Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Aku1234 - 17.06.2023, 09:12:39
-
Moro kaikille! Tällä kertaa vähä ikävemmällä asialla...
120kmh nopeudella ajosta alkoi suto vilkuttamaan vikavaloa. Ihmettelin asiaa hiljentäen ja pysähdyin. Tässä vaiheessa kai ei vielä mitää huomattavaa.
Odotan hetken ja katson öljyt. Ne ovat ok. Käynnistän auton ja järkytyn: auto täristää tyhjäkäynnillä huomattavan voimakkaasti. Kovin outoja ääniä ei vielä kuulu.
Ajan kotiin varovasti kuuden kilometrin matkan. Välillä täristää pahasti, välillä ei. Pihalla ei enää täristänyt, mutta tyhjäkäynnissä oli "klonsuva" sivuääni. Sammutin ja menin nukkumaan masentuneena.
Koodit aion lukea, en tiedä vielä miten ja millä. Onko kellään mututuntumaa mitä oireet voisivat tarkoittaa? Päivitän tänne kunhan saan koodit luettua.
-
Puola vikaa tyrkkää, uutta tilalle ja matka jatkuu. Tämä tietysti puhdas arvaus, lue koodit niin ei tarvitse arpoa.
-
Noniin. Ensimmäisen sylinterin sytytyshäiriötä pukkaa. Aloitan kokeilemalla tulpan vaihdolla. Samalla voisi kokeilla vaihtaa ehkä rikkinäisen puolan toiselle sylkälle ja seurata että siirtyykö vika sille sylinterille.
(https://i.ibb.co/QK1H8cv/8524089-E-F503-4-DDE-A9-CC-F7-A42-ACA649-C.jpg) (https://ibb.co/QK1H8cv)
(https://i.ibb.co/P17KfGr/E7705-D5-A-48-D6-4-E1-F-A1-B7-5-D7-DFF0-E4309.jpg) (https://ibb.co/P17KfGr)
-
Apuja kaivataan:
Avasin 1. Puolan, se lillui öljyssä. Pitää vaihtaa venttiilikopan tiiviste. Okei.
Imin öljyt pois tulpilta ja vaihdoin tulpat uuteen. Kokosin setin ja auto käyntiin. Oireet jatkuvat, kone heiluu ja käynti outoa. Testeri sanoo ensimmäiselle sylinterille sytytyshäiriötä, kuten aiemminkin.
Vaihtelin puolien paikat kaikilla mahdollisilla tavoilla ja käynnistä nyin puolien liittimiä irti. Ensimmäisen sylinterin puolan liittimen irroittaminen ei vaikuta, mutta kaikki muut muuttavat käyntiä huonompaan suuntaan. Eli ongelma on eka sylkkä. Vaikuttaisi siltä, että puolassa ja tulpassa ei ole vikaa.
Mikä neuvoksi? Leipoiko ensimmäinen pytty kun ajelin kovaa yöllä? varmaan paineet kannattaisi köyhä testaamassa jossain korjaamolla?
-
Näille 1.8 koneille on ominaisuus että alakerta kuluu väljäksi ja öljyää tulpat ja karstoittaa venttiilit. Veikkaan että venttiilivika kun sytytysosien vaihdolla ei korjaantunut.
Kun starttaat konetta niin kuuluuko äänessä kuin yksi pytty olisi erilainen? Helpottaa kuuntelua jos estät jotenkin käynnistymisen (pumpun sulake, puolat irti tms).
-
Näille 1.8 koneille on ominaisuus että alakerta kuluu väljäksi ja öljyää tulpat ja karstoittaa venttiilit. Veikkaan että venttiilivika kun sytytysosien vaihdolla ei korjaantunut.
Kun starttaat konetta niin kuuluuko äänessä kuin yksi pytty olisi erilainen? Helpottaa kuuntelua jos estät jotenkin käynnistymisen (pumpun sulake, puolat irti tms).
Joo ei ole ollut paljoa kehumista tästä koneesta ;D
Hmm. Enpä ole huomannut poikkeavaa ääntä startatessa. Pitää kokeilla tuota vinkkiäsi.
Pitää alkaa tutkia vielä syvemmin tuota. Harmittaa kun ei vika ollut sytysosissa. Venttiilien vioista en ymmärrä paljoa. Mikä voisi olla yleisin aiheuttaja oireille?
-
Ota se ykkösen puola irti ja tyrkkää siihen tulppa paikoilleen ja kone käyntiin niin näet antaako se ylipäätään kipinää.
-
Koita tehä paperitesti pakoputken päästä, kertoo jos pakovena on paskana.
Käytin tota temppua jo70-80 luvun taitteen paikkeilla ekan kerran. Jotkut nauraa kun kerron mutta siitä vaan.
Paperi siis imeytyy putkeen tai räplättää jos on venttiilivika.
Löysin juutuupin ihmeellisestä maailmasta oikeen videonkin :)
https://youtu.be/knSyqW3rUig
-
Tuleeko suuttimelle jännite? Fordin keulilla vastaava kone antoi samaa vikakoodia ja oireet pysyivät samana tulppa ja puolaa vaihdellessa. Vika löytyi suuttimelle tulevista johdoista, toinen johdin oli hankautunut runkoa vasten.
-
Nii, kai se jännite nyt on ihan alkumetreillä katottu kun puolien vaihto ei auta? ::)
Ei kai pitäis olettaa... Hyvä Puatsio. O0
-
Ota se ykkösen puola irti ja tyrkkää siihen tulppa paikoilleen ja kone käyntiin niin näet antaako se ylipäätään kipinää.
Kiitos vinkistä! Tätä varten olen täällä, oppiakseni osaavilta.
-
Koita tehä paperitesti pakoputken päästä, kertoo jos pakovena on paskana.
Käytin tota temppua jo70-80 luvun taitteen paikkeilla ekan kerran. Jotkut nauraa kun kerron mutta siitä vaan.
Paperi siis imeytyy putkeen tai räplättää jos on venttiilivika.
Löysin juutuupin ihmeellisestä maailmasta oikeen videonkin :)
https://youtu.be/knSyqW3rUig
Kiitos suunnattomasti. Testaan tämän kipinän katsomisen jälkeen!
-
Nii, kai se jännite nyt on ihan alkumetreillä katottu kun puolien vaihto ei auta? ::)
Ei kai pitäis olettaa... Hyvä Puatsio. O0
Ei kannata minun tekemistä olettaa paljoa, vasta opin näitä asioita autoista. Kiitän teitä kaikkia kun jaksatte nähdä vaivaa ja auttaa! Muistan nimimerkkisi, olet ennenkin ollut apunani.
Aion katsoa kipinän ykköstulpalta.
-
Kipinä katsottu, se on kunnossa.
Tein tuon laatikkovian opastaman paperitestin. Melkeimpä samalla tavalla paukutti paperia putkea vasten. Ei ehkä imenyt paperia sisään niin selvästi mutta vähän vaikutti samalta kuin videossa.
Jos vika ei ole venoissa, niin voisiko se olla suuttimessa?
Tyhmänä kysyn vielä että onhan 1. Sylinteri ensimmäinen vasemmalta katsottuna auton edestä? Se oli ainoa sylinteri joka ei muuttanut käyntiä kun revin puolalle tulevia liittimiä irti.
Pitää varmaan avata venakoppa ja alkaa tutkia.
-
Suuttimien testauksen jälkeen mitattiin puristuspaineet. Ensimmäisessä sylinterissä ei paineita ollenkaan, muissa 15 bar. Jee. :D ;)
-
Jos venttiili on palanut karstan takia (väljä alakerta) niin koneen vaihto tai alakerrankin remontointi.
Älä tee pelkkää kansiremonttia koska vika uusiutuu.
-
Jostain jotenkin toimiva kone sinne, vai onko niitä, ja hyrrä myyntiin.
En tiedä onko ostajia, riippuu tietenkin hinnasta.
Tai sitten myy jollekin sellasenaan.
Autoilu avartaa sanotaan ja ford onnistuu pilaamaan hyvänkin auton.
Vähän niinkuin Ingman saa maidon maistumaan ja Opel saa muovin ruostumaan. :)