Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pepo - 22.04.2023, 17:49:51

Otsikko: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 22.04.2023, 17:49:51
Tyhjäkäynti karkean tuntoista ja pätkäisee välillä vähän.
Olisiko IMM huono kun jos ottaa ahtomittarin letkun irti että ilmaa pääsee sitäkin kautta niin käynti muuttuu vielä huonommaksi,
 ja kun liittää letkun takaisin niin alkaa hyrrään paremmin kunnes n. 15 s kuluttua palautuu normi karkeaksi? Muutenkin laihan tuntoista se tyhjäkäynti.

Olen etsinyt ilmavuotoja
Kokeillut eri sytkäosilla ja lambdalla.
Sumuttanut Liqui Molya kaasuläppään ja moottorin käydessä.
Laittanut Fortén Fuel System Cleaneria tankkiin.


IMM on runsaat 4 vuotta sitten ostettu Boschin uudelleenkunnostettu.
Skandix:n mukaan kunnostettu jossain euroopan maassa joka ei ole Saksa.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: laatikkovika - 23.04.2023, 09:48:55
No kokeile immun töpsä irti.
Miten sä kaasuläppään suihkuttelit moottorin käydessä? Tai kai se voi rytyyttämällä käydä vaikka ahtoletku olis irti.
Vai tarkotitko ulkopuolelle vuotoa etsiessä. Varmaan?
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 10:28:18
No kokeile immun töpsä irti.
Miten sä kaasuläppään suihkuttelit moottorin käydessä? Tai kai se voi rytyyttämällä käydä vaikka ahtoletku olis irti.
Vai tarkotitko ulkopuolelle vuotoa etsiessä. Varmaan?
Pitäisikö se käydä hienosti töpseli irti? Olen kokeillut mutta en saa oikein selvää, kierrokset nousee ja käynti vähän epämääräistä.

Sumutin sillä Liqui Molyn moottorinpuhdistus-systeemillä. Ensin avasin kaasuläpän esille ja sumuttelin siihen, olisi pitänyt pitemmällekin mutta olin hukannut sen jatkopään sumutteesta.
Sitten laitoin jeesusteipillä jotenkin letkun löysästi kiinni että pystyi sumuttaan sieltä raosta moottorin käydessä.

https://www.polarautovaruste.com/p10154-liqui-moly-kaasulapan-puhdistusaine-400ml-fi.html
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 11:02:29
En tiedä onko tästä apuja, mutta omassani oli vastaavanlainen tilanne ja syynä oli venynyt jakohihna. Elikä kiristin oli aikansa säätänyt kunnes säätövara oli käytetty eikä uutta säätöä ollut tehty ajoissa. Tuohan on vallan helppo tarkistaa kun vaan löysää sen kiristävän mutterin siitä kumitulpan alta ensin ja heti perään mutteri taas kiinni. Siis mikäli kiristysvaraa oli vielä jälellä.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 12:49:06
En tiedä onko tästä apuja, mutta omassani oli vastaavanlainen tilanne ja syynä oli venynyt jakohihna. Elikä kiristin oli aikansa säätänyt kunnes säätövara oli käytetty eikä uutta säätöä ollut tehty ajoissa. Tuohan on vallan helppo tarkistaa kun vaan löysää sen kiristävän mutterin siitä kumitulpan alta ensin ja heti perään mutteri taas kiinni. Siis mikäli kiristysvaraa oli vielä jälellä.
Vattu kun taidot ei riitä noin vain mennä räpeltämään moottorin sisä-osiin, pitäisi valmistautua huolellisesti ensin, en tiedä miten olen selvinnyt tähän asti. :D
Hihna on kuitenkin korjaamossa vaihdettu viime kesänä.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 14:16:58
No jos vuoden vanha hihna ja kiristin vaihdettu samalla niin tuskin on mitään säätötarpeita jos ajoa on sellaiset "normaalit". Vaikka ei tuossa tarvii oikeastaan olla muuta kuin jonkinlainen tottumus hylsyavaimen käytöstä. Eikä sinne kopan sisälle tarvi nähdä mitä siellä tapahtuu tuossa mutteria löysätessä ja kiristäessä.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 15:45:41
Ensin koppa pois, sitten löytää jokin kumitulpan näköinen ja sen alla mutteri. Sitten ihmettelen että löysäys ja kiristys kiristäisi hihnan automaattisesti. Kait se sitten kiristää. Mikähän on momentti.
Motivaatiota vähän vähentää tietenkin kun hihna on 10k kilometriä sitten vaihdettu.
Mutta voi tehdä niin jos sillä on jotain mahdollisuuksia olla syypää.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 16:05:01
Ei. Kun mitään ei tarvitse avata. Vain kotelon etusivulla näkyvän muutaman senttisen kumin irrotat paikaltaan ja sitten on suora reitti hylsylle tuohon mutteriin. Momenteista en tiedä muttei ole kovin tiukassa , kunhan on kunnolla kiinni ja huomaa sen jo avatessa suunnilleen millaisella voimalla on kiinni. Eikä sitä pidä lähteä kiertämään auki kokonaan missään tapauksessa . silloin saat paljon turhaa työtä. Se säädin hakee itse itselleen uuden asennon jousivoimansa avulla kunhan mutteria on ehkä puoli kierrosta avattuna. Tein tuon operaation omaani viimeksi vuosi sitten enkä siihen saanut menemään varmaan aikaa viittä minuuttia kauempaa.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 17:13:58
Miksi en ole aiemmin huomannut kumitulppaa kopassa?
No, käytin sitä löysällä, aika tiukkaan olivat laittaneet kun piti ottaa metrin varsi irrotukseen.
Kävin ajamassa, en osaa sanoa vaikuttiko. Yleensä oireet pahemmat kun ajaa kauan.
Tuossa on myös sellaista että kylmänä lähtiessä jättää kierrokset 900-1000. Siksi epäilin Imm:a kun edellinen imm teki viallisena sitä, jätti jonnekin 1500 rpm.
Ei tuo niin iso ongelma ole. En edes muista onko se tyhjäkäynti ollut koskaan niin täydellinen.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 17:33:38
Hyvä kun löyty paikat. Tuli vaan mieleen kuinka "ennen kaikki oli paremmin" kun tämän säätöjutun mulle kertoi aikanaan vuosia sitten merkkiliikkeen huoltomies vielä sellaisena aikana kun päästivät vierelle "opiskelemaan". Nyt on turha yrittää.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 17:44:04
Niin, onhan noita mahdollisia vika/huoltopaikkoja paljonkin. Tuohon tyhjäkäyntiin vaikuttaa tietysti oleellisesti myös sen ns.tyhjäkäyntimoottorin kunto ja toimivuus.(lisäilmatoiminto). Haulla luulisi löytyvän tästäkin sivukaupalla juttua.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 18:05:02
Niin, onhan noita mahdollisia vika/huoltopaikkoja paljonkin. Tuohon tyhjäkäyntiin vaikuttaa tietysti oleellisesti myös sen ns.tyhjäkäyntimoottorin kunto ja toimivuus.(lisäilmatoiminto). Haulla luulisi löytyvän tästäkin sivukaupalla juttua.
Kyllä minä senkin puhdistin vaikka vain pikaisesti jarrucleanerilla.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 18:59:27
Miten nuo kaikki pienet ym alipaineletkut? Niissä on ollut paljon ongelmia kun ovat alkaneet murtua - vuotavat.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 19:56:45
Motor starterilla sumuttamalla ei löytynyt ilmavuotoja
IMM myös sumutellut air sensor cleaneria samalla kun vaihdoin ilmansuodattimen. Ne toimet paransivatkin kylmänä ajoa.
Kokeilin myös bilteman ilmamassamittarilla mutta se näyttää menneen vuosien aikana itsestään pilalle koska aiheutti tökkimisiä.
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 23.04.2023, 20:53:44
Niin, ja imusarjan tiiviste on vaihdettu? Entä se kaksoislämpöanturi siellä ikävässä paikassa imusarjan alapuolella noin kolmossylinterin kohdilla?
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 23.04.2023, 22:03:13
Niin, ja imusarjan tiiviste on vaihdettu? Entä se kaksoislämpöanturi siellä ikävässä paikassa imusarjan alapuolella noin kolmossylinterin kohdilla?
Imusarjan tiiviste varmaan vaihdettu jotain 4v sitten jos se aina vaihdetaan kun irrotetaan. Luulin että sumuttamalla käynnistys sprayta nekin vuodot huomaisi.
Lämpöanturia en ole saanut tarkistettua vaikka pitäisi olla varakappale tallessa. Aikanaan tuli monta kertaa tarkistettua se vianetsinnöissä eikä koskaan vikaa löytynyt niin en uskonut nytkään löytyvän. :P
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: LAIRA - 24.04.2023, 06:47:25
Siitä lämpöanturista näyttää olevan juttua vähän väliä. Kesti ainakin itselle jonkin aikaa huomata että siinä on oikeastaan kaksi eri anturia samassa kotelossa. Niissä olevat ntc-vastukset on kytketty kumpikin maata vasten. Mittaamalla liitinnavoista saa noiden yhteisvastuksen ja tietysti sen jos jompi kumpi on poikki, mutta ne pitää mitata erikseen navoista maahan. Lisäksi eri lämpötiloissa joiden arvoista on jossain ollut taulukkokin? No, ei nämä sun oireet taida oikein sopia tähän anturiin vaikka onkin varmaan vikakohde joka ikisessä jossain "elämän vaiheessa".
Viime kesänä oli itsellä kanssa aika hakeminen noiden käyntiongelmien kanssa     ja syyksi löytyi silloin ,kosteiden päivien aikana ,tuo "perinteinen" virranjakajan kannen suojus. Kai sen olet jo hävittänyt?

ps. tuli katseltua tämän foorumin FAG-osiota ja tietoa näyttää olevan kerättynä isot määrät. Kun en ole tottunut sitä lukemaan niin aika vaikealta tuntuu osata sieltä hakea näitä juttuja? Varmaan niitä on siellä. En tiedä mikä olisi paras, mutta jonkinlainen asialuettelohakemisto saattaisi olla hyvä olemassa?
Otsikko: Vs: 940 karkeaa tyhjäkäyntiä
Kirjoitti: Pepo - 06.05.2023, 17:49:41
Arvelin että huonoa tyhjäkäyntiä aiheutti IMM ja tilasin Pierburgin. Tyhjäkäynti muuttuikin sulavammaksi, vaikka ei poistanut vähän väliä syttymättömyyksiä.

Nyt vaan muutaman päivän kuluttua tyhjäkäynti muuttui vielä huonommaksi kuin Boschilla, ja antoi vikakoodia
3-2-2 IMM kuumalangan puhtaaksipolttosignaalivika ,(johdotusvika LH:n 8 pinnin ja IMMun 4 pinnin välillä   Ei oireita.)

Mikan sanomisia toisesta ketjusta:
 3-2-2 on todellakin puhtaaksi polton vikakoodi, sillä se on jokaisen FEFE-immun vakiovikakoodi, koska niissä ei ole lankaa mitä polttaa puhtaaksi.
Koodi ei vaikuta menoon/käyntiin mitenkään missään vaiheessa.

Vastusmittauksessa ainoa isompi ero:
 1 ja  3 pinnin väli oli poikki, kun Boschin ja Bilteman malleissa se oli noin 3 ohmia.
Moottorin käydessä 3 pinnin ja maan välillä 2.43 V kun Boschilla 2.48 V


Tuossa Pierburgissa on kai langan puhtaaksipoltto?
Mikähän tuossa kuvassa langan edessä joku riekale, onkohan se tehtaalla jäänyt, vai se vika itse? :idiot2:

Uskaltaakohan näillä tiedolla lähettää Pierburg palautukseen?




(https://i.ibb.co/LR4FzTQ/IMG-20230506-151440.jpg) (https://ibb.co/LR4FzTQ)


edit. palautin Pierburgin. Karkea tyhjäkäynti näytti johtuvan siitä kun"mummo-ajelin" kitkarenkailla kevättalven. Jotain sieltä varmaan karstottui, ehkä imuventtiilit?