Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Steffe - 13.05.2023, 09:03:24
-
Minua on häirinnyt pitkään tuo kakkoskoppaisen V70 iso kääntöympyrä eli parkkipaikkoilla joutuu vekslaamaan eteen taakse useasti että pääsee ruutuun ja pois ;D
Nyt etupään puslaremontin yhteydessä löysin muoviosat jotka ilmeisesti rajoittaa renkaan kääntymistä. Onko noista vara viilata tavaraa pois jotta saisi pyörät kääntymään enemmän. Riittääkö varat hammastangossa, vetareissa ja tuleeko muita ongelmia? Tarkoituksena käyttää 16" ja ehkä 17" vanteita ja auto on siis -05 D5 5-vaihteinen automaatti.
-
Niitä rajoittimia on kolmea eri paksuutta sen mukaan, mitä rengaskokoa on tarkoitus käyttää. En nyt muista miten ne oli värikoodattu, mutta kuitenkin 17" vanteet vaatii muistaakseni ne keskipaksut palikat ja 18" tietenkin paksuimmat ja niillä tulee jo todella kankea.
Ulkomuistista sanoisin, että itsellä oli 18" vanteilla mustat, jotka vahdoin sinisten tilalle, mitkä oli kun auto tuli 17" vanteilla.
Mutta Volvolta niitä saa, kun kertoo mille rengastukselle haluaa, eikä paljoa maksa.
-
Hei, kiitoksia tiedosta. Osaisitteko sanoa mille rengastukselle nämä on?
(https://i.ibb.co/2gQSP9D/IMG-20230513-093257784.jpg) (https://ibb.co/2gQSP9D)
-
Rengas alkaa raapimaan sisälokasuojan yläreunaan jos laittaa liian ohuet rajoittimet. Kokemusta on.
-
Hei, kiitoksia tiedosta. Osaisitteko sanoa mille rengastukselle nämä on?
(https://i.ibb.co/2gQSP9D/IMG-20230513-093257784.jpg) (https://ibb.co/2gQSP9D)
Aikas kuluneet on joten uutta palikkaa tilalle..
Tuosta löytyy tiedot:
http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127
Ja Motonetista saa tuota korkeinta mallia:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/184649/Ohjauksen-rajoitinkumi-Volvo-607080
-
Hyvä. Katsoin Skandixin valikoiman niin siniset olisi eniten kääntyvät max 205/55 kumille, valkoiset keskitasoa ja mustat kankeimmat. Hinta muutaman euron/kpl, eli ei näitä rahan takia kannata alkaa viilaamaan. :)
-
Mulla alko katsuri kerran nipottaan kun toinen oli hajonnu. :))
Ei ny sattunu oleen rajoittimia enkä viittiny ajaa kovin pitkältä hakeen niin pistin haluamani paksuista alumiinilevyä sopivan muotoiseksi leikattuna tilalle.
Kelpas.
-
Rengas alkaa raapimaan sisälokasuojan yläreunaan jos laittaa liian ohuet rajoittimet. Kokemusta on.
Mulla on 225/50/R17 -munkit alla ja vaihdoin uudet rajoittimet. Nimenomaan ostin ne paksuimmat ja lisäsin 1.5 mm prikat vielä väliin. No hankaa se vieläkin, joskaan ei niin kovasti, mutta se kääääääntösäde!
-
No kaverilla on C70:ssä paksuimmat kun on jotkut 18" läskit alla. Kiroo aina että sillä on Titanicin kääntösäde.
Tavallisella maantiellä vaikka kuinka pientareelta koukkaa niin joutuu 1-2 kertaa vekslaamaan.
Meikä pistää ässän kerrasta ympäri.
-
Kannattaa ottaa aina ne ohuimmat ja prikoilla säätö sopivaksi.
-
Niin tai olla kääntämättä ääriasentoon mikä nyt on muutenkin tyhmää vaikka olis rajoittimet.
Ei siitä pumppu tykkää.
-
No ei se pumppu nyt kuitenkaan siitä hajoa.
Paljon isommissakin vehkeissä toimii samalla periaatteella ja on muuten paljon kovemmissa pyörityksissä niin eihän niitäkään saisi tuolla ajatuksella kääntää kuin lentokentällä :D
-
Tarkotin että vääntää väkisin rajotinta vasten ja pitää siinä. Jos niin tekee niin kokeiles kauanko paikat kestää. :D
-
Kestää kyllä, venttiilit on sitä varten järjestelmässä. Mutta ei kait tuota normi järjellä kukaan teekkään noin :idiot2:
-
Itellä myös V70 -05 ja upouusilla mustilla (paksuimmat) renkaat ottivat hieman kiinni alkuperäisvanteilla ja 225/45R17-renkailla, kuluneilla raapi ihan kunnolla. Toki varmaan vähän jo löysää siellä täällä, eli tuskin auto uutena on sellaisena myyty. Ja tietty tarvikeosia alustassa ja sisälokari vähän elänyt yms. Mutta tosiaan ei siellä hirveästi varaa ole 17-tuumaisilla edes niillä paksuimmilla.
-
Kestää kyllä, venttiilit on sitä varten järjestelmässä. Mutta ei kait tuota normi järjellä kukaan teekkään noin :idiot2:
Kyllä sitä kuulee tehtävän, yleensä vanhemmat naisoletetut niin tekee.
Jos ei ole sähköinen pumppu niin kyllä aika paljon haukkaa tehoo tuon tekeminen, kone hyytyy selvästi ja melkomoinen mekkala pumpusta.
Venttiileistä en sa mitään mutta onhan noissa pumpuissa yleensä max paine reilusti yli 100 bar.
-
Kyllä sitä kuulee tehtävän, yleensä vanhemmat naisoletetut niin tekee.
Alkaa olla vanhempien automiesten ja koneinsinöörien alkukantaisia tapoja nämä vanhat hyvät autonkäsittelyn periaatteet: "älä käännä rajoitinta vasten", "älä käännä rattia auto paikallaan", älä vedätä matalilla kierroksilla" ja "älä sammuta konetta heti ajosta" ym.
Noh, toisilla kestää autot ja toiset sitten käyttää korjaamolla sitä mukaa kun rikkovat.