Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Miksak - 14.03.2023, 20:28:42
-
V70 Mk2 2.3D5 163hv vm. 2007 on nyt antanut pari kertaa otsikon ilmoituksen. Sammutus ja käynnistys ei poistanut ilmoitusta, mutta hetken matkaa ajettuani häiriövalot poistui ja auto toimi taas normaalisti. Auto on vastahommattu ja vikakoodeja tai muuta vast en ole vielä lukenut.
Onko vastaava ongelma tuttu muille kakkoskoppaiselle muille foorumilaisille? Ja pitääkö olla huolissaan?
(https://i.ibb.co/X2X2m0h/N-ytt-kuva-2023-03-14-202248.png) (https://ibb.co/X2X2m0h)
-
Onko autossa kattoluukkua?
-
Autossa ei ole kattoluukkua. Parkkitutka (toimii) ja muistipenkki löytyy.
-
Abs anturi vikaa veikkaisin. Vikakoodit paljastaa oikean vastauksen.
-
Jääkö vikakoodit talteen, vaikka häiriövalo poistuu ja ajonvakaus toimii normaalisti?
-
Jää talteen.
-
Vikakoodit tosiaan lukemaan, kysymykseni siksi että jos on kattoluukku voi olla apukuskin penkin alla oleva gyro veden alla mutta kerta ei ole luukkua niin tuo ABS vika melko toden näköinen.
-
Yksi yleinen ongelma on hajonnut ABS-kehä, sen voi tarkastaa ilman vikakoodejakin pienehköllä vaivalla. Alla geneerinen kuva hajonneesta kehästä, kuva ei välttämättä ole Volvosta, mutta samassa paikassa se on, eli vetarin päässä. Ja halkeama ei välttämättä ole noin selvä, eli ruuvimeisselillä voi joutua kevyesti vääntelemään, että havaitsee halkeaman. Itsellä molemmat kehät menivät suht samoihin aikoihin halki. Volvossa nämä halkeavat hammasrataskehät ovat siis vain edessä, takana "kehä" on integroitu napaan. Toinen mahdollinen vika on se ABS-anturi, joka lukee kehän hampaita renkaan pyöriessä. Kehät ja anturit ovat edullisia, vaihtotyö ei mikään ameriikan temppu, etenkin anturi on melkeinpä plug and play, kehän vaihdossa joutuu irrottamaan vetoakselin olka-asetelmasta, minkä helppous riippuu siitä kuinka helposti osat irtoavat.
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=30343&sid=6427df119f9f9680efdeb9f244a5d6be
Mutta joo, vikakoodit kannattaa ehdottomasti lukea, koska ne antavat osviittaa, mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään ja esimerkiksi näiden kehien osalta tulee yleensä infoa siitä, että kummalta puolelta.
-
Yritin lukea vikakoodit DS150E (kuva1). Ainoat koodit, jotka autosta sain irti, oli sellaiset, jotka vaikuttaa liittyvän hehkutulppiin (kuva2). En tunne ohjelmaa tarpeeksi hyvin, että voiko sillä lukea esim ohjauskulma-anturin tai ABS:n kuntoa tai vast?
ABS - kehien kuntoa en tutkinut. Pihassa on lumisohjoa sen verta runsaasti, että se ei tässä vaiheessa houkutellut.
(https://i.ibb.co/pQ9qMfY/N-ytt-kuva-2023-03-15-205251-DS150.png) (https://ibb.co/pQ9qMfY)
(https://i.ibb.co/wRK8z5r/N-ytt-kuva-2023-03-15-205340-6664-6665.png) (https://ibb.co/wRK8z5r)
-
Viimeisin abs anturi minkä vaihdoin ei ollutkaan ihan mikään plug and play vaihto. Anturin pultti avatessa tietenkin poikki, poraaminen meni vit.. ja ei auttanut muu kuin uusi reikä napaan eri kohtaan, kierteet ja metalli levy painamaan anturia paikkaansa. Vanhemmissa alkaa olemaan jo napa / pultit yhtä rautaa niin saa varautua tuohon pultin katkeamiseen, tämäkään nyt ei olut ensimmäinen kerta :(
Yleensä jos kehä on poikki niin jarrupolkin täristelee miten sattuu, monesti kääntäessä, kunnolla kiihdyttäessä syttyy abs häiriö valo, hyvin useasti ei anna mitään koodia ulos.
Tuo delphi ei osaa hakea ihan kaikkea tietoa ulos kaikista volvosta järkevästi, itselläkin tuo kyllä löytyy. Vidalla näet huomattavasti enemmän tietoa ja myös ei aktiiviset / olleet ja menneet koodit ym ym.
-
Kyllä Delphillä pääsee kaikkiin yksiköihin tämän ikäisissä volvoissa. Sun pitää siinä aloitussivulla valita yksiköt mitä luet, tai sitten se ISS joka lukee kaikki.
Yritin lukea vikakoodit DS150E (kuva1). Ainoat koodit, jotka autosta sain irti, oli sellaiset, jotka vaikuttaa liittyvän hehkutulppiin (kuva2). En tunne ohjelmaa tarpeeksi hyvin, että voiko sillä lukea esim ohjauskulma-anturin tai ABS:n kuntoa tai vast?
ABS - kehien kuntoa en tutkinut. Pihassa on lumisohjoa sen verta runsaasti, että se ei tässä vaiheessa houkutellut.
(https://i.ibb.co/pQ9qMfY/N-ytt-kuva-2023-03-15-205251-DS150.png) (https://ibb.co/pQ9qMfY)
(https://i.ibb.co/wRK8z5r/N-ytt-kuva-2023-03-15-205340-6664-6665.png) (https://ibb.co/wRK8z5r)
-
Se iss on helpoin niin tekee koosteen koodeista.
-
Minulla itsellä ei ole vikakoodin lukijaa. Ehkä 2 tai 3 kertaa vuodessa on tullut tuo ilmoitus , kun auto on seisonut pitkään paikallaan.
Niin vika on ollut oikeanpuolen takajarrussa joka on alkanut laahaamaan , puhdistus ja voitelu on korjannut vian .
Laiska kun olen niin en ole saanut aikaiseksi vaihtaa satulaa uuteen :idiot2:
-
Vaihtoehtoja onkin aika runsaasti. Brittisivulla veikattiin vahvasti ohjauskulma-anturia em ilmoitukseen syylliseksi.
-
Vaihtoehtoja on tosiaan vaikka kuinka paljon . Tässä muutama vuosi sitten kun tuli tuo ilmoitus eka kerran ,
niin pilipali lukijat kertoi viaksi vasenta etu ABS-anturia, siinä ei ollut mitään vikaa . Volvon oma lukija ilmoitti pääsylinterin paineanturia 1 viaksi.
Kaveri Volvolta ei oikein uskonut anturi vikaan ja kokeiltiin toista anturia , eikä se auttanut mitään.
Lopullinen vika oli että jarrunestesäiliön pohjalla oli sentin korkea valkoinen puuro , elikkä nesteet oli niin vetiset .
-
Tänään luettu uudelleen koodit. Ohje pistää täppä Delphissä ISS kohtaan jeesasi merkittävästi.
Asentoantureissa ja ABS:ssä on jotain sanomista. Ehkä niistä aiheutuu toi ajonvakautus huoltotarve?
Entä onko syytä huolestua CEM modulin koodista?
(https://i.ibb.co/SRqF9MK/Screenshot-20230316-205539-Drive.jpg) (https://ibb.co/SRqF9MK)
-
Ohjauspyörän asentoanturia herjaa, joten sen vaihtamalla vian pitäisi poistua..
Jos ABS:n kehä/anturi olisi viallinen, niin siitä tulisi joka kulmassa oma vikakoodinsa.
Tuossa tuon Cemmin koodista:
https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-5F4D
-
Tuo cem koodi viittaa lisälämmittimeen, ardic tai webasto, minkä ikäinen auto sitten olikaan ja niin näyttää olevan 2007. Ei tarvi välittää mikäli ei lämmittimen tarvi toimia..
-
Aivan. Autossa on 4.7kw Ardic konepellin tarran mukaan. Lämmitin lähtee päälle suoraan napista ja ajastimella, tai on viimeksi lähtenyt...
-
Renkaita vaihtaessa napapultti pyöri vapaasti vasemman etupyörän keskiökupissa. En pystynyt hakemaan lähi-Motonetistä enää uutta eli kiristin varovasti vanhan paikalleen. Tällä oli se vaikutus, että hetken kiusannut pieni kolahduksen tapainen ääni pienillä vaihtaessa loppui kuulumasta. Ääni oli tosiaan kuin kaksoismassassa olisi hiukan löysää.
Kesällä ymmärsin, että tuo ajonvakautus virhe ilmaantuu vain pysäköitäessä tiukasti oikealle kääntäen. Tänään testaisin asiaa ja nopeasti arvioituna virheilmoitusta ei tullut. Viikonloppuna uusi napapultti ja reipasta testaamista. Toivottavasti tämä ongelma jää taakse tiukasti paikallaan olevan vetoakselin ansiosta...