Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: 1.6eDrive - 01.06.2023, 18:21:45
-
Moikka!
Mulla on vuoden 2010 volvo v50 1.6Drive koneella ja ajettuna 327tkm. Tänään kun lähdin aamulla liikkeelle niin näyttöön lävähti "jarruvika, aja varovasti sivuun". Samalla syttyi abs merkkivalo ja ajonvakautusjärjestelmän. Sen jälkeen kojelauta pimeni varotusvaloja lukuunottamatta, ei näkynyt kilometrejä eikä ajotietokonetta. Samalla nopeusmittari ja kierroslukumittari menivät nollaan. Samalla auto herjasi myös ohjaustehostinta ja turvatyynyjä. Hetken päästä vika lähti pois ja ajotietokone oli nollaantunut eikä varoitusvaloja tai muita oireita ollut, matkan aikana auto teki niin pari kertaa.
Samalla huomasin kun vika oli päällä niin suuntavilkku ei toiminut tai radiota/cd soitinta ei pystynyt kontrolloimaan, ei reagoinut näppäimiin, ei ratissa eikä itse soittimessa. Mikähän kumma tätä potilasta mahtaa vaivata? :idiot2:
Edit. Auto kuitenkin kaikista ilmoituksista huolimatta toimii täysin normaalisti, ei nyi, ei pätki tms.
-
Ei pitäis sanoo mitään kun en paljoo näistä ymmärrä mutta ratin asentoanturi vialla jos auto lataa kunnolla ja akku kunnossa? *taavih->
-
Koodit noista on jäänyt muistiin, turha arpoa sen enempää, lukuun mars niin alkaa selvitä.
-
Käytin motonetin korjaamolla. Pitkä liuta eri vikakoodeja, ei antanut nollata koodeja. Sanoivat että vie sähköspesialistille, niillä kestäis liian kauan selvittää vikaa. Auto ei ole oireillut sitten viime torstain.
-
Niin tai vidan päähän lukuun, melko turhauttavaa luetuttaa yleislukijoilla ja käyttäjä vielä vähemmän osaa niitä tulkita, maksaa ensin toisaalle ja sitten oikeaan lukuun niin johan tulee koodien luvulle hintaa. Aika moni kurvannut motonetin jälkeen meille ja useasti vika löytynyt samantien :D
-
Sain tutulle autokorjaamolle ensi tiistaiksi ajan, yks vikakoodi liitty ecuun, sit oli mm. että polttoainesuodatin tukossa, kaasupoljin epälooginen, can väylää herjaa. Siellä osaavat paremmin sanoa. Voiko olla niin huono tsäkä kun veljen A6 Quattro audista hajos muutama vuos sitten kans ecu :-\ Jos oisin vieny sähköspesialistille niin hintalappu olis ollu pelkän diagnosoinnin osalta valtava.
-
No itse teen noita sopuhintaan, spesialisti veloittaa sitten spesiaalisti ::)
-
Onhan noissa ollut ecu vikaakin jonkin verran. Yleisintä kyllä on cem vika.
Pitäs nyppiä irti ja putsata kaikki liitokset.
-
Se on kyllä jännä juttu että joka puolella huudellaan tuota cem vikaa joka kohtaan, itselle osunut kohdalle todella todella harvoin ja volvoja on tallin läpi kulkenut aika mittava määrä.
-
Jaa, eilen viimeks. Eihän sen ite cemmin tartte korkata mut kun ne liitokset on arassa paikassa ja releille tulee joskus tunnit täyteen.
En minäkään joka rakoon sitä cemmiä oo tunkemassa mutta tuollaiset helpohkot ja halvat tarkistukset kannattanee tehä.
Eihän se oikee cem vika mikään kadehdittava tilanne oo, kiitä onnees jos ei ruletti oo pysähtyny kohille. *kahvia->
-
No ne cem vikaiset jotka on muualla tuomittuja cemin vaihtoon ja kuitenkin tulleet itselle katsottavaksi niin vika ei ole olut kuitenkaan siellä päinkään. Suoraan cem vikaiset on laskettavissa yhden käden sormilla.
-
No sitähän mäkin koitin tossa toitottaa, se vika ei usein itse cemmissä ole vaan ennemmin vaikka niissä sen liittimissä tai sitten jossain ei siellä päinkään... :)
Monessa volvossakin sen cemmin sijoittelu on ihan perseestä. Ajateltu että sen kuuluukin kerätä kaikki sisään pyrkivä vesi.
Sitten kun ihmiset ei ymmärrä pitää niitä valuma-aukkoja auki vaan annetaan niitten täyttyä kaikesta mitä puista putoo tai talvella annetaan niiden jäätyä tukkoon.
Jostainhan se vesi sen reitin silloin hakee kun maan vetovoima avittaa hommaa.
Loppu.