Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Wagonrock - 15.05.2023, 21:49:17
-
Täällä taas apua pyytämässä!
Elikkä vaihdettiin kytkin viime vuonna, ja huomattiin lyhyen ajon jälkeen että kytkin kolisee kun on liikkeelle lähdössä hitaasti. Hyvinhän auto kulkee vaikka kolisee mutta tuo on kyllä ruvennut suoraan sanottuna viduttamaan nyt on on otettu kesäksi käyttöön.
tässä lyhyt video äänestä: https://youtube.com/shorts/2_L7j2-TYHQ
Mikä voisi olla syypää tähän? Ystävä joka auttoi vaihdossa on oikea vanhojen volvojen duunari ja hän ei myöskään tiedä, hänen kanssa siis vaihdettiin ja minun mielestä kaikki meni varsin sujuvasti. Otettiin kytkinsarja biltemasta.
--
Toinen dilemma! Kun autolla ajaa kaupunkiajoa eli 30-50km/h niin tuntuu ajo jotenkin epätasaiselta, nykivältä voisikin sanoa, ei vaan kulje tasaisesti. Ei minua kauheesti tämä haita kun auto kuitenkin toimii (miinus turbo joka ei lataa..todennäköisesti en ole laittanut hukkaportin tankoa tarpeeksi tiukalle kun on säädettävä)
Jos tästä saisi joitain vinkkejä niin olisin siitä kiitollinen.
-
Joku pultti tai mutteri löysällä ulkopuolella? Huono kytkinlevy ja jousi pettänyt.
Silmälaakeri varmaan uusittu samalla?
-
@Mäkimies
Voi olla että pultti tai mutteri heilahtelee siellä mutta epäilen vahvasti, olen melkein 100 varma että kaikki on kiristetty.
Silmälaakeri vaihdettiin samalla kyllä, ainakin muistaakseni ::)
Kun painaa kytkimen pohjaan kuuluu juurikin sellainen vanhan jousen vinkuminen. En osaa yhtään sanoa jos tämä viittaisi huonoon kytkinlevyyn, mitään kolinaa ei ollut ennen kuin kytkin vaihdettiin.
Unohdin mainita että vaihdoin myös tuon laatikon tukikumin, voiko olla että on liian jäykkää seosta se kumi joka sitten aiheuttaa kolinaa laatikon/kytkimen/moottorin puolella?
-
Tukikumin ei tuota ääntä pitäisi tehdä. Onko tukikumissa molemmat kierteet yhtä pitkät? Toisen kierteen piti olla lyhyt, en muista ottiko johonkin kiinni.
-
Nyt en muista, ovat kyllä oikeat koska muistan laittaneeni vanhan kumin pulttien kera sivulle ja kun uuden kumin otin niin nappasin tietenkin vanhat pultis ja laitoin kiinni.
-
Veikkaus. Sulla on laatikkona m46 tai mahdollisesti vaihdettuna m47?
Kuulostais niinkuin tulis laatikosta tuo ääni eikä kytkimestä.
Ääni loppuu kun painat kytkimen, siis laatikon akseli lopettaa pyörimisen?
Laatikko silloin vähän jo kulunut. Ainakin laakerit.
Ota hukkaportin kellosta letku irti ja kokeile ahtaako.
Tanko pitäis käsin koettaen olla aika tiukka liikuttaa, siis avata hukkaporttia.
Jos se on ihan löysä niin kiristää pitäis.
-
@Laatikkovika
Tämän unohdin mainita, laatikko on m90 ja moottori b230fk.
Ääni tosiaan loppuu kun painaa kytkimen pohjaan, olen huomannut että kun auto seisoo ja auton sisällä istuu niin kuuluu erittäin pientä kolinaa myös, pitää tarkasti kuunnella mutta olen sen verran herkkäkuulonen että huomaan sen suht selkeästi. Niinkuin video pätkässä huomaa niin kun kytkintä pitää ns "limbossa" niin tulee tuo kolina tosi selkeästi. Voi myös kuulua kunnon kolahdus jos esim rasittaa autoa ja painaa kytkimen pohjaan kesken rasituksen, esim jos hitaasti pakittaa vähäsellä kaasulla ylämäkeä ja painaa kytkimeen niin kolahtaa aika lailla mutta ei jos ajaa normaalisti.
Toinen asia mitä unohdin mainita on se että kolina jatkuu ykkös ja kakkos vaihteella ja häviää 3,4 ja 5 vaihteella. Turbo ei ahtaa mitään, kokeilin tuota hukkaportin kellosta letkun irroittamisen ja ahdot ei vaan nouse.
Aion nyt tulevana viikonloppuna kun pääsee nosturille kiristää hukkaportin tankoa ja katsoa jos heräis henkiin.
-
Autolla ajettu vaan 280tkm
-
Tuskin kolinan syy mutta eihä M90 laatikon kanssa kuulu olla silmälaakeria ?
-
Tuskin kolinan syy mutta eihä M90 laatikon kanssa kuulu olla silmälaakeria ?
Juuei :) loota kai siellä sökö on. Olisko käyny joskus kuivana?
Kytkin ylhäällä, vaihde vapaalla, auto paikallaan ei laatikosta taaksepäin liiku mikään.
Syylliseksi jää kytkin tai laatikko, veikkaan jälkimmäistä. Joku voinut repiä laatikon pilalle turhan ripeillä repäisyillä 1ja2 vaihteilla.
Jos se vaikka joskus on ahtanut, niinkuin varmaan on. 8)
-
Auton on omistanut vanhempi nainen noin 20 vuotta, sen jälkeen meni toiselle jolloin vain istui ladossa ennen kuin ostin ja minulla ollut nyt 2 vuotta.
Voihan se kyllä olla se laatikko joka on syypää, kirjoitin tässä aiemmin että kolinaa ei ollut ennen kytkin vaihtoa mutta nyt kun mietin niin voin hyvin olla että juuri sen kolinan takia vaihdetiinkin se kytkin, pitäisi oikeasti pitää päiväkirjaa näistä tehdyistä hommista ja syistä kun ei kaikkea voi muistaa :idiot2:
Kai se pitäisi löytää jostain m90 laatikko.
-
Tuskin kolinan syy mutta eihä M90 laatikon kanssa kuulu olla silmälaakeria ?
Holkki lankalukituksella? ???
-
Holkki lankalukituksella? ???
Se on vain henkisenä tukena, ei kosketa kytkinakseliin.
-
Se on se vanhempi nainen vähän revitelly.
Testannu että toimiiko se G80. :2funny:
-
Niin jotain se on kyllä autolle tehnyt mutta ei voi nyt oman kokemuksen perusteella sanoa että siitä mitään positiivista seurannut :-\
-
Jos se on se tyypillinen tapaus että autoa on ajanut vanhempi nainen joka asuu saaressa ja sielläkin ajanut vain kesäisin. ::)
-
Onko alkuperäinen kaksoismassavauhtis vai laitettu kova pyörä+jousitettu levy? Mulla ainakin M90 piti kaikenlaisia helinöitä ja kolinoita kovalla pyörällä eikä se siitä sen kummemmin ikinä särkynyt. Eikä ole ainoa vaihteistotyyppi missä kyseinen omimaisuus on.
-
@8-pätkä en valitettavasti muista.
Vaihdosta nyt 2 vuotta (seisoi koko 2022 tallissa). Motonetistä haettiin kytkinpaketti ja antoivat suoraan tiskiltä ja sillä mentiin.
Tuo kolina on kyllä aikamoista, nyt huomasin että 3 kun kiihdyttää niin kolisee vähän kuin pesukoneen jyrinä täysillä kierroksilla.
Paska juttu tämä, ruotsista saisi m90 laatikkoja mutta siihenkin menee se minimi 500 euroa, huhhuh.
-
Ennemmin ottaisin paikat auki ja varmistaisin, että kaikki on kiinni ennen kuin arviosta alkaa hankkimaan toista vaihteistoa.
-
Näinpä, motivaation puute painaa päälle mutta eihän tuo loppujen lopulta iso homma ole kun jo kerran tehty.
-
Painelaakeri se siellä kolisee, uudesta äänestä päätellen siis.
Huomasin nyt kun kytkintä painaa vain vähäsen niin alkaa paljon "kevyempi" kolina: https://youtube.com/shorts/m6XgcYjbXHM
Pitää tuo loota pois ottaa nii pääsee katsomaan.
-
Ajattelin vielä kerran herätellä tätä threadiä kun kytkimen ääni on jotenkin eskaloitunut kahdeksi erilliseksi soundiksi näin viime kuukauden aikana.
Elikkä tässä video pätkä kun auto on kylmänä ja miltä kytkin kuulostaa: https://www.youtube.com/shorts/7N8iWW-cXpo
Ja tässä video kun autolla ajettu noin 100 kilsaa: https://www.youtube.com/shorts/p0J3tq2-2qI
Toisessa videossa kun painaa kytkimen pohjaan tulee nuo kummallinen nurjahdus ääni mikä on myös alkanut viime 2 viikon aikana.
Osaako kukaan sanoa mikä voisi olla syy? Painelaakeri mahdollisesti tai kytkinhaarukka? jos saisi vielä pari mielipidettä asiasta ennen kuin otan laatikon pois ja tarkistan.