Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Repatus - 18.04.2023, 13:35:27
-
Morjesta kaikille. Ensimmäinen Volvo harkinnassa talouteen ja niistä en juurikaan mitään tiedä niin ajattelin kysyä täältä parviälyltä apuja.
Elikkäs harkinnassa on Volvo V90 T5 tai T8, yksi kiinnostava jo kiikarissa, Volvo V90 T5 vuosimallia 2017.
Mitä kaikkea kannattaisi autosta lähteä huomioimaan jos sitä nyt päädyn katsomaan.
Myös jos jollain olisi kertoa risut ja ruusut tuosta T5 mallista?
Sen verran tiedän että n. 130tkm ajettu, jakopää tehty, öljyt vaihdettu sen surullisen kuuluisan ohjekirjan mukaan eli 20-30tkm, mutta näkyykö tuo nykypäivänä missään jos öljynvaihtoväli on pitkä?
Niukasti tietoa on saatavilla kun tuontiauto naapurimaasta.
Kiitos
-
T5 ja T8 ero on aika iso kun toinen on bensa ja toinen bensa/ladattava hybridi. Sinällään se bensakone molemmissa on sama 2 litran 4-sylinterinen VEA sukupolvea kuten kaikki tämän ikäiset Volvot muutenkin.
T5 on etuvetoinen (vai onko valmistettu myös AWD?) ja T8 on aina nelivetoinen (ilman kardaania vaan takapyöriä liikuttaa shkömoottori)
Mutta nämä kai oli tiedossa kunhan kirjoitin varuiksi
-
Ei ole ko mallista kokemusta, mutta hiukan hälytyskelloja soittaa tuo "130tkm ajettu ja jakopää tehty". Tietysti tuo ei sano mitään, mitä sille jakopäälle on tehty, mutta josko ajokilometreistä puuttuis joku 100-200tkm? Ei kuitenkaan liene normaalia nuin vähän ajetulle ko remppa?
-
Ei ole ko mallista kokemusta, mutta hiukan hälytyskelloja soittaa tuo "130tkm ajettu ja jakopää tehty". Tietysti tuo ei sano mitään, mitä sille jakopäälle on tehty, mutta josko ajokilometreistä puuttuis joku 100-200tkm? Ei kuitenkaan liene normaalia nuin vähän ajetulle ko remppa?
5 vuotta tai xxx kilsaa oliko 150tkm
-
T5 ja T8 ero on aika iso kun toinen on bensa ja toinen bensa/ladattava hybridi. Sinällään se bensakone molemmissa on sama 2 litran 4-sylinterinen VEA sukupolvea kuten kaikki tämän ikäiset Volvot muutenkin.
T5 on etuvetoinen (vai onko valmistettu myös AWD?) ja T8 on aina nelivetoinen (ilman kardaania vaan takapyöriä liikuttaa shkömoottori)
Mutta nämä kai oli tiedossa kunhan kirjoitin varuiksi
Bensa moottori ei ole noissa sama. T5 on normi 2 litrainen turbo, T8 moottori on turbolla ja mekaanisella ahtimella. V90 CC malliin on saanut T5 awd yhdistelmään.
-
Ei ole ko mallista kokemusta, mutta hiukan hälytyskelloja soittaa tuo "130tkm ajettu ja jakopää tehty". Tietysti tuo ei sano mitään, mitä sille jakopäälle on tehty, mutta josko ajokilometreistä puuttuis joku 100-200tkm? Ei kuitenkaan liene normaalia nuin vähän ajetulle ko remppa?
Mulla on vm 2018 T8 ajettu 108tkm ja jakopää tehty 100tkm kohdalla. Auton ensirekisteröinti 12/2017.
-
Ei ole ko mallista kokemusta, mutta hiukan hälytyskelloja soittaa tuo "130tkm ajettu ja jakopää tehty". Tietysti tuo ei sano mitään, mitä sille jakopäälle on tehty, mutta josko ajokilometreistä puuttuis joku 100-200tkm? Ei kuitenkaan liene normaalia nuin vähän ajetulle ko remppa?
Tuskin kukaan tuollaista uskaltaa edes myydä nykyisen kuluttajasuojan aikana, jos hihnan vaihtoväli on mennyt pitkäksi tai on edes lähellä. Tuokin yksilö on voitu ottaa käyttöön jo -16, lähes kaikki niistäkin myydään -17 mallisina.
Eihän näissä joku 130 tuhatta ole, kuin sisäänajo. Voimalinja on ihan mukava ja nykyhintatasolla tarpeista riippuen hyvinkin kelpo vaihtoehto yleisemmälle dieselille. Vaihteistoöljyt kanattaa vaihtaa, ellei ole merkintöjä vaihdoista. Ohjaustuntuma on vanhempiin verrattuna "sähköisen tunnoton", mutta tien päällä näillä matka taittuu mukavasti, kuten tämän kokoluokan autoilla pitääkin.
Oma suosikkini on T6, mutta niitä on melko vähän tarjolla ja niissä neliveto lisää käyttökustannuksia. Makuasia, onko vörtti.
-
T8 malleissakin suomessa on vaihtoväli 5 vuotta, tarkoittaa käytännössä että 2019 vuosimallin yksilöissä voi lukea kohta myynti-ilmoituksessa että jakopää tehty. 2018 vuosimallin yksilöä en itse ostaisi ilman että on remmit vaihdettu.
-
T8 malleissakin suomessa on vaihtoväli 5 vuotta, tarkoittaa käytännössä että 2019 vuosimallin yksilöissä voi lukea kohta myynti-ilmoituksessa että jakopää tehty. 2018 vuosimallin yksilöä en itse ostaisi ilman että on remmit vaihdettu.
Siis jos ostaa 25-40 k€ auton, ei voi varata muutamaa satasta seuraavaan huoltoon? Mua se ei haitannut pätkääkään V40 ostohetkellä, vaikka on halvempi peli kyseessä.
-
Reilu 800€ kustanti Kuopiossa sinisellä jakohihna normaalin huollon yhteydessä. T8 siis.
-
Reilu 800€ kustanti Kuopiossa sinisellä jakohihna normaalin huollon yhteydessä. T8 siis.
Siis huollon kokonaishinta vai pelkkä jakohihnan osuus? Tollasia hintoja Herttoniemen Bilia vihjasi, jotain kampanjoitakin joskus. Ei se mahdottomia mun mielestä maksa huollon yhteydessä. Ja kuinka moni vaihtaa autonsa strategisesti juuri ennen hihnanvaihtohetkeä? Ja kuinka moni vaihtaa autonsa juuri sen jälkeen?
-
Siis huollon kokonaishinta vai pelkkä jakohihnan osuus? Tollasia hintoja Herttoniemen Bilia vihjasi, jotain kampanjoitakin joskus. Ei se mahdottomia mun mielestä maksa huollon yhteydessä. Ja kuinka moni vaihtaa autonsa strategisesti juuri ennen hihnanvaihtohetkeä? Ja kuinka moni vaihtaa autonsa juuri sen jälkeen?
Dieseliin oli tuon 800€ pelkkä hihnojen osuus. Itse siis tarkoitin sitä että jos auton remmit on ajettu yliajalle. Voisin ostaa auton mutta mistä muusta on pihistelty jos ei ole tehty huoltoja ajallaan.
-
Siis huollon kokonaishinta vai pelkkä jakohihnan osuus? Tollasia hintoja Herttoniemen Bilia vihjasi, jotain kampanjoitakin joskus. Ei se mahdottomia mun mielestä maksa huollon yhteydessä. Ja kuinka moni vaihtaa autonsa strategisesti juuri ennen hihnanvaihtohetkeä? Ja kuinka moni vaihtaa autonsa juuri sen jälkeen?
Koko huolto (jakohihna + öljyt + valohoito) siis. Katsoin Bilian sivuilta niin siellä sama homma pitkälle yli 1000€.
-
Kyseinen yksilö taitaa tosiaan olla 16 mallia vaikka ilmoitus onkin 17.
Selvisi myös sen verrna että jakopäätä ei ole tehty vaan se tehtäisiin myyjäliikkeen piikkiin, tiedä sitten mitä muuta vaihtaisi kun remmit.
Auto on tosiaan ruotsituonti niin jotenkin uskoisin että kilsat olisi ok. Kyllähän toki suomi-auto on aina varmempi. Tässä vielä linkki kyseiseen autoon : https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v90-243148/
Tosiaan volvon leimat löytyy huoltokirjasta, mutta varsinaista huoltohistoriaa ei näe mistään, varmistin asian vielä autosalvasta ja sanoivat siellä että volvo on itse rajannut maakohtaiseksi nuo asiat, tuontiauton historiaa ei näe suomessa eikä toisinpäin, toki voisi selvitä jos oisi ruotsinpäähän yhteydessä mutta tuo ruatti taipuu aika kehnosti.
Myyjä laittoi kuvan ruotsin huolto ohjeistuksista antamaan osviittaa, siinä oli että timing belt 10years/240tkm mutta mainitsi erikseen että suomessa jakopään vaihtosuositus on eri.
Sekavaa tekstiä tuppaa, pahoittelen.
Mitä raati mieltä, uhka vai mahdollisuus?
Ei tietysti montaa touhutonnia tarvitsisi lisätä niin saisi jo T8..
Kiitos
-
En minä nää tuossa mitään uhkia se on ihan hyvä auto jos tahdot tuollaisen.
Mulla on XC90 T8 jossa mittarissa on nyt 210+tkm ja ite olen tahkonnut sen kohta 60tkm itse tähän.
-
...
Tässä vielä linkki kyseiseen autoon : https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v90-243148/
...
Kyllä tuon Saka auton uskaltaa ostaa turvallisin mielin. Ja jos saa vielä kaupanpäälle jakopääremontti tehtynä niin siinä on autoa moneksi vuodeksi ihan perushuoltojen kanssa. Tuossa on myös hyvät kaiuttimet S*
edit. lainaus lisätty koska sivu vaihtui
-
Kyseinen yksilö taitaa tosiaan olla 16 mallia vaikka ilmoitus onkin 17.
Selvisi myös sen verrna että jakopäätä ei ole tehty vaan se tehtäisiin myyjäliikkeen piikkiin, tiedä sitten mitä muuta vaihtaisi kun remmit.
Auto on tosiaan ruotsituonti niin jotenkin uskoisin että kilsat olisi ok. Kyllähän toki suomi-auto on aina varmempi. Tässä vielä linkki kyseiseen autoon : https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v90-243148/
Tosiaan volvon leimat löytyy huoltokirjasta, mutta varsinaista huoltohistoriaa ei näe mistään, varmistin asian vielä autosalvasta ja sanoivat siellä että volvo on itse rajannut maakohtaiseksi nuo asiat, tuontiauton historiaa ei näe suomessa eikä toisinpäin, toki voisi selvitä jos oisi ruotsinpäähän yhteydessä mutta tuo ruatti taipuu aika kehnosti.
Myyjä laittoi kuvan ruotsin huolto ohjeistuksista antamaan osviittaa, siinä oli että timing belt 10years/240tkm mutta mainitsi erikseen että suomessa jakopään vaihtosuositus on eri.
Sekavaa tekstiä tuppaa, pahoittelen.
Mitä raati mieltä, uhka vai mahdollisuus?
Ei tietysti montaa touhutonnia tarvitsisi lisätä niin saisi jo T8..
Kiitos
Tuo taitaa olla ihan rehellinen 2017 käyttöönotettu koska V90 tuli myöhemmin kuin esim. S90 joita on rekisteröity 2016. Tuossa ei ole varmasti remmejä vaihdettu. Itse tinkaisen mukaan koska suomessa vaihtoväli suositus on se 5v. Muuten ihan ok peli.
-
Takavalojen toiminta ehkä kannattaa varmistaa :). Iso mittaristo ja lämmin ratti, kangaspenkki. Suomi-autoissa taitaa olla enimmäkseen "nahka"verhoilu näissä alkupään autoissa? Käyttäjästä vähän riippuen etututka voisi olla hyvä varuste?
-
Tuo taitaa olla ihan rehellinen 2017 käyttöönotettu koska V90 tuli myöhemmin kuin esim. S90 joita on rekisteröity 2016. Tuossa ei ole varmasti remmejä vaihdettu. Itse tinkaisen mukaan koska suomessa vaihtoväli suositus on se 5v. Muuten ihan ok peli.
joo jakopää tehtäisi myyjäliikkeen piikkiin ennen myyntiä.
-
Kyllä tuon Saka auton uskaltaa ostaa turvallisin mielin. Ja jos saa vielä kaupanpäälle jakopääremontti tehtynä niin siinä on autoa moneksi vuodeksi ihan perushuoltojen kanssa. Tuossa on myös hyvät kaiuttimet S*
edit. lainaus lisätty koska sivu vaihtui
joo se siinä kans itteä "kiihottaa" S*
-
Onko noissa nykyään tuo 30tkm ihan normaali öljyjenvaihtoväli? Kuulostaa hurjan pitkältä..
-
Onko noissa nykyään tuo 30tkm ihan normaali öljyjenvaihtoväli? Kuulostaa hurjan pitkältä..
Minä vaihdatin omaan T8:aan (XC90) 15 tkm välein ekat satakunta tonnia / 5 v. ja silti jäi leasing-firman laskemaa huoltobudjettia käyttämättä. Tiedä sitten mitä ne oli pelänneet twin enginestä hajoavan.
-
Minä vaihdatin omaan T8:aan (XC90) 15 tkm välein ekat satakunta tonnia / 5 v. ja silti jäi leasing-firman laskemaa huoltobudjettia käyttämättä. Tiedä sitten mitä ne oli pelänneet twin enginestä hajoavan.
itsekkin max 15tkm aikasemmin aina vaihtanut/vaihdattanut. Lähinnä se mietityttää että kyseisessä yksilössä vaihtoväli ollut n. 30tkm.
-
Onko noissa nykyään tuo 30tkm ihan normaali öljyjenvaihtoväli? Kuulostaa hurjan pitkältä..
30tkm tai vuosi. Minä ajoin 2006 vuosimallin S60 tuolla huoltovälillä 160tkm ilman ongelmia
-
Kyseinen yksilö taitaa tosiaan olla 16 mallia vaikka ilmoitus onkin 17.
Ei vaan auto on -16 puolella käyttöön otettu mutta vuosimalli 2017. Volvolla mallivuosi vaihtuu edellisenä kesänä.
Itsekin olen seurannut noiden T5:n hintakehitystä, omaa silmää vaan sedan miellyttää enemmän.
-
Ei vaan auto on -16 puolella käyttöön otettu mutta vuosimalli 2017. Volvolla mallivuosi vaihtuu edellisenä kesänä.
Itsekin olen seurannut noiden T5:n hintakehitystä, omaa silmää vaan sedan miellyttää enemmän.
hienoja pelejä kaikki.
-
Kiitoksia ajatuksista ja vinkeistä, jään vielä pohtimaan kyseisen yksilön ostoa, vaikka eiköhän se meille tule jos ei kerkeä mennä. ;D
-
Mitä erinomaista näissä T5:ssa on jos vertaa diesel versioihin..? En ole koskaan omistanut bensa volvoa, niin en osaa arvata..
Ihmettelen vain, kun samaan rahaan saa kolme-neljä vuotta uudempaa dieseliä jopa puolta vähemmän ajettuna.. :o
-
Mitä erinomaista näissä T5:ssa on jos vertaa diesel versioihin..? En ole koskaan omistanut bensa volvoa, niin en osaa arvata..
Ihmettelen vain, kun samaan rahaan saa kolme-neljä vuotta uudempaa dieseliä jopa puolta vähemmän ajettuna.. :o
Vero pienempi ja ääni ei ole niin karkea
-
Toisaalta polttoaineen kulutus on bensaversioissa suurempi ja käyttövoimavero kuittaantuu jopa 10tkm ajolla, iso auto kun on.
Eipä tuo moottorin ääni ajossa juuri kabiiniin kuulu, rengasmelu näissä on se häiritsevämpi ominaisuus..
-
Toisaalta polttoaineen kulutus on bensaversioissa suurempi ja käyttövoimavero kuittaantuu jopa 10tkm ajolla, iso auto kun on.
Eipä tuo moottorin ääni ajossa juuri kabiiniin kuulu, rengasmelu näissä on se häiritsevämpi ominaisuus..
Ei taida riittää enää nykyään tuo kilometri määrä. Pikaisella vertailulla ihmisten kulutuksilla niin D5 kuluttaa reilun litran vähemmän kuin T5 ja nykyään diesel on kalliimpaa kuin bensa.
-
Ei kannata verrata suoraan etuvetoisia (T5) ja nelivetoisia (D5). Neliveto tuo reilun puoli litraa lisää kulutukseen..
Meilläpäin kyllä diesel on tänään jo halvempaa kuin bensa.
-
Ei kannata verrata suoraan etuvetoisia (T5) ja nelivetoisia (D5). Neliveto tuo reilun puoli litraa lisää kulutukseen..
Meilläpäin kyllä diesel on tänään jo halvempaa kuin bensa.
Vertasin niitä koska tehot D5 mallissa lähempänä T5 mallia.
-
Spritmonitorist kurkattuna T5, D4 ja D5 kulutukset:
V60 T5, k/a 8,8l/100km 28kpl autoja
S60 T5, k/a 9,13l/100km 22kpl autoja
V90 T5, k/a 9,3l/100km 13kpl autoja
V90 D5, k/a 7,65l/100km 61kpl autoja
V90 D4, k/a 6,6l/100km 93kpl autoja
Karkeasti voidaan arvioida, että tuo T5:selle maistuu n. 9l/100km. Jos vuosittainen ajosuorite on n.20tkm/v, niin erotusta tulee maksimissaan noin 1000€ enemmän tai vähemmän, riippuen käytettävästä käyttövoimasta. Tuo 1000€ on pieni kulu siihen nähden, mitä suhteellisen uuden auton omistaminen maksaa. Tulevaisuudestakaan kun ei tiedetä varmana, että mikä kohtalo tulee pelkällä polttomoottorilla toimivien autojen olevan. Itse valitsisin sellaisen auton, missä hinta, varustelu ja kunto kohtaa, enkä niin välittäisi käytettävästä käyttövoimasta. Toki jos ajosuorite on 10tkm/v, niin silloin harkitsisin enemmän Bensalla toimivaa tai hybridiä.
-
Sama! Hinta, kunto, kilometrit, varustelu ja vuosimalli on mitä itse katson. Kaikilla moottorivaihtoehdoilla pärjää hyvin Suomen reikiintyvillä teillä. Nelivedon makuun kun on päässyt, se tietty pitää olla..!
-
Aika maximi on tuo 10tkm mitä nykypäivänä kilsoja kertyy vuodessa meidän taloudessa. Toisaalta tuo hybridi kiinnostaisi kun työmatkatkin lyhyet mutta jotenkin se arveluttaa vähän. Ja toki aina rikki meneviä osia enemmän hybridissä ;D
-
Ei noita D5 kauheesti oo tullut kateltua mutta nopealla selailulla vaikuttaisi hinnat olevan suht samoissa kun T5:sessa. Sit taas uudemmat ja vähemmät ajetut D5 suht samoissa kun T8.
-
Huomaa että D5 on aina neliveto, tuo hiukan lisää hintaan.
Etuvetoisia D4:sia on valita pilvinpimein paljon alle ton sun bongaaman T5:n hinnan. Jos pysyy vuosimalleissa 2017-2018 saa tohon D4:än pikku softavirillä samat tehot kuin T5:een. Vääntöä taas tulee enemmän.. 8)
-
Onko arvon raadin mielestä 133tkm jo paljon ajettu?
-
Mielestäni 133 tuhatta ei ole paljon. Tuttavapiirin ysikymppiset ovat pääosin dieseleitä ja ainoat bensat ovat S T5 ja harvinaisempi XC T6, mutta useimmilla on takana enemmän kilometrejä, oma D4 nyt 220 ja naapurin D3 ylitti jo 400 ilman murheita.
Toisten mielestä vain uusi on oikea vaihtoehto ja 60 tuhatta on lähes loppuunajettu.
-
Onko arvon raadin mielestä 133tkm jo paljon ajettu?
Eipä tuo ole mitään. Omassa D4:ssa on 304 tkm.
-
Onhan volvojen koneet käsittääkseni kautta aikojen olleet suht hyviä. Ei vaan ole itsellä kokemusta ja näinkin pränikkää ja arvokasta vehjettä kun harkitsee niin aina se tietysti pistää miettimään.
-
Kiitoksia vastauksista. Nyt ollaan sitten volvon omistajia, saa nähä minkälainen taival tulee.
-
Valitamme Ostostanne Lähetämme VaraOsia :D
Onnittelut, CC:nä kelpais itellekkin.
-
V90CC kun olisi saanut T8 tekniikalla...
-
V90CC kun olisi saanut T8 tekniikalla...
Yhden Volvo-myyjän mukaan olis tehnyt liian ison loven vastaavan XC90:sen myyntilukuihin.
-
::) Voi Olla Liikaa Voimaa Osaamattomalle. :D
-
Yhden Volvo-myyjän mukaan olis tehnyt liian ison loven vastaavan XC90:sen myyntilukuihin.
Rohkenen epäillä. Mitä ihmettä V90:llä tekee jos XC90 on optio.
-
Rohkenen epäillä. Mitä ihmettä V90:llä tekee jos XC90 on optio.
Ensinnäkään monikaan ei tarvii seitenpaikkaista ja toisekseen kaikki ei halua noita möhkön näköisiä tankkeja. Voisinhan minäkin toki XC90:n ottaa, jos sen sais samaan hintaan kuin vastaavalla tekniikalla olevan V90CC:n (jota ei tosin ole), möisin sen toki kohta pois ja vaihtaisin matalampaan tavan farkun näköiseen 4-vetoon. Ja meilläkään ei mm koiratkaan pääsis nostamatta XC90:n takaloosteriin.
-
Rohkenen epäillä. Mitä ihmettä V90:llä tekee jos XC90 on optio.
Hintaero noilla aika iso:buck2:
-
Ensinnäkään monikaan ei tarvii seitenpaikkaista ja toisekseen kaikki ei halua noita möhkön näköisiä tankkeja.
Siis jos olet muuten ostamassa sen XC90:n mutta et sitten otakaan kun saakin V90 samalla voimalinjalla. Ei tuollaisessa vaihdossa ole mitään järkeä.
-
Eikös Erkki noita syitään tuossa maininnut?
En minäkään tuollaista kerrostaloa ottaisi jos sille olisi teknillisesti järkevä vaihtoehto.
Älkää nyt kuitenkaan ponin selkää katkaisko liian painavalla ratsastajalla kun sitä ponia ei ole vielä ostettukaan. :D
-
jos XC90 on optio.
Puhutaan siis tapauksesta jossa ON päätymässä XC90:een. Ei liity asiaan mitenkään jos ei lähtökohtaisesti sellaista aio valita.