Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 22.05.2023, 15:02:57

Otsikko: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 22.05.2023, 15:02:57
Mikä on XC70 d5 awd automaatti oikea tapa vetää painavampaa peräkärryä, erityisesti asuntovaunua?

Nyrkkisääntönä olen tähän asti pitänyt että automaatista manuaalipuoli ja joko toiseksi tai kolmanneksi suurimmalla vaihteella vedetään as.vaunua, jo ihan vaihteiston ja voimansiirron kestävyyden kannalta, joka on usein myös taloudellisin vaihtoehto.

Viime viikonloppuna tuli vedettyä vähän pidemmät vedot as.vaunua ekaa kertaa otsikon autolla, ja laitoin merkille että vaunua vedettäessä D:llä kulutus oli huomattavasti pienempi kuin automaatin manuaalipuolen 4. tai 5. vaihde. Tai no, pääsi manuaalipuolella samaan lukemaan, mutta se vaati jatkuvaa tiestön seurantaa ja lähes jatkuvaa tikun heiluttelua Plussalle ja Miinukselle riippuen ylä- ja alamäistä sekä suorista.

Olen tietoinen Volvon ajotietokoneen keskikulutuksen väärinnäyttämästä, se näyttää aina vähintään 0.5 l/100km alakanttiin. Mutta nyt puhun hetkellisestä kulutuksesta, jonka näyttämä antaa kuitenkin hyvän osviitan siitä koska moottori vedättää ja koska ei.

Uskaltaako tuolla XC70:in Aisinin laatikolla vetää vaunua D:llä ilman että laatikko ja tai muu voimansiirto kärsii? Ja voiko tosiaan XC70 d5 olla noin taloudellinen veturi mitä hetkellinen kulutus antoi ymmärtää (8.5 - 10.5)?


Verrokkina edellinen auto, Hyundai ix55 V6 dsl automaatti jossa on sama vaiheisto kuin tässä XC70:ssä (Aisin tf81sc). D:llä vedettäessä as.vaunua hetkellinen kulutus oli 17 litraa satasella, automaatin manuaalipuolella 4. ja 5. vaihteella vedettäessä kulutus oli 11-13 litraa satasella.

Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.05.2023, 15:27:50
Mitä vaunu painaa? Profiilin allekirjoituksesta päätellen yksi akselinen?

Mulla V60-ssa vastaava laatikko ja kahden kesän kokemuksella olen vetänyt 5-vaihteella. Jaksaa mennä Deelläkin kun paras vääntö alkaa ~1400rpm joka osuu sopivasti 80-vauhtiin. Omamekaanikko sanoi heti, että jos haluat säästää laatikkoa, aja vitosella. Omassa autossa on rattivaihteet, niin on aika helppoa ajaa manuaalipuolella. S*

Oma vaunu on allekirjoituksen Adria 613, kaksiakselinen 1600kg kokonaismassalla. Kulutus on tankkausten perusteella laskettuna ollut ~10,0-14,5l/100km.


Ylläoleva on omia mietteitä ja kokemuksia, ei sen suurempia faktoja.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 22.05.2023, 15:40:03
Meillä tuo Hobby 495nen painaa papereissa kokonaispainoltaan 1400kg, mutta tavaraa on sen verran mukana että veikkaan että tuo ei ehkä ihan riitä...

Itseäkin kyllä tuo D:llä vetäminen vähän mietityttää, mutta hetkellinen kulutus antaa osviitan että se olisi autolle ihan ookoo. Niinkuin mainitsin aiemmasta nyrkkisäännöstäni, tuo kulutuslukema sotii sitä vastaan, mutta kehtaako/uskaltaako siihen sen vertaa luottaa että se olisi noin... enkä tosissaan halua ehdointahdoin tuolla ajaa niin että sen saisi mahdollisimman pian rikki.

Oma versio on Polestarilla optimoitu ja Polestarin tuotetiedon mukaan vääntöhuippu olisi nostettu 1500rpm -> 1750rpm josta jälkimmäinen menee nippanappa ohi tai osuu juuri kohdalle, kun D:llä vaunua veti 85kmh, jolloin kierrokset oli siellä 1500 ja 1800 kierroksen välissä.




Mitä vaunu painaa? Profiilin allekirjoituksesta päätellen yksi akselinen?

Mulla V60-ssa vastaava laatikko ja kahden kesän kokemuksella olen vetänyt 5-vaihteella. Jaksaa mennä Deelläkin kun paras vääntö alkaa ~1400rpm joka osuu sopivasti 80-vauhtiin. Omamekaanikko sanoi heti, että jos haluat säästää laatikkoa, aja vitosella. Omassa autossa on rattivaihteet, niin on aika helppoa ajaa manuaalipuolella. S*

Oma vaunu on allekirjoituksen Adria 613, kaksiakselinen 1600kg kokonaismassalla. Kulutus on tankkausten perusteella laskettuna ollut ~10,0-14,5l/100km.


Ylläoleva on omia mietteitä ja kokemuksia, ei sen suurempia faktoja.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.05.2023, 16:42:20
Meillä tuo Hobby 495nen painaa papereissa kokonaispainoltaan 1400kg, mutta tavaraa on sen verran mukana että veikkaan että tuo ei ehkä ihan riitä...

Itseäkin kyllä tuo D:llä vetäminen vähän mietityttää, mutta hetkellinen kulutus antaa osviitan että se olisi autolle ihan ookoo. Niinkuin mainitsin aiemmasta nyrkkisäännöstäni, tuo kulutuslukema sotii sitä vastaan, mutta kehtaako/uskaltaako siihen sen vertaa luottaa että se olisi noin... enkä tosissaan halua ehdointahdoin tuolla ajaa niin että sen saisi mahdollisimman pian rikki.

Oma versio on Polestarilla optimoitu ja Polestarin tuotetiedon mukaan vääntöhuippu olisi nostettu 1500rpm -> 1750rpm josta jälkimmäinen menee nippanappa ohi tai osuu juuri kohdalle, kun D:llä vaunua veti 85kmh, jolloin kierrokset oli siellä 1500 ja 1800 kierroksen välissä.

Mulla on 19" kesäpyörät alla ja vitosella on 2000rpm siinä jossain 85km/h lähettyvillä. Kutosta heitän pidemmissä alamäissä ja tasasella jos menee kevyesti. Harvoin menee.  :buck2:
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: tuomaril - 22.05.2023, 16:55:12
Todettakoon tähän alkuun, etten ole itse vetänyt Volvolla metriäkään mitään vaunua perässä, mutta jonkinlainen käsitys laatikon toiminnasta silti on kaiketi. Siitä (hetkellisestä) kulutuksesta ei voi mielestäni päätellä, kuinka kovalle rasitukselle voimansiirto joutuu. Kyllähän se matalilla kierroksilla väännön avulla liikkuminen on taloudellisinta, mutta ei ehkä terveellisintä. Harvemmin se voima tappaa osia, vaan se vääntö on enemmän se avaintekijä.

Omalla logiikalla sanoisin, että kaupungissa vaunua vedetään D-vaihteella, koska tällöin vaihteisto ei yritä priorisoida turbiinilukon kytkemistä, mitä se tekee ajaessa manuaalipuolella ja täten säästää, ainakin teoriassa, vaihteistoa väännöltä. Samalla myös laatikolla on mahdollisuus jossain tilanteessa laittaa pienempi pykälä silmään, jos siltä tuntuu, eikä esim pidetä kuljettajan toimesta isompaa vaihdetta silmässä ja turbiinia lukossa.

Maantielle / motarille se manuaalipuoli on pätevä, siellä turbiinilukko on joka tapauksessa kytkettynä joten itse pitäisin juuri esim vitosvaihdetta matkavauhdissa ja kierrokset siellä kahden tonnin tuntumassa.

Kaikista tärkein kuitenkin, muista vaihtaa vaihteistoöljyt säännöllisesti. Varsinkin vaunua vedettäessä, ne laatikon öljyt käyvät huomattavan kuumina, varsinkin hellepäivänä.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: laatikkovika - 22.05.2023, 18:47:13
Yleensä ohjekirjassa neuvotaan, varsinkin ajo esim. vuoristossa.
Jos ei kielletä mitään niin kaikki on ok.

Manuaalipuolella tietysti etuna moottorijarrutus.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.05.2023, 19:12:07
Yleensä ohjekirjassa neuvotaan, varsinkin ajo esim. vuoristossa.
Jos ei kielletä mitään niin kaikki on ok.

Manuaalipuolella tietysti etuna moottorijarrutus.

Yhtälailla tuo 6-vaihteinen moottorijarruttaa D:llä kuin manuaalillakin.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: jak900 - 22.05.2023, 19:24:37
Itse vedän D:llä, manuaali puolelle sitten kun siltä tuntuu, kyllä sen huomaa jos pienempää pykälää tarvii ja laatikko sitä ei itse vielä tee.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Merlin - 22.05.2023, 19:49:19
En ole itse hirveästi vaunua perässä vetänyt, mitä nyt muutaman kerran raskahkoita kuormia kaatopaikalle, mutta ei nekään nyt mitään kahden tonnin kuormia ole ollut.

Mutta D:llä olen aina ajanut. Kyllä se auto itse tietää, mikä on sopiva vaihde mihinkin tilanteeseen. Tervettä järkeä ei tietenkään saa unohtaa. Toki, jo ilman kärryäkin tietyssä nopeudessa saattaa esiintyä sitä, että hetken jurnuttaa liian isolla vaihteella ylämäkeen ajettaessa, mutta hyvin nopeasti kyllä pudottaa vaihteen pienemmälle.

Mielenkiinnosta katsoin oman D4 AWD:n ohjekirjaa ja siellä sanotaan näin:

”Automaattivaihteisto valitsee kuormituksen ja moottorin kierrosluvun suhteen optimaalisen vaihteen.”

”Älkää lukitko automaattivaihteistoa suuremmalla vaihteelle kuin millä moottori "jaksaa" - ei ole aina edullista ajaa suurella vaihteella ja pienellä moottorin kierrosluvulla.”

Muuta tuolla ei kerrotakaan.

Yhtälailla tuo 6-vaihteinen moottorijarruttaa D:llä kuin manuaalillakin.
Pitää paikkansa. Nelikossa on vielä tuota pyörivää massaa hivenen enemmän, mikä vielä tehostaa sitä hidastuvuutta. Siispä olen monesti tökännyt vapaalle, esim. pitkään ramppiin, tai liikennevaloihin saavuttaessa.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: laatikkovika - 22.05.2023, 21:10:04
Yhtälailla tuo 6-vaihteinen moottorijarruttaa D:llä kuin manuaalillakin.
Juuh, minä kun oon kiinni näissä museovehkeissä joissa viislovinen aisin.
Kun ei oikeen volvoja tehty enää kun mentiin fordin kanssa kimppaan. Aina on jotain häikkää ellei pellit oo häipyny ympäriltä.
No hard feelings...

Näistä ihan uusista ei voi kertoa kestävyydestä ennen vuotta 2044. Semmonen reilu 20v on hyvä mittari. ;)
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 22.05.2023, 22:20:57
Minä lähtisin siitä ajatuksesta, että insinööri on suunnitellut automaattilaatikkoon sen verran älyä, että laatikko itse tietää parhaiten mikä pykälä on milloinkin paras. D-llä itse vetelen 1500 kg venettä. Tosin mulla on 8-lovinen loota ja yleensä auto pitää 7. vaihdetta silmässä 80 km/h nopeudessa. Johonkin alamäkeen saattaa hetkellisesti heittää kasille. Jo kohtalaiseen ylämäkeen pudottaa kutoselle ja suureen ylämäkeen jopa vitoselle. En minä ainakaan jaksa hämmennellä vaihteita käsin, kun olen hankkinut automaatin sitä varten. Laatikkoöljyt vaihdan 60 tkm välein ja ne ovatkin silloin jo vaihdon tarpeessa.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.05.2023, 22:22:48
Tota saariston rengastietä kun vene perässä 5-vaihteisella ajelen niin pakko-nelonen ja jopa kolmonen ovat kovassa käytössä kun on niin mäkistä, sekä ylämäkiä helpottamaan että alamäissä moottorijarruttamaan. Mielestäni on fiksumpaa kerätä ne kierrokset pakkovaihteella ennen ylämäkeä sen sijaan että auto huomaa hyytyvänsä ja vaihtaa pienemmälle kesken mäen.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: varttimondeo - 23.05.2023, 05:07:56
Lienee eroja vuosimallien välillä, kuinka pitkäksi voimansiirtoa on tuunattu eri softissa. Mulla V60 vedättää liikaa D:llä,vaihtaa liian aikaisin liian isolle vaihteelle. Kun perään laittaa parin tonnin autotrailerin niin D:llä alkaa kuulua jurinaa ja vapinaa voimansiirrosta. Ei onnistu ajaminen kun manuaalilla, kysyin asiaa volvon huollostakin joskus, "tuommosia ne on aja manuaalilla".
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2023, 07:50:11
8-vaihteinen on täysin eri planeetalta, ei voi verrata 6-vaihteiseen. Autotraileria/venetraileria ei voi verrata asuntovaunuun. 6-vaihteinen heittää kutosen jo kuudessakympissä vaikka olisi vaunu perässä. D:n vaihtamiseen kun ei pysty vaikuttamaan, niin voimansiirron säästämiseksi on parasta ajaa manuaalilla. Rattivaihteet nousee tässä vaiheessa omaan arvoonsa. S*

Autokärryn ja asuntovaunun ero tulee ilmanvastuksesta. Asuntovaunu alkaa "jarruttamaan" 80km/h vauhdissa huomattavasti, mitä autokärry ei tee. Sen huomaa jo polttoaineen kulutuksesta.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 23.05.2023, 08:23:11
8-vaihteinen on täysin eri planeetalta, ei voi verrata 6-vaihteiseen. Autotraileria/venetraileria ei voi verrata asuntovaunuun. 6-vaihteinen heittää kutosen jo kuudessakympissä vaikka olisi vaunu perässä. D:n vaihtamiseen kun ei pysty vaikuttamaan, niin voimansiirron säästämiseksi on parasta ajaa manuaalilla. Rattivaihteet nousee tässä vaiheessa omaan arvoonsa. S*

Autokärryn ja asuntovaunun ero tulee ilmanvastuksesta. Asuntovaunu alkaa "jarruttamaan" 80km/h vauhdissa huomattavasti, mitä autokärry ei tee. Sen huomaa jo polttoaineen kulutuksesta.
Kuka nyt tyhjällä trailerilla ajelee? Väittäisin, että veneen ilmanvastuskerroin on likimain sama kuin vaunussa. Mutta joo, myönnän tietämättömyyteni 6-lovisen sielunelämästä. Ehkä sen ajan aisin-insinööri ei ollut tehtäviensä tasalla.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: J2K - 23.05.2023, 08:25:50
Minä suosin pakkovaihteita kun  aikoinaan -07 V70 d5 awd:lla vedin 1750kg kokonaismassavaunua. Voimaa siinä oli "riittävästi" vaikka D:llä vedellä, mutta säästin voimansiirtoa. Kulutus taisi pyöriä lähellä 13 litraa. Vaihteiston öljyt olin itse vaihtanut. Ei siinä plussan ja miinuksen siirtelyssä käsi paljoa väsynyt.
(https://i.ibb.co/tHF79wM/Screenshot-20230523-082508-Photos.jpg) (https://ibb.co/tHF79wM)
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2023, 10:06:12
Kuka nyt tyhjällä trailerilla ajelee? Väittäisin, että veneen ilmanvastuskerroin on likimain sama kuin vaunussa. Mutta joo, myönnän tietämättömyyteni 6-lovisen sielunelämästä. Ehkä sen ajan aisin-insinööri ei ollut tehtäviensä tasalla.

Henkilöauto kärryn kyydissä ei vastusta lähelleekkään niin paljon kuin asuntovaunu, vaikka koukussa olisi enemmän painoa kuin asuntovaunun kanssa. Autokärrystä on jonkun verran kokemusta, asuntovaunusta aika paljon enemmän.

Kieltämättä, veneen vetämisestä ei ole mitään kokemusta, mutta luulisi että nokan muoto on aika paljon virtaviivaisempi kuin asuntovaunun etuseinä.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Merlin - 23.05.2023, 11:37:56
Minä suosin pakkovaihteita kun  aikoinaan -07 V70 d5 awd:lla vedin 1750kg kokonaismassavaunua. Voimaa siinä oli "riittävästi" vaikka D:llä vedellä, mutta säästin voimansiirtoa. Kulutus taisi pyöriä lähellä 13 litraa. Vaihteiston öljyt olin itse vaihtanut. Ei siinä plussan ja miinuksen siirtelyssä käsi paljoa väsynyt.
(https://i.ibb.co/tHF79wM/Screenshot-20230523-082508-Photos.jpg) (https://ibb.co/tHF79wM)
Tuota kuvaa kun katsoo, niin onhan tuo nyt ihan saatanan iso kaappi vetää perässä. Volvon katto on suunnilleen puolessa välissä vaunun etuseinää. Ei ole ihmekään, jos tuollainen alkaa jossain jo tuntumaan. :)
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2023, 11:44:06
Tuota kuvaa kun katsoo, niin onhan tuo nyt ihan saatanan iso kaappi vetää perässä. Volvon katto on suunnilleen puolessa välissä vaunun etuseinää. Ei ole ihmekään, jos tuollainen alkaa jossain jo tuntumaan. :)

Sitähän minä(kin) olen tässä yrittänyt sanoa... :juhau: Lisäksi vaunu on paljon autoa leveämpi.

Alla oma yhdistelmä. Samaa vaunua on vedetty 940, V70 AWD ja nykyisellä kuvan mukaisella V60 AWD:lla. V60 on ensimmäinen diesel ja automaatti.
(https://i.ibb.co/Y8W0qCH/20210624-103513.jpg) (https://ibb.co/Y8W0qCH)

(https://i.ibb.co/ZcDqfj6/20210624-103502.jpg) (https://ibb.co/ZcDqfj6)
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 23.05.2023, 22:06:53
Kevyemmin vene ilmeisesti tulee perässä, kun kulutus on vain 11 l/100 km. Taitaa kyllä uudempi moottori tehdä jo sen parin litran vähennyksen.

(https://i.ibb.co/nQrJpL9/20220429-152028.jpg) (https://ibb.co/nQrJpL9)

Aerodynamiikka on vaan sikäli ihmeellistä, että kuomu ylös nostettuna otsapinta on puoli metriä korkeampi, mutta joku muu pyörteily vähäisempää, sillä kulutus tippuu noin 9 l/100 km. Ajonopeus vaikuttaa merkittävästi kulutukseen, kun on isoja asioita perässä.

(https://i.ibb.co/4gyjdWT/20230501-104720.jpg) (https://ibb.co/4gyjdWT)

Vertailun vuoksi: raakapuujuna on suhteellisesti paljon raskaampi vetää tyhjänä kuin täytenä. Tyhjänä jokainen tukkipankko jarruttaa erikseen, kun täysi kuorma tekee vain yhden aukon ilmamassaan.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 24.05.2023, 15:23:30
No joo, vahvistui as.vaunun vetämisen tapa itselläkin.

Mennään max 5:lla, suorilla ja alamäissä kuutosta jos huvittaa kokeilla.

Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 02.06.2023, 20:30:49
Minä huomasin omassa xc70 2.4 D4 Awd:ssa ongelman vaunua vetäessä. Moottorin öljyt meinaa kuumua, menee hellekelillä, jopa yli 110 asteen ja antaa toisinaan vikakoodiksi alhaisen öljynpaineen. Tämä siis tulee yleensä kun pudottaa vedosta tyhjäkäynnille. Moottorin lämmöt pyörii siinä 85-100 asteen hujakoilla

Pitäisiköhän kokeilla jäykempää öljyä? Nyt siellä on 0w30, oisko 5w30 sitten jäykempänä paremmin jäähtyvää? Kiertovesipumpullinen Letkulämmitin minulla oli öljynlauhduttimen vesiletkussa, otin varuiksi sen pois, jos se ahdistaa vesikiertoa.

Mitäköhän tuolle keksisi, tuuletinta lauhduttimelle vai biltemasta lisäjäähyä keulaan?

Vaunu Polar 730, kok. Massa 2000kg
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: juho82 - 02.06.2023, 21:17:10
Minä huomasin omassa xc70 2.4 D4 Awd:ssa ongelman vaunua vetäessä. Moottorin öljyt meinaa kuumua, menee hellekelillä, jopa yli 110 asteen ja antaa toisinaan vikakoodiksi alhaisen öljynpaineen. Tämä siis tulee yleensä kun pudottaa vedosta tyhjäkäynnille. Moottorin lämmöt pyörii siinä 85-100 asteen hujakoilla

Pitäisiköhän kokeilla jäykempää öljyä? Nyt siellä on 0w30, oisko 5w30 sitten jäykempänä paremmin jäähtyvää? Kiertovesipumpullinen Letkulämmitin minulla oli öljynlauhduttimen vesiletkussa, otin varuiksi sen pois, jos se ahdistaa vesikiertoa.

Mitäköhän tuolle keksisi, tuuletinta lauhduttimelle vai biltemasta lisäjäähyä keulaan?

Vaunu Polar 730, kok. Massa 2000kg

Nuo öljyt on molemmat lämpimänä saman viskositeetin omaavia.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 02.06.2023, 21:39:22
Pitäisiköhän kokeilla jäykempää öljyä? Nyt siellä on 0w30, oisko 5w30 sitten jäykempänä paremmin jäähtyvää?
Ensimmäinen luku viittaa viskositeettiin kylmänä ja toinen lämpimänä. 0w40, 5w40 tai 5w50 olisi kankeampaa kuumana. Ei nämä sen paremmin jäähdy, mutta ehkä pitäisivät paineet paremmin kuumana.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.06.2023, 22:55:55
Kuinka pitkä suorite tarvitaan että öljyt menee noin letkeäksi ja onko mäkistä maastoa?
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 03.06.2023, 07:50:09
On toki mäkistä maastoa, Kainuun teillä paljon liikutaan. Yleensä noin 50km jälkeen alkaa lämmöt rajoilla heilumaan.

Muistelen että joskus antoi myös herjan oil pressure control valve, ja viittasi oikosulkuun. Kävin silloin sen johtosarjan läpi, kun se nousee Jakopään kotelon kantta pitkin. Putsasin liittimet ja se vikakoodi poistui. Nyt tulee vaan suoraan tuo low oil pressure ja vdd näyttää punaisena lämmöt.

Lisävalo on kyllä alamaskiin upotettu. Täytyy vielä se karistella pois, jos se tukkii jäähdytystä niin kovin.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.06.2023, 09:14:43
On toki mäkistä maastoa, Kainuun teillä paljon liikutaan. Yleensä noin 50km jälkeen alkaa lämmöt rajoilla heilumaan.

Muistelen että joskus antoi myös herjan oil pressure control valve, ja viittasi oikosulkuun. Kävin silloin sen johtosarjan läpi, kun se nousee Jakopään kotelon kantta pitkin. Putsasin liittimet ja se vikakoodi poistui. Nyt tulee vaan suoraan tuo low oil pressure ja vdd näyttää punaisena lämmöt.

Lisävalo on kyllä alamaskiin upotettu. Täytyy vielä se karistella pois, jos se tukkii jäähdytystä niin kovin.

Meinasin kanssa laittaa kohtuu ison led-barin kilven alle. Taidan jättää laittamatta ainakin kesäkeleille, jos aiheuttaa tuon kaltaisia ongelmia. Joku jäähdytin on ainakin tuosa V60:ssa pelkästään sen alaritilän kokoinen. ???
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: varttimondeo - 03.06.2023, 09:46:48
Onko moottorinohjausta sorkittu ja autossa kyläsepän tekemä softa sisällä ja pakolämmöt tapissa?
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: laatikkovika - 03.06.2023, 10:09:22
Vertailun vuoksi: raakapuujuna on suhteellisesti paljon raskaampi vetää tyhjänä kuin täytenä. Tyhjänä jokainen tukkipankko jarruttaa erikseen, kun täysi kuorma tekee vain yhden aukon ilmamassaan.
Kumpi jää mäkeen helpommin?  ;D
Entäs joku tyhjä venakkoroikka jossa joka vaunussa umpipäädyt, se se vasta ei mee mihkään varsinkaan talvella kun pakkaslumi pöllyää joka pyörän eteen. :)
Että semmosta vaununvetoo. Melkeen kaikkee on vedetty. :P
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 03.06.2023, 15:52:17
Onko moottorinohjausta sorkittu ja autossa kyläsepän tekemä softa sisällä ja pakolämmöt tapissa?

Ei ole. Täysin vakio.

Ilman vaunua kaikki lämmöt ok, nesteet 87, öljyt 82 ja vaihteisto 78 astetta.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 03.06.2023, 22:41:16
Kumpi jää mäkeen helpommin?  ;D
Täysi roikka jää helpommin mäkeen. Tyhjä rapu roikka liikkuu tuulen voimasta ratapihalla.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 05.07.2023, 07:43:45
Edelleen nostelee xc70 öljyn lämpötiloja vaunun kanssa. Kokeiltu ajaa pakkovitosella ja ilman lisävaloakin. Ei vaikutusta. Mäkisillä teillä nostaa jopa yli 120 asteen ja jäähtyy sinne 115 asteen tienoille. Myös nesteiden lämmöt käy välillä ylhäällä 110 ja pudottaa sinne 100 asteen lämpötilaan.

Jotain tuolle öljyn kuumumiselle pitäisi keksiä. Alhaisesta öljynpaineesta antaa sitten lopulta vikakoodin.

Mikäs se on se öljynpaine solenoidi mikä tulee kampiakselin taakse? Vaikuttaako asiaan? Joskus antoi sille vikakoodia, mutta hävisi kun sen johtosarjan liittimet putsasin
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: tuomaril - 07.07.2023, 21:54:49
Lähdin tässä pohtimaan, että ovatko nuo lämpötilat itsessään ihan tavanomaiset, mutta tuolle öljynpaineelle olisi sitten joku muu varsinainen syy?

Olen tässä muutaman päivän ajellut toisella XC70:lläni Puolan 30 asteen helteessä ja seuraillut koko matkan auton lämpöjä mielenkiinnosta, koska tässä yksilössä ei ole vaihteistolle lisäjäähdytintä. Olen todennut, että varsinkin moottoritiellä 130km/h nopeudessa 30 asteen helteessä moottoriöljyn lämpötila nousee hyvin helposti 110 asteen tuntumaan, jos innostuu kovempaan nopeuteen kiihdyttämään, niin lämpötila nousee suhteellisen helposti sinne lähemmäksi 120°C.

Tietenkin tämä oma ajosuoritukseni ei ole yksi yhteen sinun ajosi kanssa, mutta tämä tapauksesi tuli mieleen kun omia lämpöjä seurasin.

Kyseessä tosiaan harmaakoppainen D5 ja öljynä 5W40, vaikka virallinen suositus lienee se 0W30.

Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.07.2023, 05:09:24
Edelleen nostelee xc70 öljyn lämpötiloja vaunun kanssa. Kokeiltu ajaa pakkovitosella ja ilman lisävaloakin. Ei vaikutusta. Mäkisillä teillä nostaa jopa yli 120 asteen ja jäähtyy sinne 115 asteen tienoille. Myös nesteiden lämmöt käy välillä ylhäällä 110 ja pudottaa sinne 100 asteen lämpötilaan.

Jotain tuolle öljyn kuumumiselle pitäisi keksiä. Alhaisesta öljynpaineesta antaa sitten lopulta vikakoodin.

Mikäs se on se öljynpaine solenoidi mikä tulee kampiakselin taakse? Vaikuttaako asiaan? Joskus antoi sille vikakoodia, mutta hävisi kun sen johtosarjan liittimet putsasin

Mulla ei ole oman auton lämpötiloista mitään käsitystä, mutta viikko sitten mentiin vaunu perässä reitti HML - Tampere (tasainen moottoritie) - Ylöjärvi - Ikaalinen (törkeitä mäkiä) - Seinäjoki - Alahärmä. Menomatkalla ulkolämpötila lähellä +30⁰C, paluumatkalla eri reittiä reilu 10 astetta vähemmän. Auto ei ilmoitellut mistään ongelmasta. 80km/h aina vitonen sisässä. Pitkiin alamäkiin saatoin heittää kutosta.

Edellinen V70 2.5T kyllä nosti jäähdytysnesteen helposti yli sataan asteeseen.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: laatikkovika - 08.07.2023, 09:50:36
Edellinen V70 2.5T kyllä nosti jäähdytysnesteen helposti yli sataan asteeseen.
Tuohan on vielä ihan hyvä, flektikin lähtee päälle vasta 105°C. Paitsi ilmastointi päällähän se huutaa kaiken aikaa. :P
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.07.2023, 09:56:38
Tuohan on vielä ihan hyvä, flektikin lähtee päälle vasta 105°C. Paitsi ilmastointi päällähän se huutaa kaiken aikaa. :P

Jotain vikaa on autossa, jos flekti huutaa ilmastointi päällä koko ajan.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 10.07.2023, 09:39:54
Lähdin tässä pohtimaan, että ovatko nuo lämpötilat itsessään ihan tavanomaiset, mutta tuolle öljynpaineelle olisi sitten joku muu varsinainen syy?

Olen tässä muutaman päivän ajellut toisella XC70:lläni Puolan 30 asteen helteessä ja seuraillut koko matkan auton lämpöjä mielenkiinnosta, koska tässä yksilössä ei ole vaihteistolle lisäjäähdytintä. Olen todennut, että varsinkin moottoritiellä 130km/h nopeudessa 30 asteen helteessä moottoriöljyn lämpötila nousee hyvin helposti 110 asteen tuntumaan, jos innostuu kovempaan nopeuteen kiihdyttämään, niin lämpötila nousee suhteellisen helposti sinne lähemmäksi 120°C.

Tietenkin tämä oma ajosuoritukseni ei ole yksi yhteen sinun ajosi kanssa, mutta tämä tapauksesi tuli mieleen kun omia lämpöjä seurasin.

Kyseessä tosiaan harmaakoppainen D5 ja öljynä 5W40, vaikka virallinen suositus lienee se 0W30.

Huojentava tieto, että nostaa muillakin. Ilmeisesti se taitaa olla ominaisuus tuo öljyn lämpiäminen rasittavassa ajossa. Se näköjään nostaa myös ihan peräkärryn kanssa helteellä yli 110 asteen helposti. Lämmön nousun syy on ilmeisesti alimitoitettu öljynjäähdytin. Täytyy oikeasti ottaa harkintaan keulille asennettava lisäjäähy.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: laatikkovika - 10.07.2023, 15:35:04
Jotain vikaa on autossa, jos flekti huutaa ilmastointi päällä koko ajan.
Oot oikeessa, huutaa muttei jatkuvasti. Lähinnä siis useammin ilmastoinnin kanssa. Jotain tuollaista kai tarkoitin.  ELK
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 07.08.2023, 15:25:39
Päivitetäänpäs tätä aihetta...

Pohjatietona: XC70 on keväällä 2023 käynyt öljyjen vaihdossa, joissa on vaihdettu voimansiirtoon joka paikkaan ja vaihteistoon öljyt.

Heinäkuussa vedettiin vaunua muutamaan otteeseen. XC70 heitti kahdesti ilmoituksen tauluun että "Vaihteisto vaatii huollon".

Eka kerta tuli, kun reippaan 100km manuaalipuolella ja 5:lla vaunun vetämisen jälkeen tein pienen testin mielenkiinnosta automaatti-S:llä pienehköön ylämäkeen, nähdäkseni koska laatikko vaihtaa pienemmälle. Lähes samantien kun laitoin automaatti-S:n päälle, moottorin kierrosluku nousi ja tuo ilmoitus tuli tauluun. Tikun pökkäys alaspäin ja tauluun ilmestyi numero 4 kierrosten kuitenkin pysyessä samana.

Toisella kerralla ilmoitus tuli kun alle 200km ajon jälkeen lievään ylämäkeen manuaali-5:lla vedettiin vaunua. Ja käyttäytyminen ihan samoin: ilmoitus tauluun ja heti kierroksia korkeammalle, 5:nen kuitenkin edelleen päällä valittuna.

Eli ihan niinkun vaihteisto olisi vaihtanut pienempää sisään, mutta todellisuudessa ei kuitenkaan vaihtanut.

Kummallakin kerralla ilmoitus katosi kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen. Ja kummallakin kerralla, huolimatta ilmoituksen päälläolemisesta, vaihteisto pelasi täysin: kaikki vaihteet löytyi ja se antoi niitä käyttää. Ekalla kerralla ulkolämpötila oli ehkä 27 tai 28, toisella korkeintaan 25 astetta.

Tuo toinen kerta sattui kesälomareissun 1170km ekalla etapilla. Lomareissun loppuaikana vedettiin vaunua max. 4:lla, eikä ko. ilmoitusta enää tullut tauluun.

Öljynvaihdon tehnyt kaveri kertoi että laatikossa on oikea määrä öljyä. Odotan aikaa että pääsen XC70:in kanssa vikakoodien lukuun, josko sieltä jotain selviää.


Jos joku teistä vetää vaunua tai muuta raskasta peräkärryä puhtaasti D:llä ilman mitään ongelmia niin oonko nyt jotain missannut vai miksi ihmeessä tuo XC70 heittää noi herjat käytännössä aina kun yrittää vaunua vetää 4:sta suuremmalla vaihteella? Voiko tosiaan olla kyseessä laatikon öljyjen lämpeäminen?
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 07.08.2023, 17:31:31
Koskaan ei ole minulle vaihteistosta tullut ilmoituksia ja sen öljyt ihme kyllä on pysynyt siinä 100 asteen tienoilla. Itselläni vain tuo moottorin öljyjen lämpeneminen ongelmana.

Jollakin Bluetooth obd paikalla pystyt kännykkäsoftan kautta seuraamaan öljyjen lämpötiloja.

Eipä oikeastaan nyt auta kun luetuttaa Vikakoodit ja tutkia onko oikeasti vikaa.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Paron1 - 08.08.2023, 09:31:06
Itellä ainaski oli vikakoodina tuon mittariin tulleen "vaihteisto tarvitsee huollon ilmoituksen" jälkeen vidalla luettuna max. väännön momenttirajaarvo ylittyny automaatissa. Se on niin paukapää tuo laatikon softa, että ankkuri perässä ajaissa se ei kyllä mäkiin osaa ajoissa vaihtaa pienempää vaan yrittää sillä isolla vaihteella ja dieselin alaväännöllä kiivetä lähes ylös asti.

Tuon jälestä oon sportti puolella vetäny niin, että tiputan jo ennen mäkeä joko 5 tai 4:n käsin silleen, että mäessäki pysyy moottorin kierrokset yli 2000rpm. mäen jälestä käytän kepin d:llä ja takasi sportille autom. asentoon.

Ei oo sen jälestä ilmotellu vaihteisto huoltohaluistaan.

Vetokoukku on alkuperänen Volvo, joten keulaltakin löytyy lämmönvaihdin vaihteistoöljylle. (lämpöjä ei oo tullu seurattua)

2000kg yleensä roikkuu perässä..   2014,XC70 D5 AWD, 235tkm, laatikkoon on 60tkm välein öljyt huuhtelemalla vaihd.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 10.08.2023, 08:28:06
Mutta pystytkö sä vetää tuota 2000kg kärryä D:llä tai manuaali-5:lla pitkäänkin ilman tuota herjaa? Kun näillä kokemuksilla omassa tuo vaihteistoherja tulee alle 300km yhtämittaisella ajolla lievässäkin ylämäessä, ja nimenomaan joko Sport-D:llä tai manuaali 5:lla. Manuaali 4:lla ei tule mitään herjaa.

Edit: ainakin tietääkseni itelläkin on Volvon alkuperäinen koukku 13 napaisella pistokkeella ja koukun sulakkeet löytyy peräkontin vasemmasta reunasta. Eli olettaisin että ittelläkin on tuo vaihteiston lauhdutin keulassa.


Itellä ainaski oli vikakoodina tuon mittariin tulleen "vaihteisto tarvitsee huollon ilmoituksen" jälkeen vidalla luettuna max. väännön momenttirajaarvo ylittyny automaatissa. Se on niin paukapää tuo laatikon softa, että ankkuri perässä ajaissa se ei kyllä mäkiin osaa ajoissa vaihtaa pienempää vaan yrittää sillä isolla vaihteella ja dieselin alaväännöllä kiivetä lähes ylös asti.

Tuon jälestä oon sportti puolella vetäny niin, että tiputan jo ennen mäkeä joko 5 tai 4:n käsin silleen, että mäessäki pysyy moottorin kierrokset yli 2000rpm. mäen jälestä käytän kepin d:llä ja takasi sportille autom. asentoon.

Ei oo sen jälestä ilmotellu vaihteisto huoltohaluistaan.

Vetokoukku on alkuperänen Volvo, joten keulaltakin löytyy lämmönvaihdin vaihteistoöljylle. (lämpöjä ei oo tullu seurattua)

2000kg yleensä roikkuu perässä..   2014,XC70 D5 AWD, 235tkm, laatikkoon on 60tkm välein öljyt huuhtelemalla vaihd.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Paron1 - 10.08.2023, 11:41:04
Niikun sanoin, nii sen herjan jälkeen oon ainoostaa tasamaalla tai alamäissä käyttäny enää d:tä tai sporttia automaatila..  mäkiin tiputan ajoissa käsin pienemmälle semmosen pykän että kierrokset pysyy yli 2trpm. jos meinaa laskea nii edelee pienempää silimään.

Eikä oo herjoja tullu.   mut uskon, että sen sieltä äkkiä saa sillä d:llä tai sportila automaatila esile mäkilöissä.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 10.08.2023, 12:42:13
Kiitos tarkennuksesta, nyt selvensi.

Täytyy saada tuo oma XC johdon päähän ja kattoa mikä sielä on ilmoituksen syy.


Niikun sanoin, nii sen herjan jälkeen oon ainoostaa tasamaalla tai alamäissä käyttäny enää d:tä tai sporttia automaatila..  mäkiin tiputan ajoissa käsin pienemmälle semmosen pykän että kierrokset pysyy yli 2trpm. jos meinaa laskea nii edelee pienempää silimään.

Eikä oo herjoja tullu.   mut uskon, että sen sieltä äkkiä saa sillä d:llä tai sportila automaatila esile mäkilöissä.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.08.2023, 20:57:02
Mulla V60:ssa alkuperäinen koukku 13-napaisella pistokkeella. Koitin kurkkia nokalle enkä keksinyt sieltä ylimääräistä öljynjäähdytintä. ???

Mulla ei ole ollut tarvetta eikä kyllä persekkään nykyään kestä yhtä soittoa vetää yli 300 kilometriä. Eikä varsinkaan asuntovaunua jaksa vetää 300km ilman taukoa. Nyt takana kahteen päivään jaettuna 380km matka ilman yhtään vikailmoitusta. Heti liikkeelle lähdöstä sportti päälle ja manuualivaihteilla max vitosella. Rattivaihteet. S* Jos ei isoja mäkiä ole, niin vakkari saa hoitaa vauhdin pitämisen.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: varttimondeo - 11.08.2023, 05:27:58
V60:ssä on laatikon öljylle lämmönvaihdin jäähdyttimen päädyssä kuskin puolella:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/oil-cooler-gearbox-oil/1033709/

Minun 2011 V60 D3 163hp:llä ison painavan urtsupurkin/trailerin veto ei onnistu kun neloselle pakottamalla. Näissä kun
alkaa kilometrejäkin olla takana, niin ei tee kyllä laatikon pakoille hyvää vedättää isoilla kuormilla. Kierroksia pitää olla.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: tuomaril - 11.08.2023, 06:18:19
Kuten Turbo242 totesi, niin mitään ylimääräistä öljyjäähdytintä vaihteistolle ei ole. Tuo laatikon lämmönvaihdin löytyy kaikista automaattivaihteisista Volvoista, riippumatta siitä onko auto varustettu Volvon alkuperäisellä koukulla vaiko ei. P2-alustaisiin Volvoihin on saanut tehtaalta tilattua erikseen varsinaisen lisäjäähdyttimen vaihteistolle, jonka olen asentanut omaan XC70:seeni, vaikka en kärryä vedäkkään. Näille uudemmille Volvoille ei ole tietääkseni saatavilla jäähdytintä suoraan Volvolta, mutta joku jälkiasenteinen ratkaisu on helpohkosti toteutettavissa ja lisää vaihteiston elinikää takuulla.

(https://i.ibb.co/R3yqQw8/F818-D5-F2-A738-4645-8-C76-4-FBDB961-D774.jpg) (https://ibb.co/zXJzPvd)
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Jukka79 - 11.08.2023, 09:08:22
Mun edellinen auto oli Hyundai ix55, jossa sama Aisinin laatikko kun nykyisessä XC70:ssä, ja siinä oli ei ehkä ihan identtinen mutta hyvin samantapainen lauhdutin keulilla, kuin linkittämäsi osa. Silloin oletin sen olevan vaihteistoöljyn lauhdutin.

Täytyykin kurkkia tuonne Volvon maskin taakse oikein kunnolla, että mitä sieltä löytyy ja mitä ei.


V60:ssä on laatikon öljylle lämmönvaihdin jäähdyttimen päädyssä kuskin puolella:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/oil-cooler-gearbox-oil/1033709/

Minun 2011 V60 D3 163hp:llä ison painavan urtsupurkin/trailerin veto ei onnistu kun neloselle pakottamalla. Näissä kun
alkaa kilometrejäkin olla takana, niin ei tee kyllä laatikon pakoille hyvää vedättää isoilla kuormilla. Kierroksia pitää olla.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Scraab - 11.08.2023, 12:08:14
Mun edellinen auto oli Hyundai ix55, jossa sama Aisinin laatikko kun nykyisessä XC70:ssä, ja siinä oli ei ehkä ihan identtinen mutta hyvin samantapainen lauhdutin keulilla, kuin linkittämäsi osa. Silloin oletin sen olevan vaihteistoöljyn lauhdutin.
Ei kai nämä niin kuumana sentään toimi, että lauhdutinta tarvittaisiin? Eiköhän jäähdytin riitä :)

Eiköhän Volvon alkuperäinen vetokoukku ole aina jälkiasennusvaruste? Näin ainakin omissani on ollut, tuskin XC on poikkeus?
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: laatikkovika - 11.08.2023, 13:23:11
Ei kai nämä niin kuumana sentään toimi, että lauhdutinta tarvittaisiin? Eiköhän jäähdytin riitä :)
Tää on ikuisuusirvailu. ::)
Sittenhän se on lämmönvaihdin niinkuin vanhemmissa missä laatikkoöljy kiertää omassa systeemissään moottorinesteen jäähdyttimen sisällä.

Lämpö siirtyy tarvittaessa kumpaankin suuntaan. Jos laatikko ei vielä ole lämmin mutta moottori on niin laatikkoa lämmitetään ja jos laatikko kuumiaa yli mottorin jäähdytinnesteen lämpötilan niin lämpöä siirretään jäähdytysnesteeseen.

Eiks tuossa linkin mötikässäkin ole nestekierto ja öljykierto?
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 11.08.2023, 19:38:42
Tää on ikuisuusirvailu. ::)
Sittenhän se on lämmönvaihdin niinkuin vanhemmissa missä laatikkoöljy kiertää omassa systeemissään moottorinesteen jäähdyttimen sisällä.

Lämpö siirtyy tarvittaessa kumpaankin suuntaan. Jos laatikko ei vielä ole lämmin mutta moottori on niin laatikkoa lämmitetään ja jos laatikko kuumiaa yli mottorin jäähdytinnesteen lämpötilan niin lämpöä siirretään jäähdytysnesteeseen.

Eiks tuossa linkin mötikässäkin ole nestekierto ja öljykierto?
Joo. Kuvan kapistus on levylämmönvaihdin. Toisella puolen levyjä kiertää vesi ja toisella puolen öljy. Kun laatikon lämmönhallinta perustuu tuollaiseen, niin laatikko on pitkässä ajossa aina pakosti vähän jäähdytinnestettä kuumempi. Mutta niin sen kuuluu ollakin.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.08.2023, 06:57:12
Viimeviikolla, luultavasti viimeinen reissu tälle vuodelle, reilu 700km vaunu perässä. Keskikulutus menomatkalla 11,5l/100km, paluumatkalla 12,5l/100km. Ei yhtään vikailmoitusta ja koko reissu täysin ilman ongelmia. Öljyjen lämmöistä ei mitään käsitystä. Mittarissa nyt 187tkm.

Menomatka kulki mm. 3-tietä Hämeenlinnasta Ikaalisiin asti ja paluumatka 65-tietä Virroilta Ylöjärvelle. Että mäkiä riitti. 3-tiellä harvoin täytyy tiputtaa vitoselta neloselle kun vastamäkeen saa yleensä hyvän vauhdin. 65-tiellä oli pakko tiputtaa neloselle useamman kerran kun mäet tuli yllättäen eikä niihin saanut vauhtia. Vieras tie.
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Zolttu - 16.08.2023, 16:39:02
Kiinasta obd bluethooth palikka ja tämä ohjelma android puhelimeen niin voi seurailla miten laatikko lämpiää ja hiukkaspönttö polttaa / on tukossa.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner)
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: jak900 - 16.08.2023, 22:29:39
Kiinasta obd bluethooth palikka ja tämä ohjelma android puhelimeen niin voi seurailla miten laatikko lämpiää ja hiukkaspönttö polttaa / on tukossa.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner)
Pari kiinan obd palikan sekoittamaa autoa elvyttänyt, olihan homma softien kanssa. Varovaisuutta ja tarkkana noiden kanssa mitä protokollaa käyttävät  ???
Otsikko: Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
Kirjoitti: Beagle - 16.08.2023, 22:32:46
Tein laatikkoon huuhtelemalla öljynvaihdon ja moottoriin vaihdoin mobil 1 ESP 5w-30. Huomasin, että nyt selvästi vaunu jäljessä öljyjen lämpötila pysyy paremmin alle 120 asteen, eikä enää tule herjoja alhaisesta öljynpaineesta. Jatkossa taidetaan mennä tällä öljyllä  :)

Itse vedän S päällä ja tyrkkään ennen mäkeä itse pienempää pesään. 2000 kierroksen pinnassa kun pitää, niin menee mäet jouhevasti. Isommissa mäissä lämmöt mittaristossa saattaa nousta ja varoituksen antaa, mutta jäähtyy nopeasti.