Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Vaateripustin - 08.05.2023, 05:32:09
-
Jooh elikkäs, 350k ajetusta 2012 vuoden S80 D5 AWDstä katosi tehot, ja obd antoi koodiksi P2413, nollaamalla limp mode pysyi poissa ensimmäisen käynnistyksen ajan, ja seuraavalla taas vikavalo taulussa.
EGRn jumittavaa venttiiliä itse veikkaisin, ja aikomuksena on purkaa ja putsata jos lähtisi vaikka pelittämään mutta ajattelin kuitenkin kysyä ensin jos jollain olisi parempaa näkemystä. ???
Ja pystyyköhän näistä muuten tulppaamaan egrää ilman ohjelmointia, jos nytkin nappaa tehot pois?
-
Juu, mulla samoja oireita, mutta ilman obd koodia kylläkin. Autosta häviää tehot kokonaan, eikä poljin pohjassa kulje kuin ehkä 80...90km/h. Kiinalaisella lukijalla pystyy seuraamaan, ettei EGR venttiilin asento muutu miksikään kun näin tapahtuu l. ohjaus vs. venttiilin auki% eivät kohtaa. Apuna toistaiseksi riittänyt EGR-venttiilin ohjauspiuhojen liittimen rassaaminen ja CRC-suihkuttelut. Tästä on tosin nämä piuhat jo kertaalleen paikattu, ja EGR-putsattu kansirempan yhteydessä. Ainakin tässä mallissa so. V70 2.4 D5244T5 ilmaputki syö allaan olevia piuhoituksia l. sieltä kannattaa tsekata josko piuhoja poikki tai eristeet kulahtaneet veks ja piuhat oikosulussa.
-
Jooh elikkäs, 350k ajetusta 2012 vuoden S80 D5 AWDstä katosi tehot, ja obd antoi koodiksi P2413, nollaamalla limp mode pysyi poissa ensimmäisen käynnistyksen ajan, ja seuraavalla taas vikavalo taulussa.
EGRn jumittavaa venttiiliä itse veikkaisin, ja aikomuksena on purkaa ja putsata jos lähtisi vaikka pelittämään mutta ajattelin kuitenkin kysyä ensin jos jollain olisi parempaa näkemystä. ???
Ja pystyyköhän näistä muuten tulppaamaan egrää ilman ohjelmointia, jos nytkin nappaa tehot pois?
Ilman ohjelmointia tehot häviää jos EGR on tulpattu.
-
Juu, mulla samoja oireita, mutta ilman obd koodia kylläkin. Autosta häviää tehot kokonaan, eikä poljin pohjassa kulje kuin ehkä 80...90km/h. Kiinalaisella lukijalla pystyy seuraamaan, ettei EGR venttiilin asento muutu miksikään kun näin tapahtuu l. ohjaus vs. venttiilin auki% eivät kohtaa. Apuna toistaiseksi riittänyt EGR-venttiilin ohjauspiuhojen liittimen rassaaminen ja CRC-suihkuttelut. Tästä on tosin nämä piuhat jo kertaalleen paikattu, ja EGR-putsattu kansirempan yhteydessä. Ainakin tässä mallissa so. V70 2.4 D5244T5 ilmaputki syö allaan olevia piuhoituksia l. sieltä kannattaa tsekata josko piuhoja poikki tai eristeet kulahtaneet veks ja piuhat oikosulussa.
Tuli itsekin livedataa tsekattua, niin heti vikakoodien nollauksen jälkeen egr näyttäisi toimivan niin kuin pitääkin, ja heti sitä seuraavalla käynnistyskerralla egrn asento ei muutu miksikään. Putsasin tuon niin hyvin kuin itse venttiiliä irrottamatta pystyi, tsekkasin piuhojen kunnon ja hinkkasin liittimetkin mutta ei vaikutusta :-\
Taidan luovuttaa omalta osaltani ja ajaa pajalle ammattilaisten hoiviin :D
-
Näissä uudemmissa egr voi ohjelmoida pois eli ei tarvitse tulpata. Eli jos se nyt on jumittunut kiinni asentoon niin ohjelmointi vaan nii ongelma on korjattu! ;)
-
Kävin nyt lukemassa paremmalla lukijalla ja sain seuraavat asiaan relevantit vikakoodit:
P046C85 Pakokaasun kierrätyksen tunnistin "A"
P241300 Pakokaasun takaisinkierrätys
Ja ei niin asiaan liittyvät:
B1D2711 Lämmityslaitteen jäähdytyspumppu
B1D3468 Lämmitin lukitustilassa
Onkohan tuolta ihan vain johtosarjat hinkkautuneet puhki jostain kohtaa kun egr kuitenkin toimi aiemmin vikakoodien nollauksen jälkeen. Ja ilmeisesti webaston pumppu myös oikosulussa?
-
Muihin en ota kantaa kun useita vaihtoehtoja koodien aihettajaan mutta Webaston koodin aiheuttajana 800 tunti lukitus voisi hyvinkin olla kyseessä auton tietoihin nojaten. Lukituksen purku onnistuu ainakin minulta ja yv:llä tavoittaa mikäli tarvetta hommaan tai muihin vikaselvityksiin.
-
Muihin en ota kantaa kun useita vaihtoehtoja koodien aihettajaan mutta Webaston koodin aiheuttajana 800 tunti lukitus voisi hyvinkin olla kyseessä auton tietoihin nojaten. Lukituksen purku onnistuu ainakin minulta ja yv:llä tavoittaa mikäli tarvetta hommaan tai muihin vikaselvityksiin.
Ei liity 800 tunnin lukitukseen kun siitä tulee koodia erikseen. Tuo koodi jäähdytyspumpusta saa Webaston lukittumaan. Kiertovesipumppu on jumissa tai muuten vaan rikki. Helppo vaihtaa rintapellin luota.
-
Nyt on auto käytetty sinisellä ja ihan vain EGRventtiilin vaihdollahan tuo lähti pelaamaan, n. 750e maksoi venttiili ja 250e vaihto :D
Toisaalta palvelu pelasi ja eipähän tarvitse miettiä että tulikohan nyt varmasti kuntoon :)
-
Ei liity 800 tunnin lukitukseen kun siitä tulee koodia erikseen. Tuo koodi jäähdytyspumpusta saa Webaston lukittumaan. Kiertovesipumppu on jumissa tai muuten vaan rikki. Helppo vaihtaa rintapellin luota.
Hyvinkin voi olla myös tunti lukko päällä. Näitä nyt nollaillut niin pitkän rivin että jonkin verran on kokemusta kertynyt ja monesti tuntilukon kaverina on myös muuta koodia matkassa myös.