Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Nixu - 05.01.2011, 11:21:33
-
Tiedän, että näistä Ardiceista on kirjoiteltu paljonkin, mutta laitan oman ongelmani silti jonon jatkoksi...:
Eli kyseessä uudemman mallin Ardic (V70-06). Onglmana on, että Ardic ei toimi "kovemmilla" pakkasilla (n. -14 ja kylmemmät). Naftapumppu alkaa kyllä nakuttaa ja lämmitin pohista, mutta muutaman minuutin kuluttua (n. 5min) lämmitin sammuu (usein savun saattelemana). Missä siis voisi olla vika? Itse mietin, että voisiko vesipumppu olla sökö tai liekkivahdissa jotain häikkää...?
Ihmeellistä tässä on se, että lämmitin toimii ihan normaalisti aina hieman reilu 10 asteen pakkasiin asti. ???
Edit: Otsikkoa muokattu T: (Miksu)
Edit: Muokkasin otsikkoon auton mallin T: (Miksu)
-
Itse taistelin samanlaisen vian kanssa aikaisemman auton ardicin kanssa. Toki se oli vanhaa mallia.
Tuolloin vaivaan auttoi liekkivahdin linssin puhdistaminen. Sen jälkeen toimi kovemmillakin pakkasilla.
-
Joo luulen kans, että vika ei välttämättä ole kovin iso, koska lämmitin kumminkin "lauhoilla" keleillä (-> -14) toimii hienosti. Tuo voisi olla yksi mahdollinen vika tuo liekkivahdin linssi. Auto on menossa huoltoon ensi viikolla, joten silloin viimeistään selviää mikä se vika oikeasti oli/on, toivottavasti... :)
-
olis mukava kuulla selitys asialle,miten kova pakkanen vaikuttaa liekkivahdin silmaan?
-
Vikakoodit luettu ja vika korjattu. Vika oli lopulta viallisessa hehkutulpassa+tukkeutuneessa naftasuodattimessa. Loppu hyvin kaikki hyvin... ;)
-
...vaan eipäs tullutkaan kuntoon....
Nyt tarvitaan oikeasti hyviä neuvoja. Eli lämmitin pysyy -14 ja kylmemmillä keleillä n.5 min päällä ja sen jälkeen sammuu. Sen ajan mitä se käy, niin lämmittimen pohina on epätasaista. Aivan kun se välillä hiipuisi ja sammuisi kokonaan. Toinen asia minkä olen huomannut on naftapumpun ääni, joka on hyvin terävää (aivan kun se pyörisi kuivana). Lisäksi pumppaussykli on hyvin tiheä. Käsittääkseni pumpun pitäisi pumpata "pehmeästi" harvakseltaan?! Ja kuinka selvästi tuo pumpun ääni kuuluu kabiiniin ajon aikana? Omassa se kuuluu hyvinkin selkeästi.
Se mikä tästä tapauksesta tekee jännittävän on se, että lauhemmilla keleillä Ardic toimii normaalisti...
Eli kertokaas nyt viisaammat missä voisi olla vika?
Se mitä tulle on yritetty tehdä on: lämmittimen hehkutulppa vaihdettu (vikakoodi), naftasuodatin vaihdettu ja naftapumpun imupuolelle vaihdettu joku liitin, jossa oli huono kontakti.
-
Naftapumppu on solenoidi tyyppinen eli naksuttelee menemään. Mulla naksuu about varmaan melkein 2 x sekunti. Kovilla pakkasilla saattaa olla pikkuriikkisen verkkaisempi.
Oisko sulla sitten puhaltimessa vikaa jos ei käy tasaisesti, laakeri tjs joka sitten pakkasilla tökkii enempi. Miltä se kuulostaa kun se lähtee käyntiin?
-
En lähtisi vikaa paikallistamaan puhaltimeen. Se kyllä kuullostaa normaalilta. Tai mikä nyt on normaali...?
Mielestäni vika on nyt jossain tankin ja lämmittimen välillä. Mutta missä, sitä en osaa sanoa...
-
Jotenkin sellainen tulisi mieleen, että lämmittimille tulevassa polttoainelinjassa joku ahdistaa -> kovemmilla pakkasilla nafta ei mene kunnolla läpi.
Vastaavanlainen ilmiö oli omassa ex-transporterissa jälkiasenteisen webaston kanssa. Sitä ei oikein kannattanut yrittääkään käyntiin jos pakkanen ylitti -20.
Tämä mutuilu ei nyt vianhakua välttämättä auta, tuossa transporterissa tyydyin siihen, että tuo on ominaisuus, ei vika. Se pa-letku on aika pirun ohut.
-
Jotenkin sellainen tulisi mieleen, että lämmittimille tulevassa polttoainelinjassa joku ahdistaa -> kovemmilla pakkasilla nafta ei mene kunnolla läpi.
Vastaavanlainen ilmiö oli omassa ex-transporterissa jälkiasenteisen webaston kanssa. Sitä ei oikein kannattanut yrittääkään käyntiin jos pakkanen ylitti -20.
Tämä mutuilu ei nyt vianhakua välttämättä auta, tuossa transporterissa tyydyin siihen, että tuo on ominaisuus, ei vika. Se pa-letku on aika pirun ohut.
Tuo mullakin on käynyt mielessä, että jos siellä on putki jossain sen verran lintassa, että nafta ei kovilla pakkasilla kulje siitä läpi. Putki on tosiaan aika pientä muoviputkea, joten ei siinä iso vika tarvi olla niin systeemi ei toimi... Toisaalta sekin on käynyt mielessä, että systeemissä on ilmaa, jonka takia pumppu ei saa pumpattua riittävää määrää polttoainetta lämmittimeen.
Ois vaan pirun kiva kun tuo toimisi kunnolla. Varsinkin kun nyt on tällaisia kovia pakkasia (Vaasassakin....). Ja varsinkin, kun tuo on auton ainut lisälämmitin. ::)
-
Huomenna huoltoon siniselle.
Kertokaas onko järkeä kytkeä se Ardicin automaattikäynnistys pois? Jos sen kytkee pois, niin saahan sen aina viiksestä päälle...? Tuli vaan mieleen, että senkin vois nyt tuossa samalla hoitaa. Pääasiallinen ajo on lyhyttä kaupunkiajoa.
-
Kertokaas onko järkeä kytkeä se Ardicin automaattikäynnistys pois? Jos sen kytkee pois, niin saahan sen aina viiksestä päälle...? Tuli vaan mieleen, että senkin vois nyt tuossa samalla hoitaa. Pääasiallinen ajo on lyhyttä kaupunkiajoa.
Onhan noita pois kytketty. Ilmeisesti automaattikäynnistysellä ardikki lämmittää konetta niin kauan kun on lämmöt kohdallaan.
Jos itsellä ardikki olisi, niin kytkisin kyllä pois. Lämpeehän se motti kun käyntiin täräyttää.
-
Ardicin se kytkee siinä vaiheessa päälle (siis kun auto on käynnissä), kun moottori ei yksistään pysty pitämään riittävää lämpötasoa yllä. Toisin sanoen yleensä ardic on kaupunkipyöritykssä lähes aina päällä. Varsinkin kun auto on seisahduksissa.
En oikeen tiedä tuota poiskytkentää... Miksi tuollainen systeemi olisi kehitelty jos se olisi turha...?! Mutta taas toisaalta, saahan sen kytkettyä ajon aikana päälle jos tarvii. Eli siinä mielessä automaattikäynnistyksen voisi kytkeä pois.
-
Itse poistin tuon automaattikäynnistyksen, koska tulee jonkin verran lyhyttä ajoa. Monesti ajan auton suoraan talliin, jolloin se sammuttaa sen vasta siellä sisällä, joten tuossa oli ainakin minulle kaksi hyvää syytä poistaa se käytöstä. Ajastimen ja suorakäynnistyksellä sitten käytän tarpeen mukaan.
-
Otin kanssa pois.
ihan turhaa käynnistelee kun ajaa kauppaan jne pikku pyöritystä.
Toimii hyvin "manuaalisesti", kyllähän sitä ite näkee onko kone kylmä vai ei. Yleensä täräytän talvella aina päällä kun lähden ajeleen (jos ei siis oo jo valmiiksi tullu lämmitettyä) ja sammutan sitten kun lämmöt on normaalit.
-
Pumpun terävä ääni ja ardicin epätasainen käynti kertovat liian jäykästä dieselistä. Auto lämpimään pariksi tunniksi ja taas mennään. Ilmenee normaalilla talvilaadun dieselillä mahdollisesti jo alle kolmenkympin pakkasilla. Uudemmissa lämmittimissä on kuulema paksummat polttoainelinjat, ja Neste on laajentanut arktisen laadun jakelua.
-
Artic heater voisi olla ratkaisu tuohon.
-
Artic heater voisi olla ratkaisu tuohon.
Valitettavast tuotteet vaan on ylihinnoiteltu... Ehkä ammattilaiset on valmiita tonttuja uhraamaan että auto varmasti liikkuu myös kovemmilla pakkasilla,
minä en...
-
Ettei ole sama vika kuin volkkarin eberissä ja sammuttaa itsensä, koska akkujännite on liian alhainen? Onkohan Ardic ja Eber kuinka läheistä sukua? Molemmat tuntuvat olevan yhtä epäluotettavia >:(
-
Onkohan Ardic ja Eber kuinka läheistä sukua? Molemmat tuntuvat olevan yhtä epäluotettavia >:(
Samaa konsernia. :)
-
Väliaikatietoa auton lämmittimen huollosta: autolle oli huolto siis tämän viikon tiistaina (aamulla). No puolen päivän aikoihin (tiistaina) soittelivat huollosta, että ovat paikallistaneet vian rikkinäiseen liekkivahtiin. No osa tilaukseen. Lupasivat, että osa on perjantaina täällä ja vieläpä että auton saisi saman päivän aikana hakea pois. No eilen sitten (kun ei mitään alkanut kuulumaan) soitin huoltoon ja kysyin, että onko auto valmis. No ei ollut, eikä koko osaa ollut vielä tullut! Siis jumankauta, miten nykypäivänä voi varaosien toimitus kestää yli 3vrk?!?!?! EI muoviämpäri mä en käsitä! Olkoonkin, että joutuivat tilaamaan osan Ruotsista (koska yllättäen osaa ei löytynyt varastosta, eikä muualtakaan suomen toimipisteistä)...
Nyt tässä sitten odotellaan, josko osa maanantaina tulisi ja saisi auton valmiiksi... "Hauska" homma tässä sopassa oli se, että saamani sijaisauto teki eilen aamulla tenän eikä lähtenyt käyntiin, joten jouduin mennä taksilla töihin... "Hyvää" tässä on se, että tuo sijaisauto on ilmainen.
En tiedä mitä muut on mieltä, mutta onko inhimillistä, että auto on viikon huollossa tällaisen vian takia? Minun mielestäni ei. Tokihan olisin saanut oman auton tässä välillä ottaa käyttöön, mutta mitä pirua minä sillä teen kun ardic ei toimi ja pihalla on liki 30 pakkasta...? Mielummin ajelen jollain toisella autolla, eli tässä tapuksessa sinisen sijaisautolla.
Että näin.
-
ei ole selitys osan toimituksen kestämiselle se että se tilataan ruotsista, jos esim tänään päivällä tilaat niin huomenna aamulla se on jo täällä suomessa siellä korjaamolla. tiedän koska ajan työkseni mm. paikalliselle volvolle ja muille merkkikorjaamoille niitä lentovaraosia.
-
ei ole selitys osan toimituksen kestämiselle se että se tilataan ruotsista, jos esim tänään päivällä tilaat niin huomenna aamulla se on jo täällä suomessa siellä korjaamolla. tiedän koska ajan työkseni mm. paikalliselle volvolle ja muille merkkikorjaamoille niitä lentovaraosia.
No niin minunkin mielestä. Mutta en ole varma millä rahdilla nuo osat sieltä Ruotsista tulee. Lentorahti on kuulemma niin kallista, että kai se sitten tulee kumipyörillä... Ei tässä voi kun ihmetellä. Mitäpä tässä oikeen tehdäkään voi? Osa tulee kun tulee, ei voi kun odottaa...
Mutta eipä tarvi kuvitella, että autoani tuonne puljuun enää IKINÄ veisin!
-
Jos itsellä ardikki olisi, niin kytkisin kyllä pois. Lämpeehän se motti kun käyntiin täräyttää.
Just noin -suurimmalla osalla kommentoijista ei ole palan havaintoa koko värkistä. Joo Esson baarissa ja täällä foorumilla..
No onneksi -05:nkin ardikki pätkättää, vaikka on automaattikäynnistys ja pätkäajoakin saanu kovalla kädellä. -08:n vehje pelaa kuin uusi. -Vanhempi on sirissyt jo melko äänekkäästi, useamman vuoden. Molempien kanssa olen jätänyt huollot väliin, korjataan sitten kun on pakko. Kun muiden mielestä ei pelaa huolletunakaan.
Noista kumpikaan (D5) ei lämpene -20 asteessa, ainakaan mulle riittävällä tavalla.
-
Valitettavast tuotteet vaan on ylihinnoiteltu... Ehkä ammattilaiset on valmiita tonttuja uhraamaan että auto varmasti liikkuu myös kovemmilla pakkasilla,
minä en...
Hä? Musta se kiisselin lämmitin on joku max 100€ osa?
siis tuo: http://www.arcticheat.fi/arcticfuelheater.htm
-
Just noin -suurimmalla osalla kommentoijista ei ole palan havaintoa koko värkistä. Joo Esson baarissa ja täällä foorumilla..
Elä nyt revi pelihousuja! :2funny:
Onneksi täällä on ammamiehiäkin! ;D
-
No niin minunkin mielestä. Mutta en ole varma millä rahdilla nuo osat sieltä Ruotsista tulee. Lentorahti on kuulemma niin kallista, että kai se sitten tulee kumipyörillä... Ei tässä voi kun ihmetellä. Mitäpä tässä oikeen tehdäkään voi? Osa tulee kun tulee, ei voi kun odottaa...
Taitaa nykään olla että aika paljon myydään eioota.
Kaljaa, kortonkeja ja iltalehden saa paikanpäältä suoraan hyllystä.
Muut huvikkeet ja tarvikkeet ovatkin sitten jo tilaustuotteita.
-
Elä nyt revi pelihousuja! :2funny:
Onneksi täällä on ammamiehiäkin! ;D
Niin jos sulla olis jotakin asiaaa valaisevaa niin anna tulla. Turhaa lauot puutaheinää, aisiasta enempää ymmärtämättä tai tietämättä. Sorry OT.
-
Auto kotona vihdoin ja viimein! Varaosan saapumiseen kesti lopulta neljä arkipäivää... Melko kauan kun kumminkin eletään jo 2000- luvulla.
Nähtäväksi enää jää, että saivatko ne edes autoa lopulta kuntoon. Laskun loppusumma 302,59€, joka sisältää seuraavaa:
- Vianetsintä (1h) vikakoodit luettu (CEM-5F39), liekkivahti viallinen, liekki heikko, 90€
- tähän väliin liekkivahdin tilaus Ruotsista (ei laskussa)
- lisälämmittiminen irroitus (uusinta), (1h), 118,80€
- liekkivahdin asennus+lämmittimen puhdistus/huolto, (1h), 62,30€
- liekkvahti, 1kpl, 31,49€
Toivoa sopii, että lämmitin nyt toimii. Harmi, kun sitä ei voi vielä testata, kun ulkona on "vaan" -9... No jospa aamulla ois taas rapiat -20...
-
Voi kilin sukupuolielin! Ei toimi edelleenkään... :-\ :idiot2:
WTF?!?!?!?
-
Ei kyllä auta sua yhtään -kokemuksesi vahvistaa että ainakin ton vanhemman -05 mallin Ardic "korjataan" vaihtamalla suoraan uuteen..
Onko tämänhetkinen saldo korjauksille toi 300e vai oliko kustannuksia jo aiemmin?
Toivottavasti vain joku liitos on jäänyt löysälle ja laite on imassut ilmakuplan.
Tuleeko muuten pa-suodattimen läpi?
-
En usko, että koko lämmitintä tarvii vaihtaa, kun se kumminkin toimii aina tuonne -15 asteeseen asti. Vika on varmasti pieni, mutta sitäkin vittumaisempi.
Korjauksiin on menny tähän mennessä reilu 400€. Tässä listaa mitä on tehty:
- naftasuodatin vaihdettu
- hehkutulppa lämmittimeen vaihdettu
- liekkivahti vaihdettu
- naftapumpun imupuolen liitin vaihdettu (kontakti huono)
- lämmitin putsattu
Jotenkin tuntuu, että se saa ilmaa jostain. Tai sitten jossain on putki hieman lintassa, joten polttoaineen virtaus ei ole riittävän suuri. Yksi vaihtoehto voi tietysti olla rikkinäinen naftapumppukin, mutta luulisi, että tuo lämmitin ei sitten toimisi millään kelillä, jos se on rikki...?
Lämmittimen linja haarautetaan päälinjasta. Suodatin ja pumppu on tankin lähellä (apukuskin puolen takarenkaan tienoilla).
Yks mikä on varmaa, niin tämä katsotaan loppuun asti! Ennen en luovuta ennenkuin lämmitin pelittää.
-
Hä? Musta se kiisselin lämmitin on joku max 100€ osa?
siis tuo: http://www.arcticheat.fi/arcticfuelheater.htm
http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/2011/02/16/lisalammitin-akun-lammitin-suodattimen-lammitin-ja-polttoainelammitin-rengastien-autotarvikkeelta/
Aika kaukana satasesta...
-
No ompas vehkeellä hintaa.. pitäsköhän sitä tehtailla ihan itse tuollainen, eihän toi mitään rakettitiedettä ole.
-
Voi kilin sukupuolielin! Ei toimi edelleenkään... :-\ :idiot2:
WTF?!?!?!?
ekana nyt reklamaatio kehiin että et maksa penniäkään turhaan vaihdetuista osista!
-
ekana nyt reklamaatio kehiin että et maksa penniäkään turhaan vaihdetuista osista!
Joo täytyy käydä vielä vähän asioimassa... Luulenpa vaan että levittelevät kätensä ja sanovat voi voi... >:(
-
Tuolla videopätkää eilisillalta:
http://www.youtube.com/watch?v=IPPLo1sOQLo
Pakkasta oli sellaset -20... Vähän pimeää kuvaa, mutta eikö tuosta jotain käsitystä saa...
-
Terve.
Itse olen paininut saman ongelman kanssa ja luulin jo että lämmitin ei vaan pelaa kovemmilla eli alle -15 asteen pakkasilla.
No kävin eilen ostamassa uuden 100 ampeerin akun, yöllä oli 29 pakkasta joten päätin piruuttani aamulla kokeilla lähteekö Ardic pelittämään, ja sehän lähti!
Kaikki kuvailemasi "ominaisuudet" löytyi minunkin autosta sekä huollot ajallaan tehty mutta ei vaan pelannut. Kaiken lisäksi kun on saksasta uitettu auto niin siihen oli vielä tällätty alimitoitettu 74 ampeerin akku joka sekin veteli viimeisiään.
Niin ja auto on -03 V70 D5 n. 200 000 km ajettu.
Onnistumisen iloa sinnekin vaan.
-K-
-
Terve.
Itse olen paininut saman ongelman kanssa ja luulin jo että lämmitin ei vaan pelaa kovemmilla eli alle -15 asteen pakkasilla.
No kävin eilen ostamassa uuden 100 ampeerin akun, yöllä oli 29 pakkasta joten päätin piruuttani aamulla kokeilla lähteekö Ardic pelittämään, ja sehän lähti!
Kaikki kuvailemasi "ominaisuudet" löytyi minunkin autosta sekä huollot ajallaan tehty mutta ei vaan pelannut. Kaiken lisäksi kun on saksasta uitettu auto niin siihen oli vielä tällätty alimitoitettu 74 ampeerin akku joka sekin veteli viimeisiään.
Niin ja auto on -03 V70 D5 n. 200 000 km ajettu.
Onnistumisen iloa sinnekin vaan.
-K-
Tuo pitää tarkistaa minkälainen akku siellä peräkontissa on! Tämä auto on tuo Ruotsista (Göteborg). En tiedä olisiko siellä noin alimitoitettuja akkuja isketty kii... Mutta voihan se olla että akku on vaan tullut tiensä päähän...
Toisaalta mulla on ylläpitolaturi kiinni, joten periaatteessa virtaa pitäisi riittää...
-
Noi pöhinät yms kuullostaa ihan terveiltä, eikä käry/höyrykään näytä järkyttävältä.
Vähän kaukaa haettu.. Kuuluuko keittämisen ääntä vähän ennen sammumista / vähän sen jälkeen. Tukos vesikierrossa tai jäätä/hyhmää, joka estää vedenkierron ja laukaisee ylikuumenemis-suojan.
-
Noh, tänään ihan mielenkiinnosta kävin paikallisessa liikkeessä kysymässä että onko mitään järkeä edes alkaa etsiä vikaa ardicista. Eli: osat maksaa maltaita ja työt päälle, sitten kun on saatu toimimaan alkaa muut palikat hajoamaan, eli taas korjaamolle ja kierre on valmis.
Saahan sen elvytettyä, mutta hintaa alkaa tulemaan niin paljon ettei mitään järkeä jos yhtään vanhempi auto. Nykyään korjaavat noita -06 noin about ikäisiä lisälämmittimiä jotka ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Tai ei oikeastaan juuri korjata vaan vaihdetaan uuteen. Itsellä -99 volle ja antaa ardicin olla kun todistettavasti ainakaan kuuteen vuoteen ei ole toiminut.
Kyseinen liike ei siis sininen tiski vaan asiansa osaava korjaamo joka ei kuseta asiakkaita vaan sanoo asiat niinkuin ne ovat.
-
Hei
Itsellä myös samaa ongelmaa, V70 -05 Suomi-auto. Siellä -20 pakkasasteella alkaa ardic temppuilla.
Vuosi sitten vaihdettu uusi 90Ah Volvon oma akku ja lisäksi laitettu ylläpitolaturi. Savutus on samaa luokkaa kuin videossasi ja todella palaneen hajuista, sitä mietin tosta pätkästä että toisella kerralla kun ardic alkaa kakoa niin naftapumppu kuulostaisi pätkivän myös?
Vikakoodeja kuittauksen yhteydessä löytyi sellaisia kuin, en nyt muista tarkkoja termejä, liekintunnistimen häiriö ja joku ...lukituksen epäonnistuminen... tai jotain. Tänään siis hetki sitten kävin kuittauttamassa viat pois ja ardic pohisee ongelmitta jälleen (pakkasta -10).
Olisiko ollut noin vuosi sitten kun käytin lisälämmitintä Volvon omassa tarjoushuollossa. Ongelmitta se ei menny, kuulemma palopesä oli niin karstoittunut ettei sitä saatu irroitettua ja näinollen puhdistusta ei pystytty täysin suorittamaan.
Olen tässä nyt kahden vaiheilla että vienkö auton ensi viikolla huoltoon(ei volvon oma huolto mutta purkaneet ja korjanneet useita ardiceja) että purkavat ardicin palasiksi ja tutkivat mikä vikana vai jätänkö viemättä kerran lämmitin toimii näin lauhemmilla pakkasilla. Kuulemma muutaman vartin homma kun irrottavat aparaatin tutkittavaksi ja auton saa tämän jälkeen käyttöönkin tosin ilman siis sitä lämmitintä.
Ps. vielä kun jostain pieraisis rahaa että nelivedon saisi korjattua ;D
-
Hei
Itsellä myös samaa ongelmaa, V70 -05 Suomi-auto. Siellä -20 pakkasasteella alkaa ardic temppuilla.
Vuosi sitten vaihdettu uusi 90Ah Volvon oma akku ja lisäksi laitettu ylläpitolaturi. Savutus on samaa luokkaa kuin videossasi ja todella palaneen hajuista, sitä mietin tosta pätkästä että toisella kerralla kun ardic alkaa kakoa niin naftapumppu kuulostaisi pätkivän myös?
Vikakoodeja kuittauksen yhteydessä löytyi sellaisia kuin, en nyt muista tarkkoja termejä, liekintunnistimen häiriö ja joku ...lukituksen epäonnistuminen... tai jotain. Tänään siis hetki sitten kävin kuittauttamassa viat pois ja ardic pohisee ongelmitta jälleen (pakkasta -10).
Olisiko ollut noin vuosi sitten kun käytin lisälämmitintä Volvon omassa tarjoushuollossa. Ongelmitta se ei menny, kuulemma palopesä oli niin karstoittunut ettei sitä saatu irroitettua ja näinollen puhdistusta ei pystytty täysin suorittamaan.
Olen tässä nyt kahden vaiheilla että vienkö auton ensi viikolla huoltoon(ei volvon oma huolto mutta purkaneet ja korjanneet useita ardiceja) että purkavat ardicin palasiksi ja tutkivat mikä vikana vai jätänkö viemättä kerran lämmitin toimii näin lauhemmilla pakkasilla. Kuulemma muutaman vartin homma kun irrottavat aparaatin tutkittavaksi ja auton saa tämän jälkeen käyttöönkin tosin ilman siis sitä lämmitintä.
Ps. vielä kun jostain pieraisis rahaa että nelivedon saisi korjattua ;D
Noita lämmittimiä tulee joskus, joita ei saa purettua osiin, se johtuu siitä, että poltinputki on kuumentunut ja muuttanut muotoaa, eikä se mahdu tulemaan ardic:n sisältä ulos.
Peltisaksien avulle sen voi sieltä irti saada, mutta se vaatii sitten uudet sisuskalut (n. 300€)
Savuuttaminen varmaan johtuu siitä, että se paloputki ja todennäköisesti myös turbulaattorin siivet on sulaneet, näinollen polttoaine ja ilma ei sekoitu kunnolla