Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Aku1234 - 08.05.2023, 10:59:51
-
Moro! :)
Tästä oli aiheita jo, mutta tein uuden aiheen uusien ideoiden toiveessa.
Tein jarruremontin volvoon, vaihdettiin palat ja levyt joka nurkkaan. Remontin jälkeen jarrutuntuma on hukassa, poljin painuu paljon syvemmälle kuin ennen remonttia. Ilmasimme joka kulmasta, mutta ilmaa ei kuitenkaan tullut. Kun autoa haluaa jarruttaa liikeestä, pitää hieman pumpata että jarru alkaa ottaa ja se ottaa silloinkin vasta melkein pohjassa... Hakeeko palat levyissä paikkojaan vielä vai kieliikö jostain ongelmasta?
Toinen ongelma on käsijarru oikealta puolelta, se ei ota juuri ollenkaan. Vasemmalta ottaa hyvin. Huomasimme, että käsijarrua vedettäessä mekanismi pelaa, sillä se jarruttaa hieman. Mutta tällä voimalla ei katsastus mene kyllä läpi. Epäilisin itse vaijeria, mitä mieltä olette? Mainitaan vielä että käsijarru on yhteydessä levyjarruun, rumpujarrua ei käkkärille erikseen ole.
Oleellista on myös että käsijarru ei toiminut edes ennen remonttia.
Kiitän ajastanne ja vaivastanne.
-
Meillä oli vähän samaa ongelmaa. Painettiin poljinta sit muutama kerta ihan apinan raivolla niin parani.
En tiä sit.
Käsijarrussa meillä oli toisen puolen mekanismi siitä vipuhommasta vähän jumissa liikku muttei tarpeeks, piti herkistellä.
Sit ku oli herkkä niin ei vieläkään ottanu tarpeeks.
Tarkkaan kun syynäs niin se vaijeri oli siitä satulan tyköö hypänny jotenkin väärin. Eiku juu, sille vipstaakille on se kierrejousi siinä pystyssä niin sen jousen mutkapää oli karannu kolostaan. Se kun on vaan semmonen kuoppa eikä reikä.
Sen kun laitto paikalleen niin alko pelaan.
-
Meillä oli vähän samaa ongelmaa. Painettiin poljinta sit muutama kerta ihan apinan raivolla niin parani.
En tiä sit.
Käsijarrussa meillä oli toisen puolen mekanismi siitä vipuhommasta vähän jumissa liikku muttei tarpeeks, piti herkistellä.
Sit ku oli herkkä niin ei vieläkään ottanu tarpeeks.
Tarkkaan kun syynäs niin se vaijeri oli siitä satulan tyköö hypänny jotenkin väärin. Eiku juu, sille vipstaakille on se kierrejousi siinä pystyssä niin sen jousen mutkapää oli karannu kolostaan. Se kun on vaan semmonen kuoppa eikä reikä.
Sen kun laitto paikalleen niin alko pelaan.
Kiitos vinkistä. P> Minäpä tunkkaan ja tutkiskelen vielä lisää sitä. Tosiaan se mekanismi näyttäis toimivan, mutta ei riittävästi kuitenkaan.
-
Voihan sieltä auton pohjasta "missä käsijarruvaijerit haarautuu" koittaa säätää oikeata puolta vaijerista tiukemmalle, jos aiemman tarjoama neuvo ei auta.
-
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
Säätömekanismi on automaattinen, mutta voi vaatia löysäämisen
Pyöriteltiinkö männät asianmukaisesti työkalulla sisään?
Montako klikkiä kässärikahva nousee?
Takasatuloissa käsijarrun vipu palautuu jousen voimasta toppariin asti ja vaijeriin jää ihan pieni välys molemmin puolin, kun käsijarru ja poljin löysättynä? Mikäli ei palaudu niin säätömekanismi pitäisi löysätä (resetoida) tai vaijeri(t) jumittaa.
Sitten vielä, jos ilmaa päässy pääsylkän tai absimodulin puolelle (säiliö käyny tyhjänä) niin saattaa olla ikävä ilmattava. Tähän voi auttaa jarrujen huoltilan kytkeminen testerillä tai painaa paineella jarrunestettä.
-
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
Säätömekanismi on automaattinen, mutta voi vaatia löysäämisen
Pyöriteltiinkö männät asianmukaisesti työkalulla sisään?
Montako klikkiä kässärikahva nousee?
Takasatuloissa käsijarrun vipu palautuu jousen voimasta toppariin asti ja vaijeriin jää ihan pieni välys molemmin puolin, kun käsijarru ja poljin löysättynä? Mikäli ei palaudu niin säätömekanismi pitäisi löysätä (resetoida) tai vaijeri(t) jumittaa.
Sitten vielä, jos ilmaa päässy pääsylkän tai absimodulin puolelle (säiliö käyny tyhjänä) niin saattaa olla ikävä ilmattava. Tähän voi auttaa jarrujen huoltilan kytkeminen testerillä tai painaa paineella jarrunestettä.
Männät pyöritettiin ja puristettiin sisään. Jotta vasen (toimiva) puoli lukittuu, käkkäri ottaa noin viisi klikkiä, ihan en tarkkaan muista.
Kokeilin erään ohjeen mukaan löysätä säätöruuvin löysäksi ja sitten koitin satulan mekanismia liiikutella, samalla suihkien rust offia sinne väliin. Se liikkuu ihan hyvin se mekanismi kun vetää käkkäriä, mutta jostain syystä se ei vain jarruta. Jarrupoljinta painaessa kuitenkin jarruttaa oikein mallikkaasti.
Käkkärin mekanismi myös palautuu takaisin, kun käkkärin vapauttaa. Minusta tuntuu, että vaijeri on syypää jarrun toimimattomuuteen... Vaijeri hoitaa tehtäväänsä, mutta on löystynyt (miksi muuten??) ja ei kykene vetämään vipua riittävästi aiheuttamaan renkaan lukkiutumisen.
Ilmauksen aikana emme päästäneet missään vaiheessa säiliötä tyhjäksi.
Kiitän vinkeistäsi ja linkistä! P>
-
Voihan sieltä auton pohjasta "missä käsijarruvaijerit haarautuu" koittaa säätää oikeata puolta vaijerista tiukemmalle, jos aiemman tarjoama neuvo ei auta.
Hyvä Idea. Onko siellä ihan sitä varten säätö? ???
-
Voisi muuten kokeilla saattaa vipu ikään kuin maksimaalliseen jarrutusasentoon ja samalla tutkia lukkioutuuko rengas... jos jarru toimii normaalisti on vika mitä todennäköisimmin vaijerissa.
Edit:
Kun asetin vivun maksimiasentoon puristimella, ei satula jarruttanut yhtään sen enempää. Vika satulan käsijarrumekanismissa? Vai eikö vain jarrut osaa asettua automaattisesti?
-
Hyvä Idea. Onko siellä ihan sitä varten säätö? ???
Just keväällä omasta säädin vaijereita. Pohjassa suojapeltien alta löytyy.
-
No tossa faq puolella on aika hyvin juttuja ja ihan kuvia mitä kattella.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=306.0
Muutakin kuin jarrut.
-
Havainnot jarrusatulasta pitivät paikkaansa – vaihdon jälkeen käkkäri pelaa. Kiitos kaikille avunannosta! O0