eli vaikka kun risteyksestä lähtee kevyellä kaasulla, siinä noin 10-50kmh vauhdissa tuntuu tutinaa. Lähinnä ehkä 2 ja 3 vaihteella turbiinin luistaessa. Eikä välttämättä aina tutise.
Vaihdettuja osia tutkimuksieni mukaan
-molemmat vetarit
-pyöränlaakerit
-alatukivarren puslat
Suurin huolenaiheeni on että voiko tuollainen tutina tulla laatikosta? En haulla löytänyt vastaaviin oireisiin sopivia vikoja…
-
Joskus on ollut jakopäänpuoleinen moottorintukikumi painunut kasaan.
-
Ei ole vielä ollut aikaa tutkia vikaa mutta törmäsin toiseen ongelmaan, pakkasyön jälkeen kylmästartissa ykkös pytyn tienoilta kuuluu nakutusta, ehkä minuutin kaksi. Jos on lohkolämppärissä nakutus ei aina edes kuulu. Lähtisköhän vikaa etsimään nostajista vai suuttimesta? Mielestäni käydessä kun irrotti ykkösmukin suuttimen johdon nakutus lakkasi mutta kakkosen irrottamalla jatkui…
-
Venttiilikoneistohan se nakuttaa…
-
Tervehdys! Uusi volvoilija täällä painii ongelmien kanssa. Eli kyseinen laite ravistaa ikään kuin renkaat olisi epätasapainossa kiihdytyksessä. Eli vaikka kun risteyksestä lähtee kevyellä kaasulla, siinä noin 10-50kmh vauhdissa tuntuu tutinaa. Lähinnä ehkä 2 ja 3 vaihteella turbiinin luistaessa. Eikä välttämättä aina tutise.
Vaihdettuja osia tutkimuksieni mukaan
-molemmat vetarit
-pyöränlaakerit
-alatukivarren puslat
Suurin huolenaiheeni on että voiko tuollainen tutina tulla laatikosta? En haulla löytänyt vastaaviin oireisiin sopivia vikoja…
Hep!
Täällä samankaltainen oire. Manuaalivaihteisena tosin, V50 1.6D -12. Ostin tämän 212 tkm ajettuna viime vuonna. Tutina esiintyi silloin jo. Nyt mittarissa on 248 tkm ja tutina on pysynyt matkakumppanina. Käytännössä selvä tutina on havaittavissa, kun 2-vaihteella kiihdyttää 20-50 kmh-alueella. Olen kahdessa huollossa asiasta kysellyt, mutta kaikki pitäisi olla kunnossa. Renkaiden runkovauriota eka huolto veikkasi, mutta renkaiden vaihdon jälkeen muutosta ei tapahtunut. Auto toimii muuten hyvin, kulke suoraan, ei kolise yms. Moottorin tukityynyasiaa voisi kyllä katsoa joskus. On tuo vähän ikävä ominaisuus, kieltämättä..
-
Itse kävin nuo moottorin kumit silmämääräisesti läpi ja näyttävät varsin hyviltä…ärsyttävä vaiva… ei viitsisi käydä osa kerrallaan vaihtelemaan..
-
Tuo on noissa hyvin yleistä.
Ite painiskeltiin sen kanssa ja aivan kaikki uutta etupäähän. Vetarit, pyöränlaakerit, iskarit, jouset, kaikki tuennat alas ja ylös, tukivarret, alapallot,...
Ainoa mikä vähän helpotti oli uudet jouset. Auto madallusjousilla ja vanhat oli selvästi väsyneet.
Oli turhan matala niin kait sitten meni vetonivelien kulmat yli sietorajan.
Ei siitä hyvä tullut mutta lähes oireeton kun vanhaan vertaa.
Joku tonttispesialisti sanoo ettei vaikuta ja voi tehdä vaikka kuinka matalan. Olen vähän eri mieltä asiasta.
Takapotkuissa helppoa kun veto takana ja jäykkä taka-akseli.
Nää kyseiset mallit on kyllä tosi arkoja tälle ilmiölle.
-
Näin se vain tämäkin tutina tuli päätökseen! Vaihdoin kuskinpuolelle uuden vetarin tilalle uuden… en tiedä oliko vika vetarissa mutta tuo laatikon kylkeen tuleva akselin pätkä oli puolet tiukempi uudessa vetarissa kuin edellisessä… ei tullut siinä asennus kiimassa mittailtua ajseleiden/boorituksien paksuus eroja…eli jos näin kuvaisili että vanhassa vetarissa tuo laatikon kyljessä oleva malja heilui siitä maljan päästä jopa 1cm ylös alas ja nyt heiluu max 3-4mm… ”korjataan sen verran että tutina vähentyi noin 90% eli edelleen pieni sellainen jota ei varmaan kaikki edes havaitse”