Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Hegu - 05.06.2023, 10:32:14
-
V60 D5 hybrid 2016 aj. n. 185tkm, sytyttelee ajoittain moottorin vikavaloa ja obd-lukija antaa vikakoodin P22AB. Netti tarjoaa ongelmaksi ”Faulty O2 Sensor Bank 1 Sensor 2”. Kysyin merkkihuollosta asiasta, mutta olivat vain valmiita ottamaan auton diagnostiikkaan 100-200 € alkupanoksella, eikä vinkkejä anturin vialle tai korjauksen hinnalle tullut. Saisiko diagnostiikan jostain halvemmalla?
Mahtaako vika olla lambda anturissa – ja niitäkin on 2 eri anturia - ennen ja jälkeen katalysaattorin? Netistä saisi ennen katalysaattoria olevan osan noin 100 € hinnalla, mutta kannattaako arpomalla tilata ja vaihtaa, vai viedä kiltisti auto huollon diagnostiikkaan ja korjaukseen? Auto on Vantaalla.
-
Vidalla koodien luku, niin saat varmana oikeaa tietoa mikä vikaa aiheuttaa. Ei kannata vaihtaa mitään arpomalla.
Laita esimerkiksi autojerryyn tarjouskysely vikakoodien lukemisesta Vidalla, niin voit saada halvemmalla tuon vikakoodien lukemisen. Pelkkien koodien luku taitaa pyöriä 40-60€ hujakoilla.
Kun koodit on luettu, niin laita tänne Vidasta saatu tieto, niin voidaan arvailla lisää.
-
Meidän hybridi pukkasi vikakoodia ECM-P22AB00 ja se vaati taaemman lambdan, eli osan 31422092 uusimisen...
Anturi maksoi noin 400e.
-
Kiitos vinkeistä! Laitoin Autojerryn kautta kyselyn vian määrityksestä. Obd-lukijan ja kännykän Car Scanner -ohjelmalla saa toisiaan vain tiedon ”P22AB(00) Control unit: Engine Controll unit, Heated Oxygen sensor (HO2S) 2, Bank 1, positive current control – open circuit”.
Lambda anturien hinnat näyttäisi netissä olevan 60-130 € sekä ennen että jälkeen katalysaattorin. Kallein on Bosch-merkkinen. Mikähän mahtaa olla Volvon alkuperäisten anturien valmistaja? Ilmeisesti katalysaattorin jälkeen oleva anturi on työläämpi vaihtaa – eli korjaamolle suosiolla?
-
Jep, eipä näy kuitissa tarkempaa tietoa, enkä muista oliko anturin paketissa tietoa valmistajasta. Lambda ohjaa DPFn puhdistuspolttoa, joten kovin pitkään ei kannattane ajella sököllä anturilla. Eivät ainakaan osanneet sanoa merkkipajalla, että toimiiko poltto ollenkaan ilman anturia. Jos dpf menee tukkoon, niin se on vaihdettava kokonaan uuteen...
-
Turussa päin jos olet niin vida löytyy ja luku onnistuu, ei tarvitse itseään kipeäksi maksella.
-
Volvon vika on korjattu. Vika oli vikakoodin mukainen, eli katalysaattorin jälkeinen, 2. lambda-anturi meni vaihtoon. Vikadiagnostiikka, uusi (tarvike) anturi ja vaihtotyö kustansivat yht. 228 €.