Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: gogo - 29.12.2011, 01:59:31

Otsikko: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 29.12.2011, 01:59:31
Juttua löytyy aiheesta paljon mutta ei oikein selvää vastausta löydy.
Toiset sanoo että käy ja vastaavasti toiset että hajoaa laatikko jne.

Onko kukaan laittanu tuonne jotain kovaa vauhtipyörää ja laatikko ei ole hajonnut?

Laitoin kaverin audiin joka on vastaavalla koneella 100 aat koneesta lähtöisin olevan vp:n ja s2 kytkinpaketin sillä on nytten ajettu yli 20tkm ilman mitään ongelmia paitsi perus "kahinat" tyhjäkäynnillä. vp tasapainoitettiin asetelman kanssa.

Onko nuo volvon laatikot niin huonoja että ne ei kestä vai onko laatikko rikot vain mutuilua  :idiot2:


Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Masked Jackal - 27.01.2012, 22:58:12
Tästä oli ainakin vanhan foorumin puolella pitkät pätkät keskustelua. Kannattaa vilasta
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Taavi.H - 27.01.2012, 22:59:35
Tästä oli ainakin vanhan foorumin puolella pitkät pätkät keskustelua. Kannattaa vilasta

Valitettavasti se vanha foorumi on hävinnyt bittien taivaaseen.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Kulmamies - 28.01.2012, 09:19:30
En tiedä oletko käynyt lukemassa projektiosiota, mutta sinne kirjoitin seuraavaa vauhtipyörän vaihdon jälkeisistä kokemuksista. Kyseessä siis 13kg painava teräspyörä ja 850R:n vakio kytkinsetti jousitetulla keskiöllä olevalla massalevyllä. Tämä on siis takavetoisessa, joten en tiedä onko kokemukset verrattavissa etuvetoisiin.

"Kokemukset hieman ristiriitaisia, mutta keskimäärin ehkä kuitenkin positiivinen tunnelma. Tyhjäkäynnillä ja tasaisessa ajossa eroa ei huomaa ollenkaan, mutta pienellä nopeudella ajettaessa tärinää on havaittavissa selkeästi enemmän. Myös voimakkaammin kiihdytettäessä moottorin äänet kantautuvat voimakkaammin hyttiin, mutta se taitaa olla pelkästään positiivinen asia, kun äänimaailma on aika hieno."
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 28.01.2012, 21:15:45
Joo, topicci on seurannassa ollut. Taitaa pitää hommata tuo audin pyörä tai teetättää alkuperäistä vastaava teräspyörä ja katsella miten se etuvedossa käyttäytyy.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: TTL - 29.01.2012, 19:06:34
Aiheesta menee vähän ohi mutten kehannut uutta aihetta tästä tehä, elikkäs

Onko kellään tiedossa, eroaako ja miten 850 vaparin ja t5 kovat vauhtipyörät toisistaan?
Ja sitten onko jossakin muussa ( ylempänä puhe audista? ) suoraan käyvä vahtipyörä?
Aika kivenalla näytästäsi olevan nuo t5 vauhtipyörät tai sitten ketään ei vaan kiinnosta myydä omaansa eteenpäin ja pitäsi nyt saaha joku t5sen vastaava vauhtipyörä.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Taavi.H - 29.01.2012, 19:17:40
Ton kulmamiehen projektin lisäksi jotain juttua noista vauhtipyöristä taisi olla täällä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7363.0

EDIT: tai ainakin tuon projektin tekijä jossain asiasta jutteli, hmmm.... :)
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Kulmamies - 29.01.2012, 19:21:28
Aiheesta menee vähän ohi mutten kehannut uutta aihetta tästä tehä, elikkäs

Onko kellään tiedossa, eroaako ja miten 850 vaparin ja t5 kovat vauhtipyörät toisistaan?
Ja sitten onko jossakin muussa ( ylempänä puhe audista? ) suoraan käyvä vahtipyörä?
Aika kivenalla näytästäsi olevan nuo t5 vauhtipyörät tai sitten ketään ei vaan kiinnosta myydä omaansa eteenpäin ja pitäsi nyt saaha joku t5sen vastaava vauhtipyörä.

Tässä topikissa oli puhe dieselin vauhtipyörästä, joten tuo Audi viittaus tuli siitä. Diesel kone on VW/Audin tekemä ja bensakone ehtaa Volvoa.

Kysymykseesi en osaa vastata muuta kuin mutuilemalla, eli todennäköisesti vaparissa on pienempihalkaisijainen kytkin, eikä T5 kytkin siihen varmaankaan sovi.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oldpet - 09.02.2012, 23:49:37
Taitaa pitää hommata tuo audin pyörä tai teetättää alkuperäistä vastaava teräspyörä ja katsella miten se etuvedossa käyttäytyy.
Tuohon sopii se d24-pottapyörä "heittämällä" kunhan siitä rälläköi nämä kaks tappia pois
(http://users.tkk.fi/~kpetaist/volvo/pottapyora.png)
Mul on tuo d24 pyörä, kaverina on SRE -763 asetelma ja 940dieselin 228mm jousitettu massalevy.  Menty vajaa 2 vuotta, ei ole vielä hajonnu. Jonkin verran käynti muuttuu kyllä traktorimaisemmaksi, ja vaihteen vaihto ei ole niin pehmeä kuin 2-massasella.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 10.02.2012, 06:48:04
No niin nytten pitää laittaa tuo d24 vp testaukseen nyt näin ensimmäisenä.
Ei varmaankaan ole ollut pito ongelmia vaikka halkaisia pienenee?
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oldpet - 10.02.2012, 11:12:56
No niin nytten pitää laittaa tuo d24 vp testaukseen nyt näin ensimmäisenä.
Ei varmaankaan ole ollut pito ongelmia vaikka halkaisia pienenee?
ei ole ollut pito ongelmia tuolla sre asetelmalla kun sille luvattiin muistaakseni 430nm. Vakio d24 asetelma ei tosin varmaan pitäisi vakiossakaan tdissä. Kierretangosta piti tehdä työsylinterille uusi tappi että liikevara saadaan normiksi. Muista tehdä myös uusi nollamerkki vauhtipyörään.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 10.02.2012, 13:25:20
Juu, nyt löyty ehkä kaverin purkuautosta vp. Niin pääsee laittamaan systeemit kohdilleen.
d24 pultit vai vakiot?
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oldpet - 10.02.2012, 16:03:46
Juu, nyt löyty ehkä kaverin purkuautosta vp. Niin pääsee laittamaan systeemit kohdilleen.
d24 pultit vai vakiot?
Ostin volkkarilta transporterin pultit, jotka lyhensin muistaakseni 23 millisiksi. Syy tuohon se, että sinisellä ei ollut pultteja hyllyssä. D24 pultit varmaankin sopii suoraan, jos kierre on sama. Vanhat pultit käynee myös, mutta koska venyvät asennuksessa, kannattaa laittaa aina uudet ja ruuvilukiteen kera.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Kulmamies - 10.02.2012, 16:38:06
D24 pultit varmaankin sopii suoraan, jos kierre on sama.

Kyllä sopii.


Työsylinterin varren pidentäminen eo ole oikein hyvä juttu, koska irroitinhaarukka menee ihan väärään asentooon. Parempi ratkaisu on laittaa sen haarukan nivelkuulan alle sopiva määrä koroketta. Tarvittavan määrän saa mitattua helposti, kun mittaa uuden ja vanhan vauhtis/kytkin-paketin korkeuseron. Tässä tapauksessa pitää periaatteessa sitä sylinterin vartta jopa lyhentää, niin haarukka pysyy alkuperäisessä asennossa.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oldpet - 10.02.2012, 21:49:23
Kyllä sopii.


Työsylinterin varren pidentäminen eo ole oikein hyvä juttu, koska irroitinhaarukka menee ihan väärään asentooon. Parempi ratkaisu on laittaa sen haarukan nivelkuulan alle sopiva määrä koroketta. Tarvittavan määrän saa mitattua helposti, kun mittaa uuden ja vanhan vauhtis/kytkin-paketin korkeuseron. Tässä tapauksessa pitää periaatteessa sitä sylinterin vartta jopa lyhentää, niin haarukka pysyy alkuperäisessä asennossa.
(http://users.tkk.fi/~kpetaist/volvo/dmfvspotta.jpg)tuo on kyllä totta että haarukka menee aavistuksen luonnottomaan asentoon tuon eron takia. Taisi olla niin että tuon haarukan paras asento on kohtisuorassa kytkinakseliin nähden. Tuossa kuvassa vasemmalla pottapyörällinen setti ja oikealla dmf setti.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 11.02.2012, 12:26:24
No niin tässähän ollaan saatu jo kunnon diy ohjeet kasaan  ;)
Mistähän kannattas lähteä etsimään tuota asetelmaa? Tarvikemotista ajattelin ensimmäisenä kysellä tarjousta.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oldpet - 11.02.2012, 12:50:45
No niin tässähän ollaan saatu jo kunnon diy ohjeet kasaan  ;)
Mistähän kannattas lähteä etsimään tuota asetelmaa? Tarvikemotista ajattelin ensimmäisenä kysellä tarjousta.
US partsista itse ostin, ja siellä se taitaa olla Suomen halvin. Niiden nettisivulta muistaakseen näkee suoraan hinnan ja saatavuuden. Levyn ja painelaakerin sai ad varaosamaailmasta tuolloin edukkaimmin.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 11.02.2012, 14:32:52
kiitti vinkistä, saadaan projekti pyörimään
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 17.02.2012, 07:11:56
Vaikuttaako nuo tappion poistot miten tasapainoon, että pitäskö käyttää vp koneistamolla?
Samalla reissullahan siitä ottaa siivun pois että saa tuon bmw -618 asetelman paikoilleen.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Kulmamies - 17.02.2012, 08:58:34
Vaikuttaako nuo tappion poistot miten tasapainoon, että pitäskö käyttää vp koneistamolla?
Samalla reissullahan siitä ottaa siivun pois että saa tuon bmw -618 asetelman paikoilleen.

Tuskinpa se pelkkä tappien poisto merkittäviä vaikuttaa, mutta varmudeksi kannattaisi painottaa jokatapauksessa, kun ei noista tiedä onko edes uutena ollut tasapainossa :(

618-asetelmaa varten tehtävä siivun poisto on luokkaa 20-25mm, joten uskoisin, että vauhtipyörästä tulee liian kevyt dieselmoottoriin. Parempi vaan laittaa sellainen bolt-on asetelma.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oldpet - 17.02.2012, 20:23:09
Vaikuttaako nuo tappion poistot miten tasapainoon, että pitäskö käyttää vp koneistamolla?
Samalla reissullahan siitä ottaa siivun pois että saa tuon bmw -618 asetelman paikoilleen.
Minä pähkäilin samaa aikoinaan, kun tuota vaihdoin. En tiedä onko jossakin alkuperäisessä asetelmassa reiät noita tappeja varten, mutta ilmeisesti ovat jotakin asentotunnistinta varten.

Yksi vaihtoehto on punnita tapit, ja porata vastapuolelle niitä vastaavat reijät. Itse en tehnyt ongelmalle mitään, ne ei kuitenkaan niin painavat ole. Jos saat semmosen vauhtipyörän mikä on ajossa ollut, niin en ymmärrä miksi sitä pitäisi tasapainottaa.

Tosiaan ite en lähtis myöskään pottapyörään tekemään muutoksia, uskoisin että tuo -763 asetelma riittää aika pitkälle. KG Trimningillä on muuten tuohon asetelmaan sopiva vahvistettu jousitettu levy, mutta en tiedä minkä verran vääntöä kestää.

http://www.kgtrimning.nu/kopplingspec.htm ja tuolta Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468 1295:- NYHET
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: gogo - 17.02.2012, 22:03:55
Joo tosiaan taidan laittaa ton bolt on asetelman kerta joutuu noin paljon ottamaan pois  :-\
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: harhalaukaus - 02.06.2014, 11:15:38
Nostellaanpas vanhaa ketjua. Itselläni olisi rakentumassa hyvän potentiaalin omaava tdi. Onko kukaan yrittänyt sovittaa Sachsin SRE 765 -asetelmaa deekun pottapyörän kanssa näihin etuvetoisiin? Olen jälleenmyyjiltä yrittänyt udella mittoja (lähinnä paksuus) vertauksena 763 -asetelmaan, mutta mielenkiinto ei heillä ole siihen riittänyt. Olisi harmi rajoittaa koneesta vääntöjä sinne 500-550nm tienoille minkä tuo 763 sintterin kanssa sietää. Vauhtipyörääkään ei kauheasti viitsisi kevennellä ettei laatikko hajoa samontein.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: vpernu - 30.06.2014, 14:55:30
Ei saa sopimaa pottapyörää tota -765 asetelmaa,eikä edes orkkis massapyörään.Itellee tehtii tollanen ratkasu,eli dmf:ään koneistettii uus puolikas mihkä toi asetelma tulee kiinni (http://i1153.photobucket.com/albums/p505/vpernu/20130614_165142_zps9bf5408c.jpg)
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: miikel - 30.06.2014, 15:03:39
Muistelisin kaverin tehneen ihan koti sorvissaan tuon 765 asetelmaan käyvän pottapyörän. Se koko ulkokehän limppu ajetaan pois ja sorvilla pieni ura, mihin poraa reijät ja tekee kierteet.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: vpernu - 30.06.2014, 15:27:20
Pottapyörässä ei riitä halkasija tolle -765 asetelmalle.Pottapyörässä 228mm kytkin vrt -765 240mm.On sovitettu.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oh850 - 18.07.2014, 19:54:30
Kannattaa laittaa Audi 100 tdi vauhtipyörä ja siihen käyvä SRE asetelma. Levyksi joku 240mm ja jousitettu. Pitäs kestää vääntöä ;)
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: harhalaukaus - 20.07.2014, 09:26:37
Päädyin pitämään kaksoismassan ja vakio kytkimen/asetelman. Deekun potalla väännöt täytyy rajailla suht samoihin lukemiin (toki eri kierrosalueella), kuin vakio kokoonpanollakin, eikä kiinteällä vauhtipyörällä taida saada pidemmän päälle kestävää voimansiirtoa rakennettua. Nuo Audin vauhtipyörät on kiven alla ja liekkö silläkään saisi vaihdelaatikkoa kestämään?
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: oh850 - 20.07.2014, 13:54:28
Kestää vaihdelaatikko kunhan on jousitettu levy. Ainakin mulla kestäny jo 50000 km ilman ongelmia deekun vauhtipyörällä.
Otsikko: Vs: 850 tdi dmf->smf
Kirjoitti: Kojontti - 20.07.2014, 15:30:29
Ei se vitoskoneella ole niin paha ongelma se värinä kuin neloskoneella, johtuen kampiakselin työtahtien jaosta.