Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: InlineFour - 26.12.2011, 20:39:02
-
Tehdäänpä uusi aihe ettei huku tarpeellista tietoa muualle.
Josko ihmiset ketkä on kasaillut näitä, voivat kertoa kokemuksiaan,
ja toiset ihmiset ihan perustella.
Käsittääkseni kaikissa tehtaan alkuperäisissä konevariaatioissa
on ollut mekaaninen polttoainepumppu.
Mikä tämän tuotto on?
Millä kaasutinsetupeilla alkaa tarvitsemaan sähköistä siirtopumppua.
Miten esim 32/36 DGV, meneekö vielä mekaanisella? Näitähän on tehty.
Tietysti siihen vaikuttaa moottorikin, eikä pelkästään kaasari,
onko viritetty, ja millaiseen ajoon tulee. Esim joku laittaa tuplat mutta
ajaa silti vain rauhallista maantieajoa 80km/h vauhdilla töihin ja takasin,
ei se kulutusta, eli polttoaineen tarvettakaan nostaa.
Single 40 DCOE, DHLA? Entä 45? Entä kahdella kaksikurkkuisella?
Onko tähän olemassa jokin kaava millä voi laskea sinne päin
tarvittavan tuoton?
Toivottavasti asiasta tietävät ja asian osaavat kirjoittelevat tänne tietojaan,
hyödyttää kaikkia ketkä asiaan törmäävät joskus.
-
Onko tähän olemassa jokin kaava millä voi laskea sinne päin
tarvittavan tuoton?
Karkeasti otettuna 0,5L/hv/tunti tarvitaan polttoainetta.
Eli 100hv koneelle tarvitaan 50L/h tuottava pumppu.
Mekaanisesta pumpusta kun puhutaan ni tuo 50L/h tarvitsee sitten ottaa maksimitehon kierrosluvulla. Irtonaisena jos pumppua mittaat niin nokkahan antaa yhden pumppauksen per KAKSI moottorikierrosta pumpulle.
Eli 6000rpm koneella on 3000 pumppausta/minuutti = 180000 pumppausta/tunti, ja noilla pitäisi 100hv koneessa siis siirtää 50L/h. Eli yhden pumppauksen pitää tuottaa 50L/180000.
-
Aika pitkälle se oma mekaaninen pumppu piisaa. Ainakin 40 tuplilla olen nähnyt käytettävän vakiota pumppua kilpakäytössä.
-
Oma mekaaninen riittää 45:lle nurkkapyörityksissä kyllä, jos omalla kylällä risteyksissä ja kurveissa välillä seinää edelle heittelee. Naapuri kylille jos lähtee rallia ajamaan tai varttimailia vetään, niin kannattaa silloin jo sähköstä pumppua ja paineensäädintä alkaa harkitsemaan. Samoin jos pankkiryöstössä pakoautona joutuu useamman kymmenen kilsan kissa/hiiri hippasille sinivuokkojen kans, niin varmempaa oli sähkönen olla ettei männät sula ;D
Hups... piti mennä tonne vapaamuotoiseen höpinä topicciin
-
Itellä on mekaaninen pumppu omassa jossa on 45 tuplat, n. 2,3l alakerta ja isoventtiilikansi ja hyvin on ainetta riittänyt.. Onhan tuossa mielessä käyny jos sähkösen pumpun laittais..
-
Joo, eli omaan tilanteeseen siis tulee sähköinen pumppu.
Tännekkin tulee "isoventtiilikansi" ;)
-
Paljon on 140-srj:n polttoainelinjaston sisähalkaisija?
-
Paljon on 140-srj:n polttoainelinjaston sisähalkaisija?
Aika tarkkaan 6mm.
-
Jos joku keksii hyvän syyn miksen tee polttonestelinjastoa
kupariputkesta käyttäen jarruputkien junttureita, esittäköön mielipiteen/ faktan.
Ne juntturit ei ole millään jostain polttonestelinjaston paineesta,
jarrulinjastossa poljinta kunnolla painaessa on jotain muuta ne paineet.
Linjat on kuitenkin tällä hetkellä yli 30v vanhat, niin ihan paikallaan
vaihtaa ettei hajoa, kesän tullessa.
-
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?forum=7&topic=25583
Tossa ainakin vähän juttua, muutama kertoo ajaneensa ilman ongelmia ja toiset taas kertoo kaasareiden ym epäjalompien metalliosien syöpyneen.
-
Olisiko jollain jemmassa sähkö-/relekaaviota tuolle sähköisen bensapumpun asennukselle? Oman B20 mekaaninen pumppu ei oikein jaksa syöttää bensaa riittävästi noille virityksille mitä tuohon on tehty edellisen omistajan toimesta.
Ja noita kaavioita/ohjeita kysyn siksi, jotta tietäisin minkälaisen releen sinne laitan ja mistä otan virrat sille. Erillisen katkaisijan meinasin laittaa vielä ohjaamon puolelle, jotta varmasti saa tarvittaessa siitä pumpusta virrat pois päältä.
Bensapumpuksi ostin Biltemasta 044-tyyppisen pumpun, jossa suurin paine 8bar ja virtaamat ovat 270l/h@3bar ja 200l/h@5bar.
-
Onko kyseessä kaasaripeli? Mikäli on, niin tuossa ostamassasi pumpussa on liian kova paine. Kaasareille sopiva paine on 0,2-0,3bar. Itselläni on muistaakseni jostain Escortista bensapumpun rele. Tuolle otetaan impulssi sytytyksestä. Mikäli kipinä häviää niin bensapumppu sammuu. Tuon laiton kolaritilanteen varalle ettei työnna tankkia tyhjäksi jos jää virrat päälle ja on itse tiedottomassa tilassa.
-
Esim. 240:n K-Jettiläisen pumpun rele on hyvä ohjaamaan pumppua, se kun ottaa ohjauksen sytyltä eli kun kone sammuu niin sammuu myös pumppu vaikka virrat olisi päällä.
Ja kuten sopanja jo totesi niin tuo ruiskun pumppu ei sovellu kaasareille.
Esim. tämä http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Facet+Solid+State+Competition+polttoainepumppu/336 (http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Facet+Solid+State+Competition+polttoainepumppu/336) piisaa pitkälle ja jos ei piisaa niin löytyy vielä isommalla tuotolla http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Facet+Red+Top+Polttainepumppu/332 (http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Facet+Red+Top+Polttainepumppu/332) Ja nisenkin kanssa on sitten syytä käyttää paineensäädintä, esim. http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Paineens%C3%A4%C3%A4din+Petrol+King+FPR008B/338?offset=15 (http://verkkokauppa.harline.com/fi/ViritysosatTekniikka/Polttoainej%C3%A4rjestelm%C3%A4/39/Paineens%C3%A4%C3%A4din+Petrol+King+FPR008B/338?offset=15)
-
Jeps, Volvossa on kiinni 40 Dellorton tuplat imutorvilla, joiden päälle on vielä kietaistu Pipercrossin suodattimet.
Olin aika luottavainen tuon pumpun suhteen, kun vielä se myyjä siinä infotiskillä sanoi, että tuo ei sovellu ruiskukoneelliseen vaan tarkoitettu nimenomaan kaasutinkoneellisiin ja juurikin tankin ulkopuolelle vaikka konehuoneeseen asennettavaksi. Eikö sitten vaikka bensapaineensäätimellä pysty pelamaan ne paineet kohdalleen?
Mitään näistä tajua, kun ei ole noita volkkareita tarvinnut viritelä, siksi nämä tyhmältäkin kuulostavat kysymykset ::)
-
Kyllä tuo 044 on nimenomaan ruiskun pumppu, voi päätellä jo siitä kun tuotot on ilmoitettu noin isoilla paineilla, kaasutinkäyttöön tarkoitetuissa pumpuissa paineet ovat luokkaa 0,1-0,5 bar. Ruiskuuun tarkoitetulla säätimellä ei saa pudotettua painetta tarpeeksi ja kaasutinmallinen säädin ei taas kestä tuon pumpun painetta. Eli kannattaa käydä vaihtamassa siellä Biltemassa (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Sahkotoimiset-bensapumput-yleismalliset-523226/) sopivampaan tai vaikka myydä se ostamasi pumppu (pitäisi sopia esim. 240/740 painepumpuksi) ja hakea esim. Motonetistä (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-1206) uusi.
-
Mulla on ollut oman sähköisen kiinapumpun kanssa hieman ongelmia. Pumppu alkaa nakuttaa todella kovasti, ja tämän jälkeen tulee käyntihäiriö. Olen huomannut että sulake on aika löysällä ja käyti paranee kun sitä pyörittää. Toinen mikä mulle tuli mieleen että vetääkö laite ilmaa jostain. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin tankki. Kun eihän näissä yankeissa ole mitään hienoja systeemejä, eli kun bensa hölskyää, pumppu imaiseekin ns tyhjää. Tai sitten tuo kiinapumppu on susi
-
Nostellaanpas tämmöstä. Itellä olisi tulossa lorttojen ohella sähköinen pa-pumppu, ja sille pitäisi keksiä myös täällä kaaviota.
Väsäsin joutessani omaa näkemystä :D
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/PA-Pumppu_zpsuwes7eox.png) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/PA-Pumppu_zpsuwes7eox.png.html)
Tommonen karkea piirros, jossa tarkoitus olisi ohjata pumppua öljypaineiden avulla, eli koneen sammuessa/paineiden tippuessa bensantulo loppuu. Startatessa tuo öp-anturi ohitettaisiin että saadaan koneelle bensat kunnes hörähtää ja nostaa paineet. Lisäksi päävirta-releen ohjauksen maadoitus pakko-katkaisijalla kabiinista, että saa pois päältä/pysymään pois päältä. (sulakkeet puuttuu kuvasta, mutta toki tulee).
Onko järkeä ? ???
-
Laita k-jetillisen pumpun rele, sitä ohjaa sytytys, ohjaus otetaan puolalta. Pumppu sammuu heti kun mylly sammuu vaikka virrat olisi päällä. Tuota käytetään paljon kilpa-autoissakin helpon kytkennän takia.
-
Miten se k-jetin rele toimii sitten startatessa ? Alkaako pyöriä virrat päälle laittaessa vai vasta startatessa ?
Haluaisin semmoisen ratkaisun, että virrat päälle laittaessa pumppu hörähtäisi hetken ja täyttäisi bensalinjat ja kohokammiot valmiiksi ennen starttia. Sitten startatessa koneen käynnistyessä taas jatkaisi surisemista.
Onko tähän olemassa konstia ? En oikein vielä hanskaa näitä juttuja niin pitää vääntää (todennäköisesti helppo asia taas) rautalangasta, että menee ymmärrykseen.
-
Pyöräyttää pumppua parisekuntia kun virrat laittaa päälle.
-
Nostellaan, oisko kellään tietoa että minkälainen bensapumppu kuuluu alunperin 1965 vuoden PV:seen? Oliko AC lasikuvulla oleva pumppu vai Pierburg?
-
Nostellaan, oisko kellään tietoa että minkälainen bensapumppu kuuluu alunperin 1965 vuoden PV:seen? Oliko AC lasikuvulla oleva pumppu vai Pierburg?
Vp autoparts tarjoaa ainakin vain AC osia..
-
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.16261.41210/repair-kit-ac-glass-bowl-pump-1947-64-nb-exactly-a
Tuolla sivulla väitetään että AC pumpulla olisi ollut -64 asti, varmaa tietoa olis kiva saada.
Yritetään tehdä museopeliä niin siks on tarkkaa olla oikeat osat. :)
-
Vp:llä sanotaan 62-66vm
-
Tarkemmin kun kattelin niin siellä AC:n kohalla lukee että vm. 47-64 ja tarjotaan siellä näköjään pierburgin osia myös niin eiköhän tää oo selvä juttu eli -65 malliin kuuluu pierburg pumppu. Kiitos osallistujille.
-
Laita k-jetillisen pumpun rele, sitä ohjaa sytytys, ohjaus otetaan puolalta. Pumppu sammuu heti kun mylly sammuu vaikka virrat olisi päällä. Tuota käytetään paljon kilpa-autoissakin helpon kytkennän takia.
Eli niinku tälleesä?
(http://www.enginebasics.com/Advanced%20Engine%20Tuning/Images/Fuel%20Pump%20Relay.gif)
Edit: eiku tuohan taitaakin olla ihan "normaali" rele :-\
-
Näyttää olevan normaali vaihtorele (navat 87 ja 87a).
Tässä k-jetin kytkis (klikkaamalla isommaksi)
(http://i9.aijaa.com/t/00684/14125416.t.jpg) (http://aijaa.com/AaZseH)
(http://i2.aijaa.com/t/00560/14125418.t.jpg) (http://aijaa.com/2zigfT)
-
Kiitokssii! Sen verran kysyn vielä, että vihreä rele vissiin pitää olla?
-
Jep vihreä rele