Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: maxattack - 06.05.2023, 10:24:15

Otsikko: V60 T8 Long range hybridiakkujen sopivuus "Short range"-malleihin
Kirjoitti: maxattack - 06.05.2023, 10:24:15
Onko kellään tietoa, mahtaisiko noiden uusien (V60) Long range -plugarimallien isompikapasiteettiset hybridi-akkupaketit sopia (tilan ja liitäntöjen puolesta) jälkikäteis-päivityksenä niihin edeltäviin "Short range" -malleihin?

Noiden akkupakettien hinnat taitaa pyöriä 13 000 euron tietämillä (2019 eli "Short range" - akku) eli autohan on valmis kierrätysosa-kokoelmaksi ellei silloinen omistaja pysty joko poistattamaan akut ja siirtymään ajopainoltaan kevennettyyn bensiini-only-ajoon tai hankkimaan uudemman tekniikan suurikapasiteettisemmat akut puolta halvemmalla kuin tuo 2019 hinta.

Otsikko: Vs: V60 T8 Long range hybridiakkujen sopivuus "Short range"-malleihin
Kirjoitti: xc90 - 01.06.2023, 19:16:07
Ruotsista saa SR akkuja vähän ajettuna noin 6-7K€
En usko että LR akku menee- laturikin on siinä tehokkaampi.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S%C3%B6k/Bildelar/s1/Volvo/VOLVO-V60/2019_2024/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Batteri/Alla
Otsikko: Vs: V60 T8 Long range hybridiakkujen sopivuus "Short range"-malleihin
Kirjoitti: volvoandy - 15.06.2023, 11:08:23
Minäkin kysyin viimeksi merkkihuollossa käydessäni tästä ihan mielenkiinnosta, kun luin tätä viestiketjua ja mekaanikko sanoi ettei onnistu.
Joskus alkupään XC90 (T8) autoihin vaihtoivat sen vähän isomman akun ilmeisesti kun alkupään vanhoissa ekoissa oli ongelmia muttei se
nykyään mene päittäin, kun siellä välissä voi olla kaikenlaista muutakin elektroniikkaa ja akkukapasiteetti niinkin paljon isompi kuin alkuperäinen
eli meilläkin esim. 11,6 kWh -> 18,8 kWh olis muutos. Hyvin riittää itselle kyllä tuokin, kun eilen vedin eka kertaa tuolla 11,6 kWh pöntöllä melkein
50km, siis no ainakin 45km. Matkakulutus 140km oli mennessä 5,1L ja takaisin tullessa melkein tyhjä akku 6,5L. Ja kyseessä +2200kg omapaino
mötikkä eli dieselin kulutus tuntuu olevan matka-ajolla ainakin näin kesällä.