Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jakem - 27.12.2011, 08:39:13
-
Moi,
kuten otsikossa mainitaan, lämppärin puhaltimen kanssa ongelmia. :) Puhaltimen puhallusnopeus huojuu, pitäen valittavaa ääntä, ja välillä puhallin ei toimi ollenkaan. Autossa ei ole ilmastointia, joten minkään sisätilan lämpötila-anturin vika ei ole kyseessä? Valittavasta äänestä päätellen moottori/laakerit vetelee viimeisiään, mutta olisiko jotain muuta, joka voisi aiheuttaa kyseiset ongelmat ja mitä kannattaisi tsekata ennen koko moottorin vaihtamista?
Kannattaako puhaltimen moottoreissa sekaantua tarvikevaraosiin? Motonet myy Behr- merkkistä lämppärin moottoria hintaan 209€, onko kellään kokemusta kyseisestä mallista?
Kiitoksia! :)
-
Kannattaako puhaltimen moottoreissa sekaantua tarvikevaraosiin? Motonet myy Behr- merkkistä lämppärin moottoria hintaan 209€, onko kellään kokemusta kyseisestä mallista?
Kiitoksia! :)
alkuperäisenä tuo behr
-
Mitä autolla ajettu? Jos esim alkaa oleen +300tkm niin suosiolla vain uutta peliin. Säästyy aikaa turhalta ihmettelyltä. Oireet viittaa selkeästi vialliseen moottoriin.
-
Mitä autolla ajettu? Jos esim alkaa oleen +300tkm niin suosiolla vain uutta peliin. Säästyy aikaa turhalta ihmettelyltä. Oireet viittaa selkeästi vialliseen moottoriin.
Kiitoksia vastauksista! Autoon tuli juuri 250tkm täyteen. Onko tietoa noista tarvikevaraosista muuten? Fixuksella oli koko yksikön hinta vajaat 100€, en muista merkkiä, mutta tekeekö sillä mitään? Behriä ei näy Motonetin varastosaldojen mukaan olevan missään niiden myymälässä.
-
Kyllä niitä löytyy tarvikkeenakin ihan toimivia.
Itellänikin on tarvike variaatio, ja hyvin on toiminut, ikävä kyllä en muista merkkiä.
Sitä paitsi toi n. 200e kuulostaa vähän suolaselta hinnalta, tarvikeosasta.
-
850:iin ostin pelkän uuden moottorin. Irrotin vanhan pois ja menin sen kanssa Boschin myymälään, rungossa näkyvällä alkuperäisellä numerolla löytyi hyllystä uus vastaava ja hintaa jäi alle 45e. Siipikehä piti siirtää vanhasta ja muovinen kiinnityspohja.
-
Tuo Behr näyttää tosiaankin olevan alkuperäinen varaosa ainakin hajottamojen varaosakuvien perusteella. :) Koko Behrin puhallinyksikölle tulisi halvimmassa löytämässäni paikassa hintaa 190€ ja samasta varaosaliikkeestä edullisempi puhallinyksikkö olisi 82€. Olen juuri lähdössä lomille, mutta ilmoittelen miten kävi, kunhan olen osan vaihtanut!
-
Itse vaihtelin tuossa alkutalvesta myös tuon puhaltimenmoottorin samanikäiseen v70:aan. Itsekin puntaroin ostanko behrin vai halvemman tarvikkeen. Valitsin halvemman ja hyvin on ainakin vielä toiminut ja en kyllä epäile etteikö toimisi tasan yhtäpitkään kuin se behriläinenkin.
-
Vaihdoinkin osan jo nyt ja hommassa meni reilu 15 minuuttia. Hansikaslokero ja jalkatilan yläkate irti ja sen jälkeen pääsee puhallinyksikköön käsiksi. Vaihtaminen oli erittäin yksinkertaista ja tämän takia autoa ei kannata viedä korjaamolle, jos vain vähänkään viitsii itse tehdä. Toivotaan, että uusi, 80€ maksanut, puhallinyksikkö kestää.
-
Kysellään tämän ketjun jatkeeksi seuraavaa:
Itsellä samanlaista oiretta kun tuolla aloittajallaikin on aikaan ollu.
Välillä nopeus huojuu, pari kertaa ei ole lähtenyt ollenkaan päälle ja tällä hetkellä mielestäni se "tukka irti" nopeus puuttuu.
Onko näissä jotain erillistä etuvastusta jossain vai pitääkö vaihtaa tuo koko tuuletinpaketti?
Tuskin vika itselläni tuossa säädin paneelissa on...?
-
Voi johtua ihan huonosta moottorista tuo huojuminen.
Jos on automaatti-ilmastoinnilla, toki se vähän hakee sitä puhallusta pyynnin mukaan jos käytetään aut. asentoa.
En ole varma onko tuon ikäisessä erillinen potikka joka säätää puhaltimen jännitettä ilmastoinnin boksilta tulevan digitaalisen tiedon mukaan, 850 mallissa on.
Sijaitsee tuossa vanhemmassa samoilla seuduilla kuin ilman ilmastointia olevan etuvastus eli siellä puhallinmoottorin lähellä.
Tukka irti asennolle löytyy yleensä myös oma sulake.
-
Väillä huojuu vaikka säätää itse liukuvalitsimella (ei siis aut asennossa) ja maksiminopeus tosiaan ei ole minun mielestä yhtä tehokas kuin ennen.
Kerran ei toiminut ollenkaan, sammutus/käynnistys ja sitten taas puhallin toimi.
Toisaalta on kilometrejä jo sen verran että kaipa tuon puhaltimen voisi vaihtaa jos tarvikkeena saa 80eurolla.
Mutta onko erillistä etuvastusta vai eikö?
Ja automaatti-ilmastointi löytyy jos sillä on jotain tekemistä asian kanssa.
-
Kommutaattori on kulunut. Koko paska vaihtoon.
-
Mutta onko erillistä etuvastusta vai eikö?
Ja automaatti-ilmastointi löytyy jos sillä on jotain tekemistä asian kanssa.
Moottorissa se vika varmaan on niinkuin on jo sanottu ja tuo power unit(etuvastus) löytyy autom. ilmastoinnista. Näyttää olevan samanlainen kuin 850.
http://www.partsgeek.com/catalog/1999/volvo/v70/climate_control/blower_motor_resistor.html
-
Mikä on kommutaattori?
Onko se moottori/siipi paketissa kun semmosen ostaa...?
Aikanaan -99 Escortissa kun suurin puhallusnopeus hävisi (mutta muut toimivat)niin silloin oli vika etuvastuksessa.
-
Kommutaattori on oikea nimitys sille sähkömoottorin osalle mihin hiilet koskettavat. Se moottori siis varmaankin, edelleen :) on loppu ja onhan se siinä paketissa...
Hommaa se moottori ja palaa astialle jos ongelmat vielä jatkuu. :hg:
-
Mikä on kommutaattori?
Onko se moottori/siipi paketissa kun semmosen ostaa...?
Aikanaan -99 Escortissa kun suurin puhallusnopeus hävisi (mutta muut toimivat)niin silloin oli vika etuvastuksessa.
Hiilet koskettaa huonosti noin kulunutta kommutaattoria:
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/IMG_6194.jpg) (http://s37.photobucket.com/user/Muuttohaukka/media/IMG_6194.jpg.html)
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/IMG_6201.jpg) (http://s37.photobucket.com/user/Muuttohaukka/media/IMG_6201.jpg.html)
-
Nyt on vaihdettu tuo puhallinmoottori.
Ostin ensiksi Mätänetistä pelkän Boschin moottorin (59.90eur) kuin sopivuus tiedoissa mainittiin että menisi 70-sarjaan
No eipä menny, ei muuta kun vaihtamaan.
Ostin sitten sen jonkin harakiri puhallinpaketin 79,90eurlla.
Nyt jäädään katselemaan tokeniko vika ja tarvitseeko takuukuittia tulevaisuudessa.
Vanhassa tuulettimen propelissa oli jotain ihmeen niittejä ilmeisesti tasapainottamassa propelia, uudessa ei semmosia ole.
Liekö merkitystä.
-
Tasapainotusta varten ne on. Jos on ropeli tasapainossa, niin sittenhän niitä ei tarvita, mutta enpä usko, että on.
-
Puhallin tais tulla kuntoon, kun ei ole temppuillut vaihdon jälkeen ja toiminut ihan ok.