Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Twin - 21.04.2023, 13:06:57
-
Missäs kannattais korjata/ vaihtaa moottori? Jakohihna katkesi 340tkm ajetusta volvosta. Auto nyt Espoossa, mutta voidaan siirtää Loimaalle tai johonkin siihen välimaille.
Mistä moottoreita voisi etsiä?
-
Täältä:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/
Alempaa vain valitsee XC60 vuosimallin mukaan.
-
Kiitos. Korjaaja löytynyt. Aloitetaan avaamalla kansi. Sitten tehdään arvio korjauksesta. Oletettavasti hydrauliset venttiilin nostajat hajonneet ja männät sekä alakerta on säästynyt. Vinkit korjaukseen on silti kaikki tarpeen.
-
Jos jollain ajoa tyhjänä Helsingistä Loimaan suuntaan, niin voisko ottaa auton kyytiin?
-
Kiitos. Korjaaja löytynyt. Aloitetaan avaamalla kansi. Sitten tehdään arvio korjauksesta. Oletettavasti hydrauliset venttiilin nostajat hajonneet ja männät sekä alakerta on säästynyt. Vinkit korjaukseen on silti kaikki tarpeen.
Uus kansi. Itteltä meni apulaiteremmin takia jako sekaisin (so. D5244T5), ja kannesta imupuolen kaikki hydr.venttilinostimien juurivalut halki ja paloja irti. Tilasin uusvanhan näköjään samalla tavalla korjaushitsauksista päätellen rikotun uusiokannen ja sillä ajellu nyt n. 80 000km. Kansi tuli Södetäljestä, ja siinä oli valmiina kiinni venttiilit ja nokka-akselit. Hydr. tatit otin vanhasta kannesta, kun ne ei kannen myyjän mukaan näissä kuulemma mene miksikään, vaikka venttiilit törmäilee mäntiin. Sellainen 1200EUR pieti + muutamalla satasella tiivisteitä jne tilpehööriä. Työkustannus 0, mutta ohan tuo aikamoinen askare, jos näitä elämänsä aikana tekee vaan muutaman. Ei siinä ehdi rutiineja kehittyä. Ja nekin mitä on opittu, meinaa jo seuraavassa kansirempassa olla unohtunutta.
-
Uus kansi. Itteltä meni apulaiteremmin takia jako sekaisin (so. D5244T5), ja kannesta imupuolen kaikki hydr.venttilinostimien juurivalut halki ja paloja irti. Tilasin uusvanhan näköjään samalla tavalla korjaushitsauksista päätellen rikotun uusiokannen ja sillä ajellu nyt n. 80 000km. Kansi tuli Södetäljestä, ja siinä oli valmiina kiinni venttiilit ja nokka-akselit. Hydr. tatit otin vanhasta kannesta, kun ne ei kannen myyjän mukaan näissä kuulemma mene miksikään, vaikka venttiilit törmäilee mäntiin. Sellainen 1200EUR pieti + muutamalla satasella tiivisteitä jne tilpehööriä. Työkustannus 0, mutta ohan tuo aikamoinen askare, jos näitä elämänsä aikana tekee vaan muutaman. Ei siinä ehdi rutiineja kehittyä. Ja nekin mitä on opittu, meinaa jo seuraavassa kansirempassa olla unohtunutta.
Kiitos! Tämä viesti lohdutti! Bilia arvioi 8000€ hinnaksi. Teetän remontin paikallisella ammattimiehellä, joten työt tulee lisäksi maksettavaksi. Huomenna auto haetaan kotiseudulle.
-
Kannattaa kurkata ebay/ovoko. Näyttäisi löytyvän kansia/koko moottori noin 1000€
-
Hihna oli SKF valmistama ja vajaa kaksi vuotta vanha. Vesipumppu vaihdettu myös 2v sitten.
Eli huollon laiminlyönti ei ollut syynä.
Kansi avataan viimeistään ensi viikolla.
-
Svenska kullagerfabrikenin tuotteet ei oo vakuuttaneet enää pitkään aikaan, ainakaan mua.
Tyypillinen tapaus, tehtaita yli setsemässäkymmenessä maassa. Hihnakin voi olla tehty esim. Taiwanissa tai ties missä.
Kai sen tuotteet joskus on olleet hyviä kun toisen maailmansodan aikaan natsisaksan käyttämistä laakereista 10% tuli ruotsista? :idiot2: Puolueeton maa kun oli.
-
Olipa se osan valmistaja mikä / kuka vaan niin aina joskus osuu se valmistusviallinen osa jollekkin, se on vaan tilastollinen fakta.
-
Varmaan on näin. Mutta eikö laadunvalvonta ole silloin pettänyt? ;)
Kerran tuli sarjassa skf vesipumppu, vainoharhanen kun oon niin kävin hakeen aisinin pumpun gatesin kaveriksi.
Kyllä se skf meni käyttöön myös kun aikani kuluks tein myyntivehkeeseen jakopään niin laitoin sen siihen.
Saatto tulla hyväkin?
Minä en sillä ajanu metriäkään, koekäyttelin vaan paikallaan ettei kuulu tai näy mitään outoo.
No joo, meni runoiluks..
-
Hihna oli SKF valmistama ja vajaa kaksi vuotta vanha. Vesipumppu vaihdettu myös 2v sitten.
Eli huollon laiminlyönti ei ollut syynä.
Kansi avataan viimeistään ensi viikolla.
Olisikohan tässä tuotevastuuseen vetoamisen paikka. Tuote ei ole kestänyt oletettua käyttöikää ja rikkonut muutakin, joten remppa voisi mennä SKF:n tai pumpun valmistajan piikkiin. Näytön saaminen on tietty raskaampi juttu, virallinen tavarantarkastaja tms. aiheuttaisi lisäkuluja ja jos käräjille päätyisi niin toimintatonneja menee - eikä lopputuloksesta ole varmuutta.
Tois'aalta <2v voisi vedota takuuseenkin, jolloin näyttötaakka on on asentajalla/valmistajalla. Kannattaa varmaan ennen avaamista olla ko.tahoon yhteydessä.
-
Oliko moottorissa apulaitehihna ehjänä paikoillaan? Vai silppuna jakopäässä?
-
Valitetavan usein rikkoutumiset juontaa kuitenkin sinne työkalujen käyttäjään, näitä parsitaan päivittäin ja rahaa palaa milloin keltäkin :-\
-
Oliko moottorissa apulaitehihna ehjänä paikoillaan? Vai silppuna jakopäässä?
Apulaitehihna on ehjä
-
Melkein 2 vuotta ajettu niin luulis että on asennettu pumppukin oikein. Voiko sitä ees väärin asentaakaan...
Eikä varmaan hihnan asennuskaan pieleen voi mennä jos ei jotain todella hämärää ole kiristimen asennuksessa tapahtunu.
Jos pumppu ja ne rullat on ehjät niin hihnassahan se vika sit on ollu. Tai joku on voinut taittaa hihnan, sekin riittää.
Aika turha on rueta huuteleen hihnan valmistajan perään ja jos ei ole korjaamon dokumenttia vaihdosta niin ei o takuuta.
-
Olisikohan tässä tuotevastuuseen vetoamisen paikka. Tuote ei ole kestänyt oletettua käyttöikää ja rikkonut muutakin, joten remppa voisi mennä SKF:n tai pumpun valmistajan piikkiin. Näytön saaminen on tietty raskaampi juttu, virallinen tavarantarkastaja tms. aiheuttaisi lisäkuluja ja jos käräjille päätyisi niin toimintatonneja menee - eikä lopputuloksesta ole varmuutta.
Tois'aalta <2v voisi vedota takuuseenkin, jolloin näyttötaakka on on asentajalla/valmistajalla. Kannattaa varmaan ennen avaamista olla ko.tahoon yhteydessä.
Osat tilattu autonvaraosat24:sta. Molemmat hihnat ja vesipumppu SKF merkkisiä. Paikallinen korjaamo asensi ne.
-
Osat tilattu autonvaraosat24:sta. Molemmat hihnat ja vesipumppu SKF merkkisiä. Paikallinen korjaamo asensi ne.
Aika selvälle kuulostaa, eli hihna olisi pettänyt ja 2v on aivan defacto-takuuaika.
Mikäli korjaamo tilasi (ja asensi) osat, niin reklamaation kohde on korjaamo. He sitten vyöryttävät kulut osamyyjälleen, ja edelleen osatoimittajlle.
Jos veit itsehankitun hihnan niin sinun pitää esittää vaatimus osamyyjälle ja liittää vianselvittely mukaan.
Nim.merk. kokemustaomaava.
-Tilasin takajarrusatulat AutoDockista, vaihdoin itse. Seuraavana talvena ilmeni että, ne eivät toimineet yli -15C pakkasessa. Vein paikalliselle pajalle, totesivat vian. Asensivat uudet hankkimansa satulat. AutoDoc palautti rahat alk.per.satuloista, lisäksi maksoi vianselvittelykulut ja uusien asennuskulut.
-
Laitoin kyselyn tuotevastuusta autonvaraosat24 seen. Asennuksesta on kuitti luultavasti tallessa.
Tosin tässä tapauksessa korjauskulut on niin suuret, että on lähes yhdentekevää palauttavatko osista rahat… Mainehaitta lienee paljon suurempi.
-
Niittenhän pitäis maksaa koko remppa, kohtuullisilla kuluilla ottaen huomioon auton iän ja kilometrit.
Auton ikäähän en tiedä mutta ei varmaan ihan uus.
-
Niittenhän pitäis maksaa koko remppa, kohtuullisilla kuluilla ottaen huomioon auton iän ja kilometrit.
Auton ikäähän en tiedä mutta ei varmaan ihan uus.
Näin on. Suomessa on käytäntö, ettei saa 'rikastua', eli korjataan ennen haveria olevaan tasoon. Uusi 8000,- kansi tuskin menee läpi, mutta purkuosilla/koneistamalla tehty korjaus (ellei samalla päivitä muitakin palkoita) ei varmaankaan tee autosta entistä parempaa.
-
Jakohihnan katkeamisessa on mukana muutama muuttuja. Onko auto ollut elinkaarensa aikana Oulun seudulla ja saanut oktomursketta hihnapyöriinsä. Onko moottorinohjausta sorkittu. Onko hihnalle päässy vuotamaan öljyä tai glygolia / onko vesipumppu pettänyt. Tai välirulla jumissa. Onko kiristin oikein säädetty.
-
Jakohihnan katkeamisessa on mukana muutama muuttuja. Onko auto ollut elinkaarensa aikana Oulun seudulla ja saanut oktomursketta hihnapyöriinsä. Onko moottorinohjausta sorkittu. Onko hihnalle päässy vuotamaan öljyä tai glygolia / onko vesipumppu pettänyt. Tai välirulla jumissa. Onko kiristin oikein säädetty.
Oulun seudulla ei ole ollut. Moottorin ohjaukseen ei ole kajottu. Noi muut vaihtoehdot selvinnee kun kone avataan.
-
Hihnan katkaisi rikkoontunut skf merkkinen vesipumppu. Pumppu vaihdettu alle 2v sitten ja sillä ajettu n.50tkm. Ainakin 6 pakoventtiilin hydraulisen nostimen pesää murtunut. Yksi keinuvipu poikki. Nokka akselin pukkeja poikki.
Vaihtoehtoina on kannen korjaus ylivieskassa, kunnostettu kansi ulkomailta tai uusi kansi. Vinkkejä korjaamoista jossa pystytään kansi hitsaamaan ja koneistamaan otetaan vastaa.
Maksaako joku rikkinäisestä kannesta jotain? Vaihtohyvitystä lupaavat n.500€, jos tilaa kunnostetun kannen.
-
>Hihnan katkaisi rikkoontunut skf merkkinen vesipumppu. Pumppu vaihdettu alle 2v sitten
Samanlainen takuu/tuotevastuu tuolla pumpullakin on.
-
Svenska kullagerfabrikenin tuotteet ei oo vakuuttaneet enää pitkään aikaan, ainakaan mua.
En yleensä harrasta tätä mulkkua jälkiviisautta mutta valitettavasti se sai näin taas vahvistusta :'(
-
Kansi Puolasta kunnostettuna 1200-1400€. Kannen kunnostus Suomessa 2400€ sis. uudet venttiilit, keinuvivut, ohjurit, muutama nokka akselin pukki ja yms. Uusi kansi 3300€.
Taidan tilata Puolasta kunnostetun, kun niistä ei ole mitään huonoa kuulunut. Antavat 12kk takuun.
-
Eivät varmaan vaadi rikkinäistä vaihdossa että voivat korjata?
-
Eivät varmaan vaadi rikkinäistä vaihdossa että voivat korjata?
Eivät tarvitse vanhaa vaihdossa. Kansi nyt tilattu Puolasta 1200€ hinnalla. Parts4engine.
-
Eivät tarvitse vanhaa vaihdossa. Kansi nyt tilattu Puolasta 1200€ hinnalla. Parts4engine.
Nyt tulikin pyyntö lähettää vanha kansi puolaan.
Mun kielitaito on niin surkea et luulin ensin heidän tarvitsevan vain nokka akselin pukit…
Please send your old complete unit with bridges (photo attached).
-
Auto on taas kunnossa. Sylinterikansi lähetettiin kun olivat ensi saaneet vaihtokannen. 6 työpäivää kesti Puolaan meno ja saman verran sieltä tänne. Kansi oli laadukkaasti kunnostettu. Remontille tuli hintaa noin 3000€ töineen ja hinauskuluineen. Jotain hyvitystä ehkä tulee takuun kautta.
-
Olisi erittäin kiinnostavaa kuulla, miten mahdollinen reklamaatioprosessi etenee, jos sellaisen käynnistät.
Minulle juuri tehtiin D5:een jakohihnaremontti ja maksukuittia tutkinnassa apunakäyttäen sain selville, että jakohihnasarjana on käytetty tuotemerkkiä Flennor. Veispumpuksi on valikoitunut Aisin. Tätä Aisinia pidän laadukkaana tavarantoimittajana (?), mutta tuo Flennorin hihnasarja ei riemunkiljahduksia minussa aiheuttanut. Onko syytä teetättää jakohihnaremontti uusiksi toisilla komponenteilla?
-
En ota muuta kantaa kuin että aisin on valmistaja ja orig. pumppu volvoon.
Flennor.. en oo kuullutkaan mutta saksasta tulee ja kaikennäköisiä eri osia joten olisko pakkaaja?
Aeromotors luokittelee keskitasoiseksi ja joitakin jopa poistettu valikoimista.
Itse en laittais.