Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: salett46 - 04.05.2023, 13:06:53
-
Apua tarttis mysteeri ongelmaan. Kyseessä S60 140hp bensa vm2004.
Auton sisätilan ollessa kylmä, auto starttaa ongelmitta, mutta jos auto on sisältä lämmin, startti hyppää ja saa kymmeniä kertoja yrittää, ennenkuin pysyy päällä ja lähtee käyntiin. Ei vikakoodeja. Virtalukon pohjan vaihdoin,ei auttanut. Esim kylmällä ilmalla aina lähtee heti käyntiin, mutta jos vaikka nyt kun ulkona +5 astetta,mutta aurinko lämmittänyt auton sisältä,niin startti hyppää ja saa yrittää kymmeniä kertoja ennenkuin pysyy päällä ja lähtee käyntiin. Ja niin moneen kertaan tämän nyt miettinyt ei järki riitä mistä vikaa etsisi. Eli päivän ensi starttaus kylmänä lähtee heti, mutta päivän ensi starttaus iltapäivällä kun auton sisätila lämmennyt,niin ongelmia on...
-
Apua tarttis mysteeri ongelmaan. Kyseessä S60 140hp bensa vm2004.
Auton sisätilan ollessa kylmä, auto starttaa ongelmitta, mutta jos auto on sisältä lämmin, startti hyppää ja saa kymmeniä kertoja yrittää, ennenkuin pysyy päällä ja lähtee käyntiin. Ei vikakoodeja. Virtalukon pohjan vaihdoin,ei auttanut. Esim kylmällä ilmalla aina lähtee heti käyntiin, mutta jos vaikka nyt kun ulkona +5 astetta,mutta aurinko lämmittänyt auton sisältä,niin startti hyppää ja saa yrittää kymmeniä kertoja ennenkuin pysyy päällä ja lähtee käyntiin. Ja niin moneen kertaan tämän nyt miettinyt ei järki riitä mistä vikaa etsisi. Eli päivän ensi starttaus kylmänä lähtee heti, mutta päivän ensi starttaus iltapäivällä kun auton sisätila lämmennyt,niin ongelmia on...
Kerros vielä, mitä tarkoittaa, että startti "hyppää". Onko kyse siitä, ettei pyöritä tarpeeksi kauan? Vaikea keksiä syytä, johon auton sisätilojen lämpö vaikuttaa jos virtalukon pohjakin on vaihdettu. Ennen aikaan oli muita kuin Volvoja joissa startti ei osunut aina kehälle ja moottori ei pyörinyt kun startti hyppäs rattaalta.
Jos startti itsessään on ehjä, pitäisi tarkistaa solenoidin johdin, joka menee startin kylkeen, se on se, vähän ohuempi kuin pikkusormen vahvuinen johto. Sitten startin maadoituskaapeli, pultattu kiinni lähelle starttia ja toinen pää on auton rungossa. Auto on bensa, jota minulla ei ole mutta dieselissä kävi niin, että maakaapeli oli poikki liiitimen sisältä moottorin päässä. Vähän nykäisi niin irtosi.
Mites akku, voiko olla elinkaaren lopussa?
-
Kato konehuoneen puolelta että startin sulake on kunnollinen eikä oo hapettumia.
Veikkaan kyllä että itse startilla on kilsat täynnä eikä solenoidi jaksa vetää. Kosketuspinnat ehkä jo niin kuluneet ja palaneet.
Joo, lämpötila vaikuttaa. Jos auto on sisältä lämmin niin varmaan se on konepellin altakin lämpösempi.
-
Mikäli hyppääminen tarkoittaa sitä, että startti sutaisee tyhjää, on varmaankin Bendix-ratas kulunut startin sisältä. On vaihdettavissa kohtuullisella vaivalla ja kuluilla jos itse tekee.
-
Akku uusi, eli startti ei pysy päällä, sutasee tyhjää siis.kun sisätila lämmin. Ellei vaihtaminen virtalukon pohja ole myös rikki niin jokin muu mikä johtuu sisätilan lämmöstä. Annan nyt uuden esimerkin. -15c pakkasella starttasi kuin palmun alta hyvin, mutta jos laitoin sisätilalämmittimen päälle samalla kun lämmityksessä oli, niin silloin taas sai yrittää monia kertoja ennenkuin startti pysyi päällä sen aikaa että käynnistyi. Siksi startti ei oikein sovi syylliseksi...onko jotain releitä tai vastaavaa tässä mallissa,mikä tämän låmpölaajenemisen myötä koituvan starttaus ongelman voisi selittää
-
Startin rele mutta sekin on konehuoneessa.
CEM yksikköhän on auton sisällä, olisko se kuuluisa vesiongelma hapettanut liitoksia? Siihen lämpö vaikuttaa.
-
Eli jos antaisi cemmille hiustenkuivaajalla lämpöä , tulisko starttiongelmaa muuten kylmällä kelillä?
-
Missä sijaitsee CEM...onko vänkärin puolella...? Talven pärjäsi suht hyvin ku kylmänä starttaa ongelmitta ja jos auton sisällä oli liian lämmin että tyhjää sutaisi startti,niin hetkeksi ovi auki että pakkasilmaa tuli sisälle. Sitten taas starttaa ongelmitta
-
CEM-Yksikön sijanti ja irroitus:
https://www.youtube.com/watch?v=lRdXsCdvhVg
-
Kuskin jalkatilassa ylhäällä.
https://youtu.be/lRdXsCdvhVg
Oho, jäin katteleen jotain muuta ennen viestin lähetystä mutta siellähän se on. :P
-
Sulakkeet,releet,virtalukon pohja vaihdettu. Vika edelleen, nytkin aamulla starttasi kuin unelma,ei ongelmia. Nyt kun aurinko lämmittänyt sisältä auton niin surttaa vain. Voiko startissa olla vika jos kylmänä,vaikka -20 starttaa ongelmitta,mutta kun lämmin niin silloin surttaa..? Tuntuisi että jos Bendix pyörä tai startti lopussa niin kylmänä ja kankeana tulisi ongelma esiin. Mietin vain että startin vaihto niin pirullinen tuohon,että ei turhaa vaihtaisi...
-
Mistä tietää moniko hampainen startti ko malliini käy,kun rekisteri numeron mukaan tuohon sopisi 9,10,11 hampainen startti
-
Startti saattaa alkaa tekemään just noita ongelmia..
Paljon kilsoja tällä hetkellä??