Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AbbaSilli - 25.12.2011, 21:11:56
-
Moi
Volvo on alkanut pitää tyhjäkäynnillä ylimääräistä "ulinaa". Kaasua painamalla ulina lakkaa. Viittaa ilmeisesti johonkin laakerivikaan? Autolla on ajettu 140tkm
-
Vaikuttaako mitään jos otat AC:n pois päältä?
-
Moi
Volvo on alkanut pitää tyhjäkäynnillä ylimääräistä "ulinaa". Kaasua painamalla ulina lakkaa. Viittaa ilmeisesti johonkin laakerivikaan? Autolla on ajettu 140tkm
Laturin vapaakytkin, apulaitehihnan kiristin, siinä nyt pari esimerkkiä, mistä vois alkaa, sitte on tehostajan pumppu, ja ilmastointi kompura ( kompuran hihnapyörähän pyörii on sitten AC päällä tai ei )
-
Moi
Volvo on alkanut pitää tyhjäkäynnillä ylimääräistä "ulinaa". Kaasua painamalla ulina lakkaa. Viittaa ilmeisesti johonkin laakerivikaan? Autolla on ajettu 140tkm
Nyt tulee tyhmä kysymys taas, mutta kysyn silti: Jos autosta kuuluu tyhjäkäynnillä ylimääräistä ulinaa mikä ehkä johtuu jostain laakerista, niin onko olemassa jotain stetoskooppia tai vekotinta, millä voisi tutkailla ja kuunnella ulinaäänen voimakkuutta eri puolilta moottoria? Ja sen äänenvoimakkuuden perusteella päätellä tai tarkentaa sen kohdan mistä se ääni lähtee?
-
Jotkut käyttää jopa pitkää ruuvaria tai jotain, mutta kokeileppa sitä että ota apulaitehihna pois ja pistä auto sitten käyntiin. Sen jälkeen todennäköisesti ilahdut kun ääni hävisi, joten vika on juurikin joku teutorin mainitsemista "edullisimmista vioista.
En ole nimittäin koskaan kuullut että Volvosta menisi laakerit noin vähillä kilometreillä kun on vaan huollettu hyvin.
-
Jotkut käyttää jopa pitkää ruuvaria tai jotain, mutta kokeileppa sitä että ota apulaitehihna pois ja pistä auto sitten käyntiin. Sen jälkeen todennäköisesti ilahdut kun ääni hävisi, joten vika on juurikin joku teutorin mainitsemista "edullisimmista vioista.
En ole nimittäin koskaan kuullut että Volvosta menisi laakerit noin vähillä kilometreillä kun on vaan huollettu hyvin.
Joskus itse ihmettelin ulinaa tai kitinää mikä tuli jostain moottoritilasta, ja vein auton huoltikselle. Se huoltokaveri otti suihkupullon missä oli vettä, ja suhautti sitä niihin pyöriviin remmeihin, ja paikallisti samantien äänen lähteen. Voiko tällasta keinoa kokeilla?
-
Vaikuttaako mitään jos otat AC:n pois päältä?
Niin,ajattelin tässä, että mikäli em. toimenpide auttaa niin tod. näk. gener. vap.pyörä aih. elämän. Huomaa myös siitä, että remmi värähtelee koneen käydessä tehostinpumpun ja laturin välillä. Jos kytkee AC:n pois niin tuppaa auttamaan.
-
Täytyy huomenna soitella siniselle. Autossa on vielä 1/2 vuotta selected takuuta jäljellä. Laitan sitten viestiä mitä sieltä konehuoneesta löytyi :o
-
Niin,ajattelin tässä, että mikäli em. toimenpide auttaa niin tod. näk. gener. vap.pyörä aih. elämän. Huomaa myös siitä, että remmi värähtelee koneen käydessä tehostinpumpun ja laturin välillä. Jos kytkee AC:n pois niin tuppaa auttamaan.
tuo mulla on uutta, että AC:n poiskytkentä vaikuttaa laturin vapaapyörään, koska AC:n ollessa päällä ( ja ilmanlämpötila on yli +5 astetta ) niin vasta silloin ilmastoinnin magneettikytkin vetää, muutahan tuo ei tee, muutenhan kompuran siivapyörä pyörii tyhjänään.
Toki sopivassa lämpötilassa tuo kompuran päällekytkeytyminen aiheuttaa hivenen kuormaa.
-
Juu, siis toki tarkoitin sitä, että kompressorin täytyy aktivoitua kun AC on kytkettynä. Tuolloin monesti huomaa kun remmin selkä alkaa heilumaan kuin huono hammas välillä laturi-kompura
-
Tehostajan öljyt oli vähissä :o
-
Tehostajan öljyt oli vähissä :o
Eipä se sen kummempaa tarvii. Hyvä jos ei ole mikään paikka rikki sentään menny. Tuohon omaani vaihdoin sen koko säiliön kun näytti että mehii sieltä saumasta. Lähempi tutkiskelu osoitti että ehjä on ja vuoto tulee siitä paluu putken juuresta, joka näyttää yleensä siltä niinku vuotas siitä saumasta. Laitoin uudet klemmarit oikein tuplana mutta jostakin syystä taas tulee sieltä välistä vähän nestettä, sen verran että se sotkee vähäsen pölyn siihen tarttuessa.
-
Itsellä kanssa näyttää juuri siltä, että siitä sauman juuresta vuotaisi, on kostea vaikka pari viikkoa aikasemmin olisi kohdan putsannut. Mikäköhän tuohon auttaisi, jos ei kerran uudet klemmarit?
Toistaiseksi selvitty parin viikon välein öljymäärän tsekkauksella, eipä se nyt hirveitä vuoda sieltä, mutta kyllähän se säiliö pitää pitäväksi saada.
-
Itsellä vuoto oli ihan täyttökorkin kautta, loppukesästä vaihdoin korkin ohjaustehostimen säiliöön samalla kun öljytkin niin on pysynyt nyt öljyt säiliössä.
-
Täytyypä kokeilla jos halvalla selviäisi :)