Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tome- - 05.06.2023, 14:38:35

Otsikko: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: Tome- - 05.06.2023, 14:38:35
Onko nuo 50-42LE vaihteistot kuinka ristiin vaihdettavissa?

Minulla on vanha 50-42LE numerolla 1209560 ja uusi olisi 1208956. Vanhan sarjanumero 94MW87540 ja uuden 98DW501388 (jos numeroista sai selvää).

Ilmeisesti joku anturi näissä on ainakin eri paikassa/eri liittimellä. Onko vaihdettavissa pelkällä liittimen vaihdolla tai anturin vaihdolla? Olisi tulossa tuohon keltaiseen T-5R:ään.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: laatikkovika - 05.06.2023, 20:39:59
Ihan jäljellä olevien aivosolujen takanurkasta kaivettu muistikuva että se nopeusmittaus muuttui joskus...
Oisko ollu n. 96 paikkeilla.
Oisko ollu vanhoissa laatikossa anturi ja uudemmissa nopeus abs kautta?

Tai toisinpäin tai jotain mutta sen takia ei sopis kys laatikot suoraan. Onnistuu kait jos puukottaa johtosarjaa. :P

Joku pätevämpi voi kertoa miten on
, mulla tuo melko hataraa mutta joku nopeuteen liittyvä siinä oli.
Kai noissa välityseroakin on, voi heittää nuolivalon päälle. Pitäis olla T-5 aski muuten nopeuserot liikaa ja loota menee vikatilaan.
Jos tuo toinen on valmistettu-94 ja toinen-98 niin pelkään ettei käy. ???
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: Tome- - 06.06.2023, 21:04:47
Ihan jäljellä olevien aivosolujen takanurkasta kaivettu muistikuva että se nopeusmittaus muuttui joskus...
Oisko ollu n. 96 paikkeilla.
Oisko ollu vanhoissa laatikossa anturi ja uudemmissa nopeus abs kautta?

Tai toisinpäin tai jotain mutta sen takia ei sopis kys laatikot suoraan. Onnistuu kait jos puukottaa johtosarjaa. :P

Joku pätevämpi voi kertoa miten on
, mulla tuo melko hataraa mutta joku nopeuteen liittyvä siinä oli.
Kai noissa välityseroakin on, voi heittää nuolivalon päälle. Pitäis olla T-5 aski muuten nopeuserot liikaa ja loota menee vikatilaan.
Jos tuo toinen on valmistettu-94 ja toinen-98 niin pelkään ettei käy. ???

No jopas nyt. :(

Ton anturieron uskon kyllä, mutta tämähän heitti sitten projektin kerralla haastavammaksi. Tollanen tehdasuusi laatikko kun ois olemassa..
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: laatikkovika - 07.06.2023, 19:21:48
Niinkuis sanoin, kysy joltain ammattilaiselta. (ei ne tiiä). :D

Varmaan täällä foorumillakin joku sellainen on joka tietää.
Joskus muinoin oli nimim. C70 en tiedä pyöriikö vielä täällä?

Viimeks paikalla 2.5 vuotta sitten...
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: Xuppo - 07.06.2023, 20:22:23
Itse tuli vaihdettua aikoinaan -94 vuosimallin 850 volvoon laatikko uudemmasta (-96) ja erona tosiaan nopeusanturin sijainti ja liitin.
Vanhassa lootassa anturi oli apparin puolen vetarin vieressä ja uudemmassa taas laatikon päällä lähes keskellä lootaa.
vaihdoin kylmänviileästi autonpuolelle johtosarjaan liittimen ja tökkäsin paikalleen ja kaikki lähti toimimaan ihan normaalisti ja nopeusmittarikin näytti oikein.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: laatikkovika - 07.06.2023, 21:56:11
Varmaan noin mutta jos teevitoseen heittää tavallisen vaparin laatikon niin silloin veikkaan että välitykset aiheuttaa häröä.
Vai minkälaisista vempeleistä Xupolla oli kyse?

Mitenkähän silloin jos koittais vaparin vaihteiston ohjausboksilla? :)) En tiiä, kuhan kehittelen.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: Tome- - 08.06.2023, 20:46:55
Mä luulin et bensoissa on kaikissa sama loota? Ja siks osa bongannut noita vähän ajettuja 10v moottorin jatkeena olevia laatikoita  ???

Tietoa ei itselläkään kyllä ole, että ei sillä.  :-\
Otsikko: Vs: Automaattivaihteistojen eroista AW 50-42LE
Kirjoitti: TPK1980 - 29.06.2023, 14:09:26
T5 -99 vuosimallissa vielä enemmän älyä, ei sitä Econ/Sport namiskaa vaan oppiva laatikko kuin 5 vaihteiset, mutta nelivaihteinen.