Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vilho123 - 28.12.2011, 12:37:16
-
Aiemmin 850 farmarin omistaneena traktorikuume nousi. Elikkä tuli hommattua tuollainen S70 vm-98 TDI autom. Autollahan on ajettu vasta :D se 598 tuhatta, mutta tekniikka on loistavassa kunnossa. Automaatti vaihtaa huomaamattomasti ja kone raksuttaa kuin uusi. Toki noilla kilometreillä voikin olettaa erilaisia "ominaisuuksia" jotka paljastuneet ajan kanssa. Olisi kiva kuulla vinkkejä ja neuvoja tämän kulkineen kanssa.
1 ) Auto on katsastettu 25.10 hyväksytysti, korjauskehotus on tullut "Akselistot, pyörät ja jousityus, Etuakselisto, Kallistuksen vakaajan kiinnitys, väljyksellinen, Oikealla" Eli siis koiranluut? Kannattaako vaihtaa molemmat samalla? Myös satunnainen kolina kuopissa ym?
2) Kuoppaisella tiellä / mukulakivillä oikealta keulasta apparin puolelta kuuluu kitinää, sellaista vähän sirisevää. Liittyykö ylempään? ^ ??
3) Mittariston valaistus on suht. pimeä, samaten kytkimet ja muut härpäkkeet. Onko iso työ purkaa mittaristo? Kuinka fixata? Ohjeita?
4) Vasemmanpuoleinen takaovi ei aukea kaukosäätimellä saati avaimella. Sähkövikaa?
5) Auto puoltaa jarruttaessa hieman vasemmalle, ei aina, välillä. Ei liiemmin vielä häiritsevä ominaisuus.
6) Sisävalot eivät syty kun lukitsen / oven avaa, vaikka namiska on oikeassa asennossa. Ainut syttyvä valo on jalkatilalamppu. Muuten kaikki valot toimivat hyvin. Kuinka fixata?
7) Takaluukun jousi on poikki, ei pysy ylhäällä ja pamahtaa kamalalla voimalla alas.
8 ) Mittaristossa palaa pesunestevalo, vaikka säiliö on täynnä. Anturivika? Kuinka fixata? Häiritsevä ominaisuus
9) Pakkivalot eivät pala, toinen takavalo ei pala.
10) Mistä johtuu lievä tärinä 80-100km nopeudessa, ei ilmene aina
Lisään jos löydän jotain muuta.
Kyllä se TDI on vaan karun härski laitos!
-
Tässä muutamia vastauksia/veikkauksia numeroituna:
1) Koiranluut hyvinkin, ei se välttämätöntä ole molempia vaihtaa, mutta jos vaan mahdollista, niin kannatanee kuitenkin vaihtaa molemmat.
4) Keskuslukon sähkömoottori/liitinvikaa ko. ovessa.
7) Tuskin sentään poikki on vai kurkistitko jo sinne verhoilujen sisään? Eiköhän se kaasujousi vaan ole väsähtänyt, enemmän ominaisuus varsinkin halpoja tarvikekaasujousia käytettäessä. Ei ole onneksi paha vaihtaa tuo.
8) Tarkista ensin, että liitin pesunestesäiliön korkissa on kunnolla kiinni
10) renkaiden epätasapaino? Irronnut paino? Kuraa tai lunta/jäätä vanteessa (tuskin näillä säillä, mutta...)
-
2. Eihän vain iskunvaimentimen yläpään kumi ole antautumassa?
3. Kun kokeilet säätää mittariston valaistusta himmentimellä niin miltä vaikuttaa, että onko kaikki polttimot kuitenkin ehjiä?
5. Jarrut kannattaisi ehkä käydä läpi ja herkistellä männät + puhdistaa liukupinnat.
-
1. Kunhan risan vaihtaa.
2. Tuleeko kitinä hanskalokeron kannesta?
3. Kaupasta tai kirjastosta Haynes-korjausopas. Se auttaa. Kojelaudan yläverhoilu irtoaa helposti ja sitten sen alta mittaritaulu. Ilmasuuttimet vain kiskotaan irti ja sitten ruuvit availlaan niiden alta sekä mittaritaulun aukon yläreunasta ja hanskalokeron aukon yläreunasta. Ritiläsuuttimet lähtevät helpoimmin vetämällä koukulla ritilän takana näkyvistä kiinnikejousiliuskoista. Taskulampulla kannattaa katsoa.
4. Voi olla johto poikki saranan seudulta tai sitten moottori kaipaa putsausta tai.....
5. Oikea etujarrumäntä jumissa. Luultavasti. Koko satula Biltemasta alle satasella, vaihto tunnin homma lumihangessa tehtynä.
6. Tuollaista ei olekaan tarvinnut miettiä. Ovessa oleva kytkin on ainakin kunnossa.
-
tarkista myös ne vakaajan korihelat.
-
5.)jos jarruttaessa puoltaa,voi olla alatukivarren puslat loppu,ne jotka siellä runkopalkissa.Silloin pääsee koko alatukivarsi kääntymään jarruttaessa.
-
1. Koiran luut kannattaa molemmat vaihtaa, niitä ne "kallistuksenvakajaat" tarkottaa.
2. Kolina kuopissa viittaa melkein aina koiranluihin, ja myöskin niihin alatukivarsien pusliin.
3. Mittariston valot vaihdetaan niin, että ensin irroitettaan kojelaudan "kansi", jonka ruuvit löytyy sen alalaidasta puhaltimen ilmasuulakkeiden alta, niittä saattaa joutua irrottelee. Kansi pois ja mittaristo on muistaakseni jollain vielä kiinni, johdot irti ja nosta mittaristo pois.
4. Lukko tai keskuslukon moottori jumissa/sökö?
5. Enemmän kumoaisin kaikki tähänastiset vastaukset jarruista, ylläolevan kanssa samaa mieltä, ja omakohtaista kokemusta. Omassa puolti jarrutettaessa RAJUSTI oikealle, vaihdoin alatukivarret molemmille puolille. Korjautui. Mullekkin sanottiin että jarrut herkistellä, mutta turhaahan se on, jos jossain on mahdollista kattoa jarrudynamolla jarrut niin kato tehot. Huom. Jos meet ostaa alatukivarsia niin huomaa että bensa ja diesel koneisissa autoissa kiinnitykset apurunkoon ovat erilaiset, dieselissä yhteensä neljällä pultilla(2pulttia per pusla), ja bensakoneisessa kahdella(1pultti per pusla). Huomaat kyllä eron. Nimimerkillä väärät osat tilannut, kun eivät korjaamollakaan uskoneet että se vois olla erilainen ::)
6. Katso sulake konehuoneen puolelta.
7. Pumput ovat lopussa, löytyy kontin sivuikkunan yläpuolelta pitkittäin muovin alta.
9. Samaa ongelmaa mulla oli 740 volvossa, en löytänyt vikaa enkä ottanut paljolti selvääkään, olisiko vaihteensiirtäjässä joku katkaisija missä on vain likaa.
10. Epätasapainoa vanteissa?
Toivon mukaan jotain apua :hello:
-
Pakkivalon anturi on vaihdelaatikon päällä, helppo vaihtaa kun ensin purkaa kopan siitä edestä pois. Se kulahtaa jossain 400-500 tkm vaiheilla. Itsellä odottaa tuossa vaihtoa.
Tuo oli S70 joten onko ne luukun pumput tosiaan ikkunan päällä?
-
Pakkivalon anturi on vaihdelaatikon päällä, helppo vaihtaa kun ensin purkaa kopan siitä edestä pois. Se kulahtaa jossain 400-500 tkm vaiheilla. Itsellä odottaa tuossa vaihtoa.
Tuo oli S70 joten onko ne luukun pumput tosiaan ikkunan päällä?
Ohhoh. Aina mä jätän otsikon lukematta/tai luen sen epäselvästi. Joo, ei se sielä voi olla. Mutta luulisin että sielä samanlaiset pumput on kuin farmarissa. Mutta eri paikassa...
-
Onko se periaatteessa noi simppeli juttu:
3. Mittariston valot vaihdetaan niin, että ensin irroitettaan kojelaudan "kansi", jonka ruuvit löytyy sen alalaidasta puhaltimen ilmasuulakkeiden alta, niittä saattaa joutua irrottelee. Kansi pois ja mittaristo on muistaakseni jollain vielä kiinni, johdot irti ja nosta mittaristo pois.
Pitäis itelle (S70 -97) vaihtaa ajotietokoneen reunimmainen polttimo.
-
Onko se periaatteessa noi simppeli juttu:
3. Mittariston valot vaihdetaan niin, että ensin irroitettaan kojelaudan "kansi", jonka ruuvit löytyy sen alalaidasta puhaltimen ilmasuulakkeiden alta, niittä saattaa joutua irrottelee. Kansi pois ja mittaristo on muistaakseni jollain vielä kiinni, johdot irti ja nosta mittaristo pois.
Pitäis itelle (S70 -97) vaihtaa ajotietokoneen reunimmainen polttimo.
Jos on lähestulkoon samanlainen kojelauta kuin 850 mitä epäilen että poikkeais hirveästi, niin sen poistettua paljastuu kaikki sieltä alta :D Kyllähän siinä ne kaikki maholliset ruuvit saa ettimällä ettiä...
BTW, itsehän laitoin jokaväliin irroituksen jälkeen huomaamattomasti ikkunatiivistettä sen resonoinnin ehkäisemiseksi tyhjäkäynnillä, kun nitisee ja natisee joka paikka...
-
Jep, näillä mennään ja odotellaan lämpösempiä kelejä purkuun.
-
Pitäis itelle (S70 -97) vaihtaa ajotietokoneen reunimmainen polttimo.
Onnistuu vaihtaa myös alakautta ilman kojelaudan päällisen irroitusta tuon ajotietokoneen valot... On vaan pikkusen ahdas väli mistä työskennellään.
Jos mittariston näppää irti niin kannattaa varmaan vaihtaa kaikki taustavalot kerralla... :)
-
7 vaihto-ohje helppo nakki muista vaihtaa molemmat ne kaasujouset sitteen ja käyttää vaseliinia niihin kuppeihin ettei narise.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=174.0
-
7 vaihto-ohje helppo nakki muista vaihtaa molemmat ne kaasujouset sitteen ja käyttää vaseliinia niihin kuppeihin ettei narise.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=174.0
Tuo ohje tosin on farmariin, tässä topicissa on puhe sedanista.
Itsekin kyllä aluksi katselin väärin, että farkusta olisi puhe, tuon omankin jutun kirjoittelin farkun näkökulmasta.
-
Onnistuu vaihtaa myös alakautta ilman kojelaudan päällisen irroitusta tuon ajotietokoneen valot... On vaan pikkusen ahdas väli mistä työskennellään.
Jos mittariston näppää irti niin kannattaa varmaan vaihtaa kaikki taustavalot kerralla... :)
Tuo on kyllä totta, menee viikko ja saat taas purkaa paketin.
Onko muuten samanlaiset polttimot ku katkaisijoissa? Eli halvatun kalliit ja vaikea saada muualta ku tiskiltä?
-
Niinpä näkyy tuo aeimmin omistin farmarin sekoitti mutta samalla kaavalla mennään.
-
Ajotietokoneessa oli muistaakseni ihan normaalit pikkuset lasikantapolttimot. Olikos ne nyt 1.2w? Samalla kun vaihdoin ajotietokoneen näyttöön polttimot, laitoin myös matkamittarinlukema näyttöön uuden polttimon. Alakautta vaihdettuna olin tyytyväinen, että sormet säily ees jotakuinkin tallessa... Rystyset oli kuitenkin verillä :)
-
Eli parempi ku odottelee lämpösiä kelejä vaan, ei tarvii sormet kohmeessa yrittää.
-
Siniseltä ostettuna polttimot maksavat aika paljon, mutta jos kannat eivät ole palaneita niihin voi vaihtaa pelkän polttimon. Polttimoita löytyy elektroniikka liikkeistä. Oulusta esim. sp-elektroniikka. Hinnat. 0,10€ ylöspäin.
-
Ostin tämän kyseisen volvon viime tiistaina 10.4 ja moni vika on jo korjattu sen jälkeen, alatukivarret ja Bc racing coilover -alustasarja on tilattu niin eiköhän kolinat ja vetelyt jarrutuksissa saada kuriin. Pakkivalon toimimattomuus on vielä ratkaisematta, ei ole löytynyt sitä anturia vielä sellaisen nopean etsimisen avulla. Onko sellainen pakkivalon anturi saatavissa ainoastaan siniseltä tiskiltä?
Olen mittaristossa olevaa polttimoiden häiriövaloa yrittänyt sammuksiin saada, mitkä valot on sen valvonnassa?
Auton ulkopuolelta olen tarkistanut kaikkien valojen toiminnan ja mittaristostakin olen kaikki polttimot tarkistanut, ja häiriö valo vaan palaa mollottaa.
-
Ostin tämän kyseisen volvon viime tiistaina 10.4 ja moni vika on jo korjattu sen jälkeen, alatukivarret ja Bc racing coilover -alustasarja on tilattu niin eiköhän kolinat ja vetelyt jarrutuksissa saada kuriin.
Laitahan sitte kuvia ja kokemuksia tuosta sarjasta tänne foorumille. ;)
-
Olithan tietoinen, että toi alustasarja ei välttämättä mene katsastuksesta läp?
Toimiiko jarruvalot myös? Eikai toi muita seuraa kun ajovalot, takavalot ja jarrvalot. Jos kaikki toimii, niin sitten sieltä on varmaan pian laukeamassa joku takavalo.
-
Olen mittaristossa olevaa polttimoiden häiriövaloa yrittänyt sammuksiin saada, mitkä valot on sen valvonnassa?
Auton ulkopuolelta olen tarkistanut kaikkien valojen toiminnan ja mittaristostakin olen kaikki polttimot tarkistanut, ja häiriö valo vaan palaa mollottaa.
Se valvoo parkkeja takana, sekä ajovalot ja jarruvalot.
Jos se valo palaa jo parkkiasennossa niin vaihda parkkipolttimot(taakse). Kuten adrock sanoi, joku voi olla palamassa ja vastukset ovat erilaiset per/puoli. Jos se syttyy vasta kun laittaa ajovalot, vaihda ne molemmat. Tuo on yleensä auttanu.
-
Olithan tietoinen, että toi alustasarja ei välttämättä mene katsastuksesta läp?
Eikös noihin pitäisi tulla ne hyväksyntä paperit mukana?
Se valvoo parkkeja takana, sekä ajovalot ja jarruvalot.
Jos se valo palaa jo parkkiasennossa niin vaihda parkkipolttimot(taakse). Kuten adrock sanoi, joku voi olla palamassa ja vastukset ovat erilaiset per/puoli. Jos se syttyy vasta kun laittaa ajovalot, vaihda ne molemmat. Tuo on yleensä auttanu.
Joo, vaihdan samantien kaikki polttimot yksi kerrallaan niin näkee sitten mikä sen aiheuttaa.
-
Eikös noihin pitäisi tulla ne hyväksyntä paperit mukana?
http://www.bcracing.fi/tuotteet.html
BC Racing -alustat eivät ole rakenteensa vuoksi mallikohtaisesti tyyppihyväksyttyjä. Hyväksyntäprosessin vuoksi sama koskee kaikkia muitakin vastaavia alustasarjoja. Toimitamme jokaisen alustan mukana kuitenkin valmistuprosessit ja -materiaalit hyväksyvän yleisen TÜV -todistuksen sekä maahantuojan todistuksen siitä, että sarja on tarkoitettu kyseiseen automerkkiin ja malliin asennettavaksi. Emme voi kuitenkaan luvata hyväksyttyä muutoskatsastusta autoihin joihin mallikohtainen tyyppihyväksyntä vaaditaan.
Materiaali ja valmistusprosessi hyväksyttyjä. Tehty tähän autoon, mutta ei hyväksytysti. :-X
-
Joo, vaihdan samantien kaikki polttimot yksi kerrallaan niin näkee sitten mikä sen aiheuttaa.
Eikun nimenomaan vaihda pareittain. ;)
-
Tämähän oli automaatti auto. Silloin pakkivalokatkaisija on sisäänrakennettu vaihteiston asentotunnistimeen, eli PNP-kytkimeen. Tämä vaatii vain putsauksen. Hyvä ohje löytyy haulla tältä foorumilta. Tänään suoritin taas yhteen putsauksen ja pakkivalot heräsivät eloon. Akun telineineen, ilmanpuhdistimen kotelon ja ilmaputken kun irroittaa, niin on ihan hyvä työskennellä. Itsellä räntäsateessa meni aikaa noin pari tuntia.
-
Kiitos tuosta tiedosta, ettei turhaan lähde metsästämään antureita.
-
Tuolla aikaisemmin kun puhuttiin häiriövalosta eli p***uvalosta mikä pallaa niin mulla on vähän sama ongelma kun painaa jarrua, jarruvalot palaa kyllä takana mutta mikä neuvoksi.. lisäjarruvaloakaan ei ole mutta kai sillekki on pistoke sen verhoilun alla, kun katoin. Mutta liekkö tuo tosta herjoo...