Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvonautti - 29.04.2023, 14:58:15
-
Tosiaan ajelin yks ilta töistä kotiin normisti ja auto pelas moitteetta, aamulla yritin lähteä töihin ja startti pelaa mutta ei lähde käyntiin. Kaikki sulakkeet,releet käyty läpi. Cem yksikkö vaihdettu ja koodattu, akku on hyvä,kaasuläppä katsottu, bensan paine 562 kpa, bensapumppu surisee kyllä penkin alla, 1 kipinä per startti,avaimen antenni rengas toimii. Testeri ei anna vikakoodeja ja suutin testikin toimii eli suuttimet naputtivat kyllä. Polttoainetta tulee kyllä suutinkiskolle.
-
Tulpat märät vai kuivat?
Jakopään kunto?
Ei välttämättä koodia jos ei ole viallisena käynyt.
Imm? Töpsä irti, vaikuttaako?
-
Tulpat kuivat, jakopää vaihdettu 3000km sitten, ei auttanut imm irroittaminen.
-
Tulpat märät vai kuivat?
Jakopään kunto?
Ei välttämättä koodia jos ei ole viallisena käynyt.
Imm? Töpsä irti, vaikuttaako?
Kuuluukos sähkösen kaasuläpän pitää virrat päällä surinaa?
-
Jos tukilla on painetta niin suuttimethan ei aukea jos tulpat kuivat.
-
Jos tukilla on painetta niin suuttimethan ei aukea jos tulpat kuivat.
Testeri näytti bensanpainetta 562kpa, ja kiskon päätyventtiilistä tuli kyllä paineella kun paino siitä.
-
Jos tukilla on painetta niin suuttimethan ei aukea jos tulpat kuivat.
Itse olen aika uusi volvon piireissä joten ei hajuakaan miten nuo toimivat. Olisikohan jollain neuvoja?
-
Ota suutintöpsä irti ja mittaa tuleeko jännite virrat päällä. Jos tulee niin boksi ei jostain syystä maadoittele suuttimia.
Voit myös kokeilla vetää kojelaudan päädystä sulakkeen 25 hetkeks irti tai akunkenkä irti. Tuskin kyl auttaa jos se sulake on ehjä ja sen paikkaan tulee jännite.
Se surina on tavallaan normaalia. Laita virrat päälle ja kokeile loppuuko surina suunnilleen minuutin sisään.
Kaasuläppä siellä koittaa kalibroida itseään. Jos ei lopu, älä välitä, ei se ajossa surise.
-
Ota suutintöpsä irti ja mittaa tuleeko jännite virrat päällä. Jos tulee niin boksi ei jostain syystä maadoittele suuttimia.
Voit myös kokeilla vetää kojelaudan päädystä sulakkeen 25 hetkeks irti tai akunkenkä irti. Tuskin kyl auttaa jos se sulake on ehjä ja sen paikkaan tulee jännite.
Se surina on tavallaan normaalia. Laita virrat päälle ja kokeile loppuuko surina suunnilleen minuutin sisään.
Kaasuläppä siellä koittaa kalibroida itseään. Jos ei lopu, älä välitä, ei se ajossa surise.
Kaikkilta suuttimilta 12v ja 12.9ohm, mitenköhän pitäs edetä
-
Niin vain yksi kipinä ja sit mykistyy?
Asentoanturia epäilisin.
-
Niin vain yksi kipinä ja sit mykistyy?
Asentoanturia epäilisin.
Testeri näytti nokka akselin toimivan silleen että startissa asento vaihteli korkea/matala.
Kampiakseli näytti testerissä startin aikana 164 rpm vajaalla akulla
Ja tosiaan yksi kunnon kipinä tulee aina startissa, ei enempää
-
Niin vain yksi kipinä ja sit mykistyy?
Asentoanturia epäilisin.
Auto ilmotellut jo jonkin aikaa (hälytinjärjestelmä vaatii huollon) mutta ei ole sireeni alkanut itsestään huutamaan, voiko se siltä olla syy tuolle että antaa vain yhden kipinän?
-
Auto ilmotellut jo jonkin aikaa (hälytinjärjestelmä vaatii huollon) mutta ei ole sireeni alkanut itsestään huutamaan, voiko se siltä olla syy tuolle että antaa vain yhden kipinän?
Klassinen vika näissä, että sireenin akut vuotaa nesteet piirilevylle ja tuhoaa sen..
Mutta ei pitäisi vaikuttaa tuohon käynnistykseen.
Vilkases sulakkeet/varokkeet, mitkä liittyy tuohon hälytysjärjestelmään.
(Voi olla että napattu sulake pois niin sireeni ei huuda.)
-
Huikkoster tuossa heitti sen asentoanturin, kannattaa kokeilla.
Kato nyt myös se jakopään asento että on kohillaan ja kunnossa. Jos on yli-ikäinen jakoremmi ja ehkä vielä öljyä saanut niin se rivahtaa just sammuttaessa tai startissa.
Itekin otin varmuudeks hälyn sulakkeen pois sieltä kojelaudan päästä ettei vahingossa kilju. En oo viittiny korjailla kun ei haittaa tuo hetken ilmoitus mua, kovaa ajoo vaan.
-
Klassinen vika näissä, että sireenin akut vuotaa nesteet piirilevylle ja tuhoaa sen..
Mutta ei pitäisi vaikuttaa tuohon käynnistykseen.
Vilkases sulakkeet/varokkeet, mitkä liittyy tuohon hälytysjärjestelmään.
(Voi olla että napattu sulake pois niin sireeni ei huuda.)
Mikähän sen käynnistyksen sitten voi estää kun alkaa ideat loppumaan.
-
::) Kato ylös.
-
Huikkoster tuossa heitti sen asentoanturin, kannattaa kokeilla.
Kato nyt myös se jakopään asento että on kohillaan ja kunnossa. Jos on yli-ikäinen jakoremmi ja ehkä vielä öljyä saanut niin se rivahtaa just sammuttaessa tai startissa.
Itekin otin varmuudeks hälyn sulakkeen pois sieltä kojelaudan päästä ettei vahingossa kilju. En oo viittiny korjailla kun ei haittaa tuo hetken ilmoitus mua, kovaa ajoo vaan.
Jakoremmi hilppeet vaihettu 3000km sitten. Ei ole hypännyt.
-
No kelpaisko nyt se moneen kertaan mainittu asentoanturi?
-
No kelpaisko nyt se moneen kertaan mainittu asentoanturi?
Vaihdettu ja ei vaikutusta... lisää hyviä neuvoja?
-
Mitäs muuta on kokeiltu mistä ei vielä ole puhuttu? Ja oliko uusi anturi mikä meni tilalle?
-
Mitäs muuta on kokeiltu mistä ei vielä ole puhuttu? Ja oliko uusi anturi mikä meni tilalle?
Cem yksikkö
Sulakkeet releet
Startin heräte johto
Moottorin maadotus
Kaasuläppä
Asentotunnistimet
Suuttimet toimii testerillä
Bensapumppu toimii
Bensanpaine 562 kpa
Jakopää kunnossa ja jako
Imm mittari katottu
Map anturi
Tulee jännite suuttimille virtojen ollessa päällä.
Ja oli uusi anturi
-
Onko CEM ohjelmoitu tähän autoon ?
-
Onko CEM ohjelmoitu tähän autoon ?
Elehuolto siirsi vanhasta cem boksista tiedot uuteen, ei kai se muuta vaadi.
-
Cem uusittiin kun ei käynnistynyt vai muusta syystä? Mietin siirtyikö joku viallinen piiri mukana mut miks sitten edes yksi kipinä. Jos jotain pitää heittää niin kokeilisin apuvirralla nyt
-
Cem uusittiin kun ei käynnistynyt vai muusta syystä? Mietin siirtyikö joku viallinen piiri mukana mut miks sitten edes yksi kipinä. Jos jotain pitää heittää niin kokeilisin apuvirralla nyt
Apuvirtaa kokeiltu ja cemmi vaihettiin vissiin turhaan kun oireet viittasivat siihen muttei korjaantunut, en usko että olisi viallinen piiri kun elehuolto koodasi siis sen ja uusi cem yksikkö oli niiltä eikä purkupajalta.
-
Vaihdettu ja ei vaikutusta... lisää hyviä neuvoja?
Ei oo mutta alkaa kohta kuulostaan ecu vialta.
-
Ei oo mutta alkaa kohta kuulostaan ecu vialta.
Moottorin vika valo muuten palaa startissa eikä sammu, testeri ei näytä vikaa missä se on
-
Meinasin just kysyä että kai tätä on Vidalla luettu?
-
Meinasin just kysyä että kai tätä on Vidalla luettu?
Ei ole ikävä kyllä, pitää varmaan viedä diagnostiikka huoltoon. Ajattelin jos olis päässy helpommalla.
-
Mahtasko Tampereella (?) olla harrastajaa joka pystyy auttamaaan?
-
Mahtasko Tampereella (?) olla harrastajaa joka pystyy auttamaaan?
Itse en volvo harrastajia oikein tiedä kun volvo uusi menopeli minullekin. Mutta autodiagnoosi on yksi paikka missä luulis olevan mhadollista kaikki, ainakin tekevät volvolle just korjauksia, toki jos jollain vida lukulaite niin voisi toki auttaa asiaa hieman, ettei heti tarttis mennä viemään autoa kalliiseen paikkaan
-
Itse en volvo harrastajia oikein tiedä kun volvo uusi menopeli minullekin. Mutta autodiagnoosi on yksi paikka missä luulis olevan mhadollista kaikki, ainakin tekevät volvolle just korjauksia, toki jos jollain vida lukulaite niin voisi toki auttaa asiaa hieman, ettei heti tarttis mennä viemään autoa kalliiseen paikkaan
No eikös tuo nyt kannattaisi sillä Volvon vidalla/ merkkiliikkeesä analysoida missä se vika piilee ei näitä voi kristallipallolla arvailla eikä mutu hommilla muutenkaan,,, tuo Vida tosin maksaa merkkiliikkeessä jonkin verran mutta aibakin minä olen joka kerta saanut oikean diaknoosin ja asian korjattua oikein ja kaikki toimii !
-
Vida löytyy monelta tältäkin foorumilta, myös itseltänikin niin ei tarvitse volvon hintoja luvusta maksella. Lähin ilmoitautukoon, itse olen Turussa.
-
Tosiaan ajelin yks ilta töistä kotiin normisti ja auto pelas moitteetta, aamulla yritin lähteä töihin ja startti pelaa mutta ei lähde käyntiin. Kaikki sulakkeet,releet käyty läpi. Cem yksikkö vaihdettu ja koodattu, akku on hyvä,kaasuläppä katsottu, bensan paine 562 kpa, bensapumppu surisee kyllä penkin alla, 1 kipinä per startti,avaimen antenni rengas toimii. Testeri ei anna vikakoodeja ja suutin testikin toimii eli suuttimet naputtivat kyllä. Polttoainetta tulee kyllä suutinkiskolle.
Selviskö tää vika? Mulla v70, ja täysin samalaiset tulokset. Ei vaan käynnisty.