Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Nakuttaja79 - 28.12.2011, 20:57:59
-
Tuli joskus ostettua M-B 200D vähän öljyä kun halvalla S-raudasta sai (tais jäädä alle 50€/20L)..... Eli kysymyksessä on shell rimula r3 multi 10w-30. Uskaltaako tuota käyttää tuossa D24T koneessa? Mersuhan kulkee kaikella vettä sakeammalla, mutta volvosta en ole ihan niin varma :-\
Kyseistä öljyä kun on vielä jäljellä 14 litraa, eikä kehtaisi heittää poiskaan. Ostohetkestä jäi mieleen, kun myyjä kysyi että monta pönttöä laitetaan? Sanoin että eiköhän mersun öljynvaihdosta yhdellä pöntöllä selvitä. Meni ukko hiljaseksi.... mitä lie miusta ajatellu :idiot2:
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_cbe_26680_key_140002640606_1727.pdf
(http://i678.photobucket.com/albums/vv142/jannepajoo/IMG_3941.jpg)
-
Tuli joskus ostettua M-B 200D vähän öljyä kun halvalla S-raudasta sai (tais jäädä alle 50€/20L)..... Eli kysymyksessä on shell rimula r3 multi 10w-30. Uskaltaako tuota käyttää tuossa D24T koneessa? Mersuhan kulkee kaikella vettä sakeammalla, mutta volvosta en ole ihan niin varma :-\
Kyseistä öljyä kun on vielä jäljellä 14 litraa, eikä kehtaisi heittää poiskaan. Ostohetkestä jäi mieleen, kun myyjä kysyi että monta pönttöä laitetaan? Sanoin että eiköhän mersun öljynvaihdosta yhdellä pöntöllä selvitä. Meni ukko hiljaseksi.... mitä lie miusta ajatellu :idiot2:
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_cbe_26680_key_140002640606_1727.pdf
(http://i678.photobucket.com/albums/vv142/jannepajoo/IMG_3941.jpg)
eiköhän se deeku tuosta tykkää 8)
-
No, sitä mie vähän itekkin ajattelin. Tuohan on tarkotettu lähinnä kuorma-autoihin, traktoreihin ym työkoneisiin, mutta volvohan on juurikin semmonen :D
Tätä saa muuten vähän isommissakin erissä ostettua ;) http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/kemikaalit_-teipit/kemikaalit/shell/moottorioljyt/10w-30
-
Toimiihan tuo, kannattaa ehkä hieman korostetusti jälkikäytellä ettei pääse ahtimen öljyt turhan kuumaksi, ja lohkarin käyttöä kovasti suosittaisin noin sakealle öljylle. Hydraulipainimet ei delvacin 10-30:stä ollu kauhean innoissaan, mutta sullahan ei semmosia ole...
-
Juu, ei ole hydraulisia. Enimmäkseen tulee ajettua 25-90km pätkiä aina kerralla ja jälkikäyttöä 1-3 minuuttia tilanteesta riippuen. Lämmityksessä on heti kun menee pakkasen puolelle. Niin ja, saa tuota samaa öljyä parempinakin versioina, tuo pönttö vaan jäi kun hävitin mersun....
-
Vaatimus D24 koneille, ainakin turboille on API CD. En ainakaan vielä ole törmännyt kaupassa öljyyn joka ei täyttäisi tuota. Näissähän luokitukset siis paranevat kun aakkosissa mennään eteenpäin, eli CF on jo parempaa. Varsinkin dieselkäyttöön tarkoitetuissa öljyissä on yleensä näitä luokituksia vaikka kuinka. Viskositeetti pitää sitten tietysti katsoa käyttölämpötilan mukaan.
-
Katoin käyttöohjekirjasta öljynlaaduista...
SAE 5w-30 käytetään -40c - 0c
SAE 10w-30 käytetään -25c - +20c
SAE 15w-40 käytetään -15c - +50c
SAE 20w-40 käytetään -5c - +50c
Eli viskositeetin puolesta ainakin tänä talvena vois jopa täällä P-Karjalassa pärjätä tuolla 10w-30 öljyllä. Noita muita luokituksia en ole vielä oppinut...
Kirjan mukaan näissä on olevinaan öljynvaihto aina 5000km välein. Tuolla vaihtovälillä ei kyllä huvittaisikaan ostaa 50-100€ öljyjä. Saa tuo Rimula välttää volvo vanhukselle (ei sialle leivoksia) ;)
Kiitoksia kaikille vastanneille, asia tuli ratkaistua P>
-
Esimerkiksi tästä opuksesta löytyy perustiedot noista öljyn luokituksista.
http://www.mobil1.fi/data/Assets/Mobil1/pdf/Mob_OikeaVoitelu_100224_LR.pdf
Noista viskositeeteistä sen verran että ei olis pahitteeks että talvella olis se 5W öljy, että voitelu toimis nopeammin, mutta jos roikan päästä aina lähtee niin ei niin suurta merkitystä enää ole.
Nykyöljyillä on ehkä liioittelua vaihtaa öljyjä 5 tonnin välein, itse jotain 8 tonnia samaisella koneella pitäny vaihtovälinä.
-
Tuo olikin hyvä opus. Roikassa tosiaan pidän ja talliinkin ajan aina, kunhan saan V40 romun pois eestä. Pitää käyttää tuo pöntön loppu ja miettiä sitten jos hommaisi vaikka jotakin parempaa...
-
Tuli joskus ostettua M-B 200D vähän öljyä kun halvalla S-raudasta sai (tais jäädä alle 50€/20L)..... Eli kysymyksessä on shell rimula r3 multi 10w-30. Uskaltaako tuota käyttää tuossa D24T koneessa? Mersuhan kulkee kaikella vettä sakeammalla, mutta volvosta en ole ihan niin varma :-\
Kyseistä öljyä kun on vielä jäljellä 14 litraa, eikä kehtaisi heittää poiskaan. Ostohetkestä jäi mieleen, kun myyjä kysyi että monta pönttöä laitetaan? Sanoin että eiköhän mersun öljynvaihdosta yhdellä pöntöllä selvitä. Meni ukko hiljaseksi.... mitä lie miusta ajatellu :idiot2:
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_cbe_26680_key_140002640606_1727.pdf
(http://i678.photobucket.com/albums/vv142/jannepajoo/IMG_3941.jpg)
Tuosta on vielä parempi versio. On R6 sitä käytettiin viime kesänä työautossa scania R500.
-
Tuosta on vielä parempi versio. On R6 sitä käytettiin viime kesänä työautossa scania R500.
Juu, tutustuin jo siihen. Varmaan jotakin semmosta jatkossa käytän.
Ärrä scaniassa on varmaan ihan sama mitä käyttää, vajaa 50 000 kesti entisen työpaikan ärrä ja sen jälkeen tuli osat lohkon sisältä kurkkaamaan että minkä näköinen kuski siellä oikein on :2funny: No, en kuitenkaan väitä että muutkin olisi samanlaisia....
-
Juu, tutustuin jo siihen. Varmaan jotakin semmosta jatkossa käytän.
Ärrä scaniassa on varmaan ihan sama mitä käyttää, vajaa 50 000 kesti entisen työpaikan ärrä ja sen jälkeen tuli osat lohkon sisältä kurkkaamaan että minkä näköinen kuski siellä oikein on :2funny: No, en kuitenkaan väitä että muutkin olisi samanlaisia....
Ärrä oli 500
-
Ärrä oli 500
juu, R500 se hajosikin :)
-
juu, R500 se hajosikin :)
Tuo ei hajonnut millä ajoin mittarissa oli kun lopetin ajamisen rapiat 600tkm
ja hyvin toimi on myös lastutettu 600hv.
-
Tuli tänään taloon vähän pirteempi 940tdic -91 volkkarin kutosella. Kannattaako tai pitääkö käyttää synteettistä öljyä? Paljonko pataan menee öljyä?