Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pulttipyssy - 12.05.2023, 16:07:50
-
Pienen ajon jälkeen volvo vaikea saada käyntiin. Moottori käynnistyy ja kierrokset nousee n. 3000rpm mutta laskevat nopeasti ja kone sammuu. Joskus jää usean starttauksen jälkeen käyntiin, mutta viimeksi sai startata melkein akun tyhjäksi eikä siltikään. Otin koikeiluksi akusta miinusjohdon hetkeksi irti, jonka jälkeen lähti laakista. Oliko tuuria vai ei, en tiedä.
Viittaako johonkin säkövikaan vai mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
-
Itsellä oli aikoinaan kutosnissanissa aivan samaa vikaavikaa ja siinä syylliseksi paljastui syöpynyt kaapelikenkä moottorin maadoitusjohdossa moottorin päässä.
-
Mainittakoon vielä, että käynnistettäessä ei reagoi kaasupolkimeen oikeastaan mitenkään. Ja tämä + aiemmin mainittu tapahtuu koneen ollessa lämmin, ja silloinkin melko satunnaisesti. Kylmänä lähtee hyvin.
-
Lue vikakoodit.
Vois lämpöanturi sekoilla.
Mikä kone? 10, 20V vai peräti T.
-
Ongelmaa tutkittu myös ihan Volvon huollossa. Tutkivat mahdolliset vuodot ja vikakoodit ym mitä keksivät. Eivät löytäneet mitään.
Kone on 10V ja lämpöanturi vaihdettu uuteen viime syksynä.
-
Meinaan se imuilman lämpöanturi kun maffia ei oo.
-
Noniin, hetki taukoa täältä, mutta samat ongelmat jatkuu. Akun johdon irroitus ei korjaa käynnistysongelmaa, eli tuuria oli se yksi kerta. Imuilman lämpöanturi vaihdettu myös, ei poista ongelmaa.
Ajattelin näitä antureita vaihtaa yksi kerrallaan kun ei muutakaan keksi. Olisiko kaasuläppätunnistin? Mielessä kävi myös bensan paineen säädin. En tiedä, vinkkejä kaipaisin mitä kannattaa kokeilla. :)
Varmaa on se että lämpimällä koneella käynnistyy harvoin. Hörähtää kyllä 1500 kierroksille mutta sammuu eikä reagoi kaasupolkimeen ellei kaasu pohjassa starttaa.
-
Onko miten vanhat öljyt?
-
Onko miten vanhat öljyt?
En tiedä, voiko vanhat öljyt aiheuttaa tälläistä?
-
Periaatteessa voi.
Jos öljyt on ohentuneet, siis sekoittunut polttoainetta niin kuumana ei tiivistä sylintereitä enää kunnolla kun öljykalvo ei pysy syl. seinämässä.
Semmoisia saatu joskus käymään kun tulpanreiästä ruutattu öljyä sylintereihin niin tiivistää.
Jos starttaa eikä käynnisty niin ainahan sinne menee lisää bensaa sekaan jos ruiskutus toimii.
Tämä nyt vaan yksi mahd.
-
Noniin, vikaa edelleen, mutta tälläkertaa sammui vahingossa pihalle ja tietenkin pahimpaan lumisateseen. Eikä saa käyntiin.
Kertauksena koko kuvio ja tähän asti tehdyt toimenpiteet:
- Ensioireena huono käynnistys lämpimänä, hörähtää mutta ei lähde.Käy 1-2sek kunnes sammuu.
- Myöhemmin ei lähde aina kymänäkään, vaatii usean starttauksen.
- Nyt ei lähde ollenkaan.
Tässä vikaa etsiessä ja ihmetellessä tehty seuraavaa:
- Moottorin maadoitus tarkistettu
- Iimuilman lämpöanturi vaihdettu
- Kaasuläpän asentotunnistin vaihdettu
- Öljyt vaihdettu
- Bensapumppu vaihdettu
Autosähköliikkeessä käytetty syksyllä ja lukivat vikakoodeja jotka näyttivät ajonestovikaan / avaimen tunnistamiseen.
Koitin jo tätä kuuluisaa relettä ohittaa hyppyjohdolla netin ohjeiden mukaan, mutta ei vaikutusta mihinkään suuntaan. Käy 1-2 sek ja sammuu.
En tiedä teinkö jotain väärin vai onko vika jossain muualla.
Kaikki entiset ja nykyiset autovarkaat saa laittaa viestillä ohjeita miten tämä oletettu ajonestovika saadaan ohitettua. Ja kaikki vinkit ja ohjeet ovat tarpeen, vaikka olisivat hakuammuntaa. :buck2:
-
Ootko mitannu bensanpainetta suutintukista? Pumppu on vaihdettu mutta onko siellä painetta?
Vois bensanpaineen säädin kiukutella.
-
Oliko vain yksi avain millä kokeilla? Polttoainepaineet kyllä kanssa kiinnostaa
-
Varmaankin olet puolan ja puolan johdon vaihtanut?
Ja kurkannu jakajan sissään?
-
Kokemusta on 10 venttiilisestä. Tunnistimia ja releitä sekä öljyjäkin, kaikkia saa vaihella mielin määrin, ei ne niin ratkaisevia vikoja aiheuta, hommaa jostain uusi siemensin ecu, siis käytetty, onhan sulla siemens siinä, mulla oli se orgis ja sitten vielä pari hommattua, kaikissa jokin ihme vika, sitten sain vielä yhden ja pelaa, on pelannut jo 7 vuotta. Se Ecu saattaa antaa mitä ihmeellisempiä vikoja. Mikä ajonesto sulla on.. mulla oli vdo tikkumalli ja sen voi purkaa pois, ei se kyllä koskaan reistannut, mutta pääsipä turhasta tikun tökkimisestä.
Muistin yhden vakavan vian muutaman vuoden takaa. Bensapumpun toinen johto siellä ite pumpussa tankissa oli yhtäkkiä syöpynyt poikki, ei se kylläkään temppuillut koskaan vaa sitten kerralla sammu kokonaan.
-
Bensa pumpun rele lämpiää ja alkaa kiukutteleen... rele nro103 muistaakseni... tuota mulla teki aikoinaan.