Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: SähköSamppa - 23.03.2023, 14:47:25
-
Hei vaihdoin autoa tässä pari viikkoa sitten niin tuo auto säännöllisen epäsäännöllisesti aiheuttaa p0238 vikakoodin kevyessä kiihdytyksessä.
Auto on nyt pari kertaa ollut korjaamolla liikkeen piikkiin mutta ei näytä hyvältä että saisivat kuntoon niin. Onko foorumin jäsenillä arvauksia mistä voisi johtua.
Vika tulee yleensä ilmi jos ajaa pitemmän matkaa tasaisella kaasulla ja sen jälkeen kiihdytyksissä.
Hetkellisesti saa korjattua pysäyttämällä auton ja polkemalla kaasua.
-
Mitä sille on siellä korjaamolla koitettu tehdä?
https://www.autocodes.com/p0238_volvo.html
-
Siihen on ahtopaineanturi vaihettu, sitten egr putken vuoto korjattu ja dpf pakkoregeneroitu.
-
Ja anturin johtosarja ja sen liittimet katsottu läpi?
-
Oletan että ei.
-
Tuntuu vaan oudolta että olisi johtosarjassa tai liittimessä vika kun vikatilan saa korjattua kaasuttelemalla paikoillaan.
Sitten myös että vikatila tulee pitemmän tasaisen ajon jälkeen kiihytyksessä
-
Ahtopaineisiin tuntuis kuitenkin liittyvän. Ja muita koodeja ei tule?
-
Juu muita koodeja ei ole
-
Kävin juuri ajamassa mutkan autolla niin huomasin että ennenkuin auto menee vikatilaan ajotietokeen mukaan hetkellinen kulutus tuplaantuu normaaliin nähen
-
Turbon siivet jumittaa ja hetkellisesti ahdot käy liian korkealla eli ylittää anturin lukualueen ja siitä tulee tuo koodi. Ja sitten tietty täällä mainittu johtosarja kannattaa tsekata kun se antaa samaa koodia, mutta toisaalta jos tekee aina samalla ajotavalla niin tuskin se johtosarjassa vika on.
-
Muutamankin kerran vikana ollu vuotava välijäähyn liitos, tai sitten coolerissa niin helvetisti vesiöljypaskaa että sekottaa sen coolerin ns.poistopuolella olevan ahtoanturin. Tekee liikaa ahtoeroa antureiden kesken ja tyrkkää koodin.
Sama oire ja vika siis kummassakin tapauksessa. Vuodossa että paskottumisessa.
-
Kiitoksia vinkeistä, toivotaan että korjaamo löytäisi vian ensi viikolla kun siellä vielä käytän liikkeen piikkiin
Mitä mieltä olette kannattaako purkaa kaupat vai ottaa hinnan alennusta jos tuo ei tulekaan kuntoon.
Todella mukavan tuntunen auto kun toimii että ei haluaisi alkaa uudelleen etsimään autoa
Edit: Niin että kuulostaako tuo vika teidän kokeneempien korvaan kovin vakavalta
-
Volvo on taas pariinkin otteeseen ollut korjaamolla ja egr putkesta löytyny toinen vuoto joka päästi pakopaineet karkuun eli nosti liian hitaasti ahtoja joka aiheuttaa vikatilan.
Eipä ole vieläkään kunnossa mutta parempaan suuntaan menty nyt pääsee sen 200km ja sitten vikatila päälle kiihytyksissä taas. Korjaantuu kun antaa jäähtyä kunnolla.
Epäilevät korjaamolla tarvikemallin ahtopaineanturia nyt syylliseksi mutta jos vielä sen jälkeen tekee vikaa niin turbo seuraava ehdokas vian aiheuttajaksi