Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ratkori - 12.03.2023, 22:05:13
-
Minkä merkkisiä kunnollisia käsijarruhihnoja ihmiset on laitellu V 70een? Kakkoskoppaseen.
-
Tarkoitus laittaa omaan levyt, kengät ja asennussarja tässä lähiaikoina, niin otin Boschin kengät:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/223506/Kasijarrukengat-Volvo8070-II-alkuperaislaatu
-
Kyllä ne kaikilla oon saanu pelaamaan kun on ne säätöruuvit kenkien välissä
Kestossa ja ruostesuojauksessahan noissa voi eroja olla. Halvimmat saattaa ruostua herkemmin ja sitten kitkapintojen liimaukset pettää ja tulee se "pam" ilmiö kun lyö ajossa käsijarrun jumiin.
Se on vähän tuurista kiinni miten ne kestää kun osia tehdään missä sattuu.
Sitten jos rumpu on jo kovin kulunut niin ei siellä mikään pidä kun halkaisija on jo väärä verrattuna uusiin kenkiin. :tickedoff:
-
Motonetin OEM-osilla ja säätöpaloilla tuntuu kestävän ainakin 5 vuotta avaamatta veneen laskut ja katsastukset, kun ei jarruttele käkkärillä vauhdista, omien kokemusten perusteella. Hienosäätöä voi tehdä pyöränpultinreiästä vaikka kerran vuodessa.
-
Tarkoitus laittaa omaan levyt, kengät ja asennussarja tässä lähiaikoina, niin otin Boschin kengät:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/223506/Kasijarrukengat-Volvo8070-II-alkuperaislaatu
Noi on toimivat ja kaveriksi alla olevat säätöpalat, niin ei tarvitse stressata katsastukseenkaan. Eli itsellä samanlainen setti eikä ole ollut ongelmia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003
-
Nuo säätöpalat kannattaa ottaa, helpottaa elämää kuten jo mainittu eli näppärä säätää pultinreiän kautta jatkossa.
-
Onks tietoo, pureeko joku kenkä paremmin kuin joku toinen? Auto on ollut meikällä 12v, eikä kässärissä ole koskaan ollut kehumista, vaikka kenkiäkin on vaihdettu. Pitäiskö syventyä jarrurumpuihin?
-
Auto on ollut meikällä 12v, eikä kässärissä ole koskaan ollut kehumista, vaikka kenkiäkin on vaihdettu.
Ei ole juurikaan kengällä väliä tai sillä onko rumpu kulunut(kunhan pinta on suorahko). Parhaan pidon saa laittamalla säätörissan kenkien väliin tai täyttämällä H-raudan koloja. Ilman sitä pito jää monesti heikohkoksi.
-
Jos tuntuu, ettei millään saa käsijarrua pitämään tai kengät jäävät laahaamaan, niin vaijerin voi joutua vaihtamaan. Samoin kaikki osat siellä rummun sisässä kannattaa putsailla ja herkistellä.
Mutta toi säätöpalikka on kyllä hyvä. Itse teen katsastustarkastuksen niin, että soralla hölkkävauhdista nykäisen jarrun ylös ja käyn katsomassa, että renkaat lukkituvat heti ja molemmat puolet tasan samaan aikaan. Silloin menee katsastus läpi. Säätöpalikalla sitten helppo säätää tarvittaessa. Vaijerin kireyden säädän siitä kahvan mutterista niin, että sellainen 5 napsua menee.
-
Kyllähän käppärillä soralla ja lumella menee lukkoon mutta pitää ottaa huomioon että se on vain paikallaan pysymisen varmistus.
Johan se kenkien ja rumpujen kokokin kertoo ettei se mikään käyttöjarrun veroinen oo.
Ei mopolla mahottomia.
Pistää vähän coca-colaa jos ei pidä, sitä tavallista sokeriversioo. ;)
-
Brembon levyt, Brembon palat, Boschin tai Brembon käkkärikengät.
Vaijerit kunnossa.
Tässä resepti mikä on ainakin nyt toiminu akan S-60 viimeset 7-vuotta. Eikä tarvita säätöpalikoita.
LPR.än kenkiä ei voi koskaan suositella juurikin tuon ruostumisongelman takia. Puhumattakaan K27 vehkeistä!!! Niitä ei sais kyllä edes myydä! :buck2:
Kyllähän tuo aina kerran vähän kirpasee kun laittaa kaikki uusiks, mutta halvempaa ja helpompaahan tuo nyt on pitkässä juoksussa. En ainakaan itte jaksa pelleillä minkään halpispaskabulkkien kanssa.
-
Noi on toimivat ja kaveriksi alla olevat säätöpalat, niin ei tarvitse stressata katsastukseenkaan. Eli itsellä samanlainen setti eikä ole ollut ongelmia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003
Nuokin odottaa samassa osakasassa, unohtui laittaa vaihtolistalle..
-
Kyllähän käppärillä soralla ja lumella menee lukkoon mutta pitää ottaa huomioon että se on vain paikallaan pysymisen varmistus.
Johan se kenkien ja rumpujen kokokin kertoo ettei se mikään käyttöjarrun veroinen oo.
Ei mopolla mahottomia.
Pistää vähän coca-colaa jos ei pidä, sitä tavallista sokeriversioo. ;)
Joo, ite vaan testaan katsastusta varten tolleen, muuten vähän vaikea arvioida jarruvoimaa. Soralla pitää mennä lukkoon heti kun nykäisee sellaisesta 10 km/h vauhdista. Toki moni sanoo, että toi Volvon ratkaisu ei sellaisesta tykkää, mutta omat on kyllä kestäny.
-
Mä nostan takapyörät ilmaan peräkoukun juuresta tunkilla, käsijarru about 3 naksun verran päälle tai vähän lisää, sit säätöpaloista pultinreiän kautta kummatkin pyörät tasaisiksi että molemmat lukkiutuu. Testaan vielä ajossa niin pienellä vauhdilla kuin auto vaan lipuu itsekseen pysäyttää käsijarrulla.