Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: javarja - 28.12.2011, 19:35:35
-
Kuskin puolella edessä ja takana matot uivat märkänä. Ei ole jäähdytinnestettä.
Auton alla pohjan puolelta katsottuna kuskin puolella penkin kohdalla ei ole kumitulppaa, vänkärin puolelta löytyy ja siellä matot kuivat. Voisko syy olla tässä vai onko jossain ns. poistoaukot josta kosteus saadaan pois?
Mistään muualta en löytänyt märkää paikkaa, ainoastaan lattian alaraja.
Edit: V70 D5 2003
-
No äkkiseltään näin voisi olettaa. Ilmastointi kun ei näillä ilmoilla mahda kovin paljoa kondenssivettä enää tuottaa mutta muuten on märkää piisannut. Matothan sun olisi hyvä kuivatella (purkaa penkit yms. pois) joten siinä samalla kannattais tarkastaa se kondenssivesiletku ja tuulilasikaukalon vedenpoisto. Tietysti se tulppa myös takaisin paikoilleen ;)
-
joten siinä samalla kannattais tarkastaa se kondenssivesiletku
Tulppa tuli hankittua ja laitettua paikoilleen, veden määrä edelleen huolestuttava vaikka olen kuivatellut mattoa sanomalehdillä. Pääseekö tuohon letkuun kiinni auton ulkopuolelta esim. alakautta vai meneekö mattojen irroittamiseksi, missä se tarkalleen on?
-
Matoissa on varmaan jotain todella paksulti superlooni tyyppistä ainetta, jossa voi olla imeytyneenä vaikka 50 litraa vettä, kyllä se matto on otettava pois ja ripustettava muutamaksi päiväksi kuivumaan, muuten se on ja pysyy märkänä.
-
Täytyy purkaa.
Tuleeko ongelmaa kun irroitan miinuskaapelin ja pidän sitä irti koko viikonlopun? Voihan sen tietenkin laittaa takaisin kun on saanut penkeistä virrat pois.
Muistan joskus keskustelua ( en vain löytänyt enää ) siitä että miinus pitää kytkeä takaisin avain I-asennossa (tms.) vai ilman avaimen virtalukkoon laittamista.
-
Auto purettu, kuskin puolelta matot edestä ja takaa ui vedessä. Hanttarin puolella vähän kosteutta. Matot nyt kuivumassa.
Imuroin mattojen poiston jälkeen lattialta muutaman litran vettä pois. Missä on kondenssiveden poistoon tarkoitetut "reiät", ei löydy.
Mysteeri on suuri mistä vesi on tullut koska märkää on vain lattianrajassa ja auton sisätiloissa reunoilla ei näy kosteuden merkkejä.
Oi Tietäjät, valaiskaa tyhmää.
-
Ootko aivan varma ettei ole jäähdytinnestettä? Meidän S60 vuoti konehuoneen puolen liitoksesta jäähdytinnestettä sitä alumiiniputkea pitkin jalkatilaan kun oli letkusta muoviliitin "väljäksi"kulunut.
-
ei oo, se on ihan kirkasta vettä. Jos tuollainen määrä olisi jvettä niin se näkyisi myös computerissa.
-
Yksi mahdollisuus olisi jostain vuotava tuulilasin reuna.
-
Kannattaa myös tarkistaa, että tuulilasinpyyhkijöiden kiinnityskohdassa oleva tiiviste on kunnolla paikallaan. Omassa S60:ssä oli tiiviste noussut irti kuskin puolelta ja vettä pääsi sateella valumaan kuskin jalkatilaan.
-
ei oo, se on ihan kirkasta vettä. Jos tuollainen määrä olisi jvettä niin se näkyisi myös computerissa.
Onko autoon vaihdettu tuulilasi lähiaikoina ? jos on, niin missä liikkeessä, koska tuo vaihto on sen verran ilmeisesti rankka homma ammattitaidollakin, että on ollut tapauksi, jonka vuoksi tuo liima ei ole tarpeeksi hyvin tullut paikoilleen, vaan päästää vettä läpi.
Toinen on rintapellin kaukalo ( tuulilasin pyyhkimien alapuolella, onko siellä molemmin puolin autoa nuo vesireiät auki ? ettei ole täynnä lehtiä, ja havun neulasia.
-
No äkkiseltään näin voisi olettaa. Ilmastointi kun ei näillä ilmoilla mahda kovin paljoa kondenssivettä enää tuottaa mutta muuten on märkää piisannut.
Ei se ilmastointikaan niitä kondessivesiä auton sisään päästä :)no, jos letku on pois paikoiltaan,,,, No , muutenhan on ollut märkää, ihan harmitukseen asti,,,
-
tuulilasia ei ole vaihdettu ja tuulasin kaukalon reiät on putsattu. Matothan on vielä aivan märät joten ajelen tässä ainakin viikon pari ilman mattoja ja eiköhän sitä kautta ala löytymään vuotokohta. Kasasin jo penkit paikoilleen, mattoja kun puristelee niin vesi tirskuu. Hanttarin puolella oli ihan vähän kosteutta mutta tuntuu tuollaisen määrän olevan normaalia mutta en kyllä tiedä siitä normaalista sen enempää.
Mstähän pitäisi alkaa hakemaan lämppärin kondenssiputkia.
-
Kannattaa myös tarkistaa, että tuulilasinpyyhkijöiden kiinnityskohdassa oleva tiiviste on kunnolla paikallaan. Omassa S60:ssä oli tiiviste noussut irti kuskin puolelta ja vettä pääsi sateella valumaan kuskin jalkatilaan.
Kohta viikko ajettu ilman mattoja ja eilen kovalla sateella tuli vesi sisään. Tarkistin kuskinpuoleisn pyyhkimen akselin tiivisteen ja se on aika huono ja oli huonosti paikallaan. Tuntematta sen tarkemmin missä pyyhkimen moottori sijaitsee niin voiko tätä kautta tosiaan tulla vesi sisään. Joka tapauksessa täytyy uusia nuo.
-
Kannattaa kyllä tutkia.. Eli pyyhkijän varret pois ja sitten se muovikaukalo alta pois. (kasatessa tarvii varmaan uusia muovinippeleitä joilla se muovi on kiinni) Kuskin puolella vivuston alla muovikansi joka sellaisilla metalliklipsuilla kiinni ja jos sieltä vuotaa niin CEM joka suoraan sen luukun alla eikä ehkä tule olemaan kovin pitkäikäinen... Minä ainakaan en oikein keksi muutakaan paikkaa josta voisi tulla suoraan sisään. Ellei ohjausakselin läpivientikumi ole rikki tai pois paikoiltaan... :hello:
-
Vanhaa ketjua ylös.
Isän V70 mkII vm. -05 vuotaa vettä vänkärin lattialle. Joskus märkänä on myös kuskin lattia.
Kävin pikaisesti tutkimassa ja huomasin mahdolliset vuotokohdat.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62489009/V70_pyyhkimen_akseli_vasen.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62489009/V70_pyyhkimen_akseli.JPG
Onko tuon alla vielä jotain tiivistettä vai puuttuuko jotain?
Mistä noi yleensä vuotaa? J
-
Hei
minun mielestä tuosta läpivientikumista puuttuu keskiosa kokonaan,siitä kyllä menee vesi sisään
ihan varmasti,tiedä sitten mitä kautta se kabiiniin asti sieltä lirisee.
-
Tuollaisena läpivientikumi sinisellä myydään, kesällä tuli haettua uusi.
-
Kuulemma sieltä kuskinpuolelta johtosarjaa myöten voi tulla vettä sisälle, velipoika ties kertoa että muutamaan cem-vikaiseen törmännyt kyseisen vuodon takia.
Täytyypä tutkia oma.
-
Uhuh, elektroniikka pääsee kastumaan. Huomenna siniselle kyselemään läpivientikumeja. Kiitos!
-
Autoa käytetty sinisellä tutkittavana. Painepesurilla testailivat mutta vettä ei tullut sisälle.
Kumma juttu. Pyyhkimien akseleiden kumit heidän mielestään saavat päästää vettä. Heidän mielestään ne eivät ole tarpeelliset. :o
Varulta laitettiin kuitenkin kumit tilaukseen.
-
Pyyhkimien akselien takapuolellakin on auton ulkopuoli. Samaan tilaan menee sen muovin päissä olevat ritilät jotka ovat juuri vedenpoistoon.
-
Pyyhkimien akselien takapuolellakin on auton ulkopuoli. Samaan tilaan menee sen muovin päissä olevat ritilät jotka ovat juuri vedenpoistoon.
Selvä, uskotaan.
Tähän pitäis löytää selvyys:
Kovalla sateella vänkärinpuolen istuja kastelee jalkansa. Yleensä sateen jälkeen matto on märkä. Kuivattu matot moneen kertaan.
-
Selvä, uskotaan.
Tähän pitäis löytää selvyys:
Kovalla sateella vänkärinpuolen istuja kastelee jalkansa. Yleensä sateen jälkeen matto on märkä. Kuivattu matot moneen kertaan.
Aivan samaa on pari kertaa tehnyt! Maton ottanut pois kuivumaan, kun on uinut!
Letkulla/ämpärillä yrittänyt saada vuotamaan, mutta ei vuoda! Joku sanoi, että pintajännitys hanasta ei oisi sama ::)
Veemäinen tosiaan on :'(
-
Oikeanpuolen jalkatilassa on puhallin ja aukko sinne tuulilasin alle. Tuulilasin alla olevan tilan päissä pitää olla reiät auki lokasuojiin. Puhaltimen aukon kynnys on aika matala ja on saattanut irrota. Kannattanee ottaa se tuulilasin alla oleva muovi pois ja tarkistella jos löytyy joku vuotava paikka. Jalkatilassa on kondenssivesiletku. On mahdollista että se on irronnut tai se on tukossa jolloin vettä tulvii.
Kuskin puolella voi esim olla johtosarjojen kansi väärin. Joissakin lämmityslaitteen putketkin vuotavat. Sen kai huomaisi glykolin makeasta tuoksusta.
-
Jalkatilassa on kondenssivesiletku. On mahdollista että se on irronnut tai se on tukossa jolloin vettä tulvii.
Auki on molemmista päistä, kun puhalsin.
-
Selvä, uskotaan.
Tähän pitäis löytää selvyys:
Kovalla sateella vänkärinpuolen istuja kastelee jalkansa. Yleensä sateen jälkeen matto on märkä. Kuivattu matot moneen kertaan.
Minulla vuoti tuulilasin yläreunasta, aina sateen jälkeen oli vänkärin matto märkänä, altapäin näkyy se tuulilasin yläsauma, minulla paistoi päivä parin millin matkalta, ja se riitti vuotoon.... lasi on alkuperäinen.
-
Hei taas
Tuli mieleen,että kun kun tuosta rikkinäisestä akselin läpivientikumista vuotaa vettä lasinpyyhkijöiden vipuja pitkin niin meneekö se vesi ihan oikeaan paikkaan ?
,,,minulla loppui auton sisätilan kosteus kun tiivistin väärin asennetun läpivientikumin.
minun autoon oli vaihdettu tuulilasi jossain nyrkkipjassa,akselin läpivientikumia ei oltu saatu
paikalleen oikein kuskin puolelta,en saanut sitä mitenkään paikalleen kun se tiivisteen alapään suorakulmio oli eri linjassa kuin yläpää joten tiilkitsin tuon törröttävän läpivientikumin
tällä aineella:
Permatex Black silicone
-
Lupaavalta kuulostaa. Odottelen just uusia akselin läpivientikumeja.
-
Morjens,
Kuulumisia..
Uudet pyyhkimenakselin kumit eivät ole auttaneet. Uudet kumit on aivan väljät ja niiden ei sinisen mukaan pidäkkään olla tiiviit.
Vieläkin ajottain tulee vänkärinpuolen jalkotilaan vettä. :-\
Käytetty sinisellä ja lasiliikkeellä jossa selvinnyt että lasi ei vuoda.
Ehkäpä vesi tulee lämmityslaitteen ilmanotto aukossa olevan muovikauluksen juuresta? Sijaisee muovin alla vänkärinpuolen lasin edessä.
Jostain kuulin väittämän että raitisilmasuodattimen vaihdon pitkittäminen on jollakin aiheuttanut kosteutta vänkärin jalkatilaan?
Autossa ei haise raikkaalta vaan ummehtuneen kostealta.
-
Pyyhkimenakselin kumit ovat enemmän näkösuoja kuin tiiviste. Alla on iso tila, mikä saa kastuakin. Tuon tilan päistä vesi pääsee valuman pois tai sitten ei jos on liikaa roskia. Silloin mm. ilmanottoaukosta voi mennä vettä sisälle. Kuskin puolella on johtojen läpivienti. Periaatteessa siinäkin voi olla jotain irtonaista tai väärin asennettua.
-
Pyyhkimenakselin kumit ovat enemmän näkösuoja kuin tiiviste. Alla on iso tila, mikä saa kastuakin. Tuon tilan päistä vesi pääsee valuman pois tai sitten ei jos on liikaa roskia. Silloin mm. ilmanottoaukosta voi mennä vettä sisälle. Kuskin puolella on johtojen läpivienti. Periaatteessa siinäkin voi olla jotain irtonaista tai väärin asennettua.
Jeps, joissakin vuosimalleissa olen nähnyt umpinaiset pyyhkimenakselin kumit.
Kuskinpuolen johtojen välivientien kimppuun seuraavaksi.