Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Juha84 - 14.06.2023, 20:58:50
-
Eli tarkoitus olis vaihtaa taakse jarrulevyt ja palat ja niimpä katsoin youtubesta pari ohjevideota sähköinen käsijarru kun on kyseessä. Mites pitääkö siinä oikeasti jollai patterivirityksellä antaa virtaa sinne sähkömoottorille vai ei? Kun meinaan toisessa videossa niin tehdään ja toisessa ei,vaan toisessa irrotetaan sähkömoottori ja puristetaan mäntä vain sisään. Muuten aika helpolta näyttää toi jarruremppa taakse. Auto v70 2009.
Tossa hakusana millä oon youtubesta kattonu. Volvo rear brakes replacement with electronic parking brake. (EPB)
-
Jos ei ole käytettävissä Vidaa tai muuta testeriä jolla käsijarru saadaan huoltotilaan, joutuu moottorit irrottamaan. Joka tapauksessa männät joutuu painamaan jollain menetelmällä sisään. Omassa 182tkm ajetussa männät oli jumissa ja lähti liikkeelle vasta kun suojakumin alle sai uitettua ruosteenirroitusöljyä. Vaikka oli Vida käytössä ja käsijarru huoltotilassa, männät lähti liikkeelle vasta kun moottorit oli irti ja pääsi painamaan isoilla siirtoleukapihdeillä suoraan. Jarrumäntätyökalu olisi parempi kun se painaa lähtökohtaisesti suoraan.
-
Eli tarkoitus olis vaihtaa taakse jarrulevyt ja palat ja niimpä katsoin youtubesta pari ohjevideota sähköinen käsijarru kun on kyseessä. Mites pitääkö siinä oikeasti jollai patterivirityksellä antaa virtaa sinne sähkömoottorille vai ei? Kun meinaan toisessa videossa niin tehdään ja toisessa ei,vaan toisessa irrotetaan sähkömoottori ja puristetaan mäntä vain sisään. Muuten aika helpolta näyttää toi jarruremppa taakse. Auto v70 2009.
Tossa hakusana millä oon youtubesta kattonu. Volvo rear brakes replacement with electronic parking brake. (EPB)
Moottorin liitin irti. Teet 2 johtoa joihin normi noin 5 mm naaras abikot. Abikot kiinni moottorin päässä olevaan liittimeen ja 9 voltin patterilla ajat moottorit toiseen ääri laitaan (auki päin eli ei jarruun). Sit normisti männät sisään. Satulassa on kapea väli eli esim motonetin normi työkalu ei mahtunut väliin. Tein itse työkalun 16mm pultista, isosta prikasta ja mutterista. Eivät olleet mulla jumissa,ajettu 170 tkm,ku tein rempan.
-
Mulla oli 2013 V70 nii että torx40 sai sen käsijarrun pyöritettyä manuaalisti "huoltotilaan". Tiiä sitten onko vanhemmissa myöa näin?
Tästä videolta ko. toimenpide (3:30 alkaen suunnillern):
https://youtu.be/v8Kq0FjZpcU
-
Mulla oli 2013 V70 nii että torx40 sai sen käsijarrun pyöritettyä manuaalisti "huoltotilaan". Tiiä sitten onko vanhemmissa myöa näin?
Tästä videolta ko. toimenpide (3:30 alkaen suunnillern):
https://youtu.be/v8Kq0FjZpcU
Tuo patterilla ajo säästää sen moottorin irroituksen vaivan.