Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 25.05.2023, 11:36:49
-
Laturin vapaakytkin oireilee, vaihdettu 300 tkm sitten.
Nyt jyristää tyhjäkäynnillä ja hihna vatkaa.
Kotioloissa vaihto on kuulemma hankala, tarvitaan erikoistyökalu jotka monesti tuhoutuvat vaihdon yhteydessä koska kytkin on niin tiukalla. Onko tästä kokemuksia?
Laturin hihna on vielä ihan priima, liekö suuri riski ajaa autolla hetken aikaa? Eikös oireile vain tyhjäkäynnillä eli matka-ajossa toimii normaalisti?
-
Vapaa kytkimen avain, paineilma pyssy tai vastaava ja muutama normityökalu. Yhtään avainta en ole rikkonut mutta muutama laturin akseli on antautunut vuosien varrella kytkintä avatessa (eli kytkin ei irronnut :P ). Ei tuo mitenkään ihmeellinen vaihto ole.
-
Vapaa kytkimen avain, paineilma pyssy tai vastaava ja muutama normityökalu. Yhtään avainta en ole rikkonut mutta muutama laturin akseli on antautunut vuosien varrella kytkintä avatessa (eli kytkin ei irronnut :P ). Ei tuo mitenkään ihmeellinen vaihto ole.
Ok, pitikö laturi ottaa pöydälle vai hihna löysättynä paikallaan vaihto?
Onko ne antautuneet akselit kuitenkin vähemmistönä? Eli vähemmän kuin yksi viidestä katkeaa? 8)
-
Kyllä ne katkeamiset kuitenkin ovat harvinaisuus. Sen verran yleensä itse irroittelen että pääsee kytkimeen sopivasti avaimilla ampumaan, eikä se kokonaan irroittaminenkaan paljoa lisää teetä hommia.
-
Kyllä ne katkeamiset kuitenkin ovat harvinaisuus. Sen verran yleensä itse irroittelen että pääsee kytkimeen sopivasti avaimilla ampumaan, eikä se kokonaan irroittaminenkaan paljoa lisää teetä hommia.
Homma meni lopulta siihen, että vein laturin motonettiin ja annoin 229€ euroa ja vanhan laturin ja sain tilalle Hellan vaihtolaturin. Siinä näyttää olevan kaikki muu uutta paitsi mahdollisesti runko.
Vanhan kytkin ei nimittäin irronnut. Naapurin metallimies paukutti ammattimaisella ilmavääntimellä ja lopulta 10mm torx varsi katkesi ja kyllä, suunta oli oikein.
-
Yksikään ei ole jäänyt irroittamatta pois lukien nuo harvinaiset katkeamiset ja silloinkin antautunut laturin akseli. Kunnon pulttipyssyn ja paineet vaatii, ja tosiaan oikean avaus suunan.
-
Yksikään ei ole jäänyt irroittamatta pois lukien nuo harvinaiset katkeamiset ja silloinkin antautunut laturin akseli. Kunnon pulttipyssyn ja paineet vaatii, ja tosiaan oikean avaus suunan.
Kumpi suunta on oikea? Myötä- vai vastapäivään?
-
Kumpi suunta on oikea? Myötä- vai vastapäivään?
Kytkin avautuu vastapäivään eli akselia pitää pyörittää samaan suuntaan kuin normipulttia kiristäisi.
Naapurilla oli työpaikan pulttipyssy, 10 bar painetta. Minä pidin kiintoavaimella rungosta kiinni, naapuri ampui sitä 10mm torx tappia koneella. Pystyin juuri ja juuri pitämään kiintoavainta lattiaa vasten kiinni, tuntui hartioissa asti enkä ole siis mikään kukkakeppi. Noin viiden yrityksen jälkeen se 10mm tappi katkesi. Motonetin myymässä avainsarjassa on toinen setti samaa kokoa, väännettiin sillä ja pitkällä putkella, se tappi katkesi myös. Mulla tuo vapaakytkin on kertaalleen vaihdettu liikkeessä, ties vaikka olisivat laittaneet kierteisiin liimaa?
-
Yksikään ei ole jäänyt irroittamatta pois lukien nuo harvinaiset katkeamiset ja silloinkin antautunut laturin akseli. Kunnon pulttipyssyn ja paineet vaatii, ja tosiaan oikean avaus suunan.
Utelias kysyy, mistä kohtaa akseli on katkennut?