Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Citroenisti - 10.03.2023, 13:44:41
-
Auto on xc70 vm 2006 ja ajettu 273tkm. Yllättäen nykäisi liikenneympyrästä poistuessa ja vaihteen näyttö mittaristossa näyttää viivaa.
Antaa vikakoodeja reilusti. Vikakoodit nollattuna antaa seuraavat koodit:
BCM 0094 Communication Between Control Modules. Communication Problems with the (DEM)
CEM 1A64 Communication With The Differential Electronic Module (DEM). Signal Missing
CEM 9C03 Antenna/Light Ring. Signal Missing
Hetken ajon jälkeen tulee lisäksi aina:
ECM 5310 engine control module (ECM) registers a fault in communication with the gearbox control module (TCM)
BCM 0109 Communication Between Control Modules. (SWM), internal Fault
TCM E000 Control Module Communication (Faulty Communication)
ECM A00B Communication, Transmission Control Module (TCM) (Faulty signal)
ECM A500 CAN error - faulty signal
CEM 1A61 Communication With The Transmission Control Module (TCM). Signal Missing, AW50/51 AWD
Lisäksi saattaa tulla vielä:
CEM 3F83 Immobilizer Signal. Signal Too Low
ECM 9210 Electronic Throttle Unit, Potentiometer 1. Faulty Signal
ECM 1200 Intake Air Temperature (IAT) sensor (Signal Too High Or Too Low)
BCM 0113 Back-Up (reversing) Signal. Signal Missing
Olen koittanut aiemmista viesteistä etsiä vastaavuuttta, mutta ainakaan kukaan ei ole suoraan kertonut, että vika haldexin ohjausboxissa (DEM) vaikuttaisi myös automaattilaatikon toimintaan. Tässä laatikko menee vikatilaan ja käyttää vaan vaihteita 3 ja 4. Vaihteiden näyttö ei toimi mittaristossa eikä vaihdekepin vieressä.
Sulakkeet tarkistettu moottoritilasta, kojelaudan päädystä, kuskin jalkatilasta ja tavaratilasta - kaikki ok.
DEM taitaa tämänikäisissä ja kilometreillä olla yleensä korjauksen tarpeessa eli siitäkö lähdetään liikkeelle?
-
Omien kokemuksien mukaan, tarpeeksi rikki oleva DEM saa helpostikkin vaihteiston vikatilaan ja käytännössä koko auton sekaisin myös pahemminkin. DEM-purkista ehdottomasti liikkeelle siis.
-
Kiitos vastauksesta! Sekaisin tuntuu olevan. Jännä ettei nelivedon toimimattomuudesta ole silti mitään vikailmoitusta tullut ajotietokoneen ruutuun.
-
Nämä P2:set eivät osaa ilmoittaa nelivedon ongelmista suoraan mittaristoon, Haldex-pumpun leviäminen saattaa aiheuttaa ajovakautuksen häiriöilmoituksen, mutta sekään ei suoraan viittaa nelivetoon.
-
Itsellä S60-06, 320000 km, reissussa alkoi oikutella ja vaihdetieto katosi välillä mittaritaulusta ja vaihtoi vaihdetta pienempään lievästi jysäyttäen kunnes jäi pysyvästi vikatilaan.
Vidalla virhekoodit:
BCM-E000
CEM-1A61
CEM-1A5F
CEM-1A62
CEM-1A64
CEM-DF17
DEM-E000
Ihmeesti vaan kumminkin liikkuu, ilmeisesti käyttää vain 3 ja 4 -vaihdetta (kierroslukumittarista pääteltynä). Nyt tosin ajellut vara-autolla viimeiset pari kuukautta.
Pitääpä ottaa DEM-irti ja tutkia. Ilmeisesti kannattaa vaihtaa samalla Haldexin öljyt ja öljynsuodatin sekä mahdollisesti myös Haldex-pumppu kun ei ole varmaan näille tehty mitään aiemmin.
-
Tuossa on järkevin aloittaa että nollaa kaikki, heittää pienen lenkin ja uusinta luku, jäljellä todennäköisesti vähemmän koodeja ja aktiivisena olevia, siitä sitten perkaamaan.