Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: juha745 - 04.03.2023, 15:36:39
-
Vastaavia aiheita on netti täynnä, mutta kai tänne vielä yks mahtuu.
Kyseessä 1991 240 B230f, ajettu reilu 200tkm.
Käyntivikaa koittanu selvitellä, eikä tunnu selvyyttä tulevan. Alla sekava kooste tähän mennessä tapahtuneesta.
Pari viikkoa sitten Volvo jäi parkkiin ajon jäljiltä, seuraavana päivänä ei enää lähtenyt käyntiin, joten hinattiin auto tallin pihaan.
Tässä kaikki tähän mennessä vaihdetut osat ja tehdyt tarkastukset:
-Jakopää ok (tarkastettu n. sata kertaa)
-Polttoainerele (kokeiltu kahta eri yksilöä)
-Molemmat pumput pyörii
-Sulakkeet katsottu ja varmistuksena ohitettukin testauksen ajaksi.
-Tulpat johtoineen vaihdettu (uusilla tulpilla sain käyntiin, edelliset varmaan kuoli liiasta bensasta. Luultavasti saman kohtalon kokevat nämä uudetkin, kun kastuvat/nokeentuvat koko ajan)
-Lämpötila-anturi (se imusarjan alla hankalassa kohtaa oleva)
-YKK anturi
-Sytytysmoduuli/sytkäkivi
-VJ kansi ja pyörijä
-Puola (käytetty)
-Katti irrotettu (luulin olevan tukossa, kun tuntui kuumenevan nopeammin kuin putki ennen sitä)
-Käytetty IMM (en tiedä kunnosta varmaksi, mulla oli ehjäkin, mutta erehdyin lainaamaan sitä ja sain takaisin selvästi paskaisemman ja kuluneemman yksilön)
-Vikakoodit luettu, 2-pistoke: liian rikasta/laihaa kertoo, tämähän on selvä muutenkin. 6-pistoke: RPM tieto puuttuu.
-Bensanpaineensäädin ei vuoda alipainepuolelle
-LH:n ECU
-Puristukset mittasin ja olivat hyvät joka pytyssä.
Alkaa ideat loppua tämän kanssa ja tulpat vaan kastuu. Tulpat kun saa kuivaksi niin saattaa saada tulille, mutta paukuttaa putkessa erittäin rajusti ja sammuu melkein heti.
-
Moi mites imusarjan tiiviste ja jos nollaat vikakoodin .Tuleeko heti takaisin vika .mikä on vikakoodin numerosarja.entä lamda-anturi .luen ton tekstin uudestaan vielä .onko akun vieressä pikkusulake lokasuoja vieressä
-
Paineensäädin voi olla jumissa ja paineet taloissa
-
Moi mites imusarjan tiiviste ja jos nollaat vikakoodin .Tuleeko heti takaisin vika .mikä on vikakoodin numerosarja.entä lamda-anturi .luen ton tekstin uudestaan vielä .onko akun vieressä pikkusulake lokasuoja vieressä
-Imusarjan tiivistettä en oo kyllä tutkinu. Vika tuli niin yllättäen, että en usko sen olevan syynä. Toki mahdollista, kun ei muualtakaan löydy syytä.
-Lambda tällä hetkellä irti katin irrotuksen myötä, mutta kylmänähän lambda-arvoa ei kaiketi edes tarvita. Saa oikaista jos olen käsittänyt väärin tämän!
-Vikakoodit. Polttoainepuoli: 1-1-3. Sytkäpuoli:2-1-4. Koodit saa nollattua, eikä tule heti takaisin. Sytkäpuolen koodi ei ole tainnut näkyä kuin kerran muutenkaan.
-Konetilan sulake on tässä vuosimallissa ympätty sulakerasian 4 vai oliko se 6 sulakkeen alle. Näitä sulakkeita vaihdeltu, pyöritelty, mittailtu.
-
Paineensäädin voi olla jumissa ja paineet taloissa
Tämä olisi kyllä vaihdettavien listalla vielä. Muistaakseni ei vaikuttanut mitenkään, kun nyppäsin alipaineletkun irti koneen käydessä.
-
LH nojaa lambdaan heti startista.
Itsellä oli vuotava etuputki ja veti kylmänä rikkaalle ja vilkutteli lambdavaloa.
Miten sun lambda on irti? Anturi poissa putkesta vai johdot irti?
-
LH nojaa lambdaan heti startista.
Itsellä oli vuotava etuputki ja veti kylmänä rikkaalle ja vilkutteli lambdavaloa.
Miten sun lambda on irti? Anturi poissa putkesta vai johdot irti?
Hyvä oikaisu tuo lambdan mukana olo heti startissa! Netissä saa helposti vääriä tietoja/käsityksiä...
Katissa lambdan kierre, joten sen mukana lähti sekin. Irrotin johdotkin siis liittimistä ettei jää niiden varaan katti roikkumaan auton alle. Irrotin siis katin, kun luulin sen olevan tukossa. Putkesta kuuluva helinä olikin peräisin äänenvaimentimen ruostuneista sisuskaluista. Boschilaisen lambdan pistinkin jo ostoslistalle joka tapauksessa. Samoin bensanpaineen säätimestä kaupat tehty tänään.
-
Vihdoin jaksanut tätä rassata. Vaihdettu bensanpaineen säädin, uudet tulpat, uusi lambda, toinen IMM. Ei mitään vaikutusta mihinkään.
edit. Tarkennuksena, lähtee siis käyntiin ja röpöttää rajusti, käy jonkun aikaa ja sitte sammuu. Vikakoodeja ei anna (1-1-1 siis tulee molempiin 2/6 nastoihin).
edit 2: Eilen hain Biltemasta uuden puolan, mutta sillä ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Vanhalla lähtee kuitenkin. Testasin myös suuttimien sähköliittimet 21w lasikantapolttimolla, eikös sen pitäisi vilkkua kun konetta pyörittää/on käynnissä? Polttomon lanka hehkui melko himmeänä yhtäjaksoisesti, ei siis käynyt kirkkaana ollenkaan. Pääseekö tästä jäljille?
Kone siis käy hetken, eli n. 20 sekuntia, välillä ottaa kierroksia ihan hyvin, sitten sammuu itsekseen tyhjäkäynniltä.
-
Oletko tarkistanut lh purkin ja sytkäpoksin isot liittimet hapetumien varalta vänkärin jalkatilasta?
Kannataa tarkistaa myös se iso valkonen sähköliitin (olikohan 11 napanen)joka on ennen näitä purkkeja keskikonsolin vieressä vänkärin jalkatilassa, jos siinä on liittimet tärissy väljäksi se saattaa hukata sytkätiedon lhn poksilta ja voi sammua ihan lennosta tai käydä välillä ok.
Toki myös tyhjäkäynti moottorin olet varmaan tarkistellu.
-
Oletko tarkistanut lh purkin ja sytkäpoksin isot liittimet hapetumien varalta vänkärin jalkatilasta?
Kannataa tarkistaa myös se iso valkonen sähköliitin (olikohan 11 napanen)joka on ennen näitä purkkeja keskikonsolin vieressä vänkärin jalkatilassa, jos siinä on liittimet tärissy väljäksi se saattaa hukata sytkätiedon lhn poksilta ja voi sammua ihan lennosta tai käydä välillä ok.
Toki myös tyhjäkäynti moottorin olet varmaan tarkistellu.
Boksien liittimet oon kattonu ja ne oli siistissä kunnossa. Kahta LH:n boksia kokeiltu paikalleen, EZK:ta ei ollu ylimääräistä. Tarvii tuo toinen liitos kattoa! TK-moottoria täytynee kanssa vielä tarkastella. Kiitti vinkeistä!
-
Viimeisillä motivaation rippeillä vaihdoin autoon uuden puolan, tulpat, ecun sekä ezk-purkin. Lähti käymään ja annoin käydä reilu 10 min tyhjäkäyntiä, hyvin kävi ja otti kierroksiakin. Viikon päästä tuosta, kerkesin kasata uuden pakoputkiston paikalleen ja taas jatkui temppuilu, tyhjää käy ihan hyvin, mutta kierroksia antaessa sammuu kuin seinään, ei paukuta putkessa kuten aiemmin. Huomasin katalysaattorin hehkuvan punaisena ja sammutin auton. Siinähän voi olla vika, mutta voi kai se johtua vaikka siitäkin, jos sinne pääsee bensaa? Ei ainakaan aiemmin kolissut, kun katti oli purettuna autosta irti.
Vikakoodin 3-1-1 (Nopeusanturin signaali puuttuu) heitti kerran, mutta sen nollasin, eikä tullut enää uudestaan. Autolla ei ole siis ajettu korjausten aikana ollenkaan.
-
Viimeisillä motivaation rippeillä vaihdoin autoon uuden puolan, tulpat, ecun sekä ezk-purkin. Lähti käymään ja annoin käydä reilu 10 min tyhjäkäyntiä, hyvin kävi ja otti kierroksiakin. Viikon päästä tuosta, kerkesin kasata uuden pakoputkiston paikalleen ja taas jatkui temppuilu, tyhjää käy ihan hyvin, mutta kierroksia antaessa sammuu kuin seinään, ei paukuta putkessa kuten aiemmin. Huomasin katalysaattorin hehkuvan punaisena ja sammutin auton. Siinähän voi olla vika, mutta voi kai se johtua vaikka siitäkin, jos sinne pääsee bensaa? Ei ainakaan aiemmin kolissut, kun katti oli purettuna autosta irti.
Vikakoodin 3-1-1 (Nopeusanturin signaali puuttuu) heitti kerran, mutta sen nollasin, eikä tullut enää uudestaan. Autolla ei ole siis ajettu korjausten aikana ollenkaan.
Kyllähän tuo vähän joltain johtosarjan kosketus häiriöltä haiskahtais... tuo 3-1-1 on sama joka sain tuosta vänkärin jalkatilan liittimestä.(manuaalin mukaan tuolla koodilla on myös tuo johto joka tulee mittarilta poksille tuon liittimen kautta.) Mulla se oli visuaalisesti ok. Kontakti oli huono kun liittimet oli menny väljäksi. saatto toimia viikkoja välissä ihan ok.
-
Kyllähän tuo vähän joltain johtosarjan kosketus häiriöltä haiskahtais... tuo 3-1-1 on sama joka sain tuosta vänkärin jalkatilan liittimestä.(manuaalin mukaan tuolla koodilla on myös tuo johto joka tulee mittarilta poksille tuon liittimen kautta.) Mulla se oli visuaalisesti ok. Kontakti oli huono kun liittimet oli menny väljäksi. saatto toimia viikkoja välissä ihan ok.
Tuosta valkoisesta liittimestä löytyi häikkää, sormella tökkäsi tai käänsi johtonippua, niin auto sammui joka kerta. Pari kertaa käytin liittimen auki ja kokeilin, että kaikki johdot on paikallaan hyvin. Tämän jälkeen ei enää sammunut tuota räpläämällä, mutta käynti edelleen mitä sattuu. Liekö useampi vika nyt päällä. Tarvikekatin vaihdoin, ei ollut vaikutusta vaikka alkuperäinen näytti olevan melko tukossa.
-
Tänään tutkittu lisää. LH.2.4 vianhakuteoksen mukaan mittailin ecun liitinkammasta arvoja. E8-kohdassa neuvotaan pyörittämään starttia ja 1-pinnissä pitäisi olla akun jännite. Eipähän ole, 5-6V välillä pyöri tulokset. Tarkastin tuohon pinniin tulevan johdon ja oli ehjä. Sitten tarkastin YKK-anturilta EZK:lle tulevat johdot ja nekin oli kunnossa. Sama arvo kahdella eri EZK:lla. Mitä seuraavaksi? Autosähköosaaminen on koetuksella... :buck2:
Edit: Volvo lähti pelaamaan kun vaihdoin alkuperäisen sytkäkiven bilteman tarvikkeen tilalle. Mikä lie ollut se varsinainen vika, josta tämä selvittely alkoi. No toivotaan, että tämä oli tässä. ::)
-
Tänään tutkittu lisää. LH.2.4 vianhakuteoksen mukaan mittailin ecun liitinkammasta arvoja. E8-kohdassa neuvotaan pyörittämään starttia ja 1-pinnissä pitäisi olla akun jännite. Eipähän ole, 5-6V välillä pyöri tulokset. Tarkastin tuohon pinniin tulevan johdon ja oli ehjä. Sitten tarkastin YKK-anturilta EZK:lle tulevat johdot ja nekin oli kunnossa. Sama arvo kahdella eri EZK:lla. Mitä seuraavaksi? Autosähköosaaminen on koetuksella... :buck2:
Edit: Volvo lähti pelaamaan kun vaihdoin alkuperäisen sytkäkiven bilteman tarvikkeen tilalle. Mikä lie ollut se varsinainen vika, josta tämä selvittely alkoi. No toivotaan, että tämä oli tässä. ::)
Toivotaan että toimii ja ongelma ois pois päiväjärjestyksestä... Mulla piti tosiaan meisselillä väännellä valkoisenkotelon sisältä kaapeli liittimet tiukemmiksi että sai toimimaan.
-
Tulipa mieleeni että mulla aikoinaan löystyi bensapumpun releen liittimen apikot. Sitä kautta tulee sähköt koko ruiskulle.
-
Joo noita kaikkia vaihtoehtoja ja liittimiä tuli tutkittua ja nitkuteltua. Toi 11:n johdon nippu/valkoinen liitin oli kuitenkin selkeästi isossa osassa tässä temppuilussa. Kiitos vinkeistä ja avusta kaikille osallistuneille!