Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Hans Soolo - 18.03.2023, 11:09:34
-
Tallissa on otsikon mukainen sliipperi-projekti, jota päivitän hitaasti, mutta varmasti. Laitan tänne ketjuun nyt ensin tämän tuoreimman videon ja lisään pari muutakin. Nyt sain päivitettyä vakion Marteliuksen 3" pakoputkistoon. Koko setti alusta saakka. Sarjaan kuului downpipe, kisakatti (200dpi), etuvaimennin, takavaimennin, pakoputken pää (racing) ja kaikki kiinnikkeet (ei tukikumeja).
Tein asennuksessa yhden ison alkeellisen virheen. Huomaatko minkä? On nyt korjattu ja teen siitä vielä todisteeksi myöhemmin shorts-videon. :)
Tällä videolla katsotaan mikä paketissa tuli, puretaan vanha putkisto, vertaillaan vanhaa ja uutta, asennetaan uusi putkisto sekä tehdään vähän äänitestiä ennen sekä jälkeen.
En ole mekaanikko, mutta tekemällä oppii...
https://youtu.be/-Jd6AxeiwBs
-
Tässä oli lähtötaso vähän aikaa sitten. Kävin dynossa mittauttamassa. Videolla puhutaan siis tehosta takapyörillä eli whp. Laskennallinen tehohäviö lienee noin 20%, joten jos kertoo tuon luvun 1,2:lla niin on aika lähellä markkinointilukuja. Vai mitä olette mieltä?
Teholukemilla toki nyt itselle ei ole suurta merkitystä kun haen nopeutta ja siihen vaikuttaa muutkin asiat kuten paino, välitykset, vaihteisto, pito yms.
https://youtu.be/vymCrIhXv_U
-
Perä oli pieni mysteeri. Tilanne selvisi kuitenkin kurkkaamalla.
Avoin vai lukollinen?
Auton myyjä kertoi perän olevan avoin. Aloin epäillä, että voisiko tässä kuitenkin olla G80 liikkeellelähtöavustin eli käkikellolukko kun pihalle alkoi ilmestyä kahta sutimisjälkeä. Nyt muutaman testilenkin jälkeen myös asfaltille jäi kaksi mustaa raitaa. Tällä videolla vaihdetaan perään uudet öljyt ja tarkistetaan mitä perämurikasta löytyy.
https://youtu.be/YBuDHa0OnwE
-
Tässä on hiukan tarkempaa tietoa mitä autolle oli ennen minua tehty. Sain mukavan yllätyksen edelliseltä omistajalta. Hän lähetti muutamia tärkeitä osia ja kirjeen.
https://youtu.be/UNcaTvZlBvE
-
Tein kaksi lyhyttä (alle 60 sekuntia) videota 3" pakoputken asennuksesta ja sound checkistä. Aika kivasti muuttui äänikin.
Tässä sound checkkiä ennen ja jälkeen:
https://youtube.com/shorts/BSGgWpM3FhY?feature=share
Tässä asennus 60 sekuntiin:
https://youtube.com/shorts/IMhGEjCUfsI?feature=share
-
Putkihan oli rosteria? Jos klemmarit ovat tavallisia sinkittyjä niin ne eivät ole pitkäikäisiä. Joskus vaihdoin 940 Volvoon Bilteman rosteriputkiston sen mukana tulleilla kiinnikkeillä niin taisivat jo seuraavalla leimalla(alle vuosi) olla täysin entisiä.
Youtube-kanava on mainio, tulee seurattua kun oma harrastekalusto on hyvin samantyyppistä. No ei mulla sentään saappia ole!
-
Tein asennuksessa yhden ison alkeellisen virheen. Huomaatko minkä? On nyt korjattu ja teen siitä vielä todisteeksi myöhemmin shorts-videon. :)
Taisit jättää katin jälkeisen klemmarin kierteet sojottaan alas? :)
Jaa, on se etummainenkin noin.
Tuolla Motestissa oon kerran käyny ja kumma kun sai vakiotehot paperille vaikka ahtojakin oli noin 0.4 bar yli vakion ja auto liikku ihan erilailla kuin vakio... :o
Oli lastu ja catback putki bsr:ltä.
En nyt sen enempää tuohon ota kantaa, voihan sillä verrata jos jotain tekee, sama penkki kun on.
Sulla oli se eco lastu? Se on vähän vaisu, vois ottaa normaalin niin puskis erilailla. Monet niinkuin itekin oon saanu sillä ja pikku modauksilla semmosen 220-225 hepoa ja vääntöö kans liki sen 400.
Heps! Kato että imupuolelta saa ilmaa tarpeeks, ite tein vaan lisäreikää koteloon putsarin alle, ei mitään vapaavirtaussuodattimia. :nohnoh
-
Putkihan oli rosteria? Jos klemmarit ovat tavallisia sinkittyjä niin ne eivät ole pitkäikäisiä. Joskus vaihdoin 940 Volvoon Bilteman rosteriputkiston sen mukana tulleilla kiinnikkeillä niin taisivat jo seuraavalla leimalla(alle vuosi) olla täysin entisiä.
Youtube-kanava on mainio, tulee seurattua kun oma harrastekalusto on hyvin samantyyppistä. No ei mulla sentään saappia ole!
Joo, ruostumatonta on. Tämä auto on aika paljon tallissa sisällä kuivassa ja lämpimässä. Veikkaan, että tuo putki ja kiinnikkeet kestää mulla pitkään. Kiitos palautteesta. Joo, toi Saab on sellainen heräteostos. ;D
-
Taisit jättää katin jälkeisen klemmarin kierteet sojottaan alas? :)
Jaa, on se etummainenkin noin.
Tuolla Motestissa oon kerran käyny ja kumma kun sai vakiotehot paperille vaikka ahtojakin oli noin 0.4 bar yli vakion ja auto liikku ihan erilailla kuin vakio... :o
Oli lastu ja catback putki bsr:ltä.
En nyt sen enempää tuohon ota kantaa, voihan sillä verrata jos jotain tekee, sama penkki kun on.
Sulla oli se eco lastu? Se on vähän vaisu, vois ottaa normaalin niin puskis erilailla. Monet niinkuin itekin oon saanu sillä ja pikku modauksilla semmosen 220-225 hepoa ja vääntöö kans liki sen 400.
Heps! Kato että imupuolelta saa ilmaa tarpeeks, ite tein vaan lisäreikää koteloon putsarin alle, ei mitään vapaavirtaussuodattimia. :nohnoh
Vaihdoin nyt klemmarit toisenlaisiin. Tästä on tulossa viikon päästä videota. Noi uudet klemmarit on niin isot, etteivät ne mahdu sivuttain tai ylös. Uusilla klemmareilla ei enää tökkää kynnyksiin tai pihakiviin.
Joo, en minä mitään varsinaisia teholukemia hae vaan vertaan vanhoihin. Samassa paikassa kun käy niin pitäisi olla keskenään tulokset vertailukelpoiset. Itse haen kiihtyvyyttä. Tehoa toki pitää nyt saada lisää, mutta myös pitoa. Toi G80 liikkeellelähtöavustin tuntuu toimivan vähän miten sattuu ja sitten olen ajatellut tehdä tähän sen vaihdelaatikon muutokset, automaatti kun tässä nyt on.
Kiitos vinkeistä. Tämä on itselle ensimmäinen turbo ja vasta opettelen näitä saloja. Tykkään tästä kyllä jo paljon enemmän kuin noista vanhemmista vapaasti hengittävistä. ;D
-
Kiihtyvyys on kivaa :)
Ootko mitannu aikoja kellolla vai gps? Tahtoo olla melkomoinen ero, oon huomannu... :3/4 jättää sen: :facepalm:
Mulle motestin setä sano aikanaan että on moottoriteho lapulla. Jos olis ollu pyöräteho niin olisin paremmin uskonut tuloksen.
Asteikonkin oli asettanut niin että mulla käyrä meni yläreunasta yli asteikon, luuli kai ettei volvosta irtoo... :D
Volvo kun kuulemma ilmoittaa yläkanttiin tehot? Ei ne muualla vaan ELK
-
Joo, ruostumatonta on. Tämä auto on aika paljon tallissa sisällä kuivassa ja lämpimässä. Veikkaan, että tuo putki ja kiinnikkeet kestää mulla pitkään.
Rosteriputkesta kannattaa hapottaa kaikki hitsaussaumat. Se lisää putken elinajanodotetta vuosilla.
BSR toimitti putkiston mukana myös rosterikannakkeet, mutta kaikki saumat olivat suoraan hitsarin jäljiltä.
(Hyviä neuvoja satelee, kun putki on jo pultattu autoon >:()
-
Motorsport on parhaimmillaan kun lähes kaikki tehdään kahteen kertaan.
-
Rosteriputkesta kannattaa hapottaa kaikki hitsaussaumat. Se lisää putken elinajanodotetta vuosilla.
BSR toimitti putkiston mukana myös rosterikannakkeet, mutta kaikki saumat olivat suoraan hitsarin jäljiltä.
(Hyviä neuvoja satelee, kun putki on jo pultattu autoon >:()
Samaa kommentoin klemmareista ja hitsaussaumojen peittauksesta juutuubiinkin. Nuo taitaa olla vielä 409 ( EN 4512) ferriittistä jossa on kromia vain n 12% niin on sieltä rostereitten alkupäästä korroosionkestoltaan ;).
Laatikkovika 220-225 lastulla vakioturbosta ?? vai mitä oli ne "pikku modaukset" ?
-
Ei oikeen muuta kuin viimenen vaimennin pois, jarruttaa kovilla kierroksilla melko pahasti.
Imupuolelle lisäreikää että ilma riittää. Ahdot semmonen 1-1.1 bar.
Lastu oli Viking.
220/376 oli tarkka, vähän liiottelin kun on aikaa kulunut, piti tarkistaa papereista. :) Cooleri oli vakio ja visko paikallaan.
T- nokka.
Harisen penkki
-
Kiihtyvyys on kivaa :)
Ootko mitannu aikoja kellolla vai gps? Tahtoo olla melkomoinen ero, oon huomannu... :3/4 jättää sen: :facepalm:
Mulle motestin setä sano aikanaan että on moottoriteho lapulla. Jos olis ollu pyöräteho niin olisin paremmin uskonut tuloksen.
Asteikonkin oli asettanut niin että mulla käyrä meni yläreunasta yli asteikon, luuli kai ettei volvosta irtoo... :D
Volvo kun kuulemma ilmoittaa yläkanttiin tehot? Ei ne muualla vaan ELK
Olen kokeillut vähän kaikilla mitata. Viime kesänä kävin ihan varttimaililla Malmilla. Siitäkin on videota kanavalla. Eikun se olikin jo 2021. :)
https://youtu.be/oSwGRajP9iQ
-
Rosteriputkesta kannattaa hapottaa kaikki hitsaussaumat. Se lisää putken elinajanodotetta vuosilla.
BSR toimitti putkiston mukana myös rosterikannakkeet, mutta kaikki saumat olivat suoraan hitsarin jäljiltä.
(Hyviä neuvoja satelee, kun putki on jo pultattu autoon >:()
Joo, nyt en enää kehtaa repiä ainakaan ihan heti auki. Millä hapolla hitsaussaumat kannattaa hapottaa?
Kaikki neuvot ja vinkit otan mielelläni vastaan ihan missä vaiheessa vaan. ;)
-
Motorsport on parhaimmillaan kun lähes kaikki tehdään kahteen kertaan.
Kyllä. Jotkut olen tehnyt jopa kolmeen tai useampaan kertaan. ;D
-
Joo, nyt en enää kehtaa repiä ainakaan ihan heti auki. Millä hapolla hitsaussaumat kannattaa hapottaa?
Kaikki neuvot ja vinkit otan mielelläni vastaan ihan missä vaiheessa vaan. ;)
Jollakin peittausaineella.
Esim
https://www.weldshop.fi/product/1792/peittausaine-esab-stain-clean-1kg?gclid=CjwKCAjwq-WgBhBMEiwAzKSH6Ll0r8T3vKVNyCTNje6ewIgj1UmY0Fiy2jjk71cTU8vJwh58HB-s8RoC_eAQAvD_BwE
-
Tuo on sitten vaarallista tavaraa, varsinkin fluorivetyhappo Lukekaa huolella käyttöturvatiedote ja sitten lukekaa se uudelleen. Tuo kama syö ihmisen... "Vaaralausekkeet:
Myrkyllistä nieltynä.
Tappavaa joutuessaan iholle.
Haitallista hengitettynä.
Voimakkaasti ihoa syövyttävää ja silmiä vaurioittavaa."
-
Hitsauksessa palaneen oksidikerroksen voi poistaa tietenkin myös hiomalla, eli puhdas rosteripinta kyllä muodostaa sen suojaavan oksidikerroksen ilmassa. Ongelma on on se että huokosiin sitä palanutta vähän aina jää. Mitä sileämmäksi hioo sen parempi. Tosin sisäpuolen saumat on mitä on ja mikäs se on se yksi palamistuote ;) Takapöntöstä taitaa usein vesitippoja tippua. Kestää ne mustasta pellistäkin tehdyt pöntöt aikansa, älä menetä yöunia tuon takia. Tuossa esimerkkinä ihan sinisen kaupan vaimennin, kiinankamaa mutta tuo on selkeesti käynyt elektrolyysikiillotuksessa ja speksin mukaan kuori on 304 laatua eli parempaa takaosiin kun kestää korroosiota paremmin ( jos luottaa että teräs on oikeasti sitä). Ruskeaksi/keltaiseksi palanut pinta on pois.
(https://i.ibb.co/QY12nZW/Screenshot-20230323-060952-Chrome.jpg) (https://ibb.co/QY12nZW)
-
Hitsauksessa palaneen oksidikerroksen voi poistaa tietenkin myös hiomalla, eli puhdas rosteripinta kyllä muodostaa sen suojaavan oksidikerroksen ilmassa. Ongelma on on se että huokosiin sitä palanutta vähän aina jää. Mitä sileämmäksi hioo sen parempi. Tosin sisäpuolen saumat on mitä on ja mikäs se on se yksi palamistuote ;) Takapöntöstä taitaa usein vesitippoja tippua. Kestää ne mustasta pellistäkin tehdyt pöntöt aikansa, älä menetä yöunia tuon takia. Tuossa esimerkkinä ihan sinisen kaupan vaimennin, kiinankamaa mutta tuo on selkeesti käynyt elektrolyysikiillotuksessa ja speksin mukaan kuori on 304 laatua eli parempaa takaosiin kun kestää korroosiota paremmin ( jos luottaa että teräs on oikeasti sitä). Ruskeaksi/keltaiseksi palanut pinta on pois.
(https://i.ibb.co/QY12nZW/Screenshot-20230323-060952-Chrome.jpg) (https://ibb.co/QY12nZW)
Itse en lähtisi omissa hommissa hapottamaan kun kiillottamalla saa ihan riittävän lopputuloksen. Siis kiillottamalla, ei lamellilaikalla hiomalla. Hapottamisesta kysyttiin, niin vastasin siihen. :juhau:
-
Juujuu, samaa mieltä ollaan. Varoitin vaan ettei joku mene hommaamaan tuota ainetta ja sutii sitä itseensä.
-
Mittariremontti jatkuu. Nopeusmittari oikuttelee. Tyyppivika. Tiesin jo etukäteen, että todennäköisesti vika on mittarissa, mutta vaihdoin nopeusmittarin anturin ja johtosarjan.
Bensamittarin ja lämpömittarin olen pystynyt aikaisemmin jo korjaamaan. Tämänkin haluaisin korjata, enkä suoraan vaihtaa.
https://youtu.be/hTRcyf70DnY