Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: -PENA- - 09.05.2023, 07:27:31
-
Tuossa S80 Volvossa on sellainen ominaisuus, että joskus ja varsinkin pienen vedätyksen jälkeen auton etupäästä tulee sellainen "kumimainen" haju. Onko kellään ollut vastaaavaa? Hiukkaspönttökin voi haista mutta en usko että tämä johtuu siitä... Kyseessä siis -08 D5 aut.
-
Tarkista äkkiä apulaitehihnan kunto ja sen kiristimen kunto! :knuppel2:
Seuraavaksi jakoremmin kiristin ja ohjain, lähinnä niiden laakerit. Ettei jumita ja remmi luista päällä.
Voi tulla kallista jos noista jotain roppaa.
Tai sitten sulla lyö etupyörät tyhjää suunnattoman voiman avustamana. ;)
-
Tarkista äkkiä apulaitehihnan kunto ja sen kiristimen kunto! :knuppel2:
Seuraavaksi jakoremmin kiristin ja ohjain, lähinnä niiden laakerit. Ettei jumita ja remmi luista päällä.
Voi tulla kallista jos noista jotain roppaa.
Tai sitten sulla lyö etupyörät tyhjää suunnattoman voiman avustamana. ;)
Pitääpä tarkistaa. Jakopää vaihdettu muistaakseni vajaa pari vuotta sitten ja moniura samalla. Mitään ylimääräisiä ääniä ei jakopään suunnalta kyllä kuulu. Eturenkaisiin en kyllä oikein usko tässä tapauksessa... ;D
-
Onkos tämän ikäisessä kompura sillä venyhihnalla, meinaan silloinhan siellä on 2 niitä moniurahihnoja? Omasta -12 D5:sta oli jo vähän jälkeen 200 tuhannen kompuran magneettikytkimen laakeri vainaa. Tuo tosin piti tyhjäkäynnillä jo ääntäkin joka luonnollisesti muuttui vähän kun kytki ilmastointia päälle ja pois.
-
Onkos tämän ikäisessä kompura sillä venyhihnalla, meinaan silloinhan siellä on 2 niitä moniurahihnoja?
On kaksi remmiä.
-
En tiiä diisselistä mutta ei kai siinä ole päässyt melkoinen aivopieru niinkuin uudemmissa bensakoneissa?
Kampuralta voima kompuralle ja kompuralta laturille toisella hihnalla.
Jos siis ilmastoinnin kompura hirttää niin sitä ei voi jättää pois käytöstä koska silloin ei lataa. :idiot2:
-
En tiiä diisselistä mutta ei kai siinä ole päässyt melkoinen aivopieru niinkuin uudemmissa bensakoneissa?
Kampuralta voima kompuralle ja kompuralta laturille toisella hihnalla.
Jos siis ilmastoinnin kompura hirttää niin sitä ei voi jättää pois käytöstä koska silloin ei lataa. :idiot2:
Vitosdieselissä on juuri päinvastoin, kampura pyörittää laturin ja apupyörän josta menee toisella hihnalla ilmastoinnin kompuralle.
-
Vitosdieselissä on juuri päinvastoin, kampura pyörittää laturin ja apupyörän josta menee toisella hihnalla ilmastoinnin kompuralle.
Näinhän se nokivasarassa menee. Ittellä -08 V70 2.4D Aut D5244T5, missä AC-venyremmi on sopivasti linjattu kohdakkain hammashihnakotelon kanssa. Noin 350kkm oli lasissa kun AC-kytkinlaakeri hukkas laakerikuulansa. Hihna "pienen" sinisen sauhahduksen jälkeen puruiksi ja sulpuksi, ja nämä jätökset sitten jakoremmin kopan sisään, ja siitä sitten kansiremonttia tekemään. Eli tämä vuodatus jälleen muistutuksena ainakin tämän moottoriversion T5 surkean olemattomasta jakopään hihnan suojauksesta. Melkein kuin jossain kiihdytyskisavehkeessä... Kaksi suht vapaata reittiä pikkukiville ja remmiroskille; kampiakselin jakohihnahammaspyörän alapuoli, oikeastaan koko 180ast sektori, ja toinen reikä laturiremmin kiristimen juuri, missä myös riittävästi reikää kansiremppaa varten. Aivan ihme viritelmä näinkin kalliille autolle; ylimääräinen apulaite tuhoaa moottorin. Tämä se olis aikanaan ollut takaisinkutsun aihe, eikä mikään turvavyölenkki, mikä hajoaa ehkä +150kg amerikkalaisilla.
-
Nyt on varmuuden vuoksi vaihdoin jakohihnan, kiristinrullat, moniurahihnat ja hihnankiristin. Saapa nähdä onko vaikutusta asiaan. :-\ Ensi viikolla asennan vielä jakohihnan suojaraudan paikalleen.