Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: harva9 - 11.04.2023, 18:05:59
-
Auto V70 vm 2011, ajattu n. 370 tkm. Apulaitehihnan kiristin alkoi pitää ääntä. Auto kävi korjaamolla vähän aikaa sitten (ei sinisellä) ja siellä sanoivat, että vaihdetaan kiristin. Asiaa selvitellessä kävi ilmi, ettei tuota kiristinmallia saa enää mistään (Volvolta, varaosaliikkeistä, purkaamoilta) vaan Volvo on tehnyt kiristimeen takaisinkutsun/kampanjan aikavälillä 16.10.2014-31.12.2018 ja kiristin on tuolloin vaihdettu toisenlaiseksi kiristimeksi. Uusi kiristin vaatiin moottorin kylkeen kahden uuden (kiinnitys)reiän poraamisen, koska tuon vanhan alkuperäisen kiristimen rakenne & kiinnitys on erilainen.
Autooni tuota muutosta ei ole jostain syystä koskaan tehty (en tiedä syytä koska auto ei tuolla aikavälillä ollut vielä minulla).
Nyt sain sinisen tiskiltä vastauksen, että asentaisivat uuden kiristimen & moniurahihnan ja laskuttaisivat siitä minua (420 €)
Kysymys:
- onko tietoa mikä on tuon vanhan takaisinkutsun perimmäinen syy eli mikä riski jos vaihtoa ei tehdä ?
- meneekö tosiaan noin, että koska takaisinkutsua ei autoon ole aikanaan teetetty aiempien omistajien aikana niin nykyomistajana minä joutuisin maksamaan muutostyön/hoitamaan takaisinkutsun mukaisen muutoksen omalla kustannuksellani ?
- mikä on valmistajan/maahantuojan nykyvastuu jos kerran aikanaan autossa on todettu syy/ongelma, jonka vuoksi takaisinkutsu on päätetty tehdä ? Voiko maahantuoja rajata oman vastuuaikansa päättymään omalla ilmoituksellaan ?
-
Bensakone?
Ota selvää takaisinkutsun syy ja jos vika laakeroinnissa niin koita vaihtaa pelkkä laakeri. ???
Jaa, tuossa varmaan syy.
https://youtu.be/HHzm4LD52Hc
-
Tänään S80 D5 2008 kanssa tuli kiristinasia esille:
”Volvon teknisen ohjeen VCC-470822-1 mukaisesti hydraulinen kiristin 31330379 jota asennettiin noin mallivuodesta 2007 on päivitettävä mekaaniseen kiristimeen 31330379. Erikoistyökalut (?) ovat asennuksessa välttämättömät.”
-
D5 diesel kone, se unohtui mainita alkuperäisessä tekstissäni.
Autoon vaihdettu mun aikana nokkahihnasarja, vesipumppu, laturi, ilmastoinnin kompura (joka on omalla hihnalla) sekä apulaitehihnat (lyhyt ja pitkä hihna). Hihnan kiristintä ei arvattavasti ole vaihdettu vielä kertaakaan tähän autoon ?? koska ainakaan nykyisin sellaista kiristintä, jossa jousi (pyöreä jousi) näkyy ei enää saa mistään. Kiristimeen vaihdettiin pelkkä kiristimen rulla yllä mainitsemassani huollossa (ei siis sinisellä), koska tuota vanhaa kiristintä ei saa enää mistään
-
Autossa on nyt tämännäköinen kiristin: https://www.proparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=21436674
-
Tuo lienee se vanhanmallinen hydraulinen kiristin.
-
Tuo lienee se vanhanmallinen hydraulinen kiristin.
Kyllä, versio joka on takaisinvedossa poistettu markkinoilta
-
Palaan alkuperäiseen kysymykseeni: onko kellään kokemuksia/tietoa onko Volvolla takaisinkutsuissa "takaraja", jonka jälkeen maahantuoja ei enää hoida niitä kustannuksellaan vaan korjaus/muutostyö pitäisi sen jälkeen tehdä auton silloisen omistajan kustannuksella ? Vaikea ymmärtää tilanne, jossa autossa ollut suunnitteluongelma ja että se pitäisi nyt korjauttaa omistajan kustannuksella.....
-
Koska autoon on vaihdettu viimeksi jakopää? Ja juu, kyllä se on myös kuluttajalla vastuu hoitaa hommansa näissä takaisinkutsuissa. Oli tossa sen verran pitkä aika reagoida(4v)
-
Koska autoon on vaihdettu viimeksi jakopää? Ja juu, kyllä se on myös kuluttajalla vastuu hoitaa hommansa näissä takaisinkutsuissa. Oli tossa sen verran pitkä aika reagoida(4v)
Jakopää vaihdettu minun aikanani n. 40 tkm sitten (ei vaihdettu sinisellä). Tieto tästä moniurahihnan kiristinongelmasta ja takaisinkutsusta tuli minulle vasta paljon sen vaihdon jälkeen.
Alkuperäisessä tekstissä kerroinkin, että auto ei ollut minulla vielä silloin kun takaisinkutsukampanja ollut aktiivinen vaan sain tuon tiedon suht hiljattain kun käyttämäni korjaamo selvitteli asiaa Volvolta.
-
Kyllä tuo omistajan piikkiin menee jos haluaa vaihtaa uuteen.
Muutenhan tuo olisi hyvä diili käytetyn auton ostajalle; vie auton esim. Biliaan ja pyytää tekemään kaikki autoon kohdistuneet kamppikset, jotka jääneet tekemättä.
Jos tuolla kiristimellä on oikeasti ajettu tuo 370tkm, ei se ole todellakaan huono saavutus. Vaihtaisin sen jokatapauksessa
-
Tuolla näyttää olevan vielä aktiivisena takaisinkutsuna:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=2&keyword=Apulaitehihnan+kiristin
-
Tuolla näyttää olevan vielä aktiivisena takaisinkutsuna:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/2/60?page=2&keyword=Apulaitehihnan+kiristin
Kiitos ! Vuosimallia 2011 V70 en tosin löytänyt noista kolmesta takaisinkutsusta kohdasta "MUU AJONEUVON MÄÄRITYS" mikäli luin niitä oikein.
-
Kyllä tuo omistajan piikkiin menee jos haluaa vaihtaa uuteen.
Muutenhan tuo olisi hyvä diili käytetyn auton ostajalle; vie auton esim. Biliaan ja pyytää tekemään kaikki autoon kohdistuneet kamppikset, jotka jääneet tekemättä.
Jos tuolla kiristimellä on oikeasti ajettu tuo 370tkm, ei se ole todellakaan huono saavutus. Vaihtaisin sen jokatapauksessa
Volvo cars Finland customer service kirjoitti minulle aikaisemmin tähän caseen liittyen seuraavaa:
"Yleisesti ottaen Volvo ei sulje mitään takaisinkutsukampanjoitaan ennen kuin kaikki niihin kuuluvat autot on korjattu. Eli jos tämä kuuluu takaisinkutsun piiriin, eikä työtä ole aiemmin tehty, niin silloin voidaan olettaa, että asia korjataan takaisinkutsuna, kunhan vain varaosa löytyy......"
Tähän liittyen en ole vielä heittänyt kirvestä kaivoon.....