Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 07.03.2023, 14:47:15

Otsikko: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Jukka79 - 07.03.2023, 14:47:15
Hei,
Ostin vuodenvaihteessa vm. 2011 XC70:in D5:sen koneella. Ostohetkellä mittarissa oli n. 181tkm.

Ensimmäinen dpf:än tyhjennyspoltto tapahtui noin kolmentuhannen kilometrin ajon jälkeen. Polton huomasi selvästi kun normi maantieajon hetkellinen kulutus noin 7L/100km nousi kymppiin eikä tippunut ennenkun autolla vain ajoi noin kolmekymmentä kilometriä perus maantieajoa.

Nyt odotellut että koska seuraava poltto tapahtuu, ajettu jo kuitenkin reilusti yli kaksituhatta kilometriä edellisestä poltosta. Ajo ollut sekalaista matkaa ja kaupunkia.

Voiko tämä tosissaan tehdä noin harvoin noi dpf:än poltot? Osaako joku seikkaperäisemmin kertoa, miten usein nämä P3 alustaiset d5:set tekee tyhjennyspolttonsa?
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: jak900 - 07.03.2023, 15:25:25
Se mittaa sitä dpf:än täyttöastetta ja polttelee sitten tarpeen mukaan. Matka ajossa polton väli on huomattavasti pidempi kuin kaupunki pyörityksessä.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Jukka79 - 07.03.2023, 15:53:56
Edellinen V50 d5 teki pahimmillaan 300km välein tyhjennyspoltot ennenkun dpf sai poistua takavasemmalle. Koskaan V50 d5:lla päässyt noin harvoihin polttoväleihin kun tällä XC70 d5:lla.

Tiedossa on tuo matka-aika ja ajosyklit, ja että paljon matkaa ajavalla tyhjennyspoltto tosiaan tapahtuu noin 1000km välein, paljon kaupunkia ajavalla tyyliin 300km.

Mutta 3000km? Se on aika pitkä väli ainakin mun mielestä. Voiko se olla noin pitkä?

Se mittaa sitä dpf:än täyttöastetta ja polttelee sitten tarpeen mukaan. Matka ajossa polton väli on huomattavasti pidempi kuin kaupunki pyörityksessä.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: jak900 - 07.03.2023, 16:44:26
Millä se on todennettu että polttoväli on tuo 3000km? Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee poltovälin ja poltot. Voihan olla että edellistä polttoa / polttoja ei ole huomannut ?
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.03.2023, 18:05:06
Millä se on todennettu että polttoväli on tuo 3000km? Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee poltovälin ja poltot. Voihan olla että edellistä polttoa / polttoja ei ole huomannut ?

Mulla on todennäköisesti käynyt usein, että en ole huomannut polttoa. Välillä kun ajaa pelkkää työmatkaa taajamassa ~10km suuntaansa, poltto tapahtuu jopa 500km välein. Muutaman kerran huomannut polttotarpeen kun kaasua painaessa ei meinaa tapahtua mitään. Hetken päästä poltto on käynnistynyt.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Jukka79 - 08.03.2023, 08:11:27
Pidän kokoajan hetkellistä kulutusta ajotietokoneen näytöllä. Kun normi maantieajon kulutus sieltä alle 7 - 7 litran tuntumasta nousee kymppiin ja yli per satakm, ja kun moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene nollaan, tietää että hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto on meneillään.

Millä se on todennettu että polttoväli on tuo 3000km? Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee poltovälin ja poltot. Voihan olla että edellistä polttoa / polttoja ei ole huomannut ?
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Jukka79 - 08.03.2023, 08:14:41
Noniin, kyllä se on sen 2500-3000km se tyhjennyspolttojen väli. Juuri tänään aamulla töihin tullessa poltto alkoi. No eihän se auttanut kun jatkaa ajamista maantiellä. Parikymmentä kilometriä se otti kunnes poltto oli ohi.

Edit: Auton olen omistanut vähän reippaan parin kuukauden ajan, ja ajanut sillä noin 5500km. Ajot ovat olleet sekaisin matkaa ja kaupunkia.

Erikoista oli se että näinkin kylmällä (-12 astetta) poltto alkoi parin kilometrin ajon jälkeen kun kotoa töihin lähdin. Toki Webasto lämmitti autoa, mutta silti. Toisaalta ihan hyvä, että näinkin kylmillä poltto alkaa noinkin nopeasti.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: juho82 - 08.03.2023, 09:44:33
Noniin, kyllä se on sen 2500-3000km se tyhjennyspolttojen väli. Juuri tänään aamulla töihin tullessa poltto alkoi. No eihän se auttanut kun jatkaa ajamista maantiellä. Parikymmentä kilometriä se otti kunnes poltto oli ohi.

Edit: Auton olen omistanut vähän reippaan parin kuukauden ajan, ja ajanut sillä noin 5500km. Ajot ovat olleet sekaisin matkaa ja kaupunkia.

Erikoista oli se että näinkin kylmällä (-12 astetta) poltto alkoi parin kilometrin ajon jälkeen kun kotoa töihin lähdin. Toki Webasto lämmitti autoa, mutta silti. Toisaalta ihan hyvä, että näinkin kylmillä poltto alkaa noinkin nopeasti.

Aika pitkä väli.. Miksi sillä autolla pitää ajaa ylimääräistä lenkkiä polton vuoksi? Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Alkaahan se poltto uudestaan seuraavalla ajulla..
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Jukka79 - 08.03.2023, 09:53:37
Ei muuten ala. Se lykkää sen aina vähintään muutaman sadan kilometrin päähän.

Lisäksi kun kesken tyhjennyspolton sammutat tai jätät tyhjäkäynnille, menee ylimääräinen polttoaine mäntien ohi moottoriöljyn sekaan jolloin öljyn voiteluominaisuudet heikkenee.


Aika pitkä väli.. Miksi sillä autolla pitää ajaa ylimääräistä lenkkiä polton vuoksi? Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Alkaahan se poltto uudestaan seuraavalla ajulla..
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: VäLKKy - 08.03.2023, 10:12:18
Pidän kokoajan hetkellistä kulutusta ajotietokoneen näytöllä. Kun normi maantieajon kulutus sieltä alle 7 - 7 litran tuntumasta nousee kymppiin ja yli per satakm, ja kun moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene nollaan, tietää että hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto on meneillään.

Tuo ei ole kovin tieteellinen tapa enkä luottaisi siihen ollenkaan. Jos tuo enemmän kiinnostaa niin hommaa joku lukija millä näet suoraan matkan ja ajan edellisestä poltosta. :)
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: tuomaril - 08.03.2023, 10:55:43
Tuo ei ole kovin tieteellinen tapa enkä luottaisi siihen ollenkaan. Jos tuo enemmän kiinnostaa niin hommaa joku lukija millä näet suoraan matkan ja ajan edellisestä poltosta. :)
Suositus tälle tosiaan, jos tahtoo seurailla noiden polttojen väliä. Omat muistikuvani on, että näiden 5-sylinteristen kanssa sen polton kyllä pystyy todella hyvin havainnoimaan hetkellisestä kulutuksesta, mutta VEA-moottorissa taas kulutuksesta ei voi päätellä niin suurella varmuudella, enemmän paljastaa haju/flekti/moottorin lämpötila.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: juho82 - 08.03.2023, 13:42:02
Ei muuten ala. Se lykkää sen aina vähintään muutaman sadan kilometrin päähän.

Lisäksi kun kesken tyhjennyspolton sammutat tai jätät tyhjäkäynnille, menee ylimääräinen polttoaine mäntien ohi moottoriöljyn sekaan jolloin öljyn voiteluominaisuudet heikkenee.

On tullu jokunen satatuhatta työnnettyä menemään Volvon ja muun merkin dieseleillä. Enpä ole koskaan odotellut polton loppumista. Ei ole kyllä ongelmiakaan ollu dpf laitteistoissa. Mut saa kait sitä ajella jos haluaa ja siitä tulee parempi mieli 8)

Kerro kuitenkin siitä vielä lisää miten se polttoaine menee mäntien ohi jos sammuttaa kesken polton? Erittäin mielenkiintoista.

Ja ps. Volvosta en ole varma, mut hyundai jatkaa polttoa siitä mihin loppui..
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Jukka79 - 08.03.2023, 14:03:20
Aiempi V50 d5 vm 2010 teki juuri näin:
Tyhjennyspoltto tapahtui siten että moottorin ohjausyksikkö lykkäsi tavallista enemmän polttoainetta koneelle, joka näkyi epätavallisen korkeana kulutuksena hetkellisessä näytössä, ja siinä että moottorijarrutuksella hetkellinen kulutus ei polton aikana mennyt koskaan 0.0:aan.

Kun tyhjennyspoltto oli meneillään ja jos sammutit auton tai jätit sen tyhjäkäynnille, poltto epäonnistui tai oli epätäydellinen, ja tämä näkyi siinä että tuo tavallista enempi polttoainetta meni moottoriöljyn sekaan, jolloin moottoriöljyn määrä lisääntyi ja ensioire tästä oli kun auto ilmoitti "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ja öljytikusta katsottuna öljy oli MAX tai yli MAX riippuen siitä kuinka monta kertaa tyhjennyspoltto oli epäonnistunut.

Mulle selitettiin että ylimääräisen naftan tarkoituksena on polttaa se tuhka pois dpf -suodattimesta.

Tähän liittyen Volvo oli antanut ihan virallisen ohjeen että moottoriöljyn taso piti jättää tikusta katsottuna kaksi XX -viivaa alle MAX:in, juuri siksi että auto ei heti ekan epäonnistuneen polton jälkeen anna ilmoitusta "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Tämä on mulle ihan kahdesta eri Volvo liikkeestä kerrottu lähes sanasta sanaan noin.

Jos Volvon virallinen liike ja Volvoon erikoistuneet liikkeet sanovat noin niin en mä tuota epäile, varsinkaan kun itse edellisellä Volvolla tuon koin pariinkin kertaan ennenkun dpf:än siitä mäkeen heivasin.




On tullu jokunen satatuhatta työnnettyä menemään Volvon ja muun merkin dieseleillä. Enpä ole koskaan odotellut polton loppumista. Ei ole kyllä ongelmiakaan ollu dpf laitteistoissa. Mut saa kait sitä ajella jos haluaa ja siitä tulee parempi mieli 8)

Kerro kuitenkin siitä vielä lisää miten se polttoaine menee mäntien ohi jos sammuttaa kesken polton? Erittäin mielenkiintoista.

Ja ps. Volvosta en ole varma, mut hyundai jatkaa polttoa siitä mihin loppui..
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.03.2023, 14:17:43
Oma havainto on, että poltto ei välttämättä jatku seuraavalla ajokerralla jos auton sammuttaa kesken polton. Mutta miksi se ei jatku, en osaa sanoa kun ei ole ollut testeri kiinni. Luultavasti poltto on edennyt riittävän pitkälle, vaikka ei täysin loppuun asti, ja suodatin jää täyttymään ja odottamaan seuraavaa polttoa.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: -jadi- - 08.03.2023, 15:22:42
Tuossa tyhjennyspoltossa oli aluksi 185 heppasessa se ongelma, että jos poltto keskeytyi, niin se ylimääräisen dieselin ruiskiminen jatkui heti uudelleen käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella. Kyllä riitti öljyä koneessa, tosin siis dieselillä laimennettuna. Uudet eri softat pariin kertaan, niin ongelma poissa, omaan meni kaikki ylimääräiset öljynvaihdot Volvon piikkiin.
Varmaan jollain ruzzkidieselillä polttelee jatkuvasti ja Nesteen herrasväen paremmalla harvemmin, ja jossei käytetä koskaan mitään isompia kierroksia, vaan jotain 1200-1500 rpm, niin kait se motti polttelee usein, kun muutenkin tukossa.

Jos tuon polttamisen huomaa, niin hyvähän se on ajaa polttosykli loppuun, on ainakin paikat sillä kertaa puhtaat eli tuhkaksi muuttunut noki kenties vaihtanut paikkaa muualle pakoputkeen ellei peräti pihalle asti. Vajaan polton jälkeen aloittanee uudestaan parametrien taas näyttäessä sopivia maksimi lukemia.



Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: laatikkovika - 08.03.2023, 15:43:41
Kertokaas te tiisseliexpertit mulle kun itse en tiedä tai käsitä.
Mitä hyötyä siitä dpf stä on jos se kerää niitä partikkeleita ja sitten sitä pitää tyhjennyspolttaa niin eikö se sama roju sieltä sitten siirry ilmakehään?
Vai muuttuuko se tuhka siinä tyhjennyksessä jotenkin paremmaksi tuhkaksi? :)
Ei uhkaa enää henkeä tai terveyttä.

Niiettä mikä juju?  -H-
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: VäLKKy - 08.03.2023, 16:07:00
Vai muuttuuko se tuhka siinä tyhjennyksessä jotenkin paremmaksi tuhkaksi? :)

DPF:ssä haitalliset nokihiukkaset poltetaan tuhkaksi.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: 8-pätkä - 08.03.2023, 21:11:59
DPF:ssä haitalliset nokihiukkaset poltetaan tuhkaksi.

Ja toinen syy on se, että uuden auton päästömittaussykliin tuo dpf-poltto ei ehdi tapahtua ensimmäistäkään kertaa. Eipä saata ihan mennä luokituksen mukaisiin päästönormeihin kesken regeneroinnin... ::)

Eikä se hiukkassuodattimen elinikää jatka yhtään vaikka sitä autoa polkee kuinka. Vähemmän sinne niitä nokihiukkasia nätillä ajolla kulkeutuu. Toki jos ajo on jatkuvaa nurkissa köröttelyä kylmällä moottorilla niin silloinhan paikat tukkeutuu jo lähinnä senkin takia että olosuhteet eivät juuri koskaan salli regenerointia alusta loppuun.

Omassa tulee seurattua kulutusnäytöstä myös tuota polton ajankohtaa kun työmatka on vain 18km sivu ja tuossa ajassa se ei sitä ehdi tekemään. Tulee sitten heitettyä pikku lenkki ylimääräistä jos huomaan että poltto on päällä niin että ehtii tehdä sen loppuun. Eipä ole öljyn määrä lisääntynyt eikä ollut muitakaan ongelmia -12vm D5:ssa.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: VäLKKy - 08.03.2023, 22:34:39
Eikä se hiukkassuodattimen elinikää jatka yhtään vaikka sitä autoa polkee kuinka. Vähemmän sinne niitä nokihiukkasia nätillä ajolla kulkeutuu.

Eikä myöskään paranna polton tulosta se legenda että moottoritielle ajamaan pienellä vaihteella isoilla kierroksilla.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: laatikkovika - 08.03.2023, 22:38:37
DPF:ssä haitalliset nokihiukkaset poltetaan tuhkaksi.
Onkohan tuo ihan idioottivarma systeemi?
En usko kohta mitään kun poliisitkin mut tänään pysäytti. ;) Annoin vaan hengitysnäytteen ja näytin ajokortin.
En tiiä mikä oli kun paikallisen shellin pihassa oli ainakin 5 poliisiautoa ja yks äijä liputtamassa tien poskessa, eli täyty vielä yks olla vähän matkan päässä ottamassa nopeuksia.

Niin, onks tuo dpf nyt ihan varma toiminnaltaan kun auton käytökseen tuntuu lähinnä olevan huonontavia vaikutuksia
No, eipä tarvii omassa noita murheita miettiä.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: VäLKKy - 08.03.2023, 22:49:04
Onkohan tuo ihan idioottivarma systeemi?

On silloin kun se toimii.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Ossi66 - 09.03.2023, 06:05:03
Kertokaas te tiisseliexpertit mulle kun itse en tiedä tai käsitä.
Mitä hyötyä siitä dpf stä on jos se kerää niitä partikkeleita ja sitten sitä pitää tyhjennyspolttaa niin eikö se sama roju sieltä sitten siirry ilmakehään?
Vai muuttuuko se tuhka siinä tyhjennyksessä jotenkin paremmaksi tuhkaksi? :)
Ei uhkaa enää henkeä tai terveyttä.

Niinhän se tekee. Noki on lähes kokonaan palamatonta hiiltä ja poltossa se muuttuu hiilidioksidiksi joka ei ole terveydelle haitallista kuten nokihiukkaset.
Tuhkaa jäänee se "lähes" joka lienee max pari prosenttia noen määrstä. 

Mites, poistuuko se tuhka myös pakokaasun mukana, vai jääkö se täyttämään hiukkasloukkua?

Puun poltossa näkee paremmin tuhkan määrän, motista halkoja jää pariämpärillistä tuhkaa.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Scraab - 09.03.2023, 08:51:41
Meillä tuolla tuotantohallissa käytetään vähän isompia dieseleitä, Catteja ja Cumminseja. Osa on StageV eli on ureaa ja dpf:ää. Kiinaan ja muualle ympäristölle haitattomiin maihin viedään vähän vanhempia versioita. Ero on merkittävä, nämä uudet eivät juuri (näennäisesti) ilmaa pilaa, ja pakokaasuimuri tuntuu tarpeettomalta. Toisin on "kiinamallin" kanssa, hallia saa tuulettaa oikein urakalla. Suodattimen poltto on sisätiloissa varmuuden vuoksi eliminoitu pakokaasujen kuumuuden vuoksi, vaikka ei niitä niin pitkään ajeta, että kookas pönttö polttoa vaatisi.

Tuo näennäinen puhtaus vähän epäilyttää, pääseekö hengitysilmaan kuitenkin nanopartikkeleja, jotka jäävät keuhkojen syvimpiin rakkuloihin vai onko ilma todellakin puhdasta? Varmuuden vuoksi haluan käryletkut kiinni kaikkiin koneisiin, vaikka se vähän nurinaa aiheuttaakin.

Poltossahan tuo aineen häviämättömyyden laki tulee vastaan, eikä pakoputken tuotos mitään varsinaista vitamiinia liene? Mielenkiintoista kyllä tämän vihreän siirtymän keskellä, että suurille markkinoille kelpaa vanha ja varma, mutta saastuttava tekniikka. Täällä marginaalimarkkinoilla taistellaan talvipakkasilla "kusipönttöjen" kanssa. YK:n ilmastokokouksessa kiinalaiset vaativat meitä maksumiehiksi mahdollisiin ilmastotoimiin ja siihen myös suostuttiin. Mahdetaan Kiinan kabineteissa nauraa makeasti, kun Euroopan talous näännytetään rasitteiden alle?





Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: volvotdi - 09.03.2023, 11:02:29
Se mittaa sitä dpf:än täyttöastetta ja polttelee sitten tarpeen mukaan. Matka ajossa polton väli on huomattavasti pidempi kuin kaupunki pyörityksessä.

Ei mene ihan noin. Ohjelmassa on laskuri, joka suorittaa polton aina määräajoin, riippuu autosta, mallista, moottorista, softaversiosta, 300-3000km. DPF paine-eroanturi on siellä varmuuden vuoksi jos määrävälein tapahtuva poltto ei riitä eli alkaa paineet nousta liian kovaksi, jolloin anturi antaa käskyn aloittaa polton. Polton jälkeen määräajoin tapahtuva polttolaskuri alkaa alusta laskemaan.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: jak900 - 09.03.2023, 13:10:10
Polttaa kun määrä ylittää 26g näin tekee omassa ja monessa muussakin mitä olen tutkinut ja päivitellyt, kilometreistä riippumatta. Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee jokaisen polton alkamisen ja päättymisen omissa ajoissa ja tasan tuon gramma määrän jälkeen poltto tapahtuu.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Kojontti - 11.03.2023, 18:00:19
Niinhän se tekee. Noki on lähes kokonaan palamatonta hiiltä ja poltossa se muuttuu hiilidioksidiksi joka ei ole terveydelle haitallista kuten nokihiukkaset.
Tuhkaa jäänee se "lähes" joka lienee max pari prosenttia noen määrstä. 

Mites, poistuuko se tuhka myös pakokaasun mukana, vai jääkö se täyttämään hiukkasloukkua?



Tuhka jää sinne loukkuun, ennen pitkää se pönttö on sen vuoksi vaihdettava. Mutta jos laitteet toimii ja ajo ei ole pelkästään parin kilometrin pätkää niin eipä näytä ihan heti olevan vaihto edessä ainakaan näissä D5 laitteissa. Edellisellä V70 460tkm, nykyisessä 480tkm eikä mitään oirehtimista.

Työkonepuolella noita pönttöjä on vaihdeltu "ennenaikaisesti" noin 6500-7000h nurkilla, huolto-ohjelman mukaisen välin ollessa 8000h. Näissä poikkeuksetta on ollut jotain korjaamatta jätettyä ongelmaa laitteiston toiminnassa pidemmän aikaa.
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: Beagle - 11.03.2023, 22:35:30
Tuhka jää sinne loukkuun, ennen pitkää se pönttö on sen vuoksi vaihdettava. Mutta jos laitteet toimii ja ajo ei ole pelkästään parin kilometrin pätkää niin eipä näytä ihan heti olevan vaihto edessä ainakaan näissä D5 laitteissa. Edellisellä V70 460tkm, nykyisessä 480tkm eikä mitään oirehtimista.


Minullakin päälle 500tkm nyt 2,4 D4 xc70:ssa, eikä ongelmia ole ollut. Sitten kun niitä tulee, niin sen pöntön voi koettaa itse pestä tai laittaa pesuun.

https://www.kahaviesti.fi/nain-puhdistat-tukkeutuneen-dpf-suodattimen/
Otsikko: Vs: XC70 vm. -11 d5 dpf:än tyhjennyspolttojen väli?
Kirjoitti: volvotdi - 12.03.2023, 12:53:26
Polttaa kun määrä ylittää 26g näin tekee omassa ja monessa muussakin mitä olen tutkinut ja päivitellyt, kilometreistä riippumatta. Itsellä on käytössä vdd dongle josta näkee jokaisen polton alkamisen ja päättymisen omissa ajoissa ja tasan tuon gramma määrän jälkeen poltto tapahtuu.

Kyllä juuri noin, 26g lasketaan paineanturin avulla ja raja on asetettu tuohon. Volvossa 2009- eteenpäin 5-syl versioissa ylläpitopoltto on asetettu 3000km välein eli 26g todennäköisesti ehtii nousemaan ennen kuin tämä raja on saavutettu. 2.0d PSA raja on 600km. VEA malleissa laskenta onkin sitten jo todella kehittynyttä. Noissa lasketaan polttoaineen kulutuksesta kylmäkäynnistyksiin noen kertymää jollakin kaavalla, mutta raja on sielläkin 3000km, jolloin tehdään aina poltto vaikka muut suureet ei sitä vaatisi. Ensimmäiset Volvon dieselit, joissa on DPF niin onnistui DPF:n tyhjäämään ilman ohjelmointia kun vain paineanturi saatiin jotain painetta lukemaan edes vähän, avaamalla takimmainen letku ulkoilmaan. Tämä muuttui samanlaisissa autoissa uudemmilla ohjelmistopäivityksillä, minne asetettiin ylläpitopoltto ja vaatimus lämpötilan noususta kahden lämpötila-anturin kesken eli päivityksen jälkeen ulkoilmaan jätetty paineanturin letku ei enää riittänyt vaan saatiin määräajoin savua (poltto käynnistyi) ja lopulta vikatila kun ohjelman pyynnit ei toteutuneet. Kohtuu usein näkee autoja, jotka savuttelee vaalean harmaata vähän aikaa niin tietää kyllä mistä tämä johtuu :)