Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LuukasR - 06.05.2023, 11:03:42
-
940 b230fb+t huohottaa lämpöisenä korkista niin, että korkki tanssii ja melkein hyppää pois paikaltaa. Huohotin pöntön olen putsanut kahteen kertaa, eikä ollut kovinkaan törkyinen koska autolla ajeltu sen 270tkm. Imusarjan menevän letkun ja nipan olen katsonut että ovat auki. Minkään ei pitäisi olla tukossa, koska kylmänä kone imee öljykorkin kiinni. Minun logiikkani mukaan kylmänä ohi puhallusta on enemmän koska männän renkaat rivät ole päässeet laajenemaan. Minulla taas oireet päin vastaiset eli kylmänä imee ja lämpöisenä puskee ainakin öljykorkista.
Nappasin huohotus letkun irti lämpöisenä ja sieltä ei puhallusta mielestäni pahemmin tule? Korjatkaa jos olen aivan hakoteillä....
-
Tutki vielä kerran huohotin. Mulla oli tukos yläletkun jälkeisessä liitoksessa josta lähtee pienempi alipaineletku.
-
Ei siitä korkin heilumisesta kannata mitään päätellä, esim kylmänä kierrosluku voi osua sillai että se ei resonoi. Jollei huohotinletkusta tai öljytikulta puhalla, on kone ok
-
Tutki vielä kerran huohotin. Mulla oli tukos yläletkun jälkeisessä liitoksessa josta lähtee pienempi alipaineletku.
Toi haarotus on kyllä aika klassinen tukos paikka. :buck2:
Eli tämä systeemi
https://www.proparts.se/en/artiklar/flame-trap-kit-2.html
-
Toi haarotus on kyllä aika klassinen tukos paikka. :buck2:
Eli tämä systeemi
https://www.proparts.se/en/artiklar/flame-trap-kit-2.html
Tarkisteltu moneen otteeseen, että auki...
Imee tyhjäkäynnillä paksusta huohotin letkusta, mutta kun ottas öljykorkin auki niin puhaltaa korkista aika rutkasti :P
-
Kun ei ollut mainintaa, niin onhan huohotus muutettu vastaamaan FT konetta? Eli paksumpi huohotusletku ahtimen ja ilmasuodattimen väliin.
-
Niijja se saakurin liekkilukko hevonhumppaan sieltä. Se sihti siis.
Vai monestako vinokoneen kampikammioräjähdyksestä,ootte kuullu?
Eihän se mihkään turboon alunperin ees kuulu. :o
Eikä sen korkinkaan kyllä pitäis tanssia, laita siihen kunnon tiiviste tai ehjä korkki . Jos se korkilta pääsee puhaltaan tai imemään niin kaikki on sillon sekasin.
-
Kun ei ollut mainintaa, niin onhan huohotus muutettu vastaamaan FT konetta? Eli paksumpi huohotusletku ahtimen ja ilmasuodattimen väliin.
On joo ja liekki lukoton huohotin haara.
-
Niijja se saakurin liekkilukko hevonhumppaan sieltä. Se sihti siis.
Vai monestako vinokoneen kampikammioräjähdyksestä,ootte kuullu?
Eihän se mihkään turboon alunperin ees kuulu. :o
Eikä sen korkinkaan kyllä pitäis tanssia, laita siihen kunnon tiiviste tai ehjä korkki . Jos se korkilta pääsee puhaltaan tai imemään niin kaikki on sillon sekasin.
Tiivisteen olen vaihdellut ja ei vuoda korkki kiinne. Korkin kun avaa auki ja jättää paikalleen alkaa hyppimään ja tanssimaan. Puhallusta ei öljytikusta tai huohotin letkusta tule... ihmettelen vaan kun kylmänä imee korkin kiinni ja lämpöisenä hyppii niin maan vimmatusti ja öljyä lentää joka paikkaan. Voiko öljyllä olla vaikutusta asiaan?? Miksi se muuten käyttäytyisi lämpöisenä noin?
-
Voihan siellä olla ohivuotoakin niin maan perusteellisesti. Saatko mittaria lainaan tai pääsetkö jonnekkin pajalle käymään?
-
Voihan siellä olla ohivuotoakin niin maan perusteellisesti. Saatko mittaria lainaan tai pääsetkö jonnekkin pajalle käymään?
Tätä myös mietin, mutta jos ohivuotoa on niin maan pirusti, niin eikös silloin öljytikusta pitäisi puskea höyryä. Auto mielestäni ei öljyä pahemmin vuoda eli painetta ei niin paljoa ole, että joku stefa antautuisi.
Pitää mittarilla mittailla kuhan saan sellaisen käsiini.
Mutta vastatkaas joku tähän. Eli jos ohipuhallusta tapauksessani olisi niin paljon että keräisi painetta, olisi tätä puhallusta myös kylmällä moottorilla??
-
Jos siellä reipas mekaaninen vika on sylintereissä niin kyllä se vaikutus on aina ja kaikkialla.
Sulla on edessä vinomoottori eikä moderni nelonen tai kuusisylinterinen. Se värisee käydessään ihan ehjänäkin. Silloin korkki kolisee moottorin päällä jos se ei ole kiinni. Vinomoottorin kannessa on kaikenlisäksi paljon öljyä kun se käy jolloin sitä roiskuu ulos avonaisesta korkista reilusti. Huohotus höyry ei ole pelkästään pakokaasua ohivuodosta, ohivuodosta mitä tapahtuu aina. Siksi huohotus on olemassa. Vaan seassa on myös kiehuvan öljyn höyryä, vesihöyryä ja kiehuvan öljyn lemua. Moottorin hengitys lisääntyy myös ahtopaineen alaisena ihan samassa suhteessa kun paine männän päällä nousee.
-
Ei kai se öljy sentään kiehu moottorissa. Vaatis 200-300°C.
Aja meneen vaan jos ei muita ongelmia tule. Kyllä se sitten kertoo muullakin tavalla itsestään jos on oikeesti sohlo.
Vai ootko nakuttanu mäntään reiän? ;)
-
Ei kai se öljy sentään kiehu moottorissa. Vaatis 200-300°C.
Aja meneen vaan jos ei muita ongelmia tule. Kyllä se sitten kertoo muullakin tavalla itsestään jos on oikeesti sohlo.
Vai ootko nakuttanu mäntään reiän? ;)
Tämä epäilin myös, kun viime kesä meni tietämättä laihalla ::)
-
Tottis joo vaatii hivenen enemmän kuin 100'c :) Mutta paikotellen moottorissa on paikkoja selvästi kuumempana.
-
.