Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: PetteriJ - 24.02.2023, 16:18:06

Otsikko: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: PetteriJ - 24.02.2023, 16:18:06
Ennen vanhaan auton käyttöohje- tai huoltokirjassa oli selkeästi mitä huolletaan ja millä kilometreillä. Vaihdoin tuoreempaan Volvoon (V60 T8 MY20), eikä sen kirjassa ole enää mitään tietoja huoltoväleistä. Jotain olen löytänyt, mutta tietoja puuttuu edelleen. Osaisiko joku (Vida:n) käyttäjä täydentää/ korjata?

Huoltojaksot:
- Jakopään hihna? 5 vuotta tai 150 000 km. Paitsi Ruotsissa tietysti enemmän
- Apulaitehihna? Varmaan samaan jaksoon jakohihnan kanssa?
- Moottoriöljy ja suodatin 30 000 km tai 1 vuosi
- Ilmansuodatin? Oletus 60 000 km
- Raitisilmasuodatin ? Olettaisin, että samalla jaksolla moottoriöljyn kanssa eli 30 000 km
- Vaihteistoöljy. Takseissa 60 000 km, muilla ei koskaan. Vaihdan, vaikka ei taksi olekaan
- ERAD öljy? Volvon mukaan ei varmaan vaihdeta koskaan. Ajattelin, että ehkä 90 000 km vois olla sopiva
- Sytytystulpat? Olisko 60 000 km?
- PA suodatin, mistä löytyy ja onko edes vaihdettava?
- Jarrrunesteen vaihto 2 vuotta
- Jarrutöitä? Kun niille tulee kovin vähän käyttöä, niin pitääkö puristella männät sisään huolloissa? Tai jotain muuta huoltoa?
- Jotain muuta huollettavaa?
- Huoltovälin nollaus aina öljynvaihtohuollon jälkeen
- Tarkastaa saa sitten vaikka mitä letkuja, putkia, jarrupaloja, ilmanpaineita ym.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: Niclashki - 25.02.2023, 19:15:51
Ihan ok näyttää lista olevan. Mitä oman mekaanikon kanssa (Bilian) juttelin, niin hän suositteli hybridille 80-90tkm vaihdelaatikon öljyjen vaihdolle, mutta Eradille ehdotti, että 60tkm kohdalla voisi olla hyvä vaihtaa, ovat jos siinä vaiheessa sen verran tummat. Sytytystulpat tuli itsellenikin yllätyksenä, että ne vaihdettiin nyt jo, kun alkukuusta oli ns. 60tkm huolto, vaikka 46tkm on lasissa (auto 2020 V90 T8).

Näissä uudemmissa bensa volvoissa ei käsittääkseni ainakaan Suomi autoissa ole aikoihin ollut polttoaineen suodatinta. Dieseleissä on sekä "likaisemman" polttoaineen markkinoilla myös bensoissa.

Ja joka huollossa kannatta muistaa, että kameroiden puhdistus, eli tuulilasin puhdistus sisäpuolelta kameroiden edestä, 1v tai 30tkm.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: volvoandy - 26.02.2023, 14:09:03
Minä komppaan tuota Petterin laittamaa listaa ja minullekin Wetterin omamekaanikko suositteli erad:n ja automaattivaihteiston öljynvaihtoa jossain 90tkm kohdilla. Minulla oli jakopään hihnan osalta huoltokuitissa maininta 5v/180tkm.
Pyysin varsin tarkastamaan korkeajänniteakun/moduulien kunnon "becm" ja näytti todella tasaiselta arvot kaikkien vissiin 6 moduulin (A-F) osalta. Mekaanikko kertoi, että ei ole ollut ongelmia noissa T8 akustoissa ja moduuli kerrallaan voidaan vaihtaa, jos jotain tulee. 2015 tulleen (XC90 T8?) osalta ei niihin ole juuri mitään tarvinnut tehdä. LG valmistama akusto kyseessä.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: PetteriJ - 26.02.2023, 15:43:39
Nyt tuli ERAD:in öljyt vaihdettua. Magneettitulppan oli kertynyt aika runsaasti metallilastua. Ohjeena on uusia se vaihdossa, tulpan hinta noin 15 €. 4,6 dl tuli öljyä ulos, 6 dl meni sisään. Öljyn väristä nyt on paha sanoa, että onko sen ominaisuudet heikenneet vai vai. Kukin tekee omat johtopäätöksensä. Kilsoja oli vaihdossa 105 000 km. Seuraavaksi sitten automaatin öljyt vaihtoon.
(https://i.ibb.co/cKBdxW4/ERAD-tulpat.jpg) (https://ibb.co/cKBdxW4)

(https://i.ibb.co/sKWtk8D/ERAD-o-ljy.jpg) (https://ibb.co/sKWtk8D)
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: JJJ - 26.02.2023, 16:37:37
Sit jos joku [tm] jaksais vielä listata käytettyjen nesteiden ja osien tyypit ja koodit, niin olis hyvä.
Ite oon huollattanu vielä marmorilla, vaihtelevin kokemuksin, mutta jos ton läjän nyt vielä vuoden-kaks pitää niin voisin harkita osittaista TIS huoltoa.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: hessu80 - 26.02.2023, 17:57:27
Nyt tuli ERAD:in öljyt vaihdettua. Magneettitulppan oli kertynyt aika runsaasti metallilastua. Ohjeena on uusia se vaihdossa, tulpan hinta noin 15 €. 4,6 dl tuli öljyä ulos, 6 dl meni sisään. Öljyn väristä nyt on paha sanoa, että onko sen ominaisuudet heikenneet vai vai. Kukin tekee omat johtopäätöksensä. Kilsoja oli vaihdossa 105 000 km. Seuraavaksi sitten automaatin öljyt vaihtoon.
(https://i.ibb.co/cKBdxW4/ERAD-tulpat.jpg) (https://ibb.co/cKBdxW4)

(https://i.ibb.co/sKWtk8D/ERAD-o-ljy.jpg) (https://ibb.co/sKWtk8D)
Kun vetopyörästö-öljy on noin mustaa ja magneetti täynnä rautaa, niin huolto oli hyvinkin ajankohtainen. Eivät vissiin huollossa viitsi putsata magneettia? Eihän se käytössä kulu ja propun vaihto on siksi liioiteltu toimenpide.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.02.2023, 18:07:18
Mikäs se on 150tkm huollossa sytytystulppien kohtalo, ei ainakaan laskussa ollut. Kuuluuko tuo kameroiden putsaus normaaliin huolto-ohjelmaan, vai pitääkö se tilata erikseen ?
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: tuomaril - 26.02.2023, 18:56:47
Mikäs se on 150tkm huollossa sytytystulppien kohtalo, ei ainakaan laskussa ollut. Kuuluuko tuo kameroiden putsaus normaaliin huolto-ohjelmaan, vai pitääkö se tilata erikseen ?
Tuulilasin / kameroiden puhdistus kuuluu normaaliin huolto-ohjelmaan.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: Niclashki - 01.03.2023, 18:22:59
Mikäs se on 150tkm huollossa sytytystulppien kohtalo, ei ainakaan laskussa ollut. Kuuluuko tuo kameroiden putsaus normaaliin huolto-ohjelmaan, vai pitääkö se tilata erikseen ?

T8 on sytytystulppien vaihtoväli 60tkm. Eli 60tkm, 120tkm ja 180tkm huolloissa. Mulla tuo tuulilasin putsaus sisäpuolelta kameroiden edestä on aina automaattisesti kuulunut huoltoon ainakin Bilialla.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: nn76 - 04.03.2023, 09:47:04
Kun vetopyörästö-öljy on noin mustaa ja magneetti täynnä rautaa, niin huolto oli hyvinkin ajankohtainen. Eivät vissiin huollossa viitsi putsata magneettia? Eihän se käytössä kulu ja propun vaihto on siksi liioiteltu toimenpide.
Mä putsasin ja laitoin vanhan propun. Lähinnä mietin että jääkö tuo vanha vuotamaan. Tiiviinä on pysynyt. Ehkä seuraavalla kerralla vois laittaa uuden.
Vaihdoin 60tkm kohdalla ja oli jo silloin kerännyt aika lailla mustaa. Ja se että sitä öljyä oli hävinnyt jo kohtuullisesti tuona aikana. 4dl tuli ulos ja vähän vajaa 7dl meni uutta.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: nn76 - 04.03.2023, 11:23:37
Oli hiukan nolo hetki kun sinisellä varaosamyyjä etsi koneelta kauan PA-suodatinta autooni, ja lopuksi totesi ettei mun autossa sellaista ole  ;D
Ilmeisesti PA-pumpussa oleva suodatin riittää.

Onkohan jäähdytysnesteelle jokin vaihtoaikasuositus? Ja miten mahtaa tuossa mennä. Onkohan akussa kiertävä neste eri piirissä moottorin kanssa?

---
XC60 T8 vm.2018

Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: Niclashki - 04.03.2023, 14:27:19
Oli hiukan nolo hetki kun sinisellä varaosamyyjä etsi koneelta kauan PA-suodatinta autooni, ja lopuksi totesi ettei mun autossa sellaista ole  ;D
Ilmeisesti PA-pumpussa oleva suodatin riittää.

Onkohan jäähdytysnesteelle jokin vaihtoaikasuositus? Ja miten mahtaa tuossa mennä. Onkohan akussa kiertävä neste eri piirissä moottorin kanssa?

---
XC60 T8 vm.2018

Muistelen, että 10v on Volvolla vaihtosuositus jäähdytysnesteelle.
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: Moottoripää - 06.03.2023, 10:05:29
Nyt tuli ERAD:in öljyt vaihdettua. Magneettitulppan oli kertynyt aika runsaasti metallilastua. Ohjeena on uusia se vaihdossa, tulpan hinta noin 15 €. 4,6 dl tuli öljyä ulos, 6 dl meni sisään. Öljyn väristä nyt on paha sanoa, että onko sen ominaisuudet heikenneet vai vai. Kukin tekee omat johtopäätöksensä. Kilsoja oli vaihdossa 105 000 km. Seuraavaksi sitten automaatin öljyt vaihtoon.
(https://i.ibb.co/cKBdxW4/ERAD-tulpat.jpg) (https://ibb.co/cKBdxW4)

(https://i.ibb.co/sKWtk8D/ERAD-o-ljy.jpg) (https://ibb.co/sKWtk8D)
Vaihdoitko Erad -öljyt ihan ite ?
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: PetteriJ - 06.03.2023, 21:51:22
Kyllä vaihdoin. Siniseltä litran purkki kallista ERAD öljyä (46,45 €). Pohjatulpasta vanhat ulos, uusi tulppa tilalle (ei kyllä oikeasti tarvitse, putsaa vaan vanhan). Kylkitulppa auki, reiästä öljyä sisään ruiskulla ja letkulla kunnes alkaa valumaan ulos. Tulppa kiinni. Kylkitulppa on vaihteiston takapuolella ahtaassa välissä. Katkaisemalla kuusiokoloavaimen sopivan mittaiseksi siihen pääsee kiinni. Piti laittaa vähän jatkoa kuusiokoloavaimeen kun oli tulppa tiukassa. Paljon helpompaa kuin automaattilaatikon öljynvaihto, aikaa menee puolisen tuntia + auton nosto. Tein ilman nostinta ajamalla auton kaikki pyörät kiilojen päälle. Nostimella tietysti vielä helpompaa
Otsikko: Vs: Huollettavat kohteet T8
Kirjoitti: xc90 - 22.03.2023, 18:00:52
Juu kyllä se Erad öljy kannattaa vaihtaa. Vaihdatin tänään 70tkm ajettuun ja magneetissa oli jonkin verran tahmaa. Öljyt oli kuulemma ihan ok väriset.
(https://i.ibb.co/S6M3K2c/2-BEB5-F40-3-D0-A-4-A9-D-91-B2-DDBD80-A06-CB6.jpg) (https://ibb.co/S6M3K2c)